Jurering op kampioenschappen blijft gemoederen bezig houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Jurering op kampioenschappen blijft gemoederen bezig houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 11:12

www.horses.nl / www.paardenkrant.nl

De puntenverschillen waren afgelopen weekend het gesprek van de dag tijdens de KNHS-kampioenschappen. Meestal gaat het in de nationale sport wel goed met de beoordeling, maar in Ermelo waren regelmatig verschillen van rond de vijf procent te vinden. Voor niemand een goed gegeven. Niet voor juryleden, niet voor sporters en ook niet voor de KNHS.

“Geschrokken is een groot woord, maar we waren inderdaad niet blij met de beoordeling en de verschillen in sommige rubrieken”, zegt Maarten van der Heijden, technisch directeur bij de KNHS. “Wel is het heel belangrijk om in de analyse mee te nemen hoe de plaatsingen waren in deze rubrieken en hoe de afzonderlijke beoordeling per punt was. Het kan zo zijn dat er een behoorlijk verschil ontstaat, maar dat er per onderdeel per jury niet meer dan één punt verschil is. Het is nu zaak om dit kampioenschap goed te evalueren en met de uitkomst aan de slag te gaan.

Klik hier voor het hele artikel.

Tjuppie

Re: Jurering op kampioenschappen blijft gemoederen bezig houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:25

Een A-kader voor juryleden...?? (zie artikel)

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:44

Dit gebeurd ook tijdens regiokampioenschappen en op het Nk in Ermelo. Kijk er niet van op.

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:46

Wilde net zeggen; Ook voor de Regiokampioenschappen is het een gewoonte geworden.

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:48

De oranje kraagjes maken al een groot verschil in de punten tewijl het daar ook niet allemaal vlekkeloos verliep. Erg jammer maar het is nou eenmaal een jury sport!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:50

ach ach, net of het iets nieuws is...dit is toch al jaaaaren aan de orde? waar dan ook basis,subtop en hoger...overal hetzelfde probleem... -:) zou toch niet moeten kunnen,weer een bewijs dat er iets gebeuren moet; het wordt een beetje ongeloofwaardig he zo
gaat zo snel naar de markt om een stukje oranje fluweel te kopen :P

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 12:23

We willen de juryleden graag op 1 lijn, met liefst amper puntenverschil. Dan kun je natuurlijk ook gewoon 1 jury neerzetten.
Als ze toch alledrie of alle vijf de zelfde punten geven(wat als ideaal gezien wordt)heeft het geen nut meerdere juryleden te laten beoordelen.

lovejw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 12:35

Net wat mr vd Heijden zegt, op ieder onderdeel een punt verschil maakt al heel veel uit. Maar wat is nu het verschil tussen een 6 en een 7 op een oefening? Dat komt mooi overeen, maar onderin met het puntentotaal maakt het veel uit. Er wordt al hard gewerkt aan het verbeteren van het jurysysteem, mensen die roepen dat ze het beter kunnen moeten zelf maar jury worden.

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 12:38

Dit zal wel altijd een punt blijven. Jury's geven hun punten elk vanaf een ander gezichtspunt. Wat voor de 1 vierkant halthouden is, ziet er voor de ander wellicht anders uit, omdat ze er niet recht op kijken.
Zaterdag zag 1 van de jury's helemaal niet wat er bij C gebeurde. In 1 van de proeven moest er worden haltgehouden bij C en daarna achterwaarts. Door de opstelling van de juryposten kon 1 van de jury's (en misschien wel beide jury's aan de zijkant van de juryhal) helemaal niet zien wat er gebeurde. Volgens mij moet er dan een 6 worden gegeven, terwijl ik minstens 1 combinatie daar vreselijk de fout in heb zien gaan (waardoor het cijfer die 6 zeker niet kon benaderen.......).

Misschien moeten de proeven worden opgenomen en daarna worden afgespeeld aan de juryleden..........dan beoordelen ze in ieder geval allemaal precies hetzelfde. De uitslag laat dan even op zich wachten, maar ja, we kunnen niet alles hebben.............

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 12:39

Tjuppie schreef:
Een A-kader voor juryleden...?? (zie artikel)

Lijkt me wel leuk een A kader. Word je dan getest ofzo? Soort examen? Ik wil wel meedoen. :j

fstuiver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 12:45

Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 10-03-11 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Advertentie verwijderd.

Telstar2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 12:46

Er wordt in het stuk gesteld dat het meestal in de nationale sport wel goed gaat. Echter kan ik het daar niet helemaal mee eens zijn. Ik heb van de 8 keer dat ik ben gestart 6 keer te maken gehad met een verschil van 15 - 20 punten, dit is meer dan 5 %. En daarvan 3 keer bij de ene jury een mooie winstpunt en bij de andere dus nog lang niet. En regelmatig 2 punten of meer verschil per onderdeel. Uiteraard heb ik hier moeite mee en vind ik dit een minder aspect aan de dressuursport.

Echter, dit neemt niet weg dat ik heb geleerd meer waarde aan mijn eigen gevoel te hechten en de rest maar voor lief te nemen. Video erbij en analyseren maar. Ik haal uit het commentaar wat ik kan gebruiken en daarmee klaar. Het dressuur rijden heeft zoveel mooie kanten, laten we daar vooral naar kijken en niet alleen maar naar de mindere kant.

Persoonlijk denk ik dat dit 'probleem' nooit weg zal gaan uit deze jurysport. Als we ons er allemaal zo druk om maken, laten we dan gezamenlijk gaan springen, probleem opgelost. Juryleden zijn ook maar mensen en onze paarden zijn geen machines en wij ook niet. Deal with it, of ga wat anders doen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 12:52

fstuiver schreef:
Het probleem is dat ons brein de taken (die wij juryleden opzadelen) niet aankan.
Een test:
http://www.youtube.com/watch?v=9FvsYmC34M8

:D Ik was de tel kwijt toen ik die mafkees zag. :+ Maar wel het aantal passes goed gegokt. :+
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 10-03-11 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote aangepast ivm advertentie.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 12:54

Ik vind het niet gek dat er verschillen zijn in punten.
Ze zitten tenslotte allebei op een andere plaats, ze zien de proef vanuit een ander punt.
Daarbij zijn het ook verschillende mensen, de een valt iets op dat de ander niet opvalt. De een vind iets een positief punt, waar de ander misschien een andere mening over heeft.

En als alle proeven toch zo verschillend zijn, dan maakt dat toch niet uit?
Ik vind dat een jury zijn commentaar gewoon duidelijk moet onderbouwen.
Waar de een bijv. een 7 geeft, en de ander een 5, vind ik dat een van de twee zeker een opmerking erbij kan zetten met uitleg.

Het gaat toch al jaaaaaren zo?!! Waarom elk jaar weer gezeur?
Wen er toch aan...Denk eens na....Zou mooi zijn als 2 totaal verschillende mensen, van een ander standpunt, precies dezelfde punten geven. :)

Persoonlijk vind ik het juist interressant dat er zoveel verschillen zijn bij de jury's.
Je kunt er toch altijd wat van leren.

Om het probleem een klein beetje te verhelpen, zouden de jury's misschien na de proef kunnen overleggen over de combinatie?
Wat de plus en minpunten waren? En of ze het eens zijn als deze combinatie onder of bovenaan eindigd, en waarom?
Dat hoeft dan niet eens van invloed te zijn op het uiteindelijke klassement, maar het is misschien ook leerzaam voor de juryleden.
Of misschien zouden ze is voorafgaand van de wedstrijd met elkaar moeten praten. Wat zij verwachten van de uiteindelijke winnaar, wat in hun ogen een goede combinatie en goede proef is.

KarinL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:13

Ik heb het zelf tijdens de regiokampioenschappen mee gemaakt. Was er zelf behoorlijk pissig over!
Vooral omdat je extra afgestraft wordt omdat je met een pony (haflinger) mee rijdt.

Ik reed keurig geen fouten en dan niet eens winst nog maar op te houden over de plaatsing!
Terwijl er veel combinaties behoorlijjk veel fouten maken! Erg irritant, dus ik wil er nog wel een extra discussie aan toe voegen!

Maar ja deze is al moeilijk genoeg... Trouwens een leuk filmpje... Dit geeft het wel precies weer!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:12

Achja was vorig jaar ook zo..hoe spectaculairder het paard,hoe meer punten..

Yakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:21

"Maar" 1 punt verschil per onderdeel is aan het einde van de proef wel 10% verschil.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:32

De vooroordelen vliegen weer lekker in het rond hier.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:43

Komen ze dan lekker op tijd mee.. In de basis zijn deze problemen al ontzettend groot, laat staan in de hogere klasses.
En noem het vooroordelen: als je geen bekende naam hebt, mag je wel de sterren van de hemel rijden, grote namen staan bovenaan. Zeker met 2juryleden, als ze je allebei beter vinden dan de oranje kraagjes, nou... Dan is het die dag Pasen en St. Juttemis...

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:09

Het zou mooi zijn als dit niet meer voorkomt, maar ik denk dat het altijd zo zal blijven..... Mijn dochter had op de prov. kampioenschappen in de B bij beide juryleden ongeveer evenveel punten,... maar stond bij de een op een tweede plaats en bij de ander op de 9e plaats! (in een klassement van 10). In dit geval heeft de ene jury haar hoog geplaats in mijn idee omdat ze voor de B qua figuren een perfecte proef reed; de ander vond de niet helemaal bevestigde aanleuning belangrijker op om te letten. Tja, blijft B! En dan is een verschil in zienswijze op deze manier het voordeel van 2 jury's, op hoger nivo is dat inderdaad een lastige; maar daarom zijn er ook twee jury's toch?
Kampioen in de BC had bij een jury geloof ik een punt of 10 verschil met haar; ander jury was ongeveer gelijk, punt meer geloof ik. Of te wel; deze had dus wel een verschil in jurering van ongeveer 10 punten.

AriebrenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:24

Het valt mij elke keer weer op dat in dit soort discussies, over jury sport, de winnaars nooit een probleem hebben.
Het zijn altijd de lager geplaatsten en verliezers die een probleem hebben met de uitslag.

Daarnaast van vier verschillende hoeken een proof beoordelen geeft altijd afwijkingen in de beoordeling.
In de western zie je dit verschil veel minder omdat de jury altijd op de langezijde onder X zit.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:31

Ariebren schreef:
In de western zie je dit verschil veel minder omdat de jury altijd op de langezijde onder X zit.

Dit is niet waar voor een groot deel van de western sport (veel disciplines).
De western heeft een heel andere manier van jureren, die (mijn inziens) handiger en eerlijker werkt.
Overigens ben ik zelf jaren dressuurruiter geweest en sinds 6 jaar westernruiter.

Voor wie geïnteresseerd is twee documenten:
http://www.aqha.com/~/media/99CC10097D5 ... 2A0CD.ashx
http://wran.eu/files/file/WRAN%20Regelb ... 202008.pdf

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:55

Roxxiejj schreef:
Komen ze dan lekker op tijd mee.. In de basis zijn deze problemen al ontzettend groot, laat staan in de hogere klasses.
En noem het vooroordelen: als je geen bekende naam hebt, mag je wel de sterren van de hemel rijden, grote namen staan bovenaan. Zeker met 2juryleden, als ze je allebei beter vinden dan de oranje kraagjes, nou... Dan is het die dag Pasen en St. Juttemis...

Inderdaad en dat is ook wat er gebeurde bij de kampioenschappen, jammer maar dan moet iedereen maar gaan springen, balk er op balk er af heel makkelijk haha

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:57

Roxxiejj schreef:

_/-\o_ amen

AriebrenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:17

Rumpleteaser schreef:
Ariebren schreef:

Dit is niet waar voor een groot deel van de western sport (veel disciplines).
De western heeft een heel andere manier van jureren, die (mijn inziens) handiger en eerlijker werkt.
Overigens ben ik zelf jaren dressuurruiter geweest en sinds 6 jaar westernruiter.

Voor wie geïnteresseerd is twee documenten:
http://www.aqha.com/~/media/99CC10097D5 ... 2A0CD.ashx
http://wran.eu/files/file/WRAN%20Regelb ... 202008.pdf

Ik doelde op de reining.
Bij de pleassure staan ze in de midden.
En dan kan de deelnemer wel eens het voordeel hebben dat de jury net naar de andere kant kijkt.
Bij andere onderdelen zie je zelfs de jury meelopen met de deelnemer.