Vlaamse BLID wil menners en koetsenrijders aan gaan pakken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vlaamse BLID wil menners en koetsenrijders aan gaan pakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 07:11

http://www.blid.be / Nieuwsredactie

Afbeelding

Met de lente voor de deur, roept de Vlaamse dierenbeschermingsorganisatie BLID op tot attentheid. Uit verschillende grote steden werd aandacht gevraagd voor de toeristische ritten met paardenkoetsen. Paarden dienen uren aan een stuk toeristen rond te rijden om de steden te bezichtigen.

Een inwoner van Oostende ziet ieder jaar opnieuw hoe de menners hun paarden teveel uren laten werken (9uur 's morgens tot 10uur 's avonds), met als gevolg totale uitputting. Ook is deze persoon al getuige geweest dat paarden toch moesten blijven werken, ook al hadden zij diepe vleeswonden (dit ten gevolge van het feit dat het merendeel van de paarden geen bescherming dragen ter hoogte van de singel.) Zelfs de politie was hiervan al op de hoogte, maar echter zonder gevolg. De menners werken meestal op zelfstandige basis. Toeristen betalen voor een kleine rit (25 min) 15 euro en een grote rit (50 min) 30 euro. Vorig jaar heeft er zich nog een incident voor gedaan in Antwerpen, waar een inwoner die een opmerking gaf, werd aangepakt door de menners en de politie.

Ook uit Amsterdam komen berichten dat koetsiers het dierenwelzijn niet zo nauw nemen. Een mevrouw schreef dat ze regelmatig met vakantie is in Brugge, en het valt haar op hoe onnadenkend de koetsiers van de paardenkoetsen met hun paarden omgaan. Waar je ook bent, ze komen altijd in galop voorbij geraasd met flink bezwete paarden. De paarden zijn drijfnat en als ze op de markt staan te wachten op nieuwe klanten staan de paarden heftig te ademen. Nog niet op adem moesten ze alweer door voor nieuwe klanten en er werd nooit gestapt. Een rondje moet zo snel mogelijk afgemaakt worden om weer nieuwe klanten te krijgen. De koetsiers zijn ook nog heel arrogant; als je ze aanspreekt over hun gedrag met de paarden word je uitgescholden en zeggen ze meteen dat men er zich niet mee moet mee bemoeien.

"De stad Brugge heeft nochtans een politieverordening voor de rondritten met paardenkoetsen. De werktijden van de paarden staan er in vermeld, maar of deze daadwerkelijk worden gecontroleerd zijn twijfels over," zegt Dirk Blanchart voorzitter van BLID. "Dieren verdienen ook hun rust."

BLID wil dat de steden die paardenkoetsen toelaten in hun stad, respect hebben voor het dierenwelzijn en de menners dagelijks laten controleren. Momenteel is dit mogelijk: ieder paard heeft zijn identificatiechip en kan ‘s morgens en ‘s avonds worden gecontroleerd. De BLID wil dat de paarden enkel in ploegendiensten worden toegelaten om met toeristen rond te rijden. De politie kan de paarden dan controleren, zodat deze uitbuiting van paarden kan worden uitgesloten.

petraaken

Re: Vlaamse BLID wil menners en koetsenrijders aan gaan pakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 08:23

Sorry maar ik kom in de zomer heel vaak in Brugge en de paarden kunnen hooguit draven in de stad en dan nog in een normaal tempo maar meestal stappen ze. Nog nooit uitgeputte paarden gezien ook niet s'avonds. Na een een dag in de stad werken krijgen ze daarna een paar dagen vrij. De koetsiers hebben meerdere paarden ter beschikking. Blid moet weer eens fel overdrijven.

LesleyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 08:30

Dacht hetzelfde... Zou me enorm sterk verbazen moesten ze galopperen in hartje Brugge. Sowieso zal een ritje niet te rap zijn, de toerist wil wel nog iets zien natuurlijk.
Soms mogen ze zich toch met wat serieuzere zaken bezig houden.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 08:35

ik zie ze al de grond op kletteren met hun koets in galop... iedereen die wat met paarden te maken heeft, kan wel zien dat dit overdreven is, want het lukt simpelweg niet om in galop rond te racen met een koets met beslagen paarden voor in een binnenstad (waar dan op grote stukken nog eens spekgladde kasseien liggen).

Himawari

Heb er nog nooit eentje zien galloperen in centrum Brugge hoor...

foxy80

Telkens ik ergens kom waar er rondritten met paarden georganiseerd worden kijk ik wel twee keer of de dieren er goed uitzien, en kan me niet herinneren ergens open wondes of galoperende aanspanningen te hebben gezien. Is dit niet weer de overdrijving van oh zo goede dierenvrienden die mopperen over de blaffende hond van de buurman of de schijtende duiven van de duivenmelker verderop in de straat???
BLID heeft mi andere prioriteiten dan dit...
En ik kan me best voorstellen dat je als koetsier horendol wordt als er weer eens nitwits komen aanzetten met "hoe zielig, hij zweet zo, dierenbeul etc" je dan eens niet meer zo vriendelijk bent...

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 08:37

LesleyB schreef:
Zou me enorm sterk verbazen moesten ze galopperen in hartje Brugge. Sowieso zal een ritje niet te rap zijn, de toerist wil wel nog iets zien natuurlijk.

Meestal zijn het mensen die slecht te been zijn die dit doen, of bejaarden of zo, die kunnen niet bepaald lachen met een rit waarbij ze door elkaar worden gerammeld als in een eersteklas wasmachine.
Ik zie ze al klagen: U reed te snel! Ik heb niets gezien en mijn vals gebit is uit mijn mond gerammeld! Ik eis mijn geld terug!!!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 08:38

En als je bedenkdt dat de Koetsier ook moet uitleg geven over de bezienswaardigheden en dan nog meestal half opzij zit richting de toeristen kan ik me nog moeilijker voorstellen dat ze de paarden laten galopperen. Vind het best lachwekkend om me dat zo voor te stellen. :D BLID heeft dus echt geen kaas gegeten van de situaties.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 08:42

foxy80 schreef:
Telkens ik ergens kom waar er rondritten met paarden georganiseerd worden kijk ik wel twee keer of de dieren er goed uitzien, en kan me niet herinneren ergens open wondes of galoperende aanspanningen te hebben gezien. Is dit niet weer de overdrijving van oh zo goede dierenvrienden die mopperen over de blaffende hond van de buurman of de schijtende duiven van de duivenmelker verderop in de straat???
BLID heeft mi andere prioriteiten dan dit...
En ik kan me best voorstellen dat je als koetsier horendol wordt als er weer eens nitwits komen aanzetten met "hoe zielig, hij zweet zo, dierenbeul etc" je dan eens niet meer zo vriendelijk bent...

Ik kijk ook telkens naar de conditie van de paarden en dat ze in de zomer zweten bij bijna 30 graden in de binnenstad vind ik maar doodnormaal. Wij zweten toch ook als het erg warm is zelfs als we niet werken kan je zitten zweten omdat het erg warm is. De koetsiers hebben er juist erg veel belang bij om een gezond en fit paard te hebben.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 08:50

Ach sjonge wat een l*lkoek weer dit.

Ja, mijn aanspanning zweet ook ja als ik ze aan het werk zet.Boehoe wat zielig.

En daarbij: als ik aan het werk ben zweet ik ook dus ik zal mijn baas er even op aanspreken dat hij me niet goed verzorgd :+

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 09:08

Ik moet zeggen dat de meeste menners wel goed zijn voor hun paarden, maar ik heb er ook al 1 zien galopperen vorig jaar in Brugge, paard had ook erge slechte hoeven en was erg mager. Dus ik denk wel dat ze een punt hebben, maar de meeste menners verzorgen hun paarden wel.

Virginie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:01

Lijkt mij ferm overdreven.
ik woont in de binnenstad van Brugge.
Nog nooit een paard in galop zien passeren,
in de winter, terwijl ze op de markt wachten, krijgen ze gepaste dekens op,
is het avond, dan krijgen ze fluoriserende getten en fluobanden rond hun borsttuig aan.
en ten laatste rond 8uur zie je ze richting stal rijden.

Okey, het is niet bepaald het meest lieve, brave volk, maar ze geven wel om hun dieren.
En er is ook een vorm van sociale controle onderling.
Is er eens eentje dat niet deftig voor zijn paarden zorgt, wees dan maar gerust dat andere koetsiers ze erop aanspreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:51

Blid schreeuwt graag zonder na te denken :) Had ze vorige zomer ook aan m'n mouw lopen zeuren omdat ik m'n paarden volgens bewoners van de buurt niet bijvoerde met korrel op de weide. Dat ze met 2 op zowat 2ha grasland stonden met gras tot zowat 1m hoog was blijkbaar onvoldoende voeding? Juist ja :+
Daarna ook nog eens een klacht omdat ik water gaf uit de grondput die we hebben zitten, en dat wordt met de hand opgepompt.
Ofwel hebben we vaten van 1000L in de schaduw staan vol grondwater/regenwater. Ook dat was niet goed volgens BLID. Nou, water wordt 3-maandelijks getest en elke ker wordt dat tiptop in orde bevonden, ook door de DA. Maar nee, blijkbaar moet het kraantjeswater zijn "grondwater is zo zielig".

Dat er liever wat controle komt op die dagjesmenners wiens paard de hele winter op stal staat en bij het eerste zonnestraaltje gelijk een hele dag trektochten moet gaan doen, zonder conditie of onderhoudstraining. Vind ik persoonlijk toch nog net een tikje slechter dan mensen die beroepsmatig met paarden rondrijden met koetsen, en die echt wel opletten waar ze mee bezig zijn.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:16

vraag mij af wanneer ze bij het BLID eens gaan inzien dat (mede door dit soort acties) niemand ze nog serieus neemt? :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:42

BLID is vooral uit op sensatie...

Vriendin verhuurt privé enkele stallen, die liggen niet zo ver van een wandelpad door de bossen. Veel mensen nemen het voetgangersbaantje dat vlak naast de stallen loopt naar dat wandelpad. Op een mooie dag vorig najaar stonden de staldeuren open zodat de stallen ook goed kunnen uitluchten en het vlas ook extra kan drogen. Zijn ze toen oo komen melden dat er "diverse klachten" waren over verwaarloosde boxen die er smerig uitzagen.
Nouja, vlas kleurt altijd al sneller donker, volgens BLID moet dat eigenlijk constant spierwit zien. Moet je maar eens een paard hebben als de mijne die flink hoopjes legt en ze dan heel de stal door trapt :')

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:49

Er werkt hier bij ons iemand op kantoor die bij de RSPCA heeft gewerkt, en die vertelde dat die organisatie zo veel geld heeft, dat ze gemakkelijk de boel zouden kunnen runnen van de intrest alleen.
Maar ze blijven maar campagnes voeren om nog meer geld te krijgen, daarvoor gebruiken ze de meest zielige gevallen, die ze met veel "liefde" en "toewijding" opknappen. Ze laten echter niet zien hoeveel gewone HTK katten en oudere, prima honden ze gelijk een spuitje geven, want daar moeten ze teveel energie en kosten insteken naar hun idee!!!
Een organisatie die betaalde werknemers heeft en zeker diegenen die dure reclamebureaus kunnen betalen om zielige hondjes door je strot te duwen met misselijkmakende foto' s krijgen van mij net geen cent. Veel liever steek ik dan iets in de bus van een collectant van de lokale particuliere opvang!
BLID is met deze stunt in mijn ogen met net hetzelfde bezig als de RSPCA: zichzelf profileren op de kap van een dier, zonder echt bekommerd te zijn over basiswelzijn voor alle dieren. Er zijn zoveel dingen die hier anders kunnen waar BLID en andere officiële organisaties naar mijn idee veels te weinig aandacht aan besteden! Maar ja, zielige werkende zwetende paardjes "redden" is natuurlijk veel leuker dan een debat ten gronde gaan voeren gedurende vele jaren om bv een deftig schuilstallenbeleid te ontwikkelen, of om het chippen/steriliseren van huisdieren nu eens echt te verplichten of om een degelijk straffensysteem te ontwikkelen voor dierenmishandelaar ipv die slappe waarschuwingkjes of het grote publiek nu eens voor eens en voor altijd duidelijk te maken wat mishandeling is en wat niet!!!
Paarden in stands worden door manegepubliek nog altijd als 'lekker binnen wonend' gezien terwijl een paard in dikke wintervacht in de wei automatisch zielig is, daar mag volgens mij best wat meer energie in worden gestoken ipv "die ene koetsier die ondoordacht een sprintje trekt en al gelijk vies bekeken wordt door zijn collega' s die het wel goed doen"
Zo, en nu ben ik uitgeraasd :D

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:07

Ik neem die organisatie al niet meer serieus sinds ze een aantal jaren geleden wilde verplichen om paarden bij vriesweer in een stal op te sluiten, want een paard in wintervacht buiten, dat was véél zieliger dan in het lekker warme stalletje :D .

Ook ik heb in Brugge nooit galopperende paarden gezien of gewonde of magere. Hooguit eentje die eens een klein drafje deed. Er zal er misschien wel eens eentje zijn, maar overal heb je rotte appels.

Ik vraag me eigenlijk wel af wat eigenlijk de echte "paardenkennis"' is van mensen die lid zijn van zo'n organisatie. Soms heb ik het idee dat er mensen zijn die thuis een hamster hebben en daarmee automatisch denken dat ze dierenkenner zijn en kunnen vertellen wat goed en wat slecht is voor een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:43

Er zijn ook zat genoeg ervaren paardenmensen die je als stuk vuil aankijken als je een paard de hele winter door in het land laat hoor. 1 van mijn verzorgpaarden heeft ook geen schuilstal, enkel een rij dennebomen naast het weiland die veel wind tegenhielden.

Paard had schitterende wintervacht, bij barre omstandigheden kreeg die aangepast waterafstotend winddicht lichtgevoerd deken op. Water in overvloed en zo'n 25kg hooi per dag ter beschikking om het motortje warm te houden. Zelfs als megadonsje stond die nog te glimmen als een spiegel!
Hele winter lang nog geen enkele modderplek gehad op de weide, alleen begint ze nu wel even afgeleefd te worden. Paardje verhuist binnenkort dan ook tijdelijk naar andere weide zodat deze een maandje kan bekomen :)

Iedereen heeft moord en brand staan schreeuwen omdat dat paard zo gehouden werd. Nou, heb dat paard nog nooit zo vrolijk, zo heerlijk relax en zo mooi in d'r vacht gezien. Met wat gezond verstand en een uitgedacht beleid kan je je paarden prima buiten houden in alle weersomstandigheden (extreme dingen wel uitgesloten) maar daar denken ze bij die organisaties gewoon niet over na. het enige wat lijkt te tellen is de mening van de rest van de wereld die amper het verschil kent tussen een hengst en een merrie en die een Tinker nog durft benoemen tot koe....

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:15

BLID en GAIA allemaal een pot nat die geen bal verstand hebben van hoe je echt met dieren moet omgaan. De meeste schuld ligt wel bij de stadsmensen (niet iedereen hoor, wil ze echt niet over een kam scheren) die alles snel zielig vinden omdat zij denken dat de dieren dat leven niet leuk vinden. Maar het wel idyllisch vinden maar de geur dan weer verafschuwen. (auto's stinken toch meer dan een koe, varken of paard)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:16

Varekaj schreef:
Er zijn ook zat genoeg ervaren paardenmensen die je als stuk vuil aankijken als je een paard de hele winter door in het land laat hoor. 1 van mijn verzorgpaarden heeft ook geen schuilstal, enkel een rij dennebomen naast het weiland die veel wind tegenhielden.

Paard had schitterende wintervacht, bij barre omstandigheden kreeg die aangepast waterafstotend winddicht lichtgevoerd deken op. Water in overvloed en zo'n 25kg hooi per dag ter beschikking om het motortje warm te houden. Zelfs als megadonsje stond die nog te glimmen als een spiegel!
Hele winter lang nog geen enkele modderplek gehad op de weide, alleen begint ze nu wel even afgeleefd te worden. Paardje verhuist binnenkort dan ook tijdelijk naar andere weide zodat deze een maandje kan bekomen :)

Iedereen heeft moord en brand staan schreeuwen omdat dat paard zo gehouden werd. Nou, heb dat paard nog nooit zo vrolijk, zo heerlijk relax en zo mooi in d'r vacht gezien. Met wat gezond verstand en een uitgedacht beleid kan je je paarden prima buiten houden in alle weersomstandigheden (extreme dingen wel uitgesloten) maar daar denken ze bij die organisaties gewoon niet over na. het enige wat lijkt te tellen is de mening van de rest van de wereld die amper het verschil kent tussen een hengst en een merrie en die een Tinker nog durft benoemen tot koe....

Ik geef regenwater aan mijn paarden. Dat is dan ook zielig waarschijnlijk. :+

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:47

1x heb ik slecht verzorgde paarden zien staan in een stad, maar dat was in Bulgarije :+
Trouwens, de meeste mensen kijken toch wel naar zo'n dier voordat ze een ritje maken met die koets, of heb ik het verkeerd?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:10

De keren dat ik in Brugge was, zag het er allemaal prima uit, niks aparts opgevallen.
Ben een keer meegereden en dat was gewoon in stap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:24

Moest het er echt zo slecht aan toe gaan, dan zouden de toeristen er vast ook wel wat van zeggen en zouden de ritjes niet zo'n succes zijn. Mensen gaan echt niet eerst staan roepen "ach wat zielig" om dan doodleuk in de koets te stappen voor een ritje.

In Gent heb je er ook rondrijden dacht ik in de zomer? Kan ook ergens anders zijn, maar dacht toch dat het daar was dat ik het ook een keer heb gezien. Vaak zijn die menners best wel blij als je er vragen over stelt, velen doen het met plezier en zijn maar wat blij als iemand zich interesseert in hun job en waardeert wat ze doen. Hun paarden zijn hun broodwinning, kunnen ze echt niet veroorloven om die te gaan afjakkeren ofzo hoor.

@petraaken: wij geven gewoon putwater, omdat we met immense hoop grondwater zitten. Dit laten we zowat elke 3 maanden testen op drinkbaarheid en tot op heden is dat altijd 100% in orde bevonden. En dan zitten we nog op zogenaamde veengrond, dus drassiger en volgens welen ook zuurder, maar niets is minder waar. Dat zie je ook aan de diverse grassoorten in het land waar ze rondlopen. We bemesten ook niet dus. En toch komen er regelmatig klachten binnen dat mensen het vies vinden als ik net aan het oppompen ben.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:26

Ik kan me er ook weinig bij voorstellen. In stadcentra is het echt niet mogelijk om te galloperen met een aanspanning, in ieder geval niet meer dan een paar passen. Weten deze mensen het verschil tussen galop en draf wel?

Dat zweten lijkt me toch normaal met warmer weer en ook gewoon voor een dier wat in beweging is. Die vleeswonden kan ik me niet voorstellen, dan gaat er toch geen enkele tourist mee? Bovendien vraag ik me nog af in hoeverre een vleeswond altijd moet betekenen dat een paard niet bruikbaar is, wij hebben met een nogal naar uitziende vlees wond ook wel eens wel doorgewerkt omdat het echt alleen een vleeswond was en hij niet onder het tuig oid kwam te zitten. Door de beweging kwam de pus er juist uit en wond is prima geheeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:46

Dat er zoveel aandacht is voor dierenwelzijn vind ik op zich prima, maar ik word er wel zo moe van dat haast iedereen alles zo gaat vermenselijken.
Honden in handtassen of zelfs kinderwagentjes (oh jawel, dat bestaat!), elke dag in een andere outfit. Poezen die geen kattenvoer meer krijgen maar enel het beste van de keurslager en bijgevolg moddervet ronddribbelt.
Paarden in de meest luxueuze stallen die amper een grasspriet te zien krijgen, of helemaal ingepakt als een mummy zonder sociaal contact "want hij zou zich pijn kunnen doen en op stal vindt ie het veel leuker".

daar mag voor mijn part ook best wat aan gedaan worden! Ikzelf leg daar ook wel nadruk op als menen me vragen stellen ivm mijn paard, en als iemand dingen wil leren, dan leer ik ze dat ook zo aan. Het zijn geen wilde oerbeesten meer, maar ze zijn ook niet van suiker.