Strook van 200 meter weiland met glasstukken bezaaid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Strook van 200 meter weiland met glasstukken bezaaid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 16:00

www.veluweland.nl

Dat het ooit nog goed komt tussen de families Veenendaal/De Ridder en hun buurman, de kalvermesterij van Gerjan van Asselt, is nog maar zeer de vraag. Ondanks mediation door de gemeente Nunspeet doen zich steeds opnieuw incidenten voor. De veehouder aan de Stakenbergweg deed namelijk deze week weer een opmerkelijke ontdekking.

Zijn weiland, waar zes paarden grazen, bleek over een strook van 5 x 40 meter letterlijk bezaaid met glas. ,,Precies in de strook grenzend aan de erfafscheiding van de buren Veenendaal en De Ridder. Nu ga ik natuurlijk niet direct met de vinger wijzen, maar dit is toch wel heel erg toevallig allemaal.''
Van Asselt is boos dat de daders het over de ruggen van zijn paarden proberen uit te vechten. ,,Als mensen iets tegen mij hebben kunnen ze het beter rechtstreeks via mij spelen dan via onschuldige dieren. Glas in de wei is immers levensgevaarlijk. Wij vinden dan ook een zeer ernstige zaak dat dit kan gebeuren, dat er zulke mensen zijn die dit doen.'' Van Asselt heeft inmiddels aangifte gedaan van het incident. Wijkagent Bertus de Groot heeft ter plekke de situatie in ogenschouw genomen. Ook is burgemeester Van Hemmen van deze bizarre vondst op de hoogte gebracht. Van Asselt: ,, Wij gaan ook camerabeveiliging plaatsen en ons terrein nog beter verlichten want wij moeten er niet aan denken dat dit nog een keer kan gebeuren.''

Juist deze week liep de termijn af waarin de buren van Van Asselt nog in hoger beroep konden gaan tegen de uitspraak van de rechtbank in Zutphen. Die stelde Van Asselt wederom in zijn gelijk.
Al jaren proberen de families De Ridder en Veenendaal de bouw van de veldschuur tegen te gaan. Hoewel de Raad van State in 2009 al alle bezwaren tegen de uitbreidingsplannen van de kalverenhouder had verworpen en stelde dat de gemeente Nunspeet terecht een milieuvergunning had verleend, bleven de buren dit besluit aanvechten. Zij stelden dat dat een deel van de veldschuur van Van Asselt buiten het bouwvlak viel, waardoor de uitbreiding in strijd zou zijn met het bestemmingsplan . De Raad van State bepaalde echter dat de kalverenstallen en de paddock voor de paarden wel op de bouwkavel zijn gepland en in overeenstemming zijn met het bestemmingsplan. Met de nieuwe vergunning kan de kalverhouderij zijn veestapel tot 454 kalveren uitbreiden. Ook mag hij paarden en pony's houden. De Raad van State ging destijds niet in op de kritiek van bezwaarmaker buurman De Ridder dat de gemeente Nunspeet veehouders ongelijk zou behandelen in vergelijkbare gevallen.

Ondanks de uitspraak van de Raad van State maakte De Ridder vorig jaar opnieuw de gang naar de rechter om de bouw van de schuur/paardenstal tegen te houden. Maar werd op 12 januari 2011 door de rechtbank opnieuw in zijn ongelijk gesteld. Nu de beroepstermijn is verstreken, lijkt het er nu toch echt op dat Van Asselt zijn bedrijf mag uitbreiden en dat de veldschuur eindelijk gebouwd kan worden.

Klik hier voor foto's van oa het glas.

PussInBoots

Re: Strook van 200 meter weiland met glasstukken bezaaid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:04

Beesten misschien een beter woord?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:05

Walgelijk dat mensen dergelijke dingen doen, puur om te sarren of om je gelijk te halen. Betrek er geen dieren bij, die kunnen er niets aan doen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:15

Dit soort situaties ontstaan steeds vaker helaas. Mensen uit het westen die willen rentenieren op het platte land en daarna het leven van hun agrarische buren ondragelijk proberen te maken omdat ze last hebben van de boeren bedrijven... Blijf dan verdikke in de stad!

margriet94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:17

wat kinderachtig.. vecht het lekker onder 4 ogen uit...

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:19

Francis schreef:
Dit soort situaties ontstaan steeds vaker helaas. Mensen uit het westen die willen rentenieren op het platte land en daarna het leven van hun agrarische buren ondragelijk proberen te maken omdat ze last hebben van de boeren bedrijven... Blijf dan verdikke in de stad!

pff waar slaat dat op? Door de mensen uit het westen zijn de boeren bedrijven tenminste moderner geworden
anders molk iedereen nou nog met de hand.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:25

Wil ff stellen dat het nog niet is bewezen dat de buren hiervoor verantwoordelijk zijn. In Nederland hebben we gelukkig nog steeds het principe dat je pas schuldig bent als je bent veroordeelt.
Echter mocht blijken dat de buren hier wel voor verantwoordelijk zijn dan mogen ze van mij een heel hoge straf krijgen.
Als je met iemand problemen hebt dan los je dat op (als het moet voor de rechtbank). Als je dan geen gelijk krijgt moet je je er bij neerleggen lijkt me.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:27

NienkeNiels schreef:
Francis schreef:

pff waar slaat dat op? Door de mensen uit het westen zijn de boeren bedrijven tenminste moderner geworden
anders molk iedereen nou nog met de hand.

Sorry hoor maar wat hebben de westerlingen te maken met de vooruitgang in de landbouw?, kan de link niet helemaal leggen

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:28

Wat een rare mensen die dit op hun geweten hebben..

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:34

NienkeNiels schreef:
pff waar slaat dat op? Door de mensen uit het westen zijn de boeren bedrijven tenminste moderner geworden anders molk iedereen nou nog met de hand.

Natuurlijk... :roll:

Ik verzin dat overigens niet zelf, is gewoon een feit en is ook al 't eea over in kranten e.d. geweest.
Men koopt een leuk woonboerderijtje om fijn te (d)rentenieren maar baalt van de stank van buurman's kalveren... en dus gaan we de bouwvergunning proberen te stoppen van buurman's nieuwe kalverschuur (zomaar even een voorbeeldje).
Nu zeg ik niet dat het nooit terrecht zal zijn, die mega schuren hoeven van mij ook niet (maar dat heeft wat mij betreft meer met dierwelzijn te maken dan wat anders) maar 't is gewoon een feit dat het steeds vaker voor komt... Men wil wel op 't platteland wonen maar liever geen boeren op dat platteland...

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:37

Walgelijk dat men het via de beesten gaat spelen....gelukkig kan nu snel met de bouw begonnen worden!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:40

Francis schreef:

Grappig, iets dergelijks is hier ook gebeurd. Een nieuwbouwplan waar vaak trekkers en ander materiaal van een loonbedrijf langs rijdt. Er zijn Rotterdammers komen wonen, die hier overlast van hadden zogenaamd...
Gevolg? De trekkers moeten verplicht door het dorp, waar veel jonge kinderen fietsen, waar boodschappen worden gedaan etc.
Het is wachten op ongelukken...

Ontzettend naar voor meneer van Asselt, hopelijk krijgen de daders wel een sanctie opgelegd.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:42

Jammer dat ze dat over de rug van die paarden moeten uitvechten, lekker volwassen ben je dan :roll:

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:50

ik zou deze mensen geen beesten durven noemen. Daar doe je echte beesten te kort mee. Deze mensen zijn de benaming beesten niet waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:55

Er begint hier nu wel iemand over mensen uit het westen ... maar waar staat dat die familie daar niet altijd al heeft gewoond/uit de omgeving komt? Waarom moeten dat gelijk maar stadsmensen zijn die rentenieren? Je hebt op het platteland ook zat zeikerds wonen hoor :?

Maar waar degene die dit gedaan hebben ook vandaan komen, veel fatsoen hebben ze niet om het op deze manier te gaan spelen.
De rechter geeft je niet voor niks geen gelijk, leer er mee leven of ga verhuizen...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:48

"Fijn" zulke buren! :(

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:58

Francis heeft hier wel gelijk in hoor. Hier in de omgeving willen ze landhuizen in het buitengebied bouwen. Maar de boeren zijn hier niet blij mee omdat er dan 'stadse mensen' komen wonen die gaan klagen over stankoverlast. (Dat noemen ze stankoverlast terwijl ze uit de stad komen. 8)7 )

Trouwens wel drama, als je buren in staat zouden zijn om zoiets te doen.
Laatst bijgewerkt door Semra op 02-03-11 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

_biondaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:59

Wat een beesten zeg, Verschrikkelijk..
Waarom moeten ze de paarden erbij betrekken?
die hadden zich potverdorrie kunnen verwonden!! :(

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:16

NienkeNiels, misschien moet je je wat meer verdiepen in arbeid en de veranderingen door de eeuwen heen... :Y)
En dan nog eens met uitspraken komen...

Want welk product kwam ook weer als een van de eersten met massaproductie? :)

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:20

Ik ben er redelijk bekend mee dus ik doe niet zomaar een uitspraak hoor! Misschien moet je zelf wat beter inlezen?

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:26

Mijn hemel zeg dit is echt erg.....

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:28

Moderatoropmerking:
Zojuist heb ik een aantal berichten verwijderd die op de persoon gespeeld werden in plaats van op de bal. Vanaf hier graag met argumenten op de inhoud van een bericht reageren en niet op de persoon. Bedankt alvast.

Tabor_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:35

Mochten de buren dit gedaan hebben vind ik het wel heel kinderachtig om hier de dieren bij te betrekken.
Los dit op als volwassen mensen, wellicht met een derde persoon.

Lauralco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:16

Mijn hemel, 454 kalveren. :( Hoe zit het met het dierenwelzijn van deze dieren? Hoeveel ruimte hebben ze om te bewegen? Komen ze ooit buiten?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:26

zoveel is dat niet hoor... nooit een kalverstal gezien zeker?

Afbeelding
(meeste van die langwerpige stallen bij boerderijen zijn stallen als dit. Dit is een 'ouderwetsere' stal)

En dit een hypermoderne, deze stal biedt 'plaats' aan net iets meer dan 1000 kalveren. En ze zijn er groter...
http://www.tulderhof.com/projecten/473- ... n-bp-.html