KNHS: 'Uitsluiting Adelinde Cornelissen te rechtvaardigen'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

KNHS: 'Uitsluiting Adelinde Cornelissen te rechtvaardigen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 16:22

http://www.horses.nl / http://www.paardenkrant.nl
Tessa van Daalen

‘Het staat nergens in de regels, dus formeel had ze niet uitgesloten mogen worden. Dat dit Adelinde Cornelissen tijdens de Wereldruiterspelen in Kentucky toch overkwam toen juryvoorzitter Stephen Clarke bloed in het schuim om de mond van Jerich Parzival ontdekte, valt volgens KNHS-directeur John Bierling te rechtvaardigen in het kader van dierwelzijn.

Het blad Horse International ploos alle FEI-reglementen na en ontdekte dat er helemaal niets in staat over uitsluiting bij bloed in de mond van het paard. De bewuste eliminatie was dus niet reglementair. Maar was hij daardoor ook niet correct? “Het is een formeel punt”, vindt John Bierling, die zich heeft laten vertellen dat er ooit wel zo’n zinsnede in de FEI voorschriften heeft gestaan en dat men deze opnieuw wil opnemen.

Klik hier voor het hele artikel.

Verwant artikel:

[VN] Uitsluiting Adelinde en Parzival op WEG mogelijk onterecht

Fenne_Ponys

Re: KNHS: 'Uitsluiting Adelinde Cornelissen te rechtvaardigen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:24

Aj, dat is dan wel zuur voor Adelinde...

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:44

Slapers :+

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:45

Logisch verhaal.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:03

Balen als je zoiets achteraf hoort..

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:03

Wat een gemiep, het maakt toch niets uit? Of waren ze van plan het over te doen?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:13

nee, maar het moet wel een les voor de toekomst zijn....
want ik denk dat iedereen het er wel mee eens is, dat bloed, door spoor of bit (uit mond) uitsluiting tot gevolg moet hebben...ongeacht wat achteraf de reden blijkt te zijn.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:21

Sky_As schreef:
nee, maar het moet wel een les voor de toekomst zijn....
want ik denk dat iedereen het er wel mee eens is, dat bloed, door spoor of bit (uit mond) uitsluiting tot gevolg moet hebben...ongeacht wat achteraf de reden blijkt te zijn.

Dat is wel erg kort door de bocht, zeker op een WK. Beoordeel de reden aan het eind van de proef, en ga dan evt. pas over tot uitsluiting. Gezien het erg kleine wondje in dit geval, had Adelinde dan wel door kunnen rijden...

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:21

In het wedstrijdreglement van de KNHS - dat voor ons zelf in NL geldt - staat het wel. Raar dat het in het FEI reglement niet staat!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:24

Anderzijds geldt ook dat je als ruiter de regelementen moet kennen. Adelinde of haar trainer hadden dit besluit dus ter plekke kunnen aanvechten, en de jury met een kopietje van de FEI-regelementen om de oren kunnen slaan...

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:31

Ibbel schreef:
Anderzijds geldt ook dat je als ruiter de regelementen moet kennen. Adelinde of haar trainer hadden dit besluit dus ter plekke kunnen aanvechten, en de jury met een kopietje van de FEI-regelementen om de oren kunnen slaan...

Ben ik het mee eens, maar toch wel erg zuur. De jury moet eveneens de reglementen kennen, en vind dit dus ook wel een vervelende fout.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:18

Ibbel schreef:

Er is niet voor niets onderzoek na gedaan, omdat het onduidelijk was. Ik denk ook dat er op heel bokt dus niemand precies wist hoe de regel in elkaar zit, anders waren er dan toch al protesten geweest? Maar idd een goed leerproces voor vele ruiters om de reglementen nog eens goed door te spitten.

Lekker zuur dat er nu zo een onderzoek is, voor Adelinde. Ze heeft er nu helemaal niets meer aan, wel een voordeel voor de andere ruiters natuurlijk.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:23

Ik begrijp het heel anders dan jullie.
Het staat niet letterlijk in de regelementen nee, maar de jury had ALLE recht om haar uit te sluiten op grond van de dierwelzijnsregelingen!! Dus niks geen achteraf gepraat over het onterecht uitsluiten.

Beebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:42

Ik vind die uitsluiting een goede zaak, want we hebben het hier over een WK (nota bene) en over professionele ruiters. Dat zijn dus voor vele rolmodellen.
Hopelijk is de uitsluiting van Adelinde Cornelissen, overigens ongeacht haar ruiterkwaliteiten, voor net zovelen een les niet tot bloedens toe een paard te "trainen".

else80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:59

oh oh...ik voel de discussie over 'tot bloedens toe trainen' en 'bloed door het bit' etc etc alweer aankomen.
Voordat die losbarst....hoe vaak hebben jullie je wel eens gestoten tegen bijv de bakrand en je knokkel geschaafd? Bedenk dat een kies langs een wang van een paard zomaar een mini wondje kan veroorzaken, dat er bij wat schuim heel dramatisch uit kan zien!
OT: terecht dat het is uitgezocht, uiteraard schiet Adelinde er niks meer mee op.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:08

Wel of niet volgens de regels. Groot gelijk dat ze is uitgesloten. Heel erg voor haar maar bloed in de mond van het paard kan gewoon echt niet.

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:11

inderdaad, else80
hoe weet je wat de oorzaak is van bloed uit de mond???? ik heb het ook wel eens meegemaakt dat ik na het trainen terug kwam op stal, bloed op het bit, de eerste vraag hoe kan dat. Bit altijd voor het indoen gecontroleerd, en ik ben echt absoluut niet hard in de hand. Het is me zelfs overkomen op buitenrit, m'n paard had een tak gegeten, waarschijnlijk ergens een wondje veroorzaakt, nagekeken en inderdaad.
het belangrijkste is wat er in de tijd erna gebeurd, als het paard gewoon gaat eten is het vaak niks ernstigs. en 1 druppeltje bloed op een mond vol schuim lijkt gelijk heel ernstig. het werkt inprincipe het zelfde als dat je een liter water over de grond gooit, het is niet veel, maar in de vorm van een plas lijkt het gelijk 10 liter..
kijk over bloed door het gebruik van sporen, ja allee dat ze daar wat tegen gaan doen. dat is ook te absurd voor woorden, alhoewel het ook daar soms de schuld is van het paard. Er zijn van die achterlijke koeien die zodra ze een spoortje voelen tegen de bakrand aanspringen. ja dan zit je voet met spoor vast tussen een paard en de bakrand.. alleen kan dit en gebeurt dit meestal niet op de hogere niveau's

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:47

Dat lijkt mij pas echt balen en dan haar eerste WK nog wel!
Maar ja de tijd is niet terug te draaien dus. Veranderen kan je het niet.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 00:32

AmonRe schreef:
In het wedstrijdreglement van de KNHS - dat voor ons zelf in NL geldt - staat het wel. Raar dat het in het FEI reglement niet staat!

Waar???

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 00:36

Lotte1990 schreef:
Ik begrijp het heel anders dan jullie.
Het staat niet letterlijk in de regelementen nee, maar de jury had ALLE recht om haar uit te sluiten op grond van de dierwelzijnsregelingen!! Dus niks geen achteraf gepraat over het onterecht uitsluiten.

Heb vanavond het dressuurreglement 2010 nog in handen gehad. Bij twijfel kan de jury kijken wat de oorzaak is en beoordelen. Dan kan hij een beslissing nemen of uitsluiting gerechtvaardigd is of dat het programma kan worden voortgezet vanaf het laatst getoonde onderdeel. Nou word je als ruiter daar ook niet heel blij van maar da's wel beter dan onterechte uitsluiting.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 06:08

ik ga niet oordelen of het terecht is of niet,maar als dit een onbekendere ruiter bij een 'kleiner' concours was geweest,hadden volgens mij een hoop bokkers moord en brand geschreeuwd bij bloed uit de mond,en nu is het vooral sneu voor Adelinde?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 08:42

Ik begrijp de hele discussie van: het staat niet in het boekje, dat het niet mag, dus is het oke niet. En zeker op dit nivo niet.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 09:38

Natuurlijk had het perfect geweest als ze even naar de oorzaak hadden gekeken, maar wat dan? Gewoon verder rijden? Volgens mij brengt dat ook weer problemen mee.. Paard en ruiter uit concentratie, misschien ook wel frustratie, .. Dan krijg je achteraf ook commentaar als het 'voor niets' was.. En hoe gaan ze werkelijk bewijzen of het paard op zijn tong heeft gebeten of dat het een andere oorzaak heeft? Dan komt er pas geklooi.

Vind het enorm balen voor haar, zeker als je dan zo'n kans krijgt om je te bewijzen. Maar bloed kàn ook een andere oorzaak hebben en vind het wel terecht dat ze dan uitsluiten.

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 09:40

Ik vind dat het terecht is. Ik vind uitsluiting bij bloed in de mond gewoon terecht.
Ongeacht of het een klein of wat groter wondje is.
Iedereen heeft zijn 'waarheid' altijd klaar en daardoor moet er gewoon 1 lijn getrokken worden...
Bij bloed in de mond... ERUIT.

LadyLaguna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 10:56

Ik snap niet dat er zulke misverstanden kunnen voorkomen op zo'n hoog niveau.
Maar aan de andere kant vind ik het ook terecht dat ze haar hebben uitgesloten omdat het paard bloed in de mond had.