Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:horseandhound
Mensen denken vaak dat je een Hackney alleen maar voor een wagen kunt spannen en dat ze half gek in het hoofd zijn. Dat is pertinent niet waar. Wanneer je een Hackney goed behandelt, zijn ze echt niet anders als welk ras dan ook."
NatasjavE schreef:Citaat:horseandhound
Mensen denken vaak dat je een Hackney alleen maar voor een wagen kunt spannen en dat ze half gek in het hoofd zijn. Dat is pertinent niet waar. Wanneer je een Hackney goed behandelt, zijn ze echt niet anders als welk ras dan ook."
Nou...ahum....als er een ras nog erger bekend staat als het Engels volbloed voor wat betreft het leveren van niet al te brave nakomelingen dan is het de Hackney wel...
Ik mijd het hackneybloed in ieder geval als de spreekwoordelijke pest...
Op zich wel ironisch dit bericht... het gebruik van Hackney's in de Gelderse Tuigpaard fokkerij heeft er toe geleid dat het Gelderse Tuigpaard niet meer bestaat. (het Gelderse type is een zeldzaam huisdier) En in eigen land gaat het met de Hackney al niet beter.
Misschien toch wat minder eenzijdig fokken?
Anoniem schreef:Hmm volgens mij is een EV niet per definitie niet braaf. Ze hebben veel temprament en zijn vaak gevoelig en intelligent en daar kunnen veel mensen niet mee over weg. Dat is iets anders dan een paard bestempelen als vervelend. Dat is eerder een tekortkoming van de meeste ruiters dan van de paarden..
Verder over de hackney, die gangen zijn gewoon niet gewenst in dressuur. Springen zie ik ze ook nog niet doen (iig niet in de sport) en voor lekker buitenrijden zou ik ook een paard nemen met vlakkere gangen.. Dus ik denk dat dat het probleem is van de hackney
NatasjavE schreef:patrick76 schreef:Hackneys zijn er voor paardemensen en niet voor mensen met paarden.
En van die laatste groep zijn steeds meer......
addy<3 schreef:Hackneys zijn fellere pony's, als mensen er niet mee om kunnen gaan worden ze al gauw als onhandelbaar en dergelijke uitgemaakt. Je moet er gewoon mee om kunnen gaan, kun je dat niet neem dan geen hackney.
addy<3 schreef:Ik denk dat dat ook wel een stuk training en conditie is hoor, waarom die hackneys dat voor de ring doen. Ik heb dat zelfs met mijn shetlanders, die zijn nu echt goed in conditie en kunnen soms ook zo staan te springen en stuiteren voor de wagen omdat ze hun energie graag kwijt willen.
Bij van die show rubrieken worden ze vaak ook wel erg opgefokt, ben er laatst nog wezen kijken en iedereen moest ook bewust gaan stampen en doen om de paarden en pony's meer op te fokken waardoor ze zich beter lieten zien. Als ze dat van tevoren al weten voordat ze de ring in gaan vind ik dat niet zo raar.
NatasjavE schreef:addy<3 schreef:Hackneys zijn fellere pony's, als mensen er niet mee om kunnen gaan worden ze al gauw als onhandelbaar en dergelijke uitgemaakt. Je moet er gewoon mee om kunnen gaan, kun je dat niet neem dan geen hackney.
Nou...ik heb professionele rijders er ook mee zien vechten. Van en op de wagen zetten...lieve help...![]()
Steigerend voor de wagen voordat ze de ring in mogen...en dan vooral die kleine maat..
En die Tuigpaardrijders kunnen echt wel met paarden omgaan.
Als je dan kijkt naar het Nederlandse Tuigpaard, en dan speciaal die waar weinig tot geen Hackney in zit, die blijven veel rustiger. De Tuigpaarden waar veel Hackney in zit doen precies hetzelfde.
Maar goed...het zou jammer zijn als de Hackney uitsterft...diversiteit is mooi. maar ja...de groep mensen die showtuigpaardrubrieken rijdt zal denk ik wat kleiner worden...

patrick76 schreef:Hackneys zijn er voor paardemensen en niet voor mensen met paarden.
horseyfries schreef:Ik heb vroeger geloof ik Stardust van 't Stedeke veel gezien op concoursen, ken je die?
Varekaj schreef:ik verzorg, groom en rij een tuigpaardmerrie waar hackneybloed in zit van Cambridge Cole, en zo naar onze merrie via Renovo, Fabricius en Manno. Renovo komt 3x voor op het papier, Cambridge Cole dus ook.
Zoals velen ze omschrijven een ontzettende hittepit; gaat inderdaad regelmatig wel eens een keertje rechtstaan voor de wagen maar ook hier valt dat voor ons onder de noemers "enthousiasme, werklust, ontzettende will to please". Hier zijn wij (diegene die met dat paard omgaan) het er alvast over eens: deze paarden zijn gewoon schitterend!
Hoe graag dat dit dier voor je wil werken, da's eenvoudigweg niet te beschrijven. Die zou zich doodlopen als je ze zou laten doen. Altijd het beste eruit willen halen, altijd proberen om nét nog dat tikje meer te presteren, in eender welke situatie. Ontzettend grote knuffelaar. Pittig met een ervaren ruiter, maar onder begeleiding ernaast poeslief met een kind op d'r rug. Loopt dressuur, springt aardig en doet het vooral heel graag, ideaal paard om buiten mee te gaan, zowel onder het zdel als onder de man. de hackney's die wij al gezien hebben, slutien heel erg goed aan bij dit beeld en jawel, de kans is dan ook groot, ALS ik ooit zelf ga mennen of een pony erbij neem om te rijden, dan wordt dat hoogstwarschijnlijk... een hackney (of kleine tuiger met hackneybloed).