De Tweede Kamer wil een verbod op de tentoonstelling van trekpaarden met gecoupeerde staarten. Door een motie aan te nemen van SP-er Van Gerven moet het kabinet nu met een voorstel komen waarin een dergelijk verbod is geregeld.
Er geldt al langer een verbod op het couperen van staarten bij paarden. Toch verschijnen er nog steeds trekpaarden en ook veulens zonder staart op keuringen en shows. Deze dieren worden via de zogeheten ''Frankrijkroute'' gecoupeerd. In het buitenland is het nog wel toegestaan om de staarten eraf te halen.
Voormalig landbouwminister Verburg en ook huidig staatssecretaris Bleker wilden het aan de stamboeken zelf overlaten om het couperen van paardenstaarten langzaam maar zeker uit te bannen. Dit schiet wat Van Gerven betreft niet op. Daarom vraagt hij de regering binnen een half jaar met een voorstel te komen dat een einde maakt aan deze praktijk. De motie is gisteren door de Tweede Kamer aangenomen.
Lijkt me een fantastisch plan. Ik zie nog veel gecoupeerde trekpaarden, afgelopen oktober op de Zuidlaardermarkt was het merendeel gecoupeerd, ook de jonge paarden.
Lijkt me wel dat ze dan moeten invoeren dat paarden geboren voor 2011 wel gecoupeerd mogen zijn. Paarden geboren in 2011 of later worden dan niet meer geaccepteerd. Want als ze nu gecoupeerde staarten gaan verbieden op keuringen en tentoonstellingen komen er nog een handje vol volwassen paarden, en dat lijkt me ook niet de bedoeling.
Jippieyayeeeeh Eindelijk. Ik ergerde me behoorlijk aan het feit, dat couperen in Nederland niet meer mag, en je nog steeds veulens rond ziet lopen met een afgesneden staart. Mijn Belg heeft een heerlijk dikke volle staart, en slaat daar in de zomer de vliegen mee van het lijf. Ook is de staart niet te zwaar voor het dier om het op te tillen als ie wat kwijt moet ( las ik weer ergens anders op bokt, dat het onder poepen van eigen staart een reden tot couperen is). Ik vind het zo'n raar gezicht, als je tegen de blote kont van zo'n dier aankijkt, en daarnaast vind ik het echt zielig voor zo'n dier inderdaad als je hem in de zomer met zijn stompje ziet wiebelen om maar van de vliegen af te komen. Wat mij betreft, die wet vandaag nog invoeren, en alles wat gecoupeerd is na de datum van dat vorige verbod, niet meer op tentoonstellingen en wedstrijden.
Zijn er hier tussen de lezers eigenlijk ook voorstanders van couperen? Ik snap dat het wel lef zou betekenen om dat hier op te schrijven. Maar ben toch benieuwd of het nu echt beperkt is tot de oude vastgeroeste boertjes of dat er ook 'modernen' rondlopen die er nog voor zijn.