Politie heeft handen vol aan in paniek geraakt paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Politie heeft handen vol aan in paniek geraakt paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 06:39

www.nieuwsblad.be

De politie had zondag de handen vol met een paard dat in Boechout was uitgebroken. Na uren zwoegen, was het paardenfokker Rudy Verberckt die het dier in een aanhangwagen kon drijven. Maar zelfs toen gaf de wilde hengst zich niet gewonnen.
Het paard ontsnapte zondag kort voor de middag uit zijn weide aan de Vremdesesteenweg in Boechout. De opgetrommelde politieagenten probeerden het dier te vangen, maar daar had de hengst duidelijk geen zin in. 'Het was een erg wild paard dat nog niet veel contact had gehad met mensen', legt commissaris Johan Wonnink uit. 'Onze mensen konden het paard absoluut niet benaderen. Daarom hebben we beroep gedaan op een expert om het dier te vangen, noem het een paardenfluisteraar.'

Paardenfokker Rudy Verberckt moet lachen als hij dat woord hoort. 'Paardenfluisteraar? Ik denk dat dat paard eens goed moet lachen als ik ertegen begin te fluisteren.' Verberckt heeft een paardenfokkerij in Bornem en wordt geregeld door de politie opgebeld als er ergens een paard is uitgebroken. 'Dit dier was opgejaagd door de omstaanders en de politie en had al behoorlijk was heisa veroorzaakt', zegt hij. 'Het komt er dan op aan om heel kalm te blijven en het paard te lokken met voedsel of het rustig in een hoek te drijven. Met fluisteren heeft het helemaal niets te maken. Deze keer was ik samen met mijn zoon, maar het heeft heel wat moeite gekost om het dier in onze aanhangwagen te krijgen.'

Rond half zes 's avonds was de klus dan toch geklaard en vertrokken Verberckt en zijn zoon met het paard naar hun weide in Bornem. Op de A12 in Boom ging het echter een tweede keer mis. 'Net voor we de Rupeltunnel inreden, hoorden we het dier zo erg tekeer gaan in de aanhangwagen dat we de auto aan de kant hebben gezet. Het paard was in paniek over een metalen stang gesprongen en ondersteboven beland. Met z'n benen in de lucht was het zo hard beginnen stampen dat de deur van de aanhangwagen er half uit lag. Zoiets had ik nog nooit gezien.'

Verberckt belde de politie, die de A12 meteen afsloot voor het verkeer. Met de hulp van twee agenten slaagden de paardenfokker en zijn zoon erin het paard achteruit te trekken zodat het kon platliggen in de aanhangwagen. Onder begeleiding van motards van de wegpolitie ging het daarna verder naar Bornem. 'We zijn door alle rode lichten gereden', lacht Verberckt. 'Hopelijk krijg ik de boetes volgende week niet in mijn brievenbus.'

Op de paardenfokkerij in Bornem mocht de dolgedraaide hengst eindelijk uitblazen. Een veearts stelde vast dat het dier een kleine verwonding had opgelopen aan een achterbeen, maar verder verkeerde het in blakende gezondheid. 'Voorlopig blijft het paard bij mij', zegt Rudy Verberckt. 'Als de eigenaar de schade aan mijn aanhangwagen vergoedt, kan het nadien weer terugkeren naar Boechout.'

SuperSmurf

Re: Liefhebbers van de Academische Rijkunst Verzamelen! Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 07:03

Zo en de eerste traumatische ervaring met de trailer is binnen :') erg sneu voor dit dier wat een stress moet die hebben gehad!

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 07:08

SuperSmurf schreef:
Zo en de eerste traumatische ervaring met de trailer is binnen :') erg sneu voor dit dier wat een stress moet die hebben gehad!

En hoe had jij het dan willen aanpakken?

IKbenEllen

Re: Politie heeft handen vol aan in paniek geraakt paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 07:13

En zijn trailer aan gort, Rudy bedankt! :D

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 07:14

Hoe bizar. Gelukkig maar dat ze het paard hebben kunnen "vangen". Hopen dat hij snel weer terug is bij z'n eigenaar.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 07:28

Waarom wordt zo'n paard dan niet verdoofd, zodat het niet meer in paniek raakt en rustig wordt, dit paard heeft zijn eerste trauma's nu al op gelopen tegenover de mens en om vervoerd worden. Een verdovingspijltje was waarschijnlijk goedkoper dan dat hij nu de wagen vernield heeft.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 07:35

En veel gevaarlijker. Ik weet niet of je beseft dat een paard schieten niet zonder risico's is. Ofwel schiet je hem een volledige verdoving, maar de kans op sterfte is dan aanwezig, ofwel schiet je hem een sedatie en dan is het nog niet eenvoudig om hem te pakken te krijgen. Een paard vol adrenaline reageert meestal slecht op een sedatie. Ze hebben het in mijn ogen goed aangepakt, je moet toch iets doen zeker? En als het dier niet te benaderen is, hoe wil je dan dat een veearts in de buurt komt en hem voorzichtig verdooft? Het leven is niet altijd zo eenvoudig.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 07:43

ingedodo schreef:
Waarom wordt zo'n paard dan niet verdoofd, zodat het niet meer in paniek raakt en rustig wordt, dit paard heeft zijn eerste trauma's nu al op gelopen tegenover de mens en om vervoerd worden. Een verdovingspijltje was waarschijnlijk goedkoper dan dat hij nu de wagen vernield heeft.

Bij een paard wat zo over de zeik is werkt een verdoving niet...door het hoge adrenalinepijl in het lichaam kan een verdoving zijn werk niet doen.

Rustig opdrijven is dan beter,alleen was het waarschijnlijk beter geweest om hem in een veewagen te doen ipv een trailer.Iets meer ruimte en iets steviger.Maar goed,je moet het doen met wat je hebt nietwaar.
Paardje kan nu lekker tot rust komen en hopen dat de eigenaar goed verzekerd is :P

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 08:07

Dat is niet niks zeg!! Vind dat ze het goed hebben aangepakt...ik zou zelf niet weten wat ze beter hadden kunnen doen...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 08:12

En natuurlijk weten sommigen het weer beter hier !!!!

Geloof me, op zo'n moment neem je acuut beslissingen en heb je geen tijd om overal lang over na te denken, je handelt gewoon.
Ik begrijp best dat ze met een trailer komen als die op dat moment beschuikbaar is ipv eenm grote veewagen. En met elke trailer duikt er wel eens een paard over de stang, óók in gewone situaties.
En verdoven lukt nauwelijks, veel te groot risico.
Wees blij dat zo'n man het oplost voordat er werkelijk ongelukken gebeuren met omstanders of "paardenmeisjes" die het beter weten en "lief" willen oplossen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 08:18

Ik heb daar jarenlang gewoond en het was toen schering en inslag dat er paarden ontsnapten. Ik heb er meermaals 's nachts uit de tuin geplukt (pa durfde niet; jij hebt daar meer verstand van :') ) en in onze wei achter ons huis gezet tot ze weer opgehaald werden. Overal paardeweitjes, vaak heel gebrekkig afgezet. Blijkbaar is de situatie er in de loop der jaren nog niet op verbeterd. Het is bij mijn weten al altijd goed gegaan maar dat is meer geluk dan wijsheid. :(

ElCamino: Je hebt helemaal gelijk. Ik heb een keer een paard gehad dat echt helemaal over de zeik was en dat was dan nog geen hengst. De meeste paarden waren gewoon jolig. Maar tegen een paniekerige groene hengst was ik gegarandeerd als onervaren tienermeisje niet opgewassen geweest. Het is goed dat er een ervaren man is komen helpen. :j

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 08:19

Ik had hem zo kunnen temmen!
Of was het geen zwarte Arabirische hengst? :+

Nee, grapje :P

Een verdovingspijl zou idd niet goed werken.
Liever zo, dan nog meer stress. Het paard heeft een kleine verwonding, als hij in paniek zou raken door zo'n pijltje, had het nog erger kunnen zijn.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 08:24

ElCamino, hier sluit ik me volledig bij aan.

Gelukkig zijn er geen gewonden in het verkeer door gevallen. Als je zo'n paard op je motorkap krijgt kun je het waarschijnlijk niet meer navertellen.
Zo'n dier is gestresst door alles wat hij op zijn weg tegenkomt. Die vang je niet zomaar even, zeker niet als hij ook nog eens door goedwillenden getracht werd te vangen, doordat ze er achteraan lopen te vangen. Als hij dan ook op de trailer nog stennis loopt te maken, tja, wat doe je dan. Kijken of hij goed ligt en zo snel mogelijk doorrijden naar de plaats van bestemming. Op de weg kun je niet zomaar even met een paard bezig gaan omdat hij zich heeft laten vallen oid. Dan krijg je weer het gevaar voor de mensen die met hem bezig zijn, omstanders en het verkeer.
Toch is het best jammer dat veel mensen niet weten dat ze met een vluchtdier te maken hebben en het alleen maar erger maken. En of die hengst wel in handen is geweest....? Er zijn vele adressen waar de paarden maar in het land lopen en in de eerste jaren nog nooit fatsoenlijk aan de hand hebben leren meelopen. Wat moet je dan in een situatie die zich nu voordeed????

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 08:33

Bravura schreef:
Wat moet je dan in een situatie die zich nu voordeed????

Emmertje biks? :+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 08:35

als ze toch zoveel tijd hebben gehad om het dier te vangen en op te laden, hoe komt het dan dat de eigenaar inmiddels niet op de hoogte was?
die had dan kunnen beslissen of het paard geladen moest worden en hoe

nu is het paard veranderd van jong groen en onbevangen naar angstig, mensenschuw en bang van een trailer

politie kon misschien niet anders maar soms vraag ik me af of ze niet teveel puur met het paard bezig waren

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 08:44

spatter schreef:
als ze toch zoveel tijd hebben gehad om het dier te vangen en op te laden, hoe komt het dan dat de eigenaar inmiddels niet op de hoogte was?

Het is vaak lastig om te achterhalen wie de eigenaar is. Het is daar nogal landelijk en veel van die weitjes zijn midden tussen de velden, zonder huis er bij. Kom dan maar eens te weten wie de eigenaar van de grond / het paard is. Bovendien weet je bij een ontsnapt paard niet altijd meteen waar het vandaan komt en is je eerste zorg te voorkomen dat het dier veilig staat en geen schade veroorzaakt of oploopt.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 08:48

spatter schreef:

nu is het paard veranderd van jong groen en onbevangen naar angstig, mensenschuw en bang van een trailer

politie kon misschien niet anders maar soms vraag ik me af of ze niet teveel puur met het paard bezig waren

Ik vind dat je niet zo moet overdrijven. Waarom zou dit paard nu verpest zijn voor de rest van zijn leven? Wij zijn nog met de trailer gekanteld op de autostrade. Met twee paarden aan boord. Nadat ze bevrijd waren, zijn ze onmiddellijk op een andere trailer gegaan richting huis. Ze hadden alle twee wonden die gehecht moesten worden, maar geen enkele van de twee heeft ooit moeilijk gedaan met laden nadien. Het zal wel meevallen met dit paard zijn trauma's denk ik zo.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 08:48

Amalarab schreef:
Bravura schreef:

Vraag het de paardenfluisteraar eens, of die hengst in die situatie daarop reageerde! :+

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 08:50

Amalarab schreef:
Bravura schreef:

Dat heeft hij toch gedaan?

Cayenne schreef:
'Dit dier was opgejaagd door de omstaanders en de politie en had al behoorlijk was heisa veroorzaakt', zegt hij. 'Het komt er dan op aan om heel kalm te blijven en het paard te lokken met voedsel of het rustig in een hoek te drijven. Met fluisteren heeft het helemaal niets te maken. Deze keer was ik samen met mijn zoon, maar het heeft heel wat moeite gekost om het dier in onze aanhangwagen te krijgen.'

Respect voor deze man hoor. Het paard zal vast stijf hebben gestaan van de stress en hij heeft het toch voor elkaar gekregen dat dier te laden! Doorrijden naar de plaats van bestemming was de beste optie. Je kunt toch moeilijk midden op de snelweg zo'n gestresst paard opnieuw laden?

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 09:03

haha de politie durft vaak al maar amper een chip aflezen als het tamme ontsnapte shetlandpony is, laat staan dat ze van een 'wilde' hengst kunnen zien wie de eigenaar is...
ben inderdaad ook wel een beetje bekend in de buurt daar en ja, veel weitjes met breiwerkjes van omheiningen rond!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 09:05

Zou het paard niet gechipt zijn?Dan had men wellicht sneller de eigenaar kunnen achterhalen.
En inderdaad helpt het niet om een paard te verdoven als ze zo zijn opgefokt.
Ik heb het ook eens meegemaakt dat een paard doordraaid op een trailer,deze liet zich gewoon vallen.Vermoedelijk had dat dier dus wel een traumatische ervaring opgedaan met trailer rijden.
Maar een geflipte hengst vangen en vervoeren is niet zomaar even gedaan,goed dat iemand erbij was met ervaring en ik geef die man groot gelijk dat ie wacht met het paard terug geven tot de schade is betaald!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 09:07

de vraag is of het verstandig was om dit paard te laden of dat het wijzer was geweest ter plaatse een stal te zoeken en het dier daar onder te brengen en het dier te voet weg te brengen
grote kans dat het paard daar toch ergens in de buurt thuis hoort

nu is het verplaatst naar een fokker verder weg

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 09:09

Hmm, een emmertje biks gaat een paard dat weinig omgang met mensen heeft gehad tot op heden niet over de streep trekken haha :x .. Dat paard gaat van zijn levensdagen nooit weer een trailer op lopen :-O, gelukkig heeft ie 'slechts' een kleine verwonding opgelopen, had heeeeeeeeeeeeeeeeeeel anders kunnen aflopen :(

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 09:12

spatter schreef:
de vraag is of het verstandig was om dit paard te laden of dat het wijzer was geweest ter plaatse een stal te zoeken en het dier daar onder te brengen en het dier te voet weg te brengen
grote kans dat het paard daar toch ergens in de buurt thuis hoort

nu is het verplaatst naar een fokker verder weg

Ja ik weet niet hoe dapper jij bent hahaha maar ik beschijt me toch als ik met een geflipte hengst door de velden moet wandelen op zoek naar een stal! _O-

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 09:13

soesita schreef:
spatter schreef:

Het is vaak lastig om te achterhalen wie de eigenaar is. Het is daar nogal landelijk en veel van die weitjes zijn midden tussen de velden, zonder huis er bij. Kom dan maar eens te weten wie de eigenaar van de grond / het paard is. Bovendien weet je bij een ontsnapt paard niet altijd meteen waar het vandaan komt en is je eerste zorg te voorkomen dat het dier veilig staat en geen schade veroorzaakt of oploopt.

Toch wel bedroevend, dat een eigenaar niet snel te achterhalen is uit de tijd vind ik dat, elk paard moet een chip hebben , waarom is er dan een databank? Bij honden werkt dat toch prima.
Dat het paard in paniek geraakt is waarschijnlijk door goedbedoelde omstanders zonder ervaring die dachten dat ze dat wel even konden pakken maar niet weten hoe ze een paard moeten benaderen. Heb ik hier indertijd met de Konnik paardjes gezien, toen ik me ermee bemoeide liepen ze gedwee waar ik hen naar toe dreef.

Ik vind het ook raar dat ze het niet in de buurt even plaatsten tot de eigenaar gevonden is.