Staatssecretaris Bleker wil geen nieuwe eisen voor eventing

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Staatssecretaris Bleker wil geen nieuwe eisen voor eventing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 22:13

www.ad.nl

Staatssecretaris Henk Bleker (Landbouw) vindt niet dat er nieuwe eisen moeten komen voor eventing, een vorm van paardensport. Dat zei hij vandaag in een debat met de Tweede Kamer over dierenbeleid.
De SP dringt aan op een verbod op zogenoemde vaste hindernissen bij de military, een tak van sport die tegenwoordig officieel eventing heet. Bijvoorbeeld dikke boomstammen vormen zo'n vaste hindernis. Volgens de SP zijn die gevaarlijk voor de paarden.

Bleker meent echter dat de military, zoals die in Boekelo, in de loop der tijd al veel verbeteringen heeft doorgevoerd en vindt een dergelijk verbod niet nodig. ,,Ik kom daar nu al een jaar of zeven. In de jaren '80 was het beroerd, toen kon ik zelfs niet naar de sportuitzendingen op tv over de military kijken.''

Inmiddels is hij blij dat de paarden vooraf een soort van warming-up mogen lopen en goed worden bekeken door dierenartsen. Ook heeft de organisatie van de military in Boekelo besloten om nauwelijks nog vaste hindernissen te gebruiken. ,,Ik vraag me daarom af of een verbod op vaste hindernissen nog iets toevoegt'', zei Bleker. ,,Ik ga tegenwoordig met een goed gevoel naar die wedstrijd kijken.''

Bij military ofwel eventing rijdt de ruiter over een natuurlijk terrein waarbij hij allerlei hindernissen moet trotseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:30

Waarom hebben mensen het over dingen waar ze geen verstand van hebben.. Want als ze dat wel hadden, wisten ze dat die hindernissen vast zijn met een rede.. 8)7

Laat ze ergens anders aan het dieren welzijn werken.. Dieren hebben het op veel plaatsen erg slecht. En ik denk niet dat de eventing sport daar 1 van is.. :n

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:32

SGW verbieden??? Stelletje gekken. :+
Misschien zouden ze dr eerst eens in moeten verdiepen alvorens een oordeel te trekken. :+

X_Linz_X

Re: Staatssecretaris Bleker wil geen nieuwe eisen voor eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:41

waarom zijn ze eigenlijk vast?
zomaar een vraagje offtopic,
hier een echte dressuurmuts zonder verstand van eventing/samengestelde wedstrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:43

X_Linz_X schreef:
waarom zijn ze eigenlijk vast?
zomaar een vraagje offtopic,
hier een echte dressuurmuts zonder verstand van eventing/samengestelde wedstrijden.

Omdat door het hoge tempo en dat het parcours vaak ook heuvels enz. bevat. gaan balken rollen. En kunnen paarden daar op gaan staan, met alle gevolgen van dien.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:44

ja, heel duidelijk als je het zo stelt:)
weer wat geleerd!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:44

Gelukkig heeft Bleker er meer verstand van dan de SP.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 00:22

Ik heb een korte reactie op de mening van de SP: :roll:

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 00:38

Zo zie je maar wat het kennis niveau van zaken is in de kamer :Y)

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 00:43

Hopelijk hebben ze meer verstand van regeren dan van de paardensport := Wellicht komt het dan goed in NL..

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 09:45

Ideetje voor een wedstrijdorganisatie om de SP eens uit te nodigen op de wedstrijd, met volledige rondeleiding? Lijkt me wel zinnig voordat er zulke uitspraken gedaan gaan worden.

Moet er niet aan denken om in het gereden tempo over losse hindernissen te moeten gaan...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:21

Kijk, dat gaat de goede kant op; een tweede politieke partij die het paard op de agenda heeft gezet.

De betekenis daarvan is dat er blijkbaar maatschappelijk draagvlak is.

Goed signaal naar de minister.

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:22

"Inmiddels is hij blij dat de paarden vooraf een soort van warming-up mogen lopen"

Volgens mij zijn ze in de war met vroeger toen er nog een steeple van te voren was en dat het nu juist minder vermoeiend is omdat het is afgeschaft. Alsof ze vroeger zo vanuit de stal de cross in werden gegooid. :P

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:31

MelanieB schreef:
SGW verbieden??? Stelletje gekken. :+

Pardon?

Sport heeft geen nutsdoel anders dan de 'sportieve' ambitie van de ruiter en veel geld.
Die ambitie en commercie zijn in conflict met het welzijnsbelang van het paard.

Het springen over vaste hindernissen houdt risicos in.

Wanneer je vindt dat zeker bij ruiter'sport' het welzijnsbelang van het individuele dier gewaarborgd moet zijn, is de conclusie van een verbod eerder logisch dan gek.
Dit is een steeds breder gedragen mening op basis van voortschrijdend inzicht in dierenwelzijn.

Dat ruiters het gek vínden onderstreept het conflictieve van hun ruiterbelang met het welzijnsbelang van het dier dat zij risicos laten lopen voor hun 'sportive' ambities. Een illustratie van waar het paard tegen beschermd hoort te zijn als men dierenwelzijn wil gewaarborgen.

Wees realistisch. Hier lígt een heel redelijk argument en ethisch ligt het nog veel extremer. Het voor 'gek' verslijten van deze maatschappelijke gedragen ontwikkeling is.... contra-productief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:35

Paardrijden houd zoiezo risico's in of je nu dressuur rijd of door het boshobbelt of over hindernissen springt. Wil je geen risico's moet je niet paard rijden. En schaffen ze sgw af kunnen ze ook gewoon springen afschaffen. En daarna dressuur. en daarna uberhaupt verbieden om op een paard te gaan zitten! want stel je voor dat hij zich verstapt :O

Dus het is nogal doorgeslagen om een verbod te willen op de cross

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:39

Volgens mij wil de SP alleen de vaste hindernissen verbieden. := Nouja een waterbak en een greppel kunnen wel, maar hindernissen waarbij er balken vanaf kunnen vallen is veel gevaarlijker.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:43

Blij met Bleker :D

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:53

Ze kunnen beter kijken naar zaken waar dieren het slechter hebben. Sportpaarden over het algemeen hebben het goed.
De regelgeving in de sport is al aangepast, en daarnaast is er in elke tak wel een risico.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:58

dalmarieke schreef:
Ze kunnen beter kijken naar zaken waar dieren het slechter hebben. Sportpaarden over het algemeen hebben het goed.
De regelgeving in de sport is al aangepast, en daarnaast is er in elke tak wel een risico.

sportpaarden hebben het goed?
Ja...ze krijgen te eten,als je het zo stelt....maar goed dat is mijn mening...

roelie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:59

overal zitten risico´s aan. je kan je best doen om risico´s te verkleinen maar uitsluiten kun je niets.
uit eigen ervaring weet ik dat mijn paarden altijd genoten hebben van de sport. en je ziet het en merkt het wanneer je een blij paard hebt. er zijn wel andere dingen waar mensen zich druk om moeten maken.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:16

dalmarieke schreef:

Lijkt me dat je dan gewoon moet zorgen voor een goede wetgeving voor paardenwelzijn in het algemeen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:29

Voetbal heeft ook geen nut, afgezien van de sportieve waarde en de blessures en behandelkosten daarvan kunnen wel eens voor een forse bezuiniging zorgen bij afschaffing...

Ik dacht dat er tegenwoordig juist ook een hoop breekbomen in gebruik waren? Nederlandse uitvinding, toch?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:59

dalmarieke schreef:

'Sport'paarden in het algemeen leven totaal niet paardgericht en hebben het mbt hun welzijn gemiddeld puur slecht.
Zoals 'Wageningen' in het rapport over het nertsenfok-verbod aan de minister schreef is er in NL ethisch geen verschil tussen paardhouden voor sport en nertsenfok voor bont.

De sector paard is een probleem. Het is de enige sector waarvoor geen welzijnswetgeving is. Ook is er al meer dan 10 jaar geleden aan de minister gerapporteerd op basis van wetenschappelijk onderzoek door 'Utrecht' dat er een grensoverschrijdend welzijnsprobleem is wat minimaal een derde van de populatie betreft.

Door het economisch belang en de traditioneel hoog profiel lobby is de politiek niet bij machte veel te doen. Dat is de oorzaak dat de sector paard 100 jaar achter loopt.
Maatschappelijk draagvlak is de enige drijfveer en mogelijkheid. Dat komt nu.

Paardensport is het meest zichtbaar en ethisch het meest helder gecompromitteerd.
Het streepje sedalin van Anky voor het scheren van een paard voor een puntje bij ringdressuur is :n
Dat de ruiterij niet inziet hoe fundamenteel totaal foút dit is, geeft het echte probleem aan.
Het is niet voor niets dat er steeds meer en luider stemmen zijn die om een totaal verbod van 'sport' door mensen met paarden vragen omdat de ruiterij helemaal geen probleem wíl zien uit eigenbelang.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:03

Volgens jou is alles fout wat niet met neckrope in een appepakkie rondrijd buiten HC.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:03

manic schreef:
Ik dacht dat er tegenwoordig juist ook een hoop breekbomen in gebruik waren? Nederlandse uitvinding, toch?

Klopt idd :j
Wat ik vooral niet begrijp is dat SP dingen gaat roepen zonder dat ze zich eerst erin verdiepen. Dat is toch gewoon dom :+ Want blijkt maar weer dat ze het volledig mis hebben :+