Zweepgebruik bij renpaarden blijkt volkomen zinloos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Zweepgebruik bij renpaarden blijkt volkomen zinloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 12:59

www.dehoefslag.nl / www.horsetalk.co.nz

Australische wetenschappers hebben via een onderzoek aangetoond dat het gebruik van de zweep bij renpaarden, met als doel een snellere finish te bewerkstellingen, geen verschil uitmaakt voor de uitslag van de race. De onderzoekers keken naar de actuele snelheden in een serie van races, hoe de zwepen daarbij werden gebruikt en of de zweep de uitslag van de race beïnvloedde.

Ze ontdekten dat zweepgebruik geen rol speelde in de kansen voor een paard om bij de beste drie te finishen. Hoe een paard liep in het begin van de race, als de zweep doorgaans niet gebruikt wordt, bleek de meest kritische factor voor succes. De conclusie volgens de Australiërs: zweepgebruik bij paarden, die op het eind van de race in een fase van verzuring verkeren, is zinloos.

skyline

Re: Zweepgebruik bij renpaarden blijkt volkomen zinloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:04

Goedzo , lekker afschaffen die zweep .
nergens voor nodig :)

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:06

als je soms ziet hoe hard die beestjes geslagen worden, de paardjes zijn eerder overhaast en vallen zo sneller

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:07

Pff zijn ze daar ook eindelijk achter gekomen. Nu de jockeys nog..

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:09

ik ben er ook fel tegen...al denk ik wel...dat paarden die zo hard rennen, met zoveel adrenaline weinig meekrijgen van het slaan (hoop ik dan maar)

Dus...gewoon afschaffen die hap!

smulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:13

Leuk hoor zo´n onderzoek, maar hoe peuter je dat bij die jockey´s aan hun verstand?
Volgens mij blijven die gewoon een zweep gebruiken, al was het maar uit frustratie (dat idee heb ik er tenminste altijd bij).
Ik kan er ook nooit naar kijken als ik dat op tv zie.

esc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:14

op dat moment zullen ze er inderdaad niet veel van voelen, maar de volgende dag hebben ze echt wel zere billen ;)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:18

esc schreef:
op dat moment zullen ze er inderdaad niet veel van voelen, maar de volgende dag hebben ze echt wel zere billen ;)

En wat zullen ze dan denken.....wat heeft die knappe hengst naast me vannacht toch allemaal met me gedaan ~~}>

Nee grapje, het is niet leuk....en ik vind dat ze het af moeten schaffen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:19

Jammer dat er niet meer info wordt gegeven
Zweepgebruik zit vast aan keiharde regels. Zo mag het paard maar 3x daadwerkelijk geraakt worden. Is dit meer dan volgt een DQ. De zweep wordt ook gebruikt door het bijv langs het hoofd te zwiepen om een bariere op te bouwen, waardoor het paard niet links of rechts uit breekt (of juist wel, afhankelijk van wat de jocky wil op dat moment)
Daarnaast kan zwiepen langs de kont zeer zeker een aanmoedigend effect hebben.

Maar goed, dit topic zal wel weer verzanden in een kortzichtig "ach wat zielig" verhaal

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:22

Wat Stef zegt :-)

Je mag tijdens een race inderdaad een paard maximaal 3 keer slaan met een zweep. Als je je daar niet aan houdt dan wordt je als jockey voor een bepaald aantal races geschorst.

Daarnaast is een renzweepje niet te vergelijken met een dressuurzweep bijvoorbeeld. Een renzweepje is een stuk korter en gemaakt van een ander materiaal. Ik denk zomaar dat een pets met een dressuurzweep een stuk harder aan komt.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:24

@ Stef, ik wou ook net vermelden dat er maar 3 x geraakt mag worden, en dat het echt niet zielig is zoals vaak word omschreven..

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:25

Toch 1000 keer liever een mep van een jockey
dan van een dressuurmuts :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:30

idd zweep mag maar beperkt aantal keer gebruikt worden en dacht dat het zwaaien oof vnl voor het geluid was om de paarden nog wat meer op te hitsten, want idd op het einde denk ik ook niet dat je een paard nog kan motiveren door het pijn te doen...

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:30

ik snap nooit zo goed waarom men de zweep in draf&Rensport zo zielig vind, maar de sporen bij paardrijden niet? Ik vind beide niet zielig hoor, dus ben niet tegen spoorgebruik, maar vind het altijd zo kortzichtig.

Bij juist gebruik van de zweep kan je een paard soms net een beetje ondersteuning of aanmoediging geven. Zwepen zijn niet gemaakt om mee te slaan, maar om aanwijzingen mee te geven. de meeste pikeurs/jockeys gebruiken ze ook op die manier, want die weten heus wel dat een paard er niet harder van gaat lopen als je zou slaan. Ja, mss de eerste keer dat je ze slaat, omdat ze schrikken, maar de meesten zullen de volgende keren juist minder goed hun best doen, omdat ze niet geslagen willen worden als ze hun best al aan het doen zijn.

Een zweep gebruiken als een paard verzuurt, heeft uiteraard geen nut, snapt iedereen

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:16

Een renpaard of draver krijgt tijdens zijn 3 minuten durende race veel minder psychisch en lichamelijk te voortduren dan een dressuurpaard in zijn proefje :+ .
Ik trainde mijn dravers nooit met zweep of wat dan ook. Dat zie ik de dressuurprikkers niet doen. Die zitten er het liefst op met sporen en zweep en hulpteugels en rijtechnieken :( :( . Als ik er aan denk krijg ik al een zere nek. Tja lekker generaliserend he :j ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:17

Ik denk ook dat het zweepgebruik een stuk beter 'geregeld' is dan bij de basis paardensport.
Hier mag en kan iedereen een wille keurige zweep kopen en gebruiken zonder dan men daarop gestraft kan worden.

Misschien moet de zweepverkoop in de winkels maar gestopt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:25

Cowgirl schreef:
Ik denk ook dat het zweepgebruik een stuk beter 'geregeld' is dan bij de basis paardensport.
Hier mag en kan iedereen een wille keurige zweep kopen en gebruiken zonder dan men daarop gestraft kan worden.

Misschien moet de zweepverkoop in de winkels maar gestopt worden.

Op wedstrijd mag je alleen de zweep niet bovenhands pakken. Maar onderhands kun je idd ook flinken klappen geven..

Ik denk dat in de rensport het allemaal veel beter geregeld is. Alleen jammer dat ze altijd dit soort oncomplete berichten geven. Dat altijd een vertekend beeld geeft.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:37

stef schreef:
Zo mag het paard maar 3x daadwerkelijk geraakt worden.

Erg grappig dit op een vrouwenforum zoals Bokt.
Als je een vouw maar drie keer daadwerkelijk raakt is er niets aan de hand :+

Zoek eens op wat dierenmishandeling is :)*

Moedwillig, nodeloos pijn doen.
Één zweepslag is pijn. Sport is geen noodzaak.
Élke zweepslag voor ´motiveren´ is moedwillig pijn doen zonder noodzaak.
Het is niet relevant of dat voor rennen of ringdressuur is.

Élk zweepgebruik wat meer is dan aanwijzen als met de vinger is een brevet van onvermogen van de ruiter.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:38

Huertecilla schreef:
stef schreef:
Zo mag het paard maar 3x daadwerkelijk geraakt worden.

Erg grappig dit op een vrouwenforum zoals Bokt.
Als je een vouw maar drie keer daadwerkelijk raakt is er niets aan de hand :+

Zoek eens op wat dierenmishandeling is :)*

Moedwillig, nodeloos pijn doen.
Één zweepslag is pijn. Sport is geen noodzaak.
Het is niet relevant of dat voor rennen of ringdressuur is.

Élk zweepgebruik wat meer is dan aanwijzen als met de vinger is een brevet van onvermogen van de ruiter.

Dus jij geeft je paard nooit een tik als die ana het etteren is?

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:39

Huertecilla schreef:
.

Een motiverende zweepslag bestaat niet :+ dat is slaan, maar je kan de zweep zeker wel motiverend gebruiken, niet alle zweepgebruik is slaan

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:40

stef schreef:
Zweepgebruik zit vast aan keiharde regels. Zo mag het paard maar 3x daadwerkelijk geraakt worden. Is dit meer dan volgt een DQ. De zweep wordt ook gebruikt door het bijv langs het hoofd te zwiepen om een bariere op te bouwen, waardoor het paard niet links of rechts uit breekt (of juist wel, afhankelijk van wat de jocky wil op dat moment)

Maar goed, dit topic zal wel weer verzanden in een kortzichtig "ach wat zielig" verhaal

:j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:42

iirrssjjee schreef:
Dus jij geeft je paard nooit een tik als die ana het etteren is?

Nee.

´Etteren´ is paarden bovendien vreemd.

Als het niet doet wat jij vraagt dan doe JIJ iets niet goed :)*

Een mens die tikken uitdeelt hoort niet in een relatie. Niet met een ma/vrouw/kind, niet met een dier.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:45

Judith_W schreef:
Huertecilla schreef:
.

Een motiverende zweepslag bestaat niet :+ dat is slaan, maar je kan de zweep zeker wel motiverend gebruiken, niet alle zweepgebruik is slaan

Jaja, en met een bit belonen zeker ....

Een zweep als aanwijzer is de grens. Dáárvoor echter is het een suboptimaal instrument omdat het kracht niet lineair overbrengt.

Maar goed. Het is weer een begripskloof. Veel plezier verder met de ´liefde´ voor jullie paarden.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:48

stef schreef:

Wist ik niet, interessant :)
De jockeys doen toch ook met de zweep tegen hun laars slaan? Dat het paard door geluid harder zou gaan?

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:51

Ik heb weer wat geleerd :D