Module om te ‘lezen’ of paard gelukkig is onder het zadel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Module om te ‘lezen’ of paard gelukkig is onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 16:26

www.horses.nl / BIT
Afke Teunen

Door middel van een leermodule kan voortaan getest worden of een paard zich fijn voelt onder het zadel. Via de online leermodule, die voor iedereen toegankelijk is, wordt uitleg gegeven over de verschillende signalen die het paard geeft om aan te geven of hij zich comfortabel of oncomfortabel voelt.

De leermodule is gebaseerd op het onderzoek ‘Match of mismatch’ van etholoog Kathalijne Visser van Wageningen Universiteit en Research Centre. Voor de tevredenheid van het bereden paard is het belangrijk dat het paard, zijn werk en zijn ruiter een match vormen. Voor het onderzoek beoordeelden zes trainers en juryleden de signalen van paarden om te beoordelen of zij zich comfortabel of oncomfortabel voelen. Zij zien tevreden of ontevreden signalen in de ogen, neus, mond, oren, hoofd-halshouding, voorhand, middenhand, achterhand, in de bewegingen van het paard, de staart en in de onverwachte bewegingen die het paard wel of niet maakt.

Klik hier om het hele artikel te lezen.

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:44

Dit lijkt me erg interessant! Ik ga het gelijk lezen!

Angela

Re: Module om te ‘lezen’ of paard gelukkig is onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:00

Op zich interessant, maar hoe kun je als ruiter nou van je eigen paard zeggen wat ogen, neus e.d. precies doen tijdens het rijden?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:01

Klinkt misschien arrogant, maar ik kan ( met bijna 40 jaar ervaring) zelf wel zien en voelen of mijn paard tevreden is. Maar voor mensen met minder ervaring kan het een uitkomst zijn, het duurt nl. wel even voordat je de gezichtsuitdrukkingen van een paard leert lezen ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:02

ElCid schreef:
het duurt nl. wel even voordat je de gezichtsuitdrukkingen van een paard leert lezen ;)

Vooral als je er zelf op zit.... nog wel te doen als je ernaast staat, maar het gaat ook over tijdens het rijden..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:03

Interresant, vraag mij wel af hoe nauwkeurig ze het denken te kunnen beoordelen :+

Leuk filmpje ook... >;): ''Wat vind u van de gemiddelde ruiter/trainer/jurylid?'' Antwoord ie daarop dat hij vind dat de kennis vooruit gaat... :+

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:05

Leuk, maar idd; ik kan zelf wel voelen/zien hoe mijn paard zich voelt.

Daarnaast is het ook een kwestie van wíllen zien, veel is namelijk gewoon gezond boerenverstand.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:12

Goh zit het nu te kijken, oren naar voren is comfortabel voelen, wat zie je: een ruiter die met dr handen zit te kneden/onrustig is en een paard wat daardoor in de krul gaat.. :=
Er is ook een pard bij wat de tong uit de mond heeft hangen :?

Maargoed.. ik kijk even verder...

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:15

Leuk bedacht.
Heb nu een paar filmpjes bekeken en had eigenlijk wel meer verwacht.
Dit kan ik ook wel allemaal raden zonder het filmpje te zien, met nog maar 10 jaar ervaring...

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:16

er is trouwens ook een vraag bij in de zin van 'heeft dit paard de oren plat in de nek'
Paard had zijn oren niet plat in de nek, maar ze stonden wel naar achteren gericht. Dus ik dacht dat het een strikvraag was. Nou niet dus. Oren naar achteren gericht is vanaf nu oren plat in de nek :+

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:18

:x Leuk, als ze het over nageeflijkheid hebben zie je weer een ruiter met onrustige handen die laag zitten om zo het paard ''nageeflijk'' te vragen, in de krul dus..... lekker voorbeeld... als dit het niveau is is dat behoorlijk jammer :n

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:22

Hm er komen wel een hoop fouten naar voren op deze manier. Jammer als mensen zo verkeerde dingen aanleren...
Is er geen contactpunt waar we dit topic naartoe kunnen mailen? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:28

dit is echt het lachertje van de week denk ik.. Redelijk wat filmpjes waarbij ik het paard niet ontspannen vond (en dus naar mijn idee oncomfortable) en hun vonden dat comfortable.. heel vreemd.. vind dat er veel fouten en andere rare dingen in zitten.

Ook vind ik de ruiter op de zwarte/koffievos, erg beroerd rijden...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-01-11 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:29

ik ga ervan uit dat mijn pony's tevreden zijn als ik naar de stal loop en ze horen de deur staan ze alledrie luid te hinniken... En alleen onze oudste pony is ohz en die is altijd heel vrolijk als ze klaar is...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:33

#) 'Kauwen wordt vaak gezien als een teken dat hij mee wil werken'. Zien je weer een plukkende ruiter.. paard wat daardoor te diep komt.

Erg jammer dit := Misschien ben ik kritisch, maar als je over zoiets 2 jaar doet verwacht je toch wel meer en echt juiste informatie, en echt veel verschil te zien tussen een correct otspannen, nageeflijk paard en tussen een paard wat gespannen is.
Maar dit zijn allemaal soort manegepaarden.. weinig verschil te zien, in ieder geval geen correcte nageeflijkheid en ontspanning.

Op de bordjes staat Deurne.. Snap ik wel een beetje waarom er helaas ook rotten in het vak ORUN instructie zitten...

Van het foute zijn wel goede voorbeelden, maar laat bij goed dan ook het juiste zien, dat is juist zo belangrijk.

Ah.. die vos wordt comfortabel en zuiver genoemd door prof. trainers.... :+

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:50

Ook jammer is dat wanneer je op volgende filmpje klikt een popup krijgt met daarin bijv. Vraag 01_27... blabla score expert:2,4. Oftewel, je weet al wat de experts vinden.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:05

interesant (zeker voor misschien een beginnende ruiter) maar de rijkunsten zijn soms vindt ik niet goed. Beugels tot deoksel en voor de zweetbladen met de knieen. Had wel een zeer goed. ben ik nu ook gelijk geslaagd voor de paardenhouderij test }:0

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:51

Interesant, maar eigenlijk vrij logisch.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:18

Men zal ook zeker situaties hebben opgezocht om het getoonde te laten zien, dus vandaar die handen e.d. denk ik........

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:01

Ik had toen ik het las wel wat meer verwacht hiervan eerlijk gezegd. Ik vind de amazone ook niet echt professioneel overkomen eerlijk gezegd..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:04

Air schreef:
:x Leuk, als ze het over nageeflijkheid hebben zie je weer een ruiter met onrustige handen die laag zitten om zo het paard ''nageeflijk'' te vragen, in de krul dus..... lekker voorbeeld... als dit het niveau is is dat behoorlijk jammer :n

stoorde ik me ook aan. Heb de module ogen doorlopen en mond half gedaan en gestopt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:33

josie schreef:
Men zal ook zeker situaties hebben opgezocht om het getoonde te laten zien, dus vandaar die handen e.d. denk ik........

Het gaat erom dat er foute dingen getoond worden waar hun het woord GOED bij plakken.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:55

HAHAHHAHAHAAH wat een grap is dit.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:07

Een beetje triets onderzoek. En de onderzoekers vinden dat sommige paarden "comfortabel" zijn, terwijl je toch duidelijk ziet dat ze dat niet zijn. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:26

josie schreef:

Wat hebben zagende handen te maken met oren? Nee deze mensen hebben gewoon geen kaas gegeten van fatsoenlijk paardrijden..