'Betere zadeldrukverdeling met wol in plaats van schuim'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Betere zadeldrukverdeling met wol in plaats van schuim'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 17:25

http://www.horses.nl / BIT
Marleen Jaarsma

Een wollen zadelvulling zorgt voor minder zadeldruk in vergelijking met schuimvulling. En de traditionele singelstoot verdeelt de druk van het zadel vaak beter dan het v-systeem. Dat blijkt uit Zweeds onderzoek naar de invloed van singelstoten en zadelvulling op de pasvorm van een zadel.

“Dat zadeltype en zadelboom invloed hebben op de pasvorm van een zadel wisten we, maar ook zadelkussenvulling en singelstoten zijn belangrijke factoren”, zegt Anna Byström van de landbouwuniversiteit in Zweden. Daarom richtte de onderzoekster zich samen met collega’s uit Zweden en Zwitserland in hun onderzoek naar zadeldruk op de effecten van zadelvulling en singelstoten. Het team raadpleegde een aantal zadeldeskundigen en zette een zestal paarden en drie ruiters aan werk om de invloed van wollen en synthetische zadelvullingen en van traditionele singelstoten en singelstoten met een v-constructie op de drukverdeling van het zadel met elkaar te vergelijken.

Klik hier voor het hele artikel.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:35

intressant :)

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:38

Kom je toch weer bij de oude zadels terug....probeer nog meer eens een goed zadel te vinden met wol GEEN KEILKUSSENS en het ouderwetse singelsysteem *zucht* ja stubben jammer dat mijn budget geen stubben kan veroorloven

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:48

Dan bedoelen ze toch schapenwol (geloof ik) wat ze erin stoppen.
Dan heeft KN, Hulsebos en Arno Brand (of brandt) ook. Allemaal ook wel prijzig hoor. Maar kan je altijd weer netjes laten opvullen enzo.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:58

Interessant ja!

VDB

Re: 'Betere zadeldrukverdeling met wol in plaats van schuim'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:02

Geef mij maar gewoon een zadel met wolvulling.
Geen latex en geen lucht. :n
Ik heb ook een zadel gehad die met schuim (Latex) gevuld was en dan kan je het zadel niet laten bijvullen/navullen met wol, is mij verteld.
Als het zadel niet past, of net niet lekker ligt, heb je niets meer aan het zadel.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:07

Geef mij maar eentje zonder vulling met de wol er los onder :-)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:19

Tsja toch heb ik hele positieve ervaring met latex vulling. Heb een paard wat niet fijn liep met wol omdanks aanpassen door een super zadelmaker. Heb nu een Antares (topsegment) en groot positief verschil.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:40

Een zestal paarden & een drietal ruiters. Geeft al aan dat het onderzoek nergens anders dan voor die 9 representatief is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:42

Ik voelde mij hopeloos ouderwets en knullig met mijn wolgevulde kussens en korte singelstoten...

... nu niet meer :D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:04

Doubtless schreef:
Een zestal paarden & een drietal ruiters. Geeft al aan dat het onderzoek nergens anders dan voor die 9 representatief is.

Je haalt me de woorden uit de mond, het eerste dat mij te binnen schiet: dit is geen representatieve steekproef, en daardoor is er een grote onbetrouwbaarheid van toepassing op de meting.

Wat betreft de kunststof vulling: daar kan ik me wel wat bij voorstellen, aangezien wol compacter (hogere dichtheid) heeft zal die, mits het zadel goed aansluit, de fijnste verdeling geven. Vraag me af was cair en flair doen, maar daar zou onderzoek naar moeten worden gedaan.

Waar ik me minder bij kan voorstellen is dat het V systeem een nadeel is. Technisch gezien zou je toch verwachten dat als de aanhechting verder uiteen ligt je de verdeling dan de druk die door het singelen ontstaat sowieso beter zou worden verdeeld. Wederom alleen als het zadel goed past uiteraard.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:07

MLoeser schreef:
Waar ik me minder bij kan voorstellen is dat het V systeem een nadeel is. Technisch gezien zou je toch verwachten dat als de aanhechting verder uiteen ligt je de verdeling dan de druk die door het singelen ontstaat sowieso beter zou worden verdeeld. Wederom alleen als het zadel goed past uiteraard.

Ik kan me inderdaad voorstellen dat dit inderdaad klopt zo lang het paard stil staat. Zodra het paard beweegt beweegt de rug ook, en hoe groter het oppervlakte waarover het zadel is vastgesnoerd hoe meer de rug tegen dat zadel zit geprakt en hoe minder ruimte om bijvoorbeeld te bollen.
Kan ik mij zo voorstellen :o

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:21

mltex schreef:
Kom je toch weer bij de oude zadels terug....probeer nog meer eens een goed zadel te vinden met wol GEEN KEILKUSSENS en het ouderwetse singelsysteem *zucht* ja stubben jammer dat mijn budget geen stubben kan veroorloven

ik heb hem idd zo besteld, wacht er ondertussen wel al een tijdje op, maarja liever even wachten en een mooi zadel...

wol heb ik toch nog steeds goede ervaringen mee.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:29

pff...

ik heb een goed passend zadel :') en een gelpad voor de drukverdeling :P

dus.. komt op het zelfde neer :=

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:52

De uitkomst over wol verbaast mij niks, zuiver wol is veerkrachtig, behoudt zijn vorm en goed te vervangen / bij te vullen. Ik heb al teveel jong gebruikte zadels gezien met synthetische vulling die compleet in elkaar gezakt zijn.

Verder ben ik van mening dat een gelpad een overbodig ding is, een goed zadel heeft dat niet nodig. Het is meer een lapmiddel om slechte zadels te blijven gebruiken.

Qazplm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:13

hestejente schreef:
Ik voelde mij hopeloos ouderwets en knullig met mijn wolgevulde kussens en korte singelstoten...

... nu niet meer :D

haha, hier precies hetzelfde! :D

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:25

tja ook al zeggen ze dat de gewone singels beter zijn. Sinds ik een V systeem heb schuift mijn zadel niet meer, en ligt die vele malen beter. Maar ik heb ook een rond gebouwd paard met weinig schoft. Als ik weer over zou gaan op de gewone systeem dan blijft me zadel niet liggen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:30

Moderatoropmerking:
Offtopic reacties zijn verwijderd. Graag bij het onderwerp blijven, andere discussies kunnen op andere delen van Bokt begepraat worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:09

Ik had het al een tijd gelezen (het artikel). De V-singelstoot is niet statistisch relevant slechter, er is enkel een neiging naar minder geschikt. Ik het artikel zelf wordt het ook als verwaarloosbare trend gezien.
Ook had dit zadel zowel normale als V-singelstoten waardoor de laatste vrij ver naar achter geplaatst zit en altijd in combinatie met de voorsingel gebruikt is terwijl dit bij veel goede zadels niet perse het geval is, daar zit ook nog een 3e positie achter het kopijzer.

De wol was wel significant beter, zei het niet schokkend veel.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 27-01-11 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:10

mijn bericht is verwijderd omdat het offtopic zou zijn.
Dat vind ik dus niet....

Mijn vraag was of iemand weet welke merken zadels wolgevuld zijn en welkde schuimgevuld.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:32

Wat ben ik toch blij met mijn Hulsebos zadels :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:37

kiana schreef:
mijn bericht is verwijderd omdat het offtopic zou zijn.
Dat vind ik dus niet....

Mijn vraag was of iemand weet welke merken zadels wolgevuld zijn en welkde schuimgevuld.

Ehm... mijn Goertz was tapijtvezelgevuld en is nu wolgevuld :=

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 00:04

mltex schreef:

Ik heb er één te koop! Hebben?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 00:07

Ik ben wel benieuwd wat er dan uit zo'n zelfde onderzoek komt in vergelijking met lucht. Dat moet je namelijk óók bij blijven houden. Dat wol beter is dan schuim leek mij al logisch, maar leuk dat het nu wetenschappelijk bewezen is. En ook dat van de voorsingel had ik al met logica bedacht.

Als bij een rondgebouwd paard je zadel niet blijft liggen, dan is dat een signaal dat je zadel nog steeds niet optimaal ligt. Een uitdaging! Ik weet dat het wel kan: het bewijs staat hier op stal bij onze rondgebouwde dartmoor. Een gewoon VZ zadel en niks v-singelsysteem.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 00:17

Dit komt uit de conclusie van het artikel:

For girthing, traditional placement seems equally good if not better than the
v-system. However, before any general conclusions can be drawn,
girth strap placement needs to be evaluated for a range of different
saddles.

Het enige moment dat de V singel het statistisch significant slechter deed is tijdens het staan bij het lichtrijden en dan ook maar met P>0.05.