Speciale verkeersborden voor veiligheid ruiters in Waregem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Speciale verkeersborden voor veiligheid ruiters in Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 12:02

http://www.nieuwsblad.be

Autobestuurders in Waregem worden er voortaan op gewezen dat ze afstand moeten houden bij het kruisen van ruiters en amazones. In de omgeving van het Blosocentrum voor Paardensport zijn daarvoor borden geplaatst.
Op zes verschillende locaties in de ruime omgeving van het Blosocentrum voor Paardensport aan de Veldloopstraat liet de stad zes borden plaatsen die de weggebruikers erop attent maken dat langs dat tracé vrij regelmatig ruiters of amazones opduiken.

Franky Meheus, zelf actief in de paardenwereld, vroeg het stadsbestuur om specifieke signalisatie langs verschillende wegen te installeren. 'Het is nodig om autobestuurders en andere weggebruikers te wijzen op de mogelijkheid dat zij met paarden worden geconfronteerd.'

Bij schepen van Mobiliteit Kristof Chanterie (CD&V) vond Franky gehoor. 'Wij profileren ons als paardenstad. Dan moeten wij er ook voor zorgen dat het voor iedereen veilig is om aan paardensport te doen, ook op openbaar domein.'

Jan Volkaert, directeur van het Bloso Paardensportcentrum, verduidelijkt dat heel wat ruiters het domein verlaten voor een tocht in de omgeving. 'Ruiters en amazones mogen langs de openbare weg, maar dan moet dat voor iedereen duidelijk zijn. Wij vinden het een goed idee dat er nu zo'n aandachtsborden staan. Overigens: het is Bloso die zelf het ontwerp leverde voor de opmaak.'

De borden zijn geen officiële verkeerssignalisatie. Ze zijn rechthoekig, hebben een gele ondergrond en tekst en pictogrammen staan in het zwart. Zij maken duidelijk dat voertuigen voldoende afstand moeten bewaren als ze ruiters passeren. De nieuwe borden staan in de Nokerseweg net over de wijk Damkouter, het kruispunt van de Nokerseweg met de Driekavenstraat, de Felix Verhaeghestraat nabij de hippodroom, de Galgestraat aan Belle Marie's Kapelle, het kruispunt van de Galgestraat en de Karmeldreef en de Bergstraat.

Klik hier voor een kleine foto.

Roihi

Re: Speciale verkeersborden voor veiligheid ruiters in Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:09

die borden mogen ze van mij wel officieel maken!

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:26

Nou, inderdaad. Goed initiatief!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:28

Super, daar mogen ze wel meer exemplaren van laten plaatsen overal.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:36

Oeh! Ben jaloers! Deze borden wil ik hier ook! Word zo vaak bijna van mijn sokken gereden.

nathalieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:56

ok, tis toch al een begin. Maar ik moet altijd te voet langs die baan naar de manege en staat dat bord er nu of niet de mensen rijden nog steeds even snel. En afstand? onlangs nog een lijnbus gehad die op zo'n 10cm van mij passeerde gewoon aan 70 per uur? Dat snap je toch niet meer? Paarden zijn in Waregem zo gewoon geworden dat de mensen niet eens meer inhouden of uitwijken :7

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:14

+:)+

Die borden mogen ze wel op heeeel wat meer plaatsen weg zetten.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:18

Wirobelgje schreef:
die borden mogen ze van mij wel officieel maken!

IDD! :D

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:29

Ze hadden wel iets groter gemogen, als je nu passeert kan je zo snel niet lezen of zien wat er nou precies op staat...
Maar zeker een goed initiatief, waar ze overal in NL wel gehoor aan mogen geven! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:48

Super initiatief :D

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:25

Die borden wil ik ook :D !

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:19

_Saida_ schreef:
Ze hadden wel iets groter gemogen, als je nu passeert kan je zo snel niet lezen of zien wat er nou precies op staat...
Maar zeker een goed initiatief, waar ze overal in NL wel gehoor aan mogen geven! :j

Dit is wel in België en ik vind het eigenlijk wel een super initiatief. Nu nog de autobestuurders het in hun hoofd krijgen.

Gekkeellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:15

Jammer alleen dat de automobilisten die ruiters zo idioot passeren helaas het brein hebben van de twaalfvingerige darm van plankton...ik denk niet dat zij hun gedrag zullen aanpassen bij het zien van deze borden want begrip hebben ze toch niet.
Ook al worden zij d.m.v. dit bord op hun gedrag gewezen.

Ik zeg officieel maken en flink beboeten bij het nalaten van rekening houden met ruiters.

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:33

Ah, het is een goed begin !!
Maar de startende automobilisten moeten ze gewoon meer sensibel maken van in 't begin...
Meer informatie in het theorieboekje, een film die erbij zit (in het boekje, niet dat er veel mensen het gaan bekijken behalve als er een paar examenvragen over gesteld wordt).
=> die film moet dan informatie geven over het paard en er moeten indien mogelijk foto's van ongelukken getoond worden, steigerende paarden,...

Misschien dat ze er dan wel gevoelig aan worden en dat ze eens gaan uitkijken op de baan, naar ruiters en hun paard...

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:20

Het zou beter bij het rijbewijs horen om daar veel meer aandacht aan te schenken en bij de theorievragen e.d..
Maar dit is uiteraard niet verkeerd +:)+ , zal de mensen zeer zeker meer bewust maken van het e.e.a. ;)

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:46

mooi initiatief!
De startende automobilisten zijn normaal prima op de hoogte hoor, ik heb in elk geval voor mijn theorie-exaam (4 jaar geleden) toch moeten leren dat je max 30 mag passeren en afstand moet houden.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:59

Jeej, in mijn thuisstad! :D

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 23:00

Als ze die borden nou ook bij mij plaatsen word regelmatig bijna aangereden en dan geven ze mij nog de schuld ook!

thriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:17

Super zeg, zouden ze overal moeten gebruiken.
Het onbegrip bij overige weg gebruikers is veelal groot, zo weten de meesten ook niet dat als een paardje bang is, ze haar kont richting het gevaar richt,.. en dus "boem" tegen vrachwagen of auto kan komen.

Domiinooo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:00

Die mogen ze overal plaatsen!

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:03

Goed initiatief zeg! Ik stem ook voor meer aandacht voor paardenverkeer tijdens rijexamens..
Voor veel bestuurders is het ook vooral onwetendheid..

Siobhaun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:04

+:)+ +:)+ +:)+

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:03

Heeft iemand een grotere foto van het bord zelf?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:14

zonnepaardje schreef:
Ah, het is een goed begin !!
Maar de startende automobilisten moeten ze gewoon meer sensibel maken van in 't begin...
Meer informatie in het theorieboekje, een film die erbij zit (in het boekje, niet dat er veel mensen het gaan bekijken behalve als er een paar examenvragen over gesteld wordt).
=> die film moet dan informatie geven over het paard en er moeten indien mogelijk foto's van ongelukken getoond worden, steigerende paarden,...

Misschien dat ze er dan wel gevoelig aan worden en dat ze eens gaan uitkijken op de baan, naar ruiters en hun paard...

Grote foto van hoe je auto eruit ziet als er net 700 kilo paard op de motorkap is gaan zitten }>

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:40

Dan mogen ze dat ook wel gaan doen met motorrijders die zonder enige beschermende kleding op hun motor gaan zitten, met name in de zomer, wel eens iemand gezien die met 80 over het asfalt ging na die tijd??
Ik wel, er blijft niet zo veel van je over, het is net schuurpapier.
Maar goed dit is off topic, on topic, zo'n bord mogen ze ook wel maken hoor Urielle!! +:)+