Paard aan uitputting overleden door vastzitten in modder

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paard aan uitputting overleden door vastzitten in modder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 07:13

www.nieuwsblad.be

De Aalsterse brandweer probeerde maandagavond tevergeefs om een paard te redden dat in de modder was gezakt nabij een vijver in de Beekkant van Herdersem.

Het paard, de 28-jarige Boy van paardenliefhebber Filip Marcoen uit Herdersem, was in de modder gezakt in de sompige grond nabij de poel. De brandweer kon met zwaar materieel de plaats niet bereiken. Daarom werd het dier met mankracht uit de modder getrokken.

Dat nam veel tijd in beslag en het dier was zo uitgeput dat het ter plekke is overleden.

NatasjavE

Re: Paard aan uitputting overleden door vastzitten in modder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 07:17

Het lijkt mij toch dat je dergelijke stukken in de wei afzet dat zo'n paard er niet in zo'n erg modderig stukje kan komen.

Arm dier ...zo hoef je toch niet dood te gaan.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 07:38

Mij lijkt dat op zich ook wel als je daarvan op de hoogte bent, maar wellicht heeft hij zelf niet in de gaten gehad dat het er ZO 'sompig' was dat het paard zo ver in kon wegzakken. Ik heb de poel niet gezien, maar ik weet wel dat zoiets verraderlijk kan zijn zonder dat je dat vanaf een afstandje kan zien.
Ik kan me niet voorstellen dat een echte paardenliefhebber dat met opzet nalaat...

Maar goed, natuurlijk is het heel zielig voor het paard.
Ik wens de eigenaar sterkte.

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 07:46

aller eerst sterkte voor de eigenaar, moet vreselijk zijn om je lieveling daar zo in de modder ligt

en voor dat bokt gelijk met reacties van onverantwoordelijk enz komt wil ik maar een ding zeggen: was jij erbij ? nee ? dan moet je ook gewoon je mond houden!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 07:47

Iedere dag even een rondje door je weiland lopen??
Ik ga zeker niet uit van opzettelijke nalatigheid...eerder van niet zo slim.
Maar goed...ken de situatie te plaatse natuurlijk ook niet.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 07:48

We hebben eigenlijk hetzelfde gehad met een oud paardje. Kwam in een bijna droog greppeltje terecht waar ze niet uit kon. Ze heeft de hele nacht op en neer gelopen en 's ochtends heeft de brandweer haar eruit gehaald. Maar na 3 uur op het droge kwam ze nog niet in de benen. Een jong paard had zo uit het greppeltje gesprongen en waarschijnlijk had dat in dit geval ook zo geweest. Maar als ze ouder zijn en in paniek raken kan dat gewoon de druppel zijn.
Ik denk dus dat het ook komt door de ouderdom. Het is spijtig dat het dier zo aan zijn eind moest komen maar ik weet niet of je nu wel kan zeggen dat het nalatigheid is. Dat vind ik wel heel hard gezegd als je de situatie niet kent.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 07:55

Wat erg... mijne is bijna 29, moet er niet aan denken!!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 08:22

wat een enorm triest einde voor zo,n paard op leeftijd.
sterkte voor de eigenaar

En bewondering voor de mensen die uit zo,n klein stukje tekst een eige draai eraan geven.
Vertellen wat er wel en niet gedaan had moeten worden, want het zal hun niet overkomen.
Kom op zeg, word wakker, dit zijn dingen die je niet verzin, dit gebeurt!!!!!En daar word de vlag echt niet
bij uitgehangen.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 08:32

Ach arm dier.. Sterkte voor de eigenaar en betrokkene. Ze hebben er vast alles aan gedaan om te proberen het diertje te redden!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 08:32

Vergeet ook de leeftijd niet, een 28 jarig paard met mindere conditie kan snel aan uitputting overlijden waar een gezond jong paard makkelijk tegen zou kunnen! Niet te snel oordelen hierover.

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 08:55

stalxpaard schreef:
aller eerst sterkte voor de eigenaar, moet vreselijk zijn om je lieveling daar zo in de modder ligt

en voor dat bokt gelijk met reacties van onverantwoordelijk enz komt wil ik maar een ding zeggen: was jij erbij ? nee ? dan moet je ook gewoon je mond houden!

Tjeee rustig maar! }:0
Dat is gewoon wat het eerste wat in je op zal komen als paardenliefhebber.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 08:55

Ik heb 2 gevallen meegemaakt die wel goed zijn afgelopen, maar waar het vast komen te zitten domme pech was. 1 keer reed ik met iemand buiten, gewoon door een brede berm. Ineens zakte het paard onder me vandaan. Die zakte tot de buik in de modder weg (klei). Degene met wie ik reed zakte ook weg, tot de knieen, dus minder diep. Ik ben van het paard afgestapt en het dier kwam er gelukkig zelf weer uit. Paard had wel dikke benen van de zuigende klei.
De oorzaak: de gemeente had hier een aantal jaren terug een sloot gedempt. Nu zag je dat dus niet meer, maar de grond was niet stabiel. Na veel gezeur is het afgezet zodat het niet een volgende ruiter kon overkomen.

Het andere geval: mijn paard is in een sloot gevallen. Domme pech. Maar het was een ondiepe sloot met veel smurrie en steile wanden waardoor je er tot je borst in wegzakte. Gras stond hoog en sloot stond vol met riet. Dus je zag moeilijk de overgang land-sloot. Zon stond laag. Ik wandelde gewoon met hem en paard zag in de verte reetjes in het land. Op dat moment lette het niet meer echt op waar het liep. Ik maande tot aandacht en hij had daar geen zin in en besloot te trekken en probeerde voor me uit te lopen. Op dat moment was daar die sloot die het dier gewoon nooit gezien heeft. Toen hij met 1 hoef voelde dat de grond instabiel was wilde hij weer terug, maar de boel stortte in en toen was het plons. Paard kwam er dus niet uit zichzelf uit. De brandweer heeft 2 uur werk gehad. Paard gaf het op en dan moet je het hoofd boven de drek zien te houden. De sloot had weinig water, maar je zakte tot de borst er in weg en dus drek. Er was eigenlijk geen grip op het paard te krijgen. Dierenarts was al aanwezig. Uiteindelijk is besloten voor de alles of niets aanpak: aan de voorbenen het paard eruit halen. Dit kon betekenen dat het paard dus letterlijk kapot getrokken zou worden als de achterbenen vast zouden zitten. Andere optie was er gewoon niet. Dat geprobeerd en heel voorzichtig getrokken. Alles ging goed. Eenmaal op de kant stond het dier vrij snel weer op. Omdat het buiten 33 graden was, was het paard niet onderkoeld. Wel voor de zekerheid antibiotica. Dit ging om een nog erg jong dier. Was het een ouder paard geweest, dan had het paard het niet overleefd. Week later een osteopaat erbij en gelukkig had het paard er niets aan over gehouden.

Kortom, een geval van enorme pech. Ik denk dat het met dit oude paard ook het geval geweest is. Mensen oordelen altijd heel erg snel. Als je zelf zoiets niet hebt meegemaakt, dan kun je niet oordelen.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 09:14

Bah wat sneu voor dat diertje.. Heel veel sterkte voor de eigenaar..

Ook ik vind dat bokt wel altijd snel met conclusies komt.. Mijn omapaard lag laatst met de sneeuw ook in de wei en kon niet in de benen komen. Gelukkig belden mensen die dat zagen, maar anders was ze er nu ook niet meer geweest, aangezien ik niet elk kwartier ga kijken. Anders was er vast een bericht op bokt geplaats: Oude merrie overlijdt in ijzige kou, na uren vechten.. Hierdoor vorm je je een heel onjuist beeld. Aangezien mijn paardje lekker onder twee dekens staan en elke nacht in een warm stalletje staat.

In dit geval zal de eigenaar ook vast heel goed voor z'n paardje zijn geweest, maar kunnen deze oude diertjes helaas niet zoveel hebben..

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 09:25

Jee wat sneu zeg :(:) Sterkte voor de eigenaar, echt zonde dat het diertje zo moest overlijden ;(

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 09:26

Sterkte voor de eigenaar en jammer dat het paardje het niet gered heeft.
De meningen staan weer gelijk klaar hier op bokt. Nou ja, meningen...... oordelen. De voorbeelden die hierboven staan vermeld zeggen genoeg.

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 09:26

vreselijk zoiets!
hoop dat hij geen pijn heeft gehad :(
zo'n einde gun je toch geen 1 paard :(!!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 09:42

2e al in korte tijd. lang leve de stal ! kan er gezegd worden wat je wilt, maar weinig paarden die daar overlijden aan dit soort dingen..verwaarlozing/ondervoeding.
waar is de DB die zo lekker actie voert voor een beter welzijn ??

lovejw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 09:43

Misschien was het paard losgebroken oid? Niet zo snel oordelen in dit geval, het is al erg genoeg!!

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 09:53

spicegirl schreef:
2e al in korte tijd. lang leve de stal ! kan er gezegd worden wat je wilt, maar weinig paarden die daar overlijden aan dit soort dingen..verwaarlozing/ondervoeding.

Lang leven de stal? Als jij 80+ bent stoppen we je ook in een bed en dan kun je wel 110 worden!
Kun je niet vallen en je heup breken of zo, lekker veilig!

Oké, een mooie dood is wat anders, maar diertje heeft wel lekker buiten kunnen scharrelen!
Sterkte voor de eigenaar.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 09:58

spicegirl schreef:

Gaan we dan ook de hele paardensport maar afschaffen omdat er wel eens een paard overlijd onder het rijden, of een been breekt en afgemaakt moet worden? Lekker kort door de bocht he.
Ik vind dat de db aardig goed op weg is, liever een paard die een lang en gelukkig leven op de wei heeft gehad dan een depresief dier in een box. (Dat dit dier lang en gelukkig heeft geleeft is even een aanname, maar over het algemeen vind ik weidepaarden toch gelukkiger overkomen dan paarden die maar naar de muur staan te staren.)

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 10:00

Wat een nachtmerrie voor het paard, maar ook de eigenaar...
Het is nu ook de tijd van het jaar dat de grond enorm verzadigd is, meestal kun je dat niet eens zien. Ik zag al verhalen voorbij komen van slootjes die altijd droog waren, en ineens een grote modderpoel bleken te zijn.

@ spicegirl;
sorry hoor, maar ook op stal gebeuren ongelukken!
Denk bijvoorbeeld eens aan een stal die tot de grond toe afbrandt, dan ben je ook blij als je paardje buiten in de wei staat, en niet met stal en al is verbrand.
Maakt niet uit waar je je paard hebt staan, overal zijn risico's aan verbonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 10:10

Veel sterkte voor de eigenaars. Heel waarschijnlijk zal de ouderdom hem de das hebben omgedaan.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 10:12

Jeetje spicegirl, wat is dat nou weer voor een reactie... Meeste paarden halen de leeftijd van 28 niet eens.. Dus zo'n slecht leven heeft dat beestje vast niet gehad. Dit is gewoon een geval van domme pech geweest. Een jonger paard had het misschien wel overleeft, maar kom op zeg.. Waarom denk je dat oudere mensen al dood gaan aan een griepje.. Juist omdat een oud lichaam niet meer veel kan hebben.. Als je er niet zelf bij bent geweest oordeel dan ook niet..ga maar lekker naar je paarden in de stal kijken, en wees er trots op dat die van jou WEL in een stal staan, maar ga deze man niet veroordelen... Of die man dat gewild heeft.. Nog ff en er wordt gezegd dat die arme man dat dier er zelf heeft ingeduwd... Pff hou toch op.. Hij zal er vast kapot van zijn, waarschijnlijk is het dier ook al lang in zijn bezit.. Ik wens de eigenaar veel sterkte met dit verlies

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 10:34

Kom op mensen, ga nou niet gelijk zeggen dat het maar afgezet had moeten worden. Misschien was het dier wel ontsnapt? Misschien was hij door het draadje gegaan? Wie weet, neem aan dat je er niet bij was.

Echt vreselijk, enorm sneu voor de man, het paard & voor de brandweer natuurlijk ook wel die zoveel moeite gedaan heeft het dier eruit te krijgen. :(:)

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 10:49

Bah wat vreselijk!

En dat het maar afgezet moet worden vind ik onzin, wij hebben hier ook zat plekjes met diep moeras, maar
omdat we vooral veel jonge paarden hebben kunnen die er makkelijk staan, vinden ze heerlijk en komen
er makkelijk weer uit. Snap dat wat oudere paarden, zeker een van 28, dit niet meer aan kan.

Ook kunnen sommige redelijke modderige plekjes met dit weer HELE modderige plekjes worden. En dan
kan je niet zomaar weten dat hier je paard in vast kan komen.