Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
geerke schreef:jee...de gemiddelde leeftijd van een sportpaard 7 jaar?
Nu wil ik ook nooit meer horen dat sportpaarden het goed hebben.
Graag zou ik willen weten wat die veterinaire aandoeningen dan zijn...
En nog z'on onderzoek maar dan met de recreatie paarden...
Pletje123 schreef:Veel paarden krijgen op jonge leeftijd veel voor hun kiezen. Dat hakt er wel in! Als er dan ook nog eens niet zo goed gereden wordt, dan ben je al gauw op en versleten ja.. dus ik kan me wel voorstellen dat veel paarden op relatief jonge leeftijd een veterinair probleem hebben ontwikkeld wat hun sportcarriere in de weg staat.
Vaak zijn het ook steeds dezelfde mensen die het overkomt, is mijn ervaring.
scoxxx schreef:Pletje123 schreef:Veel paarden krijgen op jonge leeftijd veel voor hun kiezen. Dat hakt er wel in! Als er dan ook nog eens niet zo goed gereden wordt, dan ben je al gauw op en versleten ja.. dus ik kan me wel voorstellen dat veel paarden op relatief jonge leeftijd een veterinair probleem hebben ontwikkeld wat hun sportcarriere in de weg staat.
Vaak zijn het ook steeds dezelfde mensen die het overkomt, is mijn ervaring.
Eerlijk gezegd valt mij persoonlijk op dat niet zo zeer de training de dieren kapot maakt, maar wel een verkeerd fok- en opfokbeleid. Er wordt veelal "slechte" kwaliteit benen gefokt.
Een beetje rondjes in een bak tot M-niveau of 3x per week een 15-20 km-ritje moet ieder kwalitatief paard(enbeen) wel aankunnen.
Ik denk dat een vingertje naar "verkeerde training en dus kapotte paarden" een verkeerd vingertje is. Ok, soms is het weinig paardvriendelijk, maar kapot maken? Nee, volgens mij ligt de oorzaak van kapotte benen grotendeels heel ergens anders.
s0173957 schreef:Hoeveel sportmensen stoppen met hun sport door een gezondheidsprobleem?
Sport is gezond, topsport is héél ongezond.
Elisa2 schreef:Scoxx:Daar ben ik het niet mee eens,vaak zie je hele jonge 3 jarigen paarden die al veel arbeid verrichten onder het zadel in relatief kleine bakken.Die benen krijgen niet eens de kans om te volgroeien,tel daar bij op dat veel paarden erg op de voorhand gereden worden met vaak een niet goede aanleuning en je voorbeen,nek en rugproblemen worden geboren.
Schangah schreef:Het is mij onduidelijk of de gemiddelde leeftijd van de onderzochte paarden 7 jaar was of dat de uitgevallen paarden gemiddeld 7 jaar waren.
Misschien even iets duidelijker neerzetten voordat er weer een discussie los gaat barsten hier.
.Citaat:Voor het onderzoek is de carrière van 520 paarden onderzocht, deze zijn willekeurig gekozen uit het KNHS-ledenbestand. De gemiddelde leeftijd van de paarden was 7,1 jaar, de endurancepaarden waren gemiddeld iets ouder
Apple schreef:De uitslag van dit onderzoek is echt een beetje een open deur voor mijn gevoel. Met andere woorden: waarom meld je je startkaart af? Paard verkocht of gezondheidsproblemen lijken mij dan met wat boerenverstand de meest logische redenen.
De leeftijd van de onderzochte paarden verbaast mij ook niet. Hoe vaak komt het niet voor dat een handelaar een paard een paar keer start en daarna verkoopt als zijnde L2 met winst oid.