Mogelijke oorzaak van ziekte Cerebellar Abiotrophy gevonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Mogelijke oorzaak van ziekte Cerebellar Abiotrophy gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 12:46

Nieuwsredactie / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding
Wereldkampioen Marajj is drager van de ziekte.
Foto: F. Allman.

Onderzoekers uit Amerika hebben een mutatie geidentificeerd die hoogst waarschijnlijk in verband staat met de ziekte Equine Cerebellar Abiotrophy (CA), een neurologische conditie die vooral bij Arabische paarden kan worden aangetroffen.

De mutatie die mogelijk de oorzaak is van deze ziekte, bestaat uit twee overlappende genen die op dit moment nog verder worden onderzocht. Het cerebellum is het gedeelte van de hersenen wat de controle en de coordinatie van de bewegingen van het paard reguleert. Bij deze aandoening volgroeien de cellen in het cerebellum voor de geboorte van het veulen, maar verslechteren vroegtijdig na de geboorte. De Purkinje cellen in het cerebellum zijn hierbij primair betrokken; cellen in andere delen van de hersenen kunnen echter ook aangetast zijn.

Wanneer het veulen de ziekte ook daadwerkelijk met zich meedraagt, zal dit kort na de geboorte al snel duidelijk worden. In eerste instantie lijkt het veulen goed gezond, maar rond een leeftijd van 6 weken tot 4 maanden oud zullen de symptomen beginnen op te vallen.
Het veulen heeft vaak een slechte coordinatie, gecombineerd met gebrek aan balans en symptomen die veel lijken op ataxie. De meeste dieren knikken ook veelvuldig met het hoofd. Het dier laat overdreven actie met de voorbenen zien en loopt soms wijdbeens en heeft moeite met opstaan na het liggen of rollen. Deze dieren zullen snel ten val komen, waardoor het voor zowel ruiter als paard niet veilig is om hen te berijden. Paarden met CA verwonden zichzelf ook sneller dan paarden zonder deze ziekte.

Voor het vaststellen van de ziekte is sinds een aantal jaar een DNA test beschikbaar. Onderzoekers deden hiervoor onderzoek naar de ziekte. De wetenschappers verzamelden data van meer dan 250 paarden welke familie waren van veulens met CA. Ruim 30% van de 250 dieren bleken dragers van de ziekte.

De ziekte wordt doorgegeven wanneer twee dragers samen voor nageslacht zorgen. Een veulen van twee dragers heeft 25% kans om de ziekte te krijgen. Fokken met een drager en een niet-drager hoeft niet perse een veulen met CA op te leveren, maar 50% van deze veulens is een drager en daarom is het niet verstandig met hen te fokken.

Veulens met CA worden vaak geeuthanaseerd of doen hun gehele leven dienst als grasmaaier omdat ze nooit gecoordineerd genoeg zijn om veilig te worden bereden.

Het CA gen komt slechts zelden voor bij andere rassen, maar er zijn wel gevallen gemeld van CA bij het Deense sportpaard, de Bashkir Curly, de Trakehner en de Welsh pony, rassen welke Arabieren hebben gebruikt als basisbloed. De CA test kan dan ook worden aangeraden voor paarden die Arabische dieren in hun stamboom hebben.

Een veulen met Cerebellar Abiotrophy.

De paarden die voorheen zijn getest met een inmiddels verouderde CA test zullen opnieuw worden getest om te kijken of middels een vernieuwde test de mutatie opnieuw naar boven komt. Verschillende grote fokkers en de Arabian Horse Foundation hebben hun steun toegezegd voor het financieren van de vernieuwde test en het onderzoek naar een manier om de mutatie een halt toe te roepen.

In 2008 werd de Arabische Wereldkampioen Marajj bekend als drager van het CA gen. Hoewel de eigenaren van Marajj dit nieuws zelf naar buiten brachten nadat een aantal van zijn veulens tekenen van de gevreesde ziekte vertoonden, besloten ze hem niet terug te trekken voor de dekdienst. Wel adviseerden zij om merries op voorhand te laten testen.

Verwant artikel:

[VN] Arabisch Wereldkampioen Marajj drager van erfelijke ziekte

geerke

Re: Mogelijke oorzaak van ziekte Cerebellar Abiotrophy gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 12:50

dus er wordt gewoon verder gefokt met een hengst die drager is?..schiet mij maar lek...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 12:55

Tja, zijn dekgeld voor het afgelopen seizoen was dan ook 12000 euro.
Het is op zich nog niet zo'n punt dat ze hem niet terug trekken, maar als je als merriehouder niet weet dat jouw merrie drager is, dan heb je al een probleem, en zelfs als het geen drager is, dan heb je toch nog een reeele kans dat het zal worden doorgegeven aan het veulen.

Er zijn dus blijkbaar massa's merries en hengsten die het doorgeven en waarvan niet bekend is dat zij dragers zijn. De symptomen lijken erg veel op ataxie dus ik kan me voorstellen dat het al snel als ataxie wordt afgedaan. Niet veel dierenartsen zullen deze ziekte herkennen.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:00

Ik vind het wel goed dat ze er zoveel onderzoek naar doen. Wat ik me afvraag is of de dieren er zelf eigenlijk erg veel hinder aan ondervinden? Hebben ze bijvoorbeeld pijnen of kunnen ze perfect leven met de ziekte?
Zelf vind ik het redelijk onverantwoord om er nog mee te fokken, maar dat is natuurlijk mijn mening.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:11

Goed dat er zoveel onderzoek naar gedaan wordt. Misschien dat ze in de toekomst het kunnen remmen? of genezen/voorkomen...

Vind het persoonlijk ook raar dat er nog gefokt wordt met die hengst, Ik snap dat zo'n dier voor inkomsten zorgt maar je moet het nageslacht wel kunnen verantwoorden.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:31

Er is totaal geen reden om deze hengst terug te trekken uit dekdienst. Sterker nog, enorm respect voor de eigenaren van deze hengst dat ze er gewoon open voor uit komen, hiermee nemen zij dus hun verantwoording. Er zijn paarden zat, die wel getest zijn, maar waar de resultaten niet van openbaar worden gemaakt.
De keuze om deze hengst te gebruiken, is nog altijd aan de merriehouder. Als jij weet dat je merrie vrij is van dit gen, is er geen enkel probleem, er kan dan geen ziek veulen geboren worden. Het enige is dat je 50% kans hebt op een vrij veulen en 50% op een veulen dat drager is van het gen. Als het veulen drager is, heeft het daar dus géén last van! Er is dus niets onverantwoords aan fokken met een CA drager, zolang de andere in de combinatie maar vrij is.

Dit onderzoek heeft als gevolg dat er, zolang zowel hengst als merrie getest worden, geen zieke veulens meer geboren hoeven te worden. Ook zullen mensen eerder de keuze maken voor een CA vrije hengst, ALS deze dezelfde kwaliteiten heeft als een qua afstamming vergelijkbare hengst die wel CA drager is, waardoor dus het percentage CA dragers uiteindelijk steeds kleiner zal worden.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:32

Een hengst met CA krijgt naar mijn weten van het AVS geen licentie meer. Wel worden veel hengsten niet geruint en wordt er op verzoek alsnog mee gedekt. In principe kan je een CA vrije merrie zonder risico voor het veulen wel dekken, maar daarmee houd je het CA gen wel in de populatie. Dat is naar mijn mening alsnog zeer ongewenst.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:41

ik zal er wel overheen gelezen hebben, maar wat gebeurt er nu eigenlijk met het veulen uit het filmpje?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:43

Anoli schreef:
Goed dat er zoveel onderzoek naar gedaan wordt. Misschien dat ze in de toekomst het kunnen remmen? of genezen/voorkomen...

Vind het persoonlijk ook raar dat er nog gefokt wordt met die hengst, Ik snap dat zo'n dier voor inkomsten zorgt maar je moet het nageslacht wel kunnen verantwoorden.

Ben ik het mee eens. :j Wij doen eerst controle op CA voor ze mogen dekken.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:44

Al_Zawraa schreef:
Er is totaal geen reden om deze hengst terug te trekken uit dekdienst. Sterker nog, enorm respect voor de eigenaren van deze hengst dat ze er gewoon open voor uit komen, hiermee nemen zij dus hun verantwoording. Er zijn paarden zat, die wel getest zijn, maar waar de resultaten niet van openbaar worden gemaakt.
De keuze om deze hengst te gebruiken, is nog altijd aan de merriehouder. Als jij weet dat je merrie vrij is van dit gen, is er geen enkel probleem, er kan dan geen ziek veulen geboren worden. Het enige is dat je 50% kans hebt op een vrij veulen en 50% op een veulen dat drager is van het gen. Als het veulen drager is, heeft het daar dus géén last van! Er is dus niets onverantwoords aan fokken met een CA drager, zolang de andere in de combinatie maar vrij is.

Dit onderzoek heeft als gevolg dat er, zolang zowel hengst als merrie getest worden, geen zieke veulens meer geboren hoeven te worden. Ook zullen mensen eerder de keuze maken voor een CA vrije hengst, ALS deze dezelfde kwaliteiten heeft als een qua afstamming vergelijkbare hengst die wel CA drager is, waardoor dus het percentage CA dragers uiteindelijk steeds kleiner zal worden.

Interessant! :)

Ziet er wel zielig uit zo'n veulentje ..

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:44

abbycootje schreef:
ik zal er wel overheen gelezen hebben, maar wat gebeurt er nu eigenlijk met het veulen uit het filmpje?

Het schudden met het hoofd en het ongecontroleerde bewegen komt van de ziekte. Dat gedeelte van de hersenen is aangetast, waardoor het veulen niet meer normaal kan bewegen.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:47

dat snap ik, maar ik bedoel wat wordt er mee gedaan, is het ernsitg dat hetmoet worden laten ingeslapen oid? :o

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:51

Moet even toevoegen, dat onze beide merries op CA getest zijn (en allebei vrij) en dat wij in principe ook alleen dekken met hengsten die CA getest zijn (en vrij). Onze eigen hengsten worden ook op CA getest voordat ze gaan dekken.
Maar als een hengst van hoge kwaliteit is, zoals bovenstaande hengst, kan ik me wel voorstellen dat mensen toch met zo'n hengst blijven dekken, aangezien dit geen zieke veulens meer hoeft op te leveren, zolang de merrie vrij getest is.

abbycootje schreef:
dat snap ik, maar ik bedoel wat wordt er mee gedaan, is het ernsitg dat hetmoet worden laten ingeslapen oid? :o

In de meeste gevallen is dit zo ernstig dat het veulen/paard uiteindelijk ingeslapen moet worden. Er zijn ook gevallen bekend waarvan de symptomen veel minder erg zijn, die gewoon de rest van hun leven als weidepaard kunnen doorbrengen.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:51

Jeetje.. Als ik dit zo lees denk ik dat mijn arabische volbloed dit had. Hij is op 5 jarige leeftijd ingeslapen wegens arthrose en ataxie maar dat was niet echt een overduidelijke diagnose toen. Mijn grootste probleem was zijn onbalans en het feit dat hij soms plots omviel. Ik denk dat ik maar even contact op ga nemen met zijn fokker.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:52

Hetzelfde gebeurt ook binnen andere rassen ( Paint, Quarter, Fell Pony,etc) waar wel gefokt wordt met dragers van dodelijke erfelijke afwijkingen als OLWS, Herda, etc.
Om deze ziektes kwijt te raken zullen alle dieren ( hengsten en merries) die drager zijn uitgesloten moeten worden van de fokkerij; er zijn nl. altijd mensen die het "erop wagen" waardoor er altijd kans blijft bestaan op niet levensvatbare of zieke dieren. Niet iedereen neem de juiste verantwoordelijkheid en in sommige gevallen is er "maar" 25% dat een veulen ingeslapen moet worden, maar 75% kans dat het een gezond dier wordt en dat betekent dat men de gok soms gewoon neemt, voor het mooie kleurtje, de "goede" bloedlijn of gewoon domme onkunde.
Als alle fokkers kundig en verantwoordelijk genoeg waren zou je misschien ( maar liever niet) met dragers kunnen fokken, maar dat is nou eenmaal niet zo!

Mijn vorig jaar overleden Arabier toonde veel van de genoemde verschijnselen, maar is wel negatief getest. Soms vraag ik me wel eens af of die test wel klopte :')
Laatst bijgewerkt door ElCid op 24-01-11 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:53

en is het ook mogelijk dat het bij andere rassen voor kan komen?
Mijn paard heeft gelukkig goed evenwicht, maar het blijft erg naar!

stefffb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:54

@ Abbycootje, het veulen mag lekker in de wei blijven staan.

Edit : was al gezegd geloof ik.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:58

abbycootje schreef:
en is het ook mogelijk dat het bij andere rassen voor kan komen?
Mijn paard heeft gelukkig goed evenwicht, maar het blijft erg naar!

In ieder geval bij alle rassen die ontstaan zijn met invloed van het Arabisch Volbloed, en dat zijn er nogal wat.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:04

Dat is niet zo best voor de "Arabofriezen"....

Zo zie je maar weer dat kruisen met andere rassen niet altijd alleen maar verbetering oplevert, maar ook betekent dat je naast de gekende problemen van het ene ras ook de problemen van het andere ras erbij kan krijgen.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:29

horseyfries schreef:
Dat is niet zo best voor de "Arabofriezen"....

Zo, die zit ;)

Ik wist helemaal niet van het bestaan af van deze afwijking.
Ben benieuwd naar het % dragers en hoe het erfelijk in elkaar zit, aantal genen enzo.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:48

belachelijk dat ze er nog mee door fokken?

Wat heeft die onderzoeken dan voor zin, als er toch niet geluisterd word..

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:55

Vind het idd ook raar dat ze er nog mee fokken!

Sneu voor het veulen, lijkt wel een beetje op parkinson..

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:56

winia4ever schreef:
belachelijk dat ze er nog mee door fokken?

Wat heeft die onderzoeken dan voor zin, als er toch niet geluisterd word..

Die onderzoeken tonen aan of een paard drager is. Als je een "dragend" paard kruist met een niet "dragend" paard, komt er ten aller tijden een gezond veulen uit, het enige minpunt is dat het veulen ook drager is. Uiteindelijk zou je dit veulen niet kunnen kruizen met een ander dragend paard, dus komt die selectie er uiteindelijk wel. De onderzoeken hebben dus wel zin, want de kans word klein dat mensen een drager x drager gaan kruizen, waaruit een veulen met Cerebellar Abiotrophy kan komen.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:58

dat veulen is geen drager maar die heeft het, drager is dat je het hebt maar niet kan zien.. :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:02

geerke schreef:
dus er wordt gewoon verder gefokt met een hengst die drager is?..schiet mij maar lek...

Tja, mijn idee ook hoor, maar dat moet je eens tegen een friezenfokker zeggen mbt dwerggroei (vergelijkbaar qua vererving)..
Interessant dit, kende het niet, ga er eens meer over lezen.