Staatssecretaris Bleker moet het Gelders paard redden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AWvL

Staatssecretaris Bleker moet het Gelders paard redden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 10:57

http://www.omroepgelderland.nl

Staatssecretaris Bleker van Landbouw moet onmiddellijk ingrijpen om te voorkomen dat het Gelders paard verloren gaat. Dat schrijft de Gelderland Paard Associatie (GPA) in Babberich in een brandbrief aan Bleker.

De GPA wijst op een uitspraak van de Tweede Kamer uit 2008 dat de bloedlijn van het paardenras behouden moet blijven. Volgens de GPA wordt die motie gesaboteerd door het Warmbloed Paardenstamboek Nederland, de officiële fokkerij-organisatie.

De GPA eist een fokplan om het Gelders paard als ras veilig te stellen.

different1

Re: Staatssecretaris Bleker moet het Gelders paard redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:48

sch, las toevallig in de Bit van 2007 dat ene heer van Lijsel(?) nog wel wat zakjes haar had liggen van gelderse paarden.
dat bewaarde deze meneer ivm eventueel klonen, dus er is nog hoop :)

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:55

Mens en dier - waaronder paarden - kunnen helemaal niet gekloond worden. Dat is een fabeltje. De dieren die tot nu toe min of meer gekloond zijn, hadden allemaal erfelijke afwijkingen. Dat komt omdat klonen principieel onmogelijk is. Tegenwoordig worden allerlei laboratoriumdieren 'gekloond' speciaal vanwege de erfelijke afwijkingen die ze hebben.

AWvL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 18:10

Wat in de toekomst ooit kan weet niemand. Maar daar gaat het nu niet om. Het gaat er nu om de nog bestaande genen van het Gelders paard in stand te houden. Dit zeldzaam huisdierras verdient het als Nederlands cultureel erfgoed om behouden te blijven. Bovendien past het ook nog uitstekend in deze tijd door een best karakter, goede gezondheid, enz. zie http://www.gelderlanderhorse.nl/nederln ... uari08.pdf

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:16

en wat mag dat fokplan dat hier door de GPA wordt geeist dan wel niet inhouden?

AWvL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 18:43

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:47

Siesz52 schreef:
Mens en dier - waaronder paarden - kunnen helemaal niet gekloond worden. Dat is een fabeltje. De dieren die tot nu toe min of meer gekloond zijn, hadden allemaal erfelijke afwijkingen. Dat komt omdat klonen principieel onmogelijk is. Tegenwoordig worden allerlei laboratoriumdieren 'gekloond' speciaal vanwege de erfelijke afwijkingen die ze hebben.

Er worden al klonen ingezet voor de dekdienst en gekloonde paarden hebben zelf al nakomelingen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:24

:O

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:40

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 18-09-24 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

meliss1812

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:56

Ze willen op keuringen ookal alleen maar de luxere gelderse zien... helpt ook niet echt mee! Maar het zou inderdaad zonde zijn als ze het zo laten uitsterven

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:59

Jammer, ik hoor hier ook veel in de omgeving dat ik zo ontzettend trots moet zijn op mijn half Gelderse, een Vivaldi x Zichem x Elegant, aangezien het ras aan het uitsterven is moet ik maar heel zuinig op hem zijn zeggen ze altijd. En dan heb ik er nog maar een die 50% Gelders bloed voert...

Vind het wel goed dat er bij stilgestaan word, maar ook als je kijkt wat er goedgekeurd word, tja dan is het natuurlijk vragen om.... (vul maar in).

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:53

Gelderse fokkerij is altijd een typefokkerij geweest en nooit een ras.

AWvL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 00:18

Anne_GTI schreef:

Waar haal je die onzin vandaan?

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 00:28

AWvL schreef:
Anne_GTI schreef:

Waar haal je die onzin vandaan?

Uit Frankrijk en Duitsland werden hengsten gehaald. Dat deed ik niet; daar ben ik veel te jong voor. Maar zo'n hengst als Gelders benoemen maakt het al een typefokkerij en geen ras. Kenmerk van een ras is geen inmenging van vreemd bloed. Gesloten fokkerij.

BVZfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 01:26

Huisdierras?
Sinds wanneer houden mensen Gelderse paarden in huis?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 01:39

http://www.szh.nl/

Het Gelderse Paard is een (landbouw)huisdierras.

En het is echt niet aan Bleker om het Gelderse paard te redden, dat moeten de fokkers doen...

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 05:00

Ik denk wel door het ras onder het Kwpn te laten vallen het ook snel verwatert
Erg Jammer ik zou best wel weer een nieuwe Gelder hebben
Gitteke mijn eerste eigen paard was een Gelderse ster merrie super beest voor die tijd
De friezen hebben niet stil gezetten maar het Gelders paard is op gegaan in in het wpn
Maar waarom de regering er nu in moet stappen weet ik ook niet zal wel om geld gaan

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 07:28

_Marinke_ schreef:
Jammer, ik hoor hier ook veel in de omgeving dat ik zo ontzettend trots moet zijn op mijn half Gelderse, een Vivaldi x Zichem x Elegant, aangezien het ras aan het uitsterven is moet ik maar heel zuinig op hem zijn zeggen ze altijd. En dan heb ik er nog maar een die 50% Gelders bloed voert...

Vind het wel goed dat er bij stilgestaan word, maar ook als je kijkt wat er goedgekeurd word, tja dan is het natuurlijk vragen om.... (vul maar in).

Dat is geen half Gelderse...Tis of een rijpaard of een Gelderse.

Vivaldi heeft ook Gelders bloed en kan in combinatie met een een Gelderse merrie een Gelders paard geven.
Als het paard te rijtypisch is dan is het geen Gelderse....maar een rijpaard.

Ze willen op de keuring niet alleen maar moderne Gelderse zien. De mijne is gewoon voorlopig keur geworden in Hengelo.

AWvL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 08:35

Cassidy schreef:

En het is echt niet aan Bleker om het Gelderse paard te redden, dat moeten de fokkers doen...

Staatssecretaris Bleker moet er voor zorgen dat de fokkerij van het Gelders paard verlost wordt van de sabotage door het KWPN dat ondanks verzet van de fokkers blijft beweren dat het bij het Gelders paard alleen om het type gaat en dat het Gelders paard geen andere kwaliteiten heeft die via de genen worden doorgegeven.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 08:48

Cassidy schreef:

Het is zelfs geen ras.Het is een Type waarbij de afstamming zeker belangrijk is.

Klopt Cassidy. Dat moeten de fokkers inderdaad zelf doen. Het is aan ons om het ras onder de aandacht te brengen en dan graag op een positieve manier.

Meneer van Lijssel, hoeveel merries heeft u dit jaar drachtig? Met welke afstamming en drachtig van welke hengst?

En kunt u voorbeelden geven waarop het KWPN het Gelders Paard saboteert?

AWvL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 09:08

Ik heb dit jaar een stermerrie (afstamming http://www.gelderlanderhorse.nl/pedigre ... N=00005005 ) drachtig van de Gelderse keurhengst Elegant. Het veulen wordt dus een volle broer of zus van mijn hengstveulen van vorig jaar Florissant.

Uit de brief aan staatssecretaris Bleker:
Het Koninklijk Warmbloed Paardenstamboek Nederland (KWPN) dat een heel ander fokdoel heeft dan het Gelders paard had een paar jaar eerder - om nog steeds onbekende redenen - besloten dat Gelders bloed voor Gelders paard helemaal niet meer nodig is. De dan al jaren bestaande subsidieregels voor de instandhouding van dit paardenras zijn toen zelfs aangepast (zie http://ec.europa.eu/agriculture/stateai ... 805_en.pdf).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 09:23

Wat is het fokdoel van het KWPN dan?

Het probleem is dat is, en dat heb ik al eerder gezegd, dat we bloedspreiding nodig hebben. Als je de bloedeis zo strikt hanteert. Dan kan je Sander niet gebruiken. Die stamt namelijk van hengsten die al een paar generaties niet meer Gelders zijn. Terwijl er nu toch een hele mooie zoon naar de 3e bezichteging gaat.

Dan hadden we nu ook niet Chablis gehad. Ook een hengst die wat bloedspreiding kan brengen. (Upperville was dan nooit goedgekeurd geweest met zo'n strikte bloedeis)

Vind het heel jammer dat u niet meer positief met het Gelderse Paard omgaat.

Elegant x Koss...mooi bloed. (te vaak zie je dat de "anti-KWPN" lobby zelf helemaal niet Gelders fokken)

Ik krijgt van het voorjaar een Alexandro x Elegant.

AWvL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 09:32

Je kraamt onzin uit over de fokkerij evenals insinuaties over de fokkers die het (terecht) niet met het KWPN eens zijn.
Hoe lang fok je zelf Gelderse paarden?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 09:53

AWvL schreef:
Je kraamt onzin uit over de fokkerij evenals insinuaties over de fokkers die het (terecht) niet met het KWPN eens zijn.
Hoe lang fok je zelf Gelderse paarden?

Ik fok nu mijn eerste Gelderse veulen en dat weet u best. Is hier overal openlijk op bokt te lezen.

Er komen hier echter heel vaak mensen voorbij die zeggen dat het KWPN(en de Gelderse KWPNfokkers) het verkeerd doen. En die gebruiken dan vervolgens zelf hengsten die niet als Gelders Paard goedgekeurd zijn en het nodige rijpaarden bloed voeren. Dat weet u best dat zijn geen insinuaties...dat is gewoon zo.
U niet. U fokt Gelders. Maar u weet best wie ik bedoel.

Het Gelderse Paard is mijn inziens niet gebaat bij versnippering van de fokkerij. Die is erbij gebaat als men zich samen sterk maakt voor het Gelderse Paard.
Laat die ontevreden fokkers dan naar de regio vergaderingen komen. Dan kan er over gesproken worden en als de meeste Gelderse fokkers de bloedeis weer teug willen hebben...dan komt ie weer terug. Zo werkt dat. Breng het in als onderwerp op de vergadering...

En welke onzin kraam ik dan uit over de fokkerij? Was Upperville goedgekeurd als de strikte bloedeis nog van kracht geweest was?
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=55766

Nee, dat denk ik niet.

AWvL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 11:51

Voor Upperville met 72% Gelders bloed en bovendien vrije bloedlijnen had eenmalig een uitzondering gemaakt kunnen worden, maar het KWPN-fokbeleid van de laatste jaren deugt totaal niet en houdt geen enkele rekening met de Gelderse fokkers, zie eerder in dit topic “Red het Gelders paard”.

Daarom heeft de Gelderlander Paard Associatie zich in december 2006 met een petitie tot de Tweede Kamer gewend. Daarin staat o.a.:

Het Gelders paard heeft zijn braafheid, werkwilligheid, gezondheid, kracht en goede gangen gekregen door de strenge selectie vroeger in de landbouw. Zoals iedere fokker weet, vererven dergelijke eigenschappen via de genen en dus zijn Gelderse bloedlijnen essentieel voor de instandhouding van het Gelders paard. Tientallen jaren lang is dit het fokbeleid geweest. Het grote KWPN (Koninklijk Warmbloed Paardenstamboek Nederland), houder van het stamboek Gelders paard, heeft echter het fokbeleid ingrijpend gewijzigd: het vereiste van minimaal 75% Gelders bloed is losgelaten en vervangen door "alle bloed behalve volbloed en Hackney". In een enquête in 2004 van de Stichting Zeldzame Huisdierrassen onder alle fokkers van het Gelders paard hebben die er bezwaar tegen gemaakt, dat het Gelders paard een afvalbak van bloedvoeringen wordt.
Dit jaar heeft de reserve-kampioene van de 3-jarige Gelderse paarden als afstamming Fabricius (Tuigpaard) x Aktion (Rijpaard) x Afrikaner (Engelse Volbloed). Zelfs wanneer deze genetische toverbal wordt bevrucht door de hengst Gribaldi (Trakehner) kan het veulen Gelderse afstammingspapieren krijgen.
Zie ook http://www.youtube.com/watch?v=5jpjAnbb8Qg