Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
KWPN tuigpaardhengst - Het gaat om de negenjarige zwarte Hackneyhengst Wentworth Ebony (Heldon Mistrel x Wentworth Benson). Is toch niets KWPN aan
Albert schreef:Artikel H 22 - Tweede bezichtiging voor goedkeuring op achtjarige leeftijd en ouder
1. Aan de tweede bezichtiging kunnen hengsten deelnemen die:
a. een stokmaat hebben van ten minste 1.60 m
Teigetje008 schreef:@Albert: er werd jaaaaren geleden ook Hackney-bloed in de Nederlandse tuigpaarden vermengd. Dit omdat Hackneys dezelfde opwaartse drang hebben (knie-actie en nekdracht).
Veel tuigpaarden die wij tegenwoordig kennen hebben ergens in hun stamboom vermenging met Hackney.
Al vind ik een hengst van 157 cm wel erg klein, maar wie weet vererfd hij goed. We zullen het zien, hij moet nog naar de 2e bezichtiging
Jord schreef:Ik denk dat de hackney het tuigpaard heeft gemaakt tot wat het nu is want de meesten voeren toch het bloed van Renovo. Qua beweging zie ik meer in het gebruik van een hackney maar idd om maat en massa te geven zou een gelderse hengst wellicht voldoen. En een experiment met een rijpaardhengst met "beweging" in de benen zie ik ook wel zitten, maar goed wie probeert het?
Jord schreef:Van Liberator lopen toch een paar leuke paarden op de concoursen. Tuigpaarden kunnen idd slecht stappen en voor de mensport is ook een goede galop belangrijk denk ik het verbaast mij dan ook altijd dat er zoveel tuigpaarden gebruikt worden in de mensport.
Alexandro is idd een topper denk dat die voor 3 fokrichting iets kan betekenen.

donia schreef:generatie. Zonder hackneybloed zou zelfs Nando er niet geweest zijn ! Alexandro P gebruiken voor de tuigpaardfokkerij ? Stalmoed is iets anders, dan een tuigtypische bewegingsvorm en Jazz zal front geven, maar evenzo onvoldoende tuigtyische beweging.
NatasjavE schreef:Ik kan me best voorstellen dat de tuigpaarden richting gebruik wil maken van Hackney bloed. Kan me dus alleen niet voorstellen dat ze het met zulke kleine diertjes willen.
Beter dan die stijve Bea.