Commotie over doodgeschoten zebra's van Hearst Castle

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Commotie over doodgeschoten zebra's van Hearst Castle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 07:06

Nieuwsredactie / www.horsetalk.co.nz

Er is in Amerika oproer ontstaan nadat drie zebra's, die uitgebroken waren van het bekende landgoed van William Randolph Hearts, werden doodgeschoten door de buren.

Het beroemde Hearst landgoed met het kasteel, ligt vlakbij San Simeon en heeft een kudde van 80 zebra's die grazen op de landerijen. Anderhalve week geleden wisten 2 zebra's uit te breken en kwamen terecht op de boerderij van David Fiscalini, zo'n 22 kilometer verderop. Fiscalini schoot de twee zebra's dood en nam vervolgens contact op met mensen om van hun huid een kleed te laten maken.

Volgens Fiscalini waren de zebra's terecht gekomen in een van de paardenpaddocks achter zijn huis. Ze zouden zijn paarden aan het schrikken hebben gemaakt. Een derde zebra brak eveneens uit en liep naar een ander nabijgelegen erf, waar hij werd neergeschoten toen hij een kudde koeien tegemoet liep.

Steve Hearst, achterkleinzoon van William Randolph Hearst, reageerde geschokt en teleurgesteld dat zijn buren niet eerst contact hebben opgenomen voor ze besloten de dieren te doden. De zebra's staan er immers om bekend dat ze af en toe uitbreken en weinig respect hebben voor de hekken.

De kudde zebra's behoren tot de laatste dieren die over zijn van wat eens de grootste prive-dierentuin was. Ooit liepen er meer dan 300 dieren rond op het landgoed van William Randolph Hearst, welke ooit een invloedrijke krantenmagnaat was. Jaren geleden liepen er naast zebra's ook nog kamelen, kangaroes, giraffes en emoes rond op het terrein. De zebra's zijn nog steeds een grote trekpleister en dagelijks bezoeken honderden mensen de dieren om foto's te maken.

R0oszs

Re: Commotie over doodgeschoten zebra's van Hearst Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 07:22

Vind het een beetje apart.. Het is bekend dat de zebra's geen respect hebben voor het hekwerk maar daar word dan niks aanveranderd.. straks lopen ze allemaal een keer los..

inamulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 07:38

Niet erg tactisch van de buren....Die wisten wel degelijk waar deze dieren vandaan kwamen.
Jaloezie?

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 07:47

Citaat:
Volgens Fiscalini waren de zebra's terecht gekomen in een van de paardenpaddocks achter zijn huis.

Nou paddock dicht en eigenaar bellen..
Beetje kort door de bocht om ze af te schieten.
Zijn paarden waren van de zebra's geschrokken, zouden ze niet geschrokken zijn toen hun baas begon te schieten?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 07:52

Wat brengt zo'n velletje op? Geloof niet dat het pais en vree is tussen deze buren en op typisch Amerikaanse wijze los je het op met schieten :\
Zorgde deze ontsnapte dieren nu echt voor een levensgevaarlijke situatie?

Heb op zich geen probleem mee om dieren af te schieten maar is dit niet een tikje overdreven?Erg leuk om een zebra een keer voor je vizier te hebben :roll:

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 08:23

paard die schrikt van een zebra. Goh ik zal de buren hun koeien ook maar afschieten omdat mijn paarden er wel eens van schriken als de koeien na de winter weer in de wei lopen. Soms snap ik die amerikanen niet. Ze zetten zich in voor van alles en nog wat en voor dieren verwaarlozing etc maar aan de andere kant schieten ze er maar op los. Als het nou een poema was had ik nog kunnen inkomen maar een zebra? Sorry wat kan die nou voor kwaad doen aan je dieren behalve misschien hun gras en hooi op eten.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 08:46

Citaat:
De zebra's staan er immers om bekend dat ze af en toe uitbreken en weinig respect hebben voor de hekken.

Ik vermoed dat hem daar de schoen wringt. Als die beestjes idd geen respect hebben voor het hekwerk zal het vast niet de eerste keer zijn geweest dat er een paar zijn uitgebroken en was de maat nu gewoon vol voor de buren en hebben ze zelf maatregelen genomen.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 08:51

Inderdaad, de paarden waren geschrokken, maar zouden ze niet zijn geschrokken van de geweer schoten :+ ?
Ik vind dat ze contact op hadden moeten nemen met de eigenaar, maarja, ik weet ook niet of ze vaker uitbreken ofzo. Wat Falona ook al zegt, het kan zijn dat ze veel vaker zijn uitgebroken en dat nu de maat vol was.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 09:30

Wat een belachelijke actie. Kleine moeite om even de eigenaar op te bellen en te melden dat er drie zebra's loslopen. Wat zijn Amerikanen toch gekken. Overal maar het geweer trekken en onbeschoft alles neerknallen... :roll:

Ookal zijn er al 100 zebra's ontsnapt, dan is dat toch geen enkele reden ze dan simpelweg dood te schieten? Dan ga je toch hoogstens naar de politie met de melding dat het hekwerk beter moet omdat er steeds beesten loslopen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 09:46

Het apartste is nog de conclusie van een aantal hier dat Amerikanen dus gek zijn omdat een stel een paar zebra's van de buren heeft doodgeschoten. Hebben jullie wel eens goed in je eigen ( kleine) landje rondgekeken en gezien wat voor een gekken hier rondlopen?

Nederlanders zijn zeker altijd zo verdraagzaam t.o.v. elkaar; laat me niet lachten!
Geen idee wat daar precies gebeurt is, jammer voor de zebra's , maar ik kan er geen conclusie uit trekken dat de buren gek waren of wat dan ook.
Wel kan ik de conclusie trekken dat er een paar ( heeeeeeeele) rijke mensen wonen die ooit hun eigen dierentuin hadden en daar hadden ze toendertijd alle mogelijke dieren zitten, voor hun eigen plezier; zeer diervriendelijk! Daar heb ik mijn twijfels een beetje bij.
Was William Hearst niet de ( groot) vader van Patricia Hearst?

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 10:01

Ik zeg toch ook niet dat Nederlanders allemaal engeltjes zijn?? Daar gaat dit artikel niet over.
Maar het is te belachelijk voor woorden dat men daar het heft in eigen handen neemt en besluit er dan maar een paar neer te knallen, want oei, ze komen op mijn koeien af, stel je voor.... Lekker hoor, dat die Amerikanen allemaal wapens hebben. Worden echt gebruikt voor de juiste dingen. +:)+

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 10:03

Cayenne schreef:
Nieuwsredactie Fiscalini schoot de twee zebra's dood en nam vervolgens contact op met mensen om van hun huid een kleed te laten maken.

Dat zegt toch alles al :+

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 10:24

Zo, leuk optrekje :wow:
http://www.hearstcastle.org/
Ik dacht te lezen op die site dat het landgoed + beesten uitgebaat wordt door de staat.
Nog gekker dan dat ze die beesten hebben afgeschoten.
Dat zou dan hetzelfde zijn als een beest van de Antwerpse zoo ofzo af te schieten?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:04

Als dat laatste waar is dat het de dieren uitgebaat werden door de staat dan zal dat nog wel een staartje krijgen voor de buren.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:35

petraaken schreef:
Als dat laatste waar is dat het de dieren uitgebaat werden door de staat dan zal dat nog wel een staartje krijgen voor de buren.

Ja, ik heb het nog eens nagelezen.
Het is in 1958 gedoneerd aan de staat.
En het maakt deel uit van de nationale parken en musea.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:41

Dan is dat eigenlijk vernieling van staatseigendom. Me dunkt dat daar toch wel flinke boetes op staan en ik kan me moeilijk voorstellen dat de buren niet wisten dat het staatseigendom is nu.

Domiinooo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:04

Arme dieren...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:51

Beetje vreemde actie maar ik denk dat hier wel het een en ander aan vooraf gegaan is aangezien beide buren ze hebben afgeschoten.
Ik gok zo dat het bekend is dat ze vaak uitbreken en dat de eigenaar/beheerder van het spul te traag is om actie te ondernemen, als je daarnaast boert en je hebt voor de zoveelste keer binnen x weken die Zebra's lopen die je beesten opjagen, de boel opvreten enz. en je weet dat de eigenaar niets doet...
Tjah, in Amerika zijn ze dan vrij makkelijk geloof ik.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:54

Vind t ook erg rigoreus om die dieren maar meteen neer te schieten.

Waar ik wel mijn vraagtekens bij heb dat, ondanks dat er in t artikel staat dat zebra's weinig respect hebben voor een omheining, er toch geen degelijk hekwerk geplaatst is om de zebra's op eigen terrein te houden. Er zijn immers ook terreinen Leeuw, tijger enz proof te maken, dus waarom niet zebra-proof??

Geld lijkt me niet t probleem :+

Vind dus dat als je zoveel zebra's wilt houden (ookal is de eigenaar de Staat), je moet zorgen dat ze op eigen terrein blijven, en geen overlast bij anderen veroorzaken. Dat is iedere eigenaar van een dier verplicht, dus de staat ook.

Erg triest dat deze zebra's hier de dupe van zijn!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:11

Volgens mij kan je dat terrein net zo zebraproof maken als dat wij onze paarden in onze weides moeten houden. Gewoon voor de huidige omheining nog een extra draadje of 2 spannen waar je schrikdraad van maakt. Ze kunnen het wel doen om hun grote gevangenissen uitbraakvrij te houden dus waarom dat terrein dan niet.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:13

Helemaal mee eens!

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:44

Falona schreef:
Citaat:
De zebra's staan er immers om bekend dat ze af en toe uitbreken en weinig respect hebben voor de hekken.

Ik vermoed dat hem daar de schoen wringt. Als die beestjes idd geen respect hebben voor het hekwerk zal het vast niet de eerste keer zijn geweest dat er een paar zijn uitgebroken en was de maat nu gewoon vol voor de buren en hebben ze zelf maatregelen genomen.

maar dat soort maatregelen zijn toch zeker niet de bedoeling.
dat is echt belachelijk.
die zebra's hoeven niet de dupe te zijn vanwege nalatigheid van de eigenaar.
helaas is het al gebeurd.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:03

Hee daar ben ik geweest afgelopen jaar. Is inderdaad een leuk optrekje :j

Vind het trouwens belachelijk dat mensen het heft in eigen handen nemen en die zebra's maar neerknallen omdat de paarden er bang voor waren.

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:17

Best wel slecht dat die mensen geen contact hadden opgenomen met de eigenaar. En van de dierenhuiden een kleed maken is pas echt slecht! Moeten ze is zeggen tegen mij. Ik zou zeggen, pak bij de persoon van de paarden er 2 uit, een jongen en een meisje (niet gecastreerd natuurlijk), en bij de persoon van de koeien er 1tje uit die je gaat gebruiken als een soort van paard. Kan echt hoor!!! Dit moet je iemand toch niet flikken, zomaar een paar van zn dieren neerschieten???
Hoe zou jij het vinden om in een paar dagen zomaar 3 dieren te verliezen??? Ik zou het echt KLOOTE vinden, geschreven in hoofdletters!!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:29

Yael_my schreef:
Best wel slecht dat die mensen geen contact hadden opgenomen met de eigenaar. En van de dierenhuiden een kleed maken is pas echt slecht! Moeten ze is zeggen tegen mij. Ik zou zeggen, pak bij de persoon van de paarden er 2 uit, een jongen en een meisje (niet gecastreerd natuurlijk), en bij de persoon van de koeien er 1tje uit die je gaat gebruiken als een soort van paard. Kan echt hoor!!! Dit moet je iemand toch niet flikken, zomaar een paar van zn dieren neerschieten???
Hoe zou jij het vinden om in een paar dagen zomaar 3 dieren te verliezen??? Ik zou het echt KLOOTE vinden, geschreven in hoofdletters!!!

Waar heb je het over?

Daarnaast, die zebra's zijn niet neergeschoten terwijl ze netjes in hun eigen weitje stonden. Ze liepen los en veroorzaken overlast, dan is het de verantwoording van de eigenaar om daar wat aan te doen. Doet hij dat niet, dan kun je verwachten dat mensen zelf maatregelen nemen.