Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Anoli schreef:Klinkt goed maar of dit ook in de werkelijkheid goed gaat werken?
Zullen toch wel hengstenhouders zijn die hun hengst niet willen laten testen uit angst voor een positieve uitslag en dus een hengst die niet meer dekt.
Hopelijk doen er veel mensen mee aan deze test!
Barvrouwke schreef:Anoli schreef:Klinkt goed maar of dit ook in de werkelijkheid goed gaat werken?
Zullen toch wel hengstenhouders zijn die hun hengst niet willen laten testen uit angst voor een positieve uitslag en dus een hengst die niet meer dekt.
Hopelijk doen er veel mensen mee aan deze test!
Wanneer alle merriehouders dit gebruiken, komen de hengsten vanzelf naar boven.
Want, stel... je hebt een vrije merrie, gebruikt hengst x en je krijgt een drager veulen... Dan weet je genoeg, lijkt mij.
stef schreef:Klinkt heel goed, vraag me wel af waarom alleen bij friezen als bij de minipaarden het probleem net zo groot, zo niet groter is....
Ik vraag me ook af of goedgekeurde dekhengsten (die al ggk zijn) nu ook getest gaan worden en vervolgens afgekeurd gaan worden. Dat laatste betwijfel ik
stef schreef:Met als gevolg dat je er dus nooit vanaf komt....
Barvrouwke schreef:stef schreef:Met als gevolg dat je er dus nooit vanaf komt....
Jawel, door hengsten aan te keuren die wel vrij zijn.
Daarnaast hoeft een nakomeling het gen niet geerft te hebben.
(v=vrij d=drager)
vd x vd geeft 4 mogelijkheden, vv, vd, dv en dd.
vd x vv geeft vv, vv, dv, dv. Dus door selectie is het eruit te fokken.
Barvrouwke schreef:Dat is inderdaad de snelste manier... maar ook de manier om het ras om zeep te helpen.
Zoals ik hierboven al zei, stel dat 20% van de hengsten vrij zijn... Dan hou je vrij weinig hengsten over.
Ben je eigenlijk bekend met de stamlijnen van de friese hengsten? Weet je hoeveel dekkende hengsten er in NL staan?
Mahitri schreef:Afkeuren van hengsten met het gen zou ik beslist niet doen. Zo haal je ook goede eigenschappen die een hengst vererft uit de populatie.
Door deze technologie kunnen fokkers bewustere keuzes maken en dat lijkt mij een goede zaak.
Sharani schreef:Als er veel dragers en een kleine populatie zijn is het zeker heel moeilijk om alle dragers uit te sluiten. Maar als het verplicht wordt om te testen en dat de uitslagen dan ook bekend gemaakt worden geeft het fokkers wel de kans om zelf te kiezen. Verder vind ik alleen drager x vrij of vrij x vrij nog registreren ook een goede optie, zo fok je de dragers er ook langzaam uit.