VSN-trofee 2011 voor Cazz en TC Celanique

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

VSN-trofee 2011 voor Cazz en TC Celanique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 20:41

Nieuwsredactie

Jaarlijks organiseert de Verenigde Sportpaardenhandel Nederland (VSN) een competitie voor jonge dressuur- en springpaarden. Na selecties in door heel Nederland vorig jaar, werd vandaag de finale gehouden in Ermelo (KNHS federatiecentrum). De nu officieel vierjarigen moesten vandaag in twee- of drietallen de baan in waar zij door hun ruiters werden voorgereden en waar zij werden beoordeeld door een jury. De jury bij de dressuurpaarden bestond uit Toine Hoefs en Lynne Maas. Bij de springpaarden maakten Emile Hendrix en Hester Klompmaker deel uit van de jury. Nadat alle paarden waren geweest, mochten de beste paarden nog eens aantreden. Bij de dressuurpaarden mochten er vijf worden overgereden door Lynne Maas. Bij de springpaarden besloot de jury vier zeven paarden terug te laten keren. Deze werden getest door Hester Klompmaker.

Dressuurpaarden

Afbeelding
TC Celanique
De eerste prijs viel ten deel aan de krachtig bewegende TC Celanique. Deze bij het NRPS geregistreerde merrie is een dochter van de hengst Ravel uit een stermerrie van Cabochon. Celanique is reeds eerder in het nieuws geweest toen zij de hoogst geplaatste merrie was tijdens de Prinsenstad dressuur VWF. Hier moest zij de overwinning aan haar voorbij laten gaan door onder andere de zwarte hengst Chinook ( v. Vivaldi). Vandaag was hij echter niet aanwezig wegens een blessure en kon Celanique meer dan verdiend de zege opeisen. Voorgesteld door amazone Sjanine van der Jacht toonde ze te beschikken over drie zeer goede basisgangen die gekenmerkt werden door kracht. Ook de techniek van het voor- en achterbeen was zeer goed. De merrie beschikt over veel looplust en kan goed schakelen in haar lijf.
Van de jury ontving de combinatie louter 8-en en 8,5-en.
Tijdens het overrijden gaf Lynne Maas te kennen dat ze Celanique wel aan haar mochten geven. Volgens Maas lijkt Celanique alle kwaliteiten te beschikken die een goed toekomstpaard nodig heeft. Maas gaf het Celanique na het overrijden dan ook het cijfer 10.

Als tweede mocht de hengst Chopin opstellen. Deze zoon van Jazz is de volle broer van het internationale Grand Prix-paard Robin Hood (mv. Zep). De voshengst werd voorgesteld door amazone Madeleine Witte-Vrees die hem nog maar sinds kort onder het zadel heeft. Chopin beschikt over een imponerende draf, maar toonde toch wat moeite met de aanleuning. In stap zou de hengst wat krachtiger mogen zijn. Voor zijn stap kreeg Chopin een 7,8. Verder werd hij beloond met alleen maar 8-en of hoger. Tijdens het overrijden gaf Lynne Maas te kennen nog wel langer op hem te kunnen doorrijden. Zij beloonde Chopin dan ook met een 9.

Een derde positie was er voor de Sorento-zoon Cerento ( mv. Don Primaire). Onder amazone Judith Ribbels werd een goede verrichting vertoond. De draf werd gekenmerkt door een goed gebruik van het achterbeen en tact. Ook de galop werd gekenmerkt door tact en balans. Echter zou Cerento makkelijker moeten verruimen. Door de jury werd hij omschreven als een functionele beweger. Voor de galop ontving Cerento een 7.8. De rest werd beoordeeld met een 8 of hoger. Maas beloonde Cerento na het overrijden met een 8,5.

Klik hier voor de complete uitslagenlijst.

Springpaarden

Afbeelding
Cazz
Bij het springen waren de verschillen in de top 3 minder klein. De uiteindelijke overwinning was voor de schimmelmerrie Cazz ( v. Celano). Cazz is een dochter van de merrie Naomi( v. Farrington) die in zowel de dressuur als het springen het sportpredikaat behaalde. Cazz is een hele complete merrie met veel balans. Haar manier van springen kenmerkt zich door een goede techniek waarbij zij goed basculeert. Een klein puntje van kritiek is dat zij wat lossigheid in de lendenpartij mist. Van de jury ontving Cazz louter 8-en en hoger.
Na het overrijden gaf Klompmaker aan dat dit het meest complete paard was. “Cazz heeft een goede galop en wisselt makkelijk. Daarnaast geeft zij een goed gevoel op de sprong”. Klompmaker waardeerde dit overrijden uiteindelijk met een 9. Hiermee ging de overwinning bij het springen, net als vorig jaar naar een merrie.

Blom’s Crescendo (Up to date x Voltaire) werd uiteindelijk tweede. Crescendo heeft in het springen een mooie techniek en beschikt over veel vermogen en is voorzichtig. Zijn sprong kenmerkt zich tevens door een sterke en goede afdruk. Na het overrijden was Klompmaker zeer tevreden. “Crescendo kwam goed naar mij toe. Hij was echter in de mond nog heel groen, waardoor ik er niet aan kon komen. Op de sprong gaf hij een heel goed gevoel en lijkt hij over veel vermogen te beschikken.” Het overrijden werd beoordeeld met een 8,7

De derde plek werd opgeëist door Cozarde E (v. Carhtino Z). Deze vos schopte het eerder tot de 2e bezichtiging bij het KWPN. Cozarde E beschikt over een fijne gallopade waarin hij makkelijk kan schakelen. Hij springt mooi naar boven, maar zou wat meer naar voren mogen springen. ‘Cozarde E is nog erg groen en onzeker. Ik had verwacht dat hij meer lossigheid zou krijgen op mijn been, echter reageerde hij juist door te verstrakken. Hij beschikt over veel vermogen.’aldus Klompmaker. Voor het overrijden stond Cozarde nog bovenaan in de tussenstand. Na het overrijden zakte hij echter naar de derde positie door de score van 7,3.

Klik hier voor de complete uitslagenlijst.
Foto's: http://www.sjoert.com

smeetjoew

Re: VSN troffee 2011 voor Cazz en TC Celanique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 22:02

Wat leuk, nog een Ravel die het goed doet in de sport! Mooi resultaat!

Chocomelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 22:05

Wow, wat een prachtig paard! De amazone die erop zit is mijn instructrice, best grappig om een foto van haar te zien op de voorpagina van bokt! :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 08:33

idd, gaaf van de ravel!

DonnaKanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 09:03

Wow goed van Celanique! felicitaties aan de fokker! wat is ze mooi geworden!
(ik heb d'r nog geholpen voorbrengen toen ze nog een veulentje was! echt super)

Vendoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 09:10

Helemaal leuk van Celanique! Mijn felicitaties aan Tim en een Sjanine *D

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:16

Ook de felicitaties aan Anne-Claire Bongers, de fokster van dit prachtige paard (en tevens mijn kleine zusje, hahaha).

Gefeliciteerd Claire

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:20

Jammer dat ze geen mooiere foto hebben geplaatst. Dit paard liep echt fenomonaal, ik denk niet dat Tolitas zo liep als 3 jarige, het was echt heel bijzonder. En de nummer twee de jazz is ook waanzinnig, ze hebben goed gejureerd en vond de uitslag goed kloppen :j

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 11:28

ck88, ik heb bewust niet voor de meest spectaculaire foto gekozen. :D We hebben het wel over bokt :p
Hier is het picture perfect imo. Amazone lacht, paard vrolijk en je kunt de kwaliteiten meer dan goed herkennen.

Voor de fokster is het erg spijtig dat ze niet in aanmerking komt voor de fokkerspremie. Dat had ik haar wel gegund.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:31

Nu ben ik dan stiekem wel nieuwsgierig hoe dat spektakel eruit zag. :D Want op deze foto ziet het eruit als een atletisch beestje, maar als 'ie echt zo fenomenaal ging als CK88 beweerd, ben ik wel heel benieuwd.
Op Horses.nl staat een erg mooie foto!
Laatst bijgewerkt door smeetjoew op 15-01-11 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:32

Sjoert schreef:
ck88, ik heb bewust niet voor de meest spectaculaire foto gekozen. :D We hebben het wel over bokt :p
Hier is het picture perfect imo. Amazone lacht, paard vrolijk en je kunt de kwaliteiten meer dan goed herkennen.

Voor de fokster is het erg spijtig dat ze niet in aanmerking komt voor de fokkerspremie. Dat had ik haar wel gegund.

Sja, daar heb je een punt ;) heb je ff een PB gestuurd.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:32

smeetjoew schreef:
Nu ben ik dan stiekem wel nieuwsgierig hoe dat spektakel eruit zag. :D Want op deze foto ziet het eruit als een atletisch beestje, maar als 'ie echt zo fenomenaal ging als CK88 beweerd, ben ik wel heel benieuwd.
Op Horses.nl staat een erg mooie foto!

Denk je niet dat het dan een discussie topic word van 'dat het ongezond is dat het paard al zo loopt blablabla ;)'

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:34

Da's waar... Pff, best erg eigenlijk dat Sjoert bewust zo'n foto moet kiezen omdat anders Bokt weer over z'n toeren gaat. :7 Ze moeten het een beetje maken hoor, haha.
Daarentegen vind ik de foto op Horses ontzettend mooi en zou ik niet weten wat daar op aan te merken valt.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:36

De fokkerspremie is inderdaad naar de eigenaresse van de Jazz gegaan ;) Omdat ze niet waren aangesloten.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 12:21

Een mooie derde plek voor Judith! Ben nu toch best trots dat dit mijn instructrice is geweest.
Zij zit altijd zo netjes in het zadel. Grappig dat de volle broer van Robin Hood, (Judith won met Robin Hood de PAVO-cup) tweede is geworden.

Yakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 13:27

"zwarte hengst Chinook (v. Havidoff)"
Is de vader van Chinook niet Vivaldi en mv Havidoff?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 13:29

CK88 schreef:
De fokkerspremie is inderdaad naar de eigenaresse van de Jazz gegaan ;) Omdat ze niet waren aangesloten.

Omdat Celanique NRPS geregistreerd staat (Ravel is NRPS goedgekeurd). Moeder van Celanique is KWPN, Ravel is KWPN, is genomineerd voor KWPN paard van het jaar, staat in de KWPN rankings, maar in dit geval weegt de registratie van Celanique dan toch zwaarder, jammer. Had het de fokster ook echt gegund.

Misschien tijd dat Ravel ook KWPN goedgekeurd wordt........

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 13:31

Yakkie schreef:
"zwarte hengst Chinook (v. Havidoff)"
Is de vader van Chinook niet Vivaldi en mv Havidoff?

Dat heb je helemaal goed! :j

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 13:34

Anne-Claire van harte!!!!
Het is een prachtige merrie.

3miel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 14:00

Felicitaties aan amazone, eigenaar en vooral de fokster van Celanique!!

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 14:05

Er staat een spelfout in de titel, trofee is met 1 f.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 14:51

CK88 schreef:
Jammer dat ze geen mooiere foto hebben geplaatst. Dit paard liep echt fenomonaal, ik denk niet dat Tolitas zo liep als 3 jarige, het was echt heel bijzonder. En de nummer twee de jazz is ook waanzinnig, ze hebben goed gejureerd en vond de uitslag goed kloppen :j

Je wilt ook liever dat ze zo als 9-jarige in de gp lopen.. :D
Maar leuk een Ravel..ik ben erg benieuwd hoe ze in het "echt" loopt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 14:53

Foto op horses ziet er inderdaad ook erg symphatiek uit,erg mooi lang voorbeen.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:35

Wat leuk. Een fokproduct van de stal waar ik sta is tweede bij de springpaarden geworden!

Sjoert, heb je nog meer foto's, kan ik ze ergens zien? Ik ben dus met name benieuwd naar Crescendo, de nummer 2 bij het springen.

acbdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:06

Hier een berichtje van de trotse fokker van TC Celanique, ex. Celanique ACB.
Ik ben ontzettend trots op deze merrie, het was dan ook echt genieten gister om haar zo fantastisch door de baan te zien gaan. Ook is het super om te lezen en horen dat veel mensen hebben genoten van haar kwaliteit en instelling. Gelukkig heb ik uit moeder Ninique nog 2 hele fijne jonge toppers staan en verwacht zij ook dit jaar weer een veulen. Hopelijk kunnen we deze uitzonderlijke prestatie nog eens herhalen. Op onze site zijn er tevens foto's van haar als veulen, haar zusje en broertje en uiteraard van Ninique te vinden.

Iedereen ontzettend bedankt voor alle complimenten en berichten!

www.acbdressuur.com