Anky: niveau lesgeven sluit slecht aan op de (sub) topsport

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Anky: niveau lesgeven sluit slecht aan op de (sub) topsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 08:57

http://www.telegraaf.nl

Ik heb ruim twintig jaar Nederlandse toptalenten in de dressuur begeleid naar het hoogste podium. Hoewel mijn eigen loopbaan als amazone altijd de volle aandacht kreeg, was ik achter de schermen minstens vele uren per week bezig met hulp aan anderen. Zo won één van mijn eerste pupillen, Arjen Teeuwissen, eind vorige eeuw al diverse olympische en EK-medailles.

Met de komst van het Anky Education Center, dat een sterke link naar het internet heeft, heb ik wel steeds meer internationale leerlingen gekregen. Lijkt dat op het bijspijkeren van de concurrentie? Welnee, de Nederlandse ruiters en amazones weten de weg naar Erp nog altijd prima te vinden. Alleen is het voor de dressuursport in zijn geheel een goede zaak als we ook internationaal een zo sterk mogelijk deelnemersveld blijven behouden, uitbreiden en op een hoger plan brengen. Dat is cruciaal voor iedere sport.

Af en toe lijk ik een missionaris. Of een ontwikkelingswerker. Ik ben momenteel met onder anderen Spaanse, Amerikaanse, Canadese en Oekraïense leerlingen aan de slag. Het mooie is dat zij allen intern ’op stal zitten’, waardoor mijn relatie met hen eigenlijk veel verder gaat dan de gebruikelijke paar uren per week tussen een trainster en leerling. Ik help hen onder andere met de voedingsschema’s van de paarden – onderdeel van het stalmanagement – en het toewerken naar een wedstrijd.

Ook het mentale aspect krijgt aandacht. Er is vaak ook zomaar ineens een gesprek van mens tot mens. Ik merk dat mijn betrokkenheid daardoor nog veel groter is.

Eén van mijn Spaanse leerlingen heeft mijn toppaard Painted Black gekocht. Wij zijn haar rustig aan het voorbereiden op het grote werk. Zij voelt de druk van de buitenwacht, omdat ik de vorige ruiter van Painted was, maar ik vind dat zij dat zo langzamerhand echt aan het loslaten is. We zijn nog in de fase van trainingswedstrijden, maar ik verwacht dat zij dit jaar nog met Painted zal uitkomen in de internationale lichte Grand Prix.

Mijn leerlingen uit Oekraïne vormen een totaal ander verhaal. In eerste instantie reisde ik één keer in de maand naar Kiev om ze daar te helpen, maar ik heb twee amazones deze kant op laten komen. Door iedere dag in deze omgeving met paarden bezig te zijn, merk ik dat ze echt met sprongen vooruitgaan.

Dat zie je overigens vaak aan het begin van een topsportcarrière. Maar in deze is hopelijk de wil ook verderop in het traject – als het op details aankomt – nog steeds volop aanwezig bij de jonge amazones. Zij zijn beiden ongelofelijk leergierig en willen supergraag ooit een keer voor Oekraïne op de Olympische Spelen uitkomen.

Ondertussen ben ik verrast over het aantal aanvragen voor hulp, dat ik tegenwoordig via internet krijg. Wij hebben op Anky.nl een link staan naar het Education Center, waar iedere ruiter een filmpje van zijn eigen paardrijden kan uploaden. Sjef en ik leveren commentaar en beantwoorden eventuele vragen. Het leuke is dat ik echt kan zien dat deze internetleerlingen bij het insturen van hun volgende filmpjes toepassen wat wij adviseren. Wij geven er overigens altijd als dringend advies bij dat zij onze raad bespreken met hun eigen instructeur.

Konden die instructeurs dan zelf niet helpen in de basispaardensport? Het niveau van lesgeven sluit in Nederland nog altijd slecht aan op de (sub)topsport. Hoe sneller echter een fundamentele structuur met goede mensen aan het roer wordt neergezet, hoe beter. Ik zou daar graag mijn steentje aan bijdragen.
Nee, klaar met de dressuursport ben ik nog lang niet.

Anky van Grunsven.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:02

Ik vind het wel een beetje vreemd om te veronderstellen als hun wat filmpjes binnen krijgen dat er geen instructeurs die goed kunnen lesgeven wat aansluit op de (sub) topsport.

Wel leuk geschreven over de oekrainse amazones

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:04

Klopt, heeft ze wel gelijk in. Ik verbaas me regelmatig over het verschrikkelijk lage nivo van scholing op wedstrijden. Paarden waarbij de basisvoorwaarden voor die klasse totaal niet aanwezig zijn. Op zo'n moment vraag ik me een aantal dingen af: Heeft die ruiter/amazone dan echt niet door dat het zo slecht is? Zijn ze echt zo blind? Welke rol speelt de instructie en vertelt de instructie dan ook dat dit goed is??? Waar gaan we dan heen met de dressuursport?

orienta

Re: Anky: niveau lesgeven sluit slecht aan op de (sub) topsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:09

Er zijn genoeg mensen in de sport actief die het zonder instructie doen.
Dat het door het niveau van instructie komt vind ik wel een beetje kort door de bocht.

en ook hoeveel instructeurs geven wel niet aan dat ze niet klaar zijn voor een bepaald niveau en dat mensen toch gaan starten? dat gebeurd heel veel!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:14

orienta schreef:
en ook hoeveel instructeurs geven wel niet aan dat ze niet klaar zijn voor een bepaald niveau en dat mensen toch gaan starten? dat gebeurd heel veel!

Klopt, ruiters zijn vaak eigenwijs en willen dan toch starten.

Ruiters zonder instructie?? Hm dat lijkt me nooit een goed plan. Je hebt altijd begeleiding nodig vanaf de grond. Er sluipen heel snel dingen in die je zelf niet door hebt.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:21

Nou er zijn er genoeg weet ik uit ervaring die het denken zonder instructie te kunnen doen, ik ben er ook geen voorstander van maar dat terzijde :D

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:46

Nou, ik ben er eentje van die het de grootste tijd van het jaar zonder instructeur doet.
Ik zou wel elke week les willen hebben maar mijn moeder heeft geen tijd om me elke week te brengen en te halen met de trailer. Hier in de buurt heb ik geen instructeurs die me wat lijken en waar ik mindere verhalen over heb gehoord. Heb ook eens bij wat lessen gekeken bij zo'n instructeur maar dat vond ik niks. Zowel voor mijzelf niet als voor mijn paard.
Meestal ga ik een week of 6 achter elkaar op les en dan weer een periode van een aantal maanden niet. Ik rij op dit moment niet heel actief dressuurwedstrijden maar tot een 1,5 jaar geleden wel en ben op deze manier gewoon tot de Z1+1 gekomen. Ik zeg niet dat ik talent heb of goed ben, en zowel mijn paard als ikzelf hebben geen ervaring op dat niveau maar met rustig verder oefenen en veel lezen over de basis en de oefeningen kom ik een heel eind.
Nogmaals: ik zou heel graag iedere week of om de week les willen hebben maar heb niet de mogelijkheid. Daarbij komt dat ik het er ook mee eens ben dat het nodig is om regelmatig les te krijgen maar wil met mijn verhaal zeggen dat de ruiters die wel wedstrijden rijden en geen les hebben niet 'zomaar wat aanklooien' en 'niet ver komen in de sport'.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:21

Het lesnivo is inderdaad bedroevend te noemen.
De KNHS moedigt het slechte nivo alleen maar aan door zowat iedereen toe te laten op de ORUN cursus.
Maak de toelatingseisen zwaarder zodat je in iedergeval al wat kunt waarborgen dat je ORUN instructeurs echt een bepaald nivo hebben.

En ik denk dat Anky voor het gemak vergeet dat niet elke ruiter de intentie heeft om topsport te beoefenen.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:30

Probleem is naar mijn idee ook dat veel mensen voor de goedkoopst mogelijke instructie kiezen. Besteden liever geld aan setjes en andere pruttel. Je kan beter 1x in de maand goed les krijgen dan 4x in de maand slecht les. Goede instructie kost nou eenmaal geld.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:42

als ik les zou geven en mijn leerling gaat toch starten op een niveau waar hij/zij niet goed genoeg voor is, dan zou ik er vrij snel klaar mee zijn.
Feit is wel dat er te weinig goede instructeurs zijn, en niet iedereen kan natuurlijk 50 euro voor een uur les betalen.

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:45

Masada schreef:
En ik denk dat Anky voor het gemak vergeet dat niet elke ruiter de intentie heeft om topsport te beoefenen.

Idd, niet iedereen wil in de topsport terecht komen.
Maar degene die dat wel willen moeten schijnbaar heel erg hun best doen om een goede instructie te vinden. En je moet er natuurlijk wel de juiste middelen en aanleg voor hebben om er te kunnen komen.

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:46

The_Stig schreef:
Probleem is naar mijn idee ook dat veel mensen voor de goedkoopst mogelijke instructie kiezen. Besteden liever geld aan setjes en andere pruttel. Je kan beter 1x in de maand goed les krijgen dan 4x in de maand slecht les. Goede instructie kost nou eenmaal geld.

Helemaal mee eens!
Maar zorg eerst ook dat je begint met een goede basis als mensen een paard kopen die al wat gezien heeft dan wil dat niet zeggen dat de ruiter/amazone dit ook wel kan op het betreffende paard...

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:49

Iemand voor mij haalde een groot probleem al aan, voor een Orun-diploma hoef je niet veel te doen. Ik heb mensen zien slagen die werkelijk onzin uitsloegen, de hulpen voor het wijken niet uit konden leggen en de afstanden tussen drafbalken en de dubbelsprongen verkeerd hadden en ik heb goede instructeurs zien zakken omdat ze hun handen in de zakken deden... tsja, dan ben ik uitgepraat!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:54

The_Stig schreef:

Maar ja, is het een garantie dat dure les ook goede les is?

Volgens mij is het probleem dat er heel veel bomen in het bos zijn, waarvan imo het merendeel beter gekapt kan worden.. (of beter gezegd nooit geplant had moeten worden.)
Alleen smaken verschillen, ambities ook, de weg om je ambities te bereiken ook.

Ja bonita-bon, ik vind het orun-papiertje ook geen waarde hebben. Voor mijn gevoel zitten er mensen tussen die net de achterkant van de voorkant kunnen onderscheiden om het oneerbiedig te zeggen. Natuurlijk zullen er ook wel goeden tussen zitten, maar ik zou mijn instructeur/trice niet om dat papiertje uitkiezen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:00

Maar ja leer je van de ORUN dan zoveel? Ik heb 10 jar terug het eerste deel gedaan en de stof is zo gemakkelijk. Viel er bij in slaap. Dan zaten er mensen bij die nog nooit op een paard hadden gezeten maar les geven wel leuk leken. :z

Ik ben daarna om gezondheidsredenen gestopt dus weet niet hoe de volgende cursussen eruit zien maar op die manier kan je niet goed leren lesgeven.

Daarbij komt nog dat menig lesgeefmens al papieren kan hebben maar moet het ook kunnen overbrengen, gevoel hebben hiervoor en dat nheeft lang niet iedereen.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:03

kamsel schreef:
The_Stig schreef:

Maar ja, is het een garantie dat dure les ook goede les is?

Volgens mij is het probleem dat er heel veel bomen in het bos zijn, waarvan imo het merendeel beter gekapt kan worden.. (of beter gezegd nooit geplant had moeten worden.)
Alleen smaken verschillen, ambities ook, de weg om je ambities te bereiken ook.

Ja bonita-bon, ik vind het orun-papiertje ook geen waarde hebben. Voor mijn gevoel zitten er mensen tussen die net de achterkant van de voorkant kunnen onderscheiden om het oneerbiedig te zeggen. Natuurlijk zullen er ook wel goeden tussen zitten, maar ik zou mijn instructeur/trice niet om dat papiertje uitkiezen.

Natuurlijk geeft dat geen garantie. Maar je mag wel aannemen dat een "bewezen" instructeur meer geld vraagt voor een les. Met bewezen bedoel ik een instructeur die als gevolg van het goed lesgeven meerdere leerlingen heeft die correct rijden en goed scoren. Ik vind het daarnaast persoonlijk ook belangrijk dat mijn instructeur op een bepaalt niveau in de wedstrijdsport goed scoort.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:10

Anky heeft wel gelijk vind ik. Ik start zelf ZZ-licht en het is zo moeilijk om aan fijne instructie te komen, met name in het Noorden waar relatief weinig topruiters zitten. Iemand kan wel zien of een pirouette mooi is of niet, maar alleen iemand die het zelf gedaan heeft weet hoe je problemen moet oplossen. Dat is gewoon lastig te vinden.

Ik vind het niveau van de ORUN ook redelijk bedroevend, mensen die net kunnen lichtrijden mogen lesgeven. Prima misschien voor een recreant (zolang de desbetreffende instructeur zijn eigen tekortkomingen kent en geen dingen roept waar hij/zij niets van weet), maar verder ook niet. Als ik met m'n zus mee ga jureren zie je soms ook mensen die bij het wijken keihard aan de binnenteugel z'n hoofd omtrekken, waardoor paard volledig over de buitenschouder wegloopt en het wijken voor een 3 is. Dan vraag ik me af, welke blinde idioot heeft gezegd dat je zo hard aan z'n kop moest trekken 8)7

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:12

Wilawander schreef:
Daarbij komt nog dat menig lesgeefmens al papieren kan hebben maar moet het ook kunnen overbrengen, gevoel hebben hiervoor en dat nheeft lang niet iedereen.

Dat denk ik inderdaad ook. Hoeveel ruiters zullen zelf wel niet erg goed presteren maar niet kunnen overbrengen aan de ruiters die ze lesgeven.
Maar zo zijn er ook instructeurs die zelf niet kunnen rijden, maar het wel goed kunnen overbrengen.
Goed lesgeven is een kunst, die wat mij betreft Anky (afgaan van beelden die ik gezien heb) wel in de vingers heeft.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:14

Heeft Barbancon PB gekocht? Zoooo.. Dat wordt dan een super combi, ze won Zwolle International op haar sokken +:)+

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:15

Trice schreef:
Wilawander schreef:

Dat denk ik inderdaad ook. Hoeveel ruiters zullen zelf wel niet erg goed presteren maar niet kunnen overbrengen aan de ruiters die ze lesgeven.
Maar zo zijn er ook instructeurs die zelf niet kunnen rijden, maar het wel goed kunnen overbrengen.
Goed lesgeven is een kunst, die wat mij betreft Anky (afgaan van beelden die ik gezien heb) wel in de vingers heeft.

Precies. Heb zelf ook lesgegeven maar ik kan het dus niet overbrengen, ik voel op dat moment precies wat te doen maar het komt er niet uit. Ik geef dus geen les meer. Is gewoon niet mijn ding. Maar heb het idee dat sommige het als bijverdienste zien ongeacht of ze het kunnen of niet. En dat vindt ik jammer.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:21

The_Stig schreef:
Natuurlijk geeft dat geen garantie. Maar je mag wel aannemen dat een "bewezen" instructeur meer geld vraagt voor een les. Met bewezen bedoel ik een instructeur die als gevolg van het goed lesgeven meerdere leerlingen heeft die correct rijden en goed scoren. Ik vind het daarnaast persoonlijk ook belangrijk dat mijn instructeur op een bepaalt niveau in de wedstrijdsport goed scoort.

Dat klopt, maar er zijn er ook een aantal die zichzelf zo goed vinden en dus veel vragen.

Ik moet kijken naar een les aan iemand (liefst meerdere lessen/mensen), en als ik me daar niet in kan vinden, hoef ik hem/haar niet.
Zowel op gebied van opmerken, oplossingen, manier van overbrengen en indien noodzakelijk voordoen.

Ik kan het ook niet wilawander (en ga het ook niet kunnen en doen :D ).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:27

Ik merk dat er weinig aandacht is voor de juiste basisopleiding voor ruiter en paard,juist met een goede basis kom je het verst denk ik.Maar tegelijkertijd is dat ook een van de moeilijkste dingen die er is en ook iets waar je continu aan moet blijven werken ongeacht niveau.
Ik vind het inieder geval een goed iniatief van Anky dat mensen filmpjes kunnen insturen en dat zij dan kijken wat er gebeurd en uitleg en tips geven.Toch denk ik dat dat mischien toch ook anders is dan als ze een combi in het echt zien..

Covels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:07

Ik heb alle vorige commentaren niet goed doorgelezen, maar ik wil toch even reageren.
Ik vind het niet eerlijk dat de instructie van o.a. het tegenwoordig "lager kader" genoemd, steeds de verwijten krijgt van het slecht opleiden van combinaties. Het lesgeven is een werking tussen instructeur en zijn/haar pupil. Het komt inderdaad met regelmaat voor dat een instructeur aangeeft nog even te wachten met het op wedstrijd gaan/overstappen naar een hogere klasse, maar dat de pupil dat toch doet. Dit lijkt mij geen fout van de instructeur. Paardrijden is ook helemaal niet makkelijk.
Daarbij mag de KNHS ook wel een duid in het zakje doen. Instructeurs kunnen de URON-cursussen volgen. Daarna mogen zij 1x per jaar tussen Kerst en Oud en Nieuw naar Ermelo voor een bijscholing. Dat zet geen zoden aan de dijk. Gelukkig biedt de KNHS al steeds meer "rondjes instructie" aan, maar een duidelijke uitleg voor de basissport ontbreekt daar nog wel eens in.
Een echte specifieke bijscholing wordt door het jaar heen niet aangeboden, wat ik erg jammer vind.
Zelf heb ik wekelijkst privé-les, maar ik merk wel dat er om me heen veel collega ruiters en amazones zijn, die het doen met de lessen die hun vereniging aanbiedt, maar voor de rest voor zichzelf rijden.
Dat je bij Anky via het internet je vragen kunt stellen, lijkt me een goed ding. Hoe meer je kunt leren, hoe beter. Misschien zouden meerdere bekende ruiters en amazones dit moeten doen.
En is het niet een idee dat zij ook het "lager kader" bijscholen. Als wij het niet goed doen, zoals geregeld geschreven wordt, dan geef maar aan hoe het beter kan. Ik zelf wil super graag leren hoe het nog beter kan.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:06

In de basissport is er ook genoeg mis.
Menig rijvereniging heeft een instructie staan die ONvoldoende gediplomeerd is. KNHS zegt hierover geen regels te hebben. Er moet alleen gediplomeerde instructie staan, zegt het KNHS.

Het is ook nog zo dat je na niveau 2 al moet gaan specialiseren. Dressuur of Allround, hiermee zijn de meeste verenigingen al niet bij gebaat. Het is toch vaak zo dat er 1 instructie is voor beide takken van sport.
niveau 2=t/m L
niveau 3=t/m M
niveau 4=t/m Z
http://www.knhs.nl/overview1.asp?pCatID ... le=11&men=
Geef je op een hoger niveau les dan dat je diploma is dan ben je officieel niet verzekerd.

Hogere opleidingen dan niveau 4 zijn er niet. Wellicht een nieuwe melkkoe voor de KNHS!

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:07

Nou niveau 4 mag je al aan deelnemen als je M2+5 bent dus dat is ook niet waar wat je zegt Tickels.