Omwonenden ‘mega-paardendorp' bij Ruinen woedend

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sans6

Omwonenden ‘mega-paardendorp' bij Ruinen woedend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 07:55

dvhn.nl

Inwoners van De Wolden die bezwaar maken tegen een internationaal hippisch centrum bij Ruinen, met een omvang van ruim een vierkante kilometer, vinden dat de gemeente geen open kaart speelt.

“We hebben de informatie over dit megaproject via een procedure van de wet openbaarheid bestuur moeten achterhalen. Het gaat hier nota bene om een plan dat groter is dan het hele dorp Ruinen.”

Klik hier voor een filmpje.

Verwante artikelen:
[VN] Hippisch centrum De Wolden stuit op weerstand
[VN] De Wolden in beeld voor hippisch centrum van wereldformaat

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Omwonenden ‘mega-paardendorp' bij Ruinen woedend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 08:45

Hmmmm, waarom heb ik nou het idee naar het zien van dit filmpje dat voornamelijk de "import" tegen dit plan is...
Is ook overal hetzelfde, zelf als buitenstaander in een buurt/dorp komen en dan amok maken ipv opgenomen worden in de bestaande gemeenschap.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 08:51

Waarom mag je als je niet in een dorp geboren bent, maar er naartoe verhuisd geen amok maken dan? Wat een kulargument!

koekimonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 08:52

okedan.. :=

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 08:56

Haha, je ziet van de twee mensen, één buitenlander in dat filmpje! Dat is wel erg snel conclusies trekken..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 08:57

Kiwipitje schreef:
Waarom mag je als je niet in een dorp geboren bent, maar er naartoe verhuisd geen amok maken dan? Wat een kulargument!

Tuurlijk mag dat maar vaak ligt het net even anders: In Nunspeet is er een leuk voorbeeld van: Mensen kopen een huis naast een toeter en schietvereniging en gaan vervolgens klagen over het getoeter. Dat zie je in de praktijk gewoon veel vaker. Of mensen die een huis kopen naast een boer en vervolgens gaan klagen dat er 's nachts veetransporten zijn of de melk opgehaald wordt. Enz.

Een huis "buiten" kopen betekend niet dat je op een eilandje woont, ook daar heb je overlast.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 08:58

bevertje schreef:
Haha, je ziet van de twee mensen, één buitenlander in dat filmpje! Dat is wel erg snel conclusies trekken..

Ik zie er twee. En ik had het niet over buitenlanders; ik had het over import. Dat kan ook uit een ander deel van het land zijn.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:00

wat een kort door de bocht reactie Anne_GTI
Dat mensen zich moeten aanpassen ben ik met je eens , maar dat zegt niet dat ze gelijk geen inbreng mogen hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:02

Anne_GTI schreef:
Kiwipitje schreef:

Tuurlijk mag dat maar vaak ligt het net even anders: In Nunspeet is er een leuk voorbeeld van: Mensen kopen een huis naast een toeter en schietvereniging en gaan vervolgens klagen over het getoeter. Dat zie je in de praktijk gewoon veel vaker. Of mensen die een huis kopen naast een boer en vervolgens gaan klagen dat er 's nachts veetransporten zijn of de melk opgehaald wordt. Enz.

Een huis "buiten" kopen betekend niet dat je op een eilandje woont, ook daar heb je overlast.

@Anne
Maar dan weet je dat van te voren (of had je dat kunnen weten iig).
Daar gaat het hier niet over. Mag import klagen over nieuwe plannen van hun gemeente?!
Van jou blijkbaar niet.

Ik woon zelf hier maar een half jaar, maar als men volgend jaar van plan is een groot pand tegenover mijn huis te zetten..... dan ga ik echt wel klagen...
Waarom zou dat in jouw ogen raar zijn?

Ik weet dat ik naast mensen woon die vrachtwagens hebben en die staan 's morgens ook wel eens te draaien of komen 's avonds laat terug. Moet ik wel zeggen dat ik er bijna niets van hoor, maar dat wisten wij toen wij het huis kochten en alleen als zij hele aparte dingen gaan doen (bv langdurig mijn oprit blokkeren door hun vrachtwagens) zou ik "klagen".

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:08

jackgirl schreef:
Dat mensen zich moeten aanpassen ben ik met je eens , maar dat zegt niet dat ze gelijk geen inbreng mogen hebben.

Zeg ik dan dat ze dat niet mogen? Hetgeen mij tegen de borst stuit is dat ze alles via de gemeente willen afdwingen en niet gewoon met de mensen/bedrijven die met die plan bezig zijn zelf in gesprek gaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:11

Anne_GTI schreef:
jackgirl schreef:

Zeg ik dan dat ze dat niet mogen? Hetgeen mij tegen de borst stuit is dat ze alles via de gemeente willen afdwingen en niet gewoon met de mensen/bedrijven die met die plan bezig zijn zelf in gesprek gaan.

De gemeente moet de vergunning afgeven.
Het bedrijf is normaal niets verplicht te melden. En heeft alleen op last van de gemeente een berichte bij de bewoners door de deur gedaan. That's it. Ze zijn niet in gesprek geweest met hun.... dus gaan de bewoners naar de gemeente.

2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:14

snap dat er mensen zijn die er tegen zijn. En als je eens kijkt hoeveel grotere paardenobjecten er leeg staan!!!! Op dit moment is daar denk ik echt geen behoefte aan.
En de paarden topsport is in nederland nou toch echt niet zo groot dat het bomvol gaat staan met toppers. En iedereen wil toch zijn eigen plekje....

En ik zou zowiezo echt nooit op z'n stal al particulier gaan staan... veeeeeelste groot. Er zijn tegenwoordig al stallen met meer als 200 klanten.. vreselijk.

En IEDEREEN uit het dorp mag toch openheid van plannen van gemeente of plannen van gevestigde bedrijven... dat hoort wel de gemeente temelden...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:18

Ik wist al even van het bestaan van de plannen, weet precies waar en in welke omgeving het moet komen, en toen ik het hoorde zat ik echt met open mond. Een rustig buitengebied wat eigenlijk een natuurbestemming heeft met zo'n mega park? In het noorden? Dit moet groter worden dan het centrum van Ermelo. Om eerlijk te zijn betwijfel ik of het er gaat komen, ook zonder de protesten.

De locatie ligt tussen boswachterij echten en het dwingelderveld, waar men ook graag een natuurverbinding tussen zou zien ontstaan in kader van de ecologische hoofdstructuur...

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:18

De bewoners kunnen nav die brief toch eerst reageren bij het bedrijf? Vergunning komt pas in beeld als er een definitief plan ligt voor de vergunningsaanvraag. Is het toch veel handiger om op voorhand al informatie te gaan vragen dan eerst de vergunningsaanvraag af te wachten bij de gemeente? Zolang ze nog aan het plannen maken zijn is het ook veel makkelijker om aanpassingen op een plan te maken die voor alle partijen goed werkbaar zijn. Rechtstreeks communiceren is altijd makkelijker.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:19

Anne_GTI schreef:
jackgirl schreef:

Dat komt omdat een hoop boeren niet in staat zijn tot normale communicatie en
daarbij ook nog eens erg territoriaal zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:22

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:25

@ lot, Voor natuur is geen geld meer, of heb je dat gemist ;)

Gemeente de Wolden wil nu eenmaal dé paardengemeente van Drenthe zijn/worden en het liefst van heel NL. Alle paardenprojecten en evenementen worden daarom goed ondersteund en aangemoedigd door de gemeente.
Mochten de Olympische spelen naar NL komen in...(weet niet meer welk jaar) dan wil de Wolden de paardenafdeling binnenhalen. Dat verhaal doet hier in elk geval de ronde (ik woon in gemeente de Wolden en op een steenworp afstand van de plek waar het gebouwd zou worden ;) )

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:26

lisa_pluisje schreef:
_O- Hoe bedoel je vooroordelen?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:31

Ze zijn al de paardengemeente van Drenthe, daar hoeven niet zoveel meer aan te doen...
En geld voor natuur was idd op, maar de bestemmingsplannen van deze grond zijn nog niet gewijzigd.

bolhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:38

Het zal in ieder geval werkgelegenheid brengen

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:39

Brainless schreef:
Hier kun je lezen hoe groot het moet worden.
Een Rijhal van 10.000m2 en 500 vaste paardenstallen......
http://dewoldennatuurlijk.nl/De_Wolden_Natuurlijk/Hippisch_Centrum.html

Ik heb eve op de site gekeken.
Van wie is deze site?
Van de tegenstanders?

Er wordt nogal op een raar toontje geschreven.
Lijkt mij ook sterk dat er 26 internationale concoursen van 4a5 dagen kunnen worden gegeven, maar goed, om dat op een site zo neer te zetten?

Het wordt (als ik deze site mag geloven) wel mega, maar wie zegt dat als het om 140 ha gaat, alles niet netjes inpasbaar is in het landschap.
Er zal echt we veel ruimte voor ''natuur'' overblijven.

Laat de organisatie eerst maar eens met concrete plannen komen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:42

Gaaf, schijt aan die mensen die het niet willen, ik wil wel zoiets moois en nieuws in NL! :D :))

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:47

Citaat:

Dát vind ik pas kort door de bocht!!
Ik ben het in grote lijnen met Anne-GTI eens, het is vaak de import die bezwaar maakt.die zeggen: "wij komen hier voor onze rust wonen en dan krijgen we nu dít?"
Ik woon zelf ook buitenaf en heb al menigmaal gehoord van import dat ze vinden dat de boeren stinken, mais kneuzen s'nachts niet mag/hoort en ga zo maar door..
Wat al eerder is geschreven: ook op het land bestaan er ongemakken en is het echt niet allemaal rozegeur en manenschijn.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:50

Het is geen plan van de gemeente dus de gemeente maakt geen plannen, geeft alleen vergunningen.
En dat is miss nou net het probleem, gemeente de Wolden wil ze paardengemeente zijn en blijven, idd miss Olympische spelen oid binnen halen, en daardoor kan men nogal gekke dingen doen, wat in mij ogen nu dus ook gebeurd.

Ik reed (en in de toekomst weer) geregeld op het dwingelderveld. En alleen als ik erheen fiets (vanuit HGV) geniet ik al van de rust en ruimte. Ze bouwen nu aan de andere kant van de weg een bungalowparkt, dat vind ik al jammer, maar de schade valt mee tot nu toe, ze zijn net begonnen met de tweede fase. Maar die rust is met dit park denk ik wel over, helemaal als je in een wereld leeft, de paarden dus. Aan de andere kant biedt het ook onwijs veel mogelijkheden.

Daarbij betwijfel ik of de mensen die dit op willen zetten, of iig wonen op de locatie van waaruit het plan moet groeien weten wat ze willen en waar ze eens beginnen, ze hebben al eens eerder een inschattingsfoutje gemaakt....

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:51

Anne_GTI schreef:
Kiwipitje schreef:

Maar dit stond er nog niet, dus dit is heel iets anders.