Zeer sterk kampioensduo tijdens Friese Kampioenskeuring

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Zeer sterk kampioensduo tijdens Friese Kampioenskeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 16:28

www.horses.nl / www.paardenkrant.nl
Ellen Franke

De hengstenkeuring van het KFPS in Leeuwarden kende zaterdagmiddag een spannende ontknoping in de kampioenskeuring. "Een magnifieke kampioenskeuring", noemde juryvoorzitter Harrie Draaijer het.

"Er waren verschillen in types en bewegingsvorm, maar bij de uiteindelijke drie ging het om kleine verschillen en moet je als jury keuzes maken."

De jury koos uiteindelijk voor Uldrik (Dries x Tsjerk) als kampioen. Overigens was het publiek het daar roerend mee eens. Uldrik, die vorig jaar ook de titel opeiste, liet zich wederom fantastisch zien in beweging. De aansprekende hengst draaft met een mooi voorbeengebruik, treedt achter sterk aan en ging vooral heel constant goed in balans door de baan. "Hij ging mooi constant en rees in de voorhand. Dat heeft voor ons de doorslag gegeven. In de stap was zowel bij Uldrik als bij Tsjalle wat van te zeggen. De stap van Tsjalle heeft beperking, maar is wel met takt. In draf waardeerde Tsjalle zich enorm op, maar hij was net niet constant genoeg", legt Draaijer uit.

Tsjalle (Mintse x Brandus) werd reservekampioen. Grand Prix hengst Anders (Adel x Ouke) eindigde als derde. Hij presenteerde zich ’s ochtends opvallend, maar wist dit in de kampioenskeuring niet meer vast te houden.

netjuh6

Re: Zeer sterk kampioensduo tijdens Friese Kampioenskeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 17:27

onwijs gaaf uldrik! Ik werk waar hij gestald is! Topper en Linda ook!

arijanne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 17:41

het was super!Wat kan die uldrik lopen!Kippevel krijg je er van.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 17:43

Ik was er dit jaar weer bij en vindt de paarden ieder jaar slechter en meer opgefokt lopen! :o
Verder kon ik me wel vinden in de plaatsingen van de jaargangen op zich. Ik vindt Gjalt zo leuk. En Norbert liet zich weer mooi zien, leuk hoor! :D

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 17:44

Kreeg ook kippenvel bij het zien van Uldrik! Wat s dat ook een gave hengst en terechte winnaar!!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 17:52

Wij zijn ook weer geweest, wat een gave hengst blijft het! En zoveel al weer verbeterd dan vorig jaar!
Citaat:
Ik was er dit jaar weer bij en vindt de paarden ieder jaar slechter en meer opgefokt lopen

Wij vonden ze dit jaar juist veel beter dan vorig jaar. En juist niet opgefokter zeker de groep van vrijdag voor de showavond die waren echt super braaf.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:37

ik was er bij, en kon me volledig vinden in de plaatsing.
Uldrik misschien de Friese Totilas?

Wat mij opvalt is dat er hengsten zijn met een mooi voorbeen gebruik maar t middenstuk wat laten hangen en dus niet mooi gesloten lopen, in t gebruik is dit natuurlijk anders.
Je kon bij de meeste dressuurtopppers zien dat ze aan de hand gewoon niet tot hun recht komen, ik zou het mooi vinden als de hengsten zich gewoon op hun manier mogen laten zien...
Maar dat zal wel niet haalbaar zijn op zo'n zaterdag?

kennerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:53

Chaos schreef:
Ik was er dit jaar weer bij en vindt de paarden ieder jaar slechter en meer opgefokt lopen! :o
Verder kon ik me wel vinden in de plaatsingen van de jaargangen op zich. Ik vindt Gjalt zo leuk. En Norbert liet zich weer mooi zien, leuk hoor! :D

Grote onzin! De paarden werden erg rustig aan de jury getoond. In het verleden was het velen malen erger.
Over de kampioen zijn we het allemaal eens lijkt me? Wat een verschijning! En wat een super draf (:

arijanne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:59

mee eens,het verliep goed en de paarden waren veel rustiger,dat was ons ook opgevallen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:04

Hoezo nou onzin Kenner? Mag ik een mening hebben! Hoe ze vrijdag waren weet ik niet, was er alleen zaterdag. :)

Vorig jaar ben ik ook niet geweest. :o De jaren ervoor wel. :)
En Uldrik, tja, daar hoeven we niks over te zeggen.. :P

kennerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:11

Chaos schreef:
Hoezo nou onzin Kenner? Mag ik een mening hebben! Hoe ze vrijdag waren weet ik niet, was er alleen zaterdag. :)

Vorig jaar ben ik ook niet geweest. :o De jaren ervoor wel. :)
En Uldrik, tja, daar hoeven we niks over te zeggen.. :P

We leven in een vrij land toch? ;)
Vrijdag werden de 3de bezichtigingshengsten ook erg rustig getoond aan de jury.
Vooral Jan Folmer laat de hengsten veel rustiger lopen.. Dit ten goede van het desbetreffende paard *D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:12

Ten goede van al zijn paarden. Dat was het eerste wat ik zei gister: WOW! Jan heeft zich aangepast. Hij liep ook voor het eerst in het wit, ipv. altijd persé een pak oid willen dragen.. :P

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:06

Chaos schreef:
Ten goede van al zijn paarden. Dat was het eerste wat ik zei gister: WOW! Jan heeft zich aangepast. Hij liep ook voor het eerst in het wit, ipv. altijd persé een pak oid willen dragen.. :P

jan loopt zo vaak in t wit :?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:14

Ja hoor, maar ik heb ook heuuuul veel foto's waarop dat niet zo is. Oa de Friesse hengstenkeuring.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:51

als hij in de baan moet ja dan loopt ie in t wit en anders kan t best in pak zijn ja, zou ik ook doen. Genoeg mensen die het werk voor hem doen.

paljoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:56

Een zeer terechte kampioen!! Al vond ik Maurus ook erg goed.
Jerke had nooit in de kampioensring mogen staan! In de eerdere rubriek waarin hij lopen moest, liep hij linksachter licht onregelmatig, had er een hupsje in.

Verder vond ik Jasper zooooo geweldig gaan. Vond de huldiging ook helemaal super!!

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 23:16

Citaat:
In de eerdere rubriek waarin hij lopen moest, liep hij linksachter licht onregelmatig, had er een hupsje in.

Was dus niet de enige die dat gezien had ;)

Uldrik was toppie en Anders mocht van mijn reserve zijn. Ok minder spectaculair dan Uldrik maar hij doet het toch in de sport en dat telt ook.

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 23:47

het was een pracht kampioenschap,tsjalle en uldrik,beiden hele fijne paarden.
je zal maar jury zijn en moeten keuren,wat een baan,alle respect daarvoor.
heb ook weer foto's gemaakt
ze staan op mn website:
www.karinshobbyfotografie.nl

kennerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 08:00

haitze schreef:
het was een pracht kampioenschap,tsjalle en uldrik,beiden hele fijne paarden.
je zal maar jury zijn en moeten keuren,wat een baan,alle respect daarvoor.
heb ook weer foto's gemaakt
ze staan op mn website:
http://www.karinshobbyfotografie.nl

Haha ik denk dat wij ook wel op het zelfde kampioenspaard waren gekomen :D
En wat een prachtige foto's weer! Mijn complimenten

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 08:07

Ik vond het wel terrecht of iniedersgeval erg leuk dat ze jerke konden waarderen,tis een sportfries met bij behorende gangen en vaak willen ze dat niet zien op betreffende keuring.
Wel vond ik dat maurus op dit vlak beter op nummer 3 had kunnen staan,maar ben blij dat ze eens naar de sport hebben gekeken,steeds vaker worden de friezen daarvoor gebruikt .

jesuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 08:59

Normaal er altijd bij, dit jaar door omstandigheden niet, ik hoop dat ze het live muziek snel weer afschaffen, paste totaal niet in het plaatje, schreeuwerig en paste soms helemaal niet bij de maat waarin de paarden lopen.... erg jammer!

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 09:58

ik vond zelf dat harmen zich ook goed presenteerde,alleen als hij wat drukker wordt wordt de stap wat korter,maar wat een machtig mooi paard,die had van mij ook hoger mogen komen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 10:00

jesuka schreef:
Normaal er altijd bij, dit jaar door omstandigheden niet, ik hoop dat ze het live muziek snel weer afschaffen, paste totaal niet in het plaatje, schreeuwerig en paste soms helemaal niet bij de maat waarin de paarden lopen.... erg jammer!

Muhahaha! Ja idd. :7

kennerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 10:35

haitze schreef:
ik vond zelf dat harmen zich ook goed presenteerde,alleen als hij wat drukker wordt wordt de stap wat korter,maar wat een machtig mooi paard,die had van mij ook hoger mogen komen.

Harmen heeft inderdaad een prachtig type! Maar kwam in de bewegingen toch duidelijk te kort..

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 10:40

Die Anders, Heb ik die vrijdag avond in de showavond gezien? Met Peter Spahn? Of is dat een andere of was het m helemaal niet. Ik geloof dat ik ergens een Anders heb gehoort en was van m onder de indruk.Maar is dat dezelfde?