Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Cayenne schreef:Helaas dat het onderzoek niet over de grens reikt. Vraag blijft: zijn er in Nederland ook paarden met aarsmadenbesmettingen die niet reageren op ontworming?
Marjolein_B schreef:Twee jaar geleden heeft mijn paard een aarsmade besmetting opgelopen. Er is gewoon niet van af te komen. Heb haar sindsdien zowel met Pyrantel als met Ivermectine ontwormd en twee keer een knoflookoliekuur. Het was dan wel een paar maanden weg, maar komt toch steeds weer terug.
Ondanks dat ik elke dag alle mest uit paddock/stal en weiland haal.
geerke schreef:india schreef:wat kan je daar aan doen?
bij mensen kan je ook met veel knoflook eten dit bestrijden,
gaat dit ook op voor paarden die knoflook door hun voer krijgen?
hygiene is heel belangrijk,erg schone stal....ze lopen het voornamelijk op stal op volgens mij.
flyer schreef:De spoelworm is ook al resistent tegen ivermectine en toch zijn er dierenartsen en winkels die alleen nog maar
wormenkuren met Ivermectine verkopen,omdat ze alle wormen zouden bestrijden..niet dus!
Bij mij zit er standaard ook febendazole en/of pyrantel in het ontwormingsschema,daarmee komen ze er doorgaans wel uit.
Cayenne schreef:http://www.paardenkenniscentrum.nl
Echter, de aarsmade kan wel veel hinder brengen. De vrouwelijke aarsmade kruipt namelijk uit het paard en legt haar eitjes rondom de anus wat zeer veel jeuk geeft. Het paard zal flink de staart schuren, hierdoor wordt een infectie met de aarsmade vaak verward met zomereczeem (staart- en maneneczeem). Of een paard last heeft van aarsmaden is lastig aan te tonen, omdat de eitjes niet met de mest het lichaam verlaten, maar aan de huid vast zitten.
VDB schreef:Wanneer en in welk seizoen kwam het weer terug Marjolein? Heb je dat toevallig onthouden/bijgehouden?
Of is het niet seizoensgebonden?
Sprintje schreef:flyer schreef:De spoelworm is ook al resistent tegen ivermectine en toch zijn er dierenartsen en winkels die alleen nog maar
wormenkuren met Ivermectine verkopen,omdat ze alle wormen zouden bestrijden..niet dus!
Bij mij zit er standaard ook febendazole en/of pyrantel in het ontwormingsschema,daarmee komen ze er doorgaans wel uit.
En juist vanwege die resistentie van de wormen is het verstandig om niet meer volgens een vast schema van iedere 3 maanden (of zelfs iedere 6 weken) te ontwormen! Minder vaak ontwormen en ontwormen als daar aanleiding toe is (mestonderzoek, symtomen van wormbesmetting etc.), en nog belangrijker een verstandig weidebeleid om wormbesmettingen te verminderen.
Alleen dan houden we wormmiddelen die ook werkelijk wormen bestrijden.
Quir schreef:Mestonderzoek is allang gebleken dat dat niet voldoende werkt. Zoals deze worm zal niet in het mestonderzoek terug te zien zijn. Wachtten totdat je de symptomen van een wormbesmetting ziet, vind ik veeeeeeeel te laat.
Je moet een goed ontworm schema opzetten en dat is niet zoals de meeste nu doen. Sowieso is het met verschillende ontwormingsmiddelen enz.
Overigens vind ik het niet raar, alles kan in principe resistent worden. Dus waarom deze wormen niet?
BRON: samenvatting NLCitaat:‘’Het is nu erkend dat vaak ontwormen onnodig is en sterk bijdraagt aan de versnelling van resistentie bij de wormen,’’ aldus Reinemeyer.
Het basisconcept achter roulatie van ontwormmiddelen (steeds een ontwormmiddel met een ander werkzaam bestanddeel per ontwormbeurt gebruiken) was dat wanneer de wormen voor één middel resistent werden, dat deze dan gedood zouden worden door een ander ontwormmiddel. Maar resistentie tegen twee van de drie soorten benzimidasols (Fenbendazol and Oxibendazol) en pyrimidines (Pyrantel) is al aangetoond. Er zijn ook al indicaties voor resistentie tegen Ivermectine / Moxidectine op een paar boerderijen. Het is niet langer veilig om aan te nemen dat een dergelijk roulatiesysteem alle aanwezige wormen doodt.