Paardenopvang Amsterdam in het nauw

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sans6

Paardenopvang Amsterdam in het nauw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 21:22

RTVNH

De paardenopvang Amsterdam zoekt met spoed sponsors die willen bijdragen aan de verhuizing van de opvang.

Als er niet snel extra geld wordt gevonden, betekent dit mogelijk het einde voor de opvang aan de Osdorperweg. De huidige locatie moet worden verlaten omdat zo'n opvang niet in het bestemmingsplan past. Stadsdeel Nieuw-West had de opvang jarenlang gedoogd.
Wethouder Els Verdonk van het stadsdeel zegt zich nog steeds in te spannen voor het vinden van een oplossing. Zij zegt dat er nog niets definitiefs besloten. Als de paardenopvang met een plan komt, zal het Stadsdeel meewerken, zegt ze.

Klik hier voor een filmpje.

Verwant artikel: [VN] Paardenopvang Amsterdam moet per begin volgend jaar weg

EllyC

Re: Paardenovang Amsterdam in het nauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:01

De link verwijst naar een artikel/filmpje van hartje zomer.
Volgens mij heb ik hier 3 jaar geleden een onderlinge wedstrijd gejureerd (toen was het ook zo warm) en was er toen al sprake van dat ze weg moesten.
Zoals ik mij herinner en nu ook in het artikel lees was het een pensionstal/manege met een hoop vrijwilligersgehalte.

Ik kan mij dus niet aan de indruk ontrekken dat er door de mensen zelf niet adequaat gereageerd is door aan sponsorwerving te doen of eerder te zoeken naar nieuwe eigenaren van de paarden.
Nu zou alles in 1 week alsnog geregeld moeten worden?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:11

Ik had vorig jaar ze gemaild met de vraag of ze wat van mijn paardenspullen wilde hebben (gratis), nergens geen reactie op gehad.

En zelfs een hele hoop dingen wat ze kunnen verkopen en het geld kunnen gebruiken voor de paarden.

Want ze betalen erg veel uit hun eigen zakken, zo staat op hun site en dat het geld op is want ze hebben zelf prive geld nodig blabla

Dan moeten ze niet gaan zeuren dat er geen geld is.

Ze kwamen ook vorig jaar rond de kerst hier rondcollecteren voor geld.

mick75

Re: Paardenovang Amsterdam in het nauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:34

Aha, mevrouw Verdonk weer in de bocht... Die wist ooit tijdens een bewonersvergadering te beweren dat bomen en ander groen in een leefomgeving heel erg ongezond zijn, of we wel wisten hoeveel ziektekiemen en enge beesten in groen huizen... En dat stug blijven volhouden als argument om de hele wijk kaal te kappen... En kinderboerderijen, tja... Broeiende ziektekiemen waren dat volgens haar.

Hoe het verder zit met die opvang weet ik niet, wel dat als mevrouw Verdonk (Els, niet Rita) zich ermee bemoeit het zo'n beetje standaard een grote dikke vette nee word. Els heeft niet zoveel met dieren en groen. Als Els nee zegt krijg ik sterk de neiging het verhaal van de andere kant te geloven.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:03

Lekker dan als ik het zo lees...

Schop het bestuur weg en zet er wat mensen neer die het allemaal snappen?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 08:12

Waarom beginnen mensen bv zo'n opvang en moeten dan altijd geld van een ander?

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 08:36

Erg sneu als er een einde moet komen aan deze opvang, maar ik erger me dan ook groen en geel als er in het filmpje duidelijk naar voren komt dat ze eigenlijk nog niks aan fonsenwerving/geldstromen hebben gedaan want ze hebben het o.a. zo druk met de paarden. Kom op zeg! Geef je zelf een schop onder de kont en bijt je tanden erin! Ga bellen met instanties, ga op internet zoeken, probeer informatie in te winnen, of probeer op een andere manier je geld in te zamelen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 10:09

Inderdaad zeg. Je bent geen 8 uur per dag bezig met een groep paarden die op de wei staan (heb zelf geen ervaring maar dat is een gok die ik doe :+)

Beetje een dilemma over wel of niet doneren hier... Moet je geld geven aan mensen die er niet mee om kunnen gaan, of moet je die beestjes daar de dupe van laten worden?

Bij deze roep ik iedereen op in de omgeving Amsterdam die een plekje over heeft in de wei om zich te melden! :)

Circel

Re: Paardenopvang Amsterdam in het nauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 10:20

Huh? Dit is een tijd terug toch ook al aktueel geweest? Is er nu nog niets gebeurd dan? Of ben ik nu door de war met iets anders?

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 11:17

Sorry hoor, wat een kul verhaal.
1.We zijn zo druk met de paarden hebben geen tijd voor sponsorwerving }>
2.We zijn zakelijk niet zo goed?
3.Als er niets gebeurt moeten de dieren misschien wel afgemaakt worden?

1: er zijn toch vrijwilligers genoeg, laat een deel sponsorwerving doen
2. zorg voor een goed betrouwbaar bestuur die er zakelijk wel verstand van heeft anders krijg je ook geen sponsors.
3. Er zullen opvangadressen genoeg te krijgen zijn dus het filmpje is gewoon een misplaatst zielig verhaal om sponsoren te werven.

Met zulke mensen krijgen ze van mij in ieder geval geen cent

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 11:48

´2. zorg voor een goed betrouwbaar bestuur die er zakelijk wel verstand van heeft´

Lekker realistisch.

Het is nog één ding om mensen te vinden die hun vrije tijd steken in verzorgen van dieren omdat ze hart voor dieren hebben, maar een heel ander ding om een bankier/fondsenwerver vrije tijd te laten steken in zakelijke tijd voor die dieren.

Jij verwijt vrijwilligers die de handen uit de mouwen steken door hun hart voor dieren dat ze zakelijk de boel niet op de rit hebben.
Denk daar éven over na; dat is inherent :)*

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 11:52

nee het is dom de dieren denken te kunnen verzorgen zonder voldoende fondsen, otw niet vooruit kijken. Daarbij hoeft dat helemaal geen bankier te zijn om fondsen te kunnen werven alleen maar mensen met een beetje zakelijk inzicht.
Ik weet dat het moeilijk is om vrijwilligers hiervoor te krijgen. Uit ervaring kan ik zeggen dat je mensen moet vragen die het al druk hebben, deze zeggen ja, mensen die niets te doen hebben zeggen toch altijd nee

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 12:00

Afgelopen jaar heb ik hier een aantal keren geholpen met de paarden. Er behoefte aan een nieuwe plaats , maar er staan ook paarden in pension. Ik kom er niet meer, en wil ook geen conclusies trekken.
Wel vind ik het erg jammer dat er zo laat nog een blik komt op het geldtekort.
Jammer, want er staan echt wel dieren die erg blij zijn dat de opvang er is. Zo ook - toen der tijd - het geitje en de konijnen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 12:19

Ik geef ook helemaal geen geld meer. en bied ze ook niets meer aan, ze willen het toch niet en reageren ook nergens op.

Van mij mogen ze het uit eigen zak blijven betalen zoals wat staat in een site van hun, beetje zeurverhaal van alles zelf uit eigen zak betalen enzo en dat ze ook nog zelf priveleven hebben en werken moet.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 13:02

juliomariner schreef:
nee het is dom de dieren denken te kunnen verzorgen zonder voldoende fondsen, otw niet vooruit kijken. Daarbij hoeft dat helemaal geen bankier te zijn om fondsen te kunnen werven alleen maar mensen met een beetje zakelijk inzicht.

Ik sluit me hier bij aan.
Het is prachtig als je de wereld wilt verbeteren, maar wees wel realistisch anders streef je alsnog je doel voorbij. En dit geval help je er geen paarden mee, integendeel.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 14:35

Deze opvang is al veel vaker in het nieuws geweest, in sommige filmpjes worden de pony's en paarden zelfs bereden. Onder andere door lesgeven verdienen ze dus geld. Ik vindt het dus ook belachelijk dat ze zeggen dat dieren bij sluiting in het slachthuis belanden. Als ze nu paarden echt een paarden opvang zijn, dan knappen ze de paarden op en zoeken er een nieuwe baas voor, op deze manier kunnen ze verder met paarden opvangen. Ik heb dus echt geen medelijden met ze, ze zijn zelf niet consequent op zoek gegaan voor een andere locatie. En zij wou een opvang voor paarden beginnen, dus dan moet ze ook zorgen dat er geld is.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 19:46

Ik heb een tijdje rondgelopen bij deze opvang, en eerlijk gezegd ben ik blij als ze moeten sluiten.
Altijd zeuren dat er geen geld is, maar ondertussen doet het 'bestuur van de opvang' niets, maar dan ook helemaal niets, om dat te veranderen.
Lekker makkelijk om meisjes van 13 de straat op te sturen met een collectebusje...

Ook weet ik dat ze maar dieren aan blijven nemen, deze maand is er sowieso nog een paard bijgekomen.
En paar maanden geleden hebben ze zelfs 2 paarden GEKOCHT. Van welk geld dan?

Verder vraag ik mij af of deze paarden en andere dieren wel zo gelukkig zijn. Paarden met zware hoefkatrolontsteking, zwaar beschadigde pezen, artrose het maakt niet uit, alles wordt bereden.

Leuk idee misschien, maar de uitwerking is waardeloos.
Mensen met erg weinig verstand van zaken.
Ik zeg sluiten die toko.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 21:18

zo op hun website ziet het er uit als een ponyclub idee.
weinig echte slechte paarden (maar gelukkig maar zullen we maar zeggen).
ze krijgen wel hulp van de dierenbescherming, drainaige in weiland en bak en paddocks...
tja het is en blijft lastig, op hun site zie je dat ze al 2 jaar bezig zijn geld bij elkaar te halen.
sponsorloop kwam best leuk geld binnen.
als ze daar tegen over nog les geven en pension paarden hebben.
maar ja als ze daar weg moeten wat dan inderdaad...

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 02:37

Persoonlijk vind ik dat ze gewoon moeten stoppen en de paarden moeten verkopen.. Het is daar edaar een ongeregeld zooitje.
En nu was het een paar jaar geleden ook al het gezeik dat ze zouden stoppen en nu geld nodig hadden !
Verder worden er zelf paarden bereden met zware peesblessures,hoefbevangenheid enz. Om geld in het laatje te brengen.. Zo willen die paardjes toch niet leven ?
Ook kunnen ze makkelijk overbodige spullen verkopen.. Zoals die 10 anky dekjes terwijl ze ook gewone simpele dekjes hebben voor ieder paard.
En ik weet dat paarden en alles eromheen geen extreme luxe EIST.
Maar houd het wel reeel voor ze en niet dat ze maar moeten afwachten of ze vandaag wel of geen eten krijgen en of ze dit jaar wel of geen wormenkuren krijgen en vaccinaties tegen ziektes.. En of ze wel of niet naar de tandarts mogen en of ze nou door een amateur hoefsmid gedaan worden die het nog is helemaal fout doet of dat er een echt smid komt.. !
En oja nog wat : waarom nemen ze nu nog paarden aan als ze volgende week misschien moeten stoppen ?? :?
(Paard van me vriendin der zusje moet weg wegens geldproblemen en zij belde maandag middag daarheen en zij zeiden dat ze hem best wel willen kopen :?..

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 13:01

Ik zie op hun site dat de Dierenbescherming en de Partij voor de Dieren een SMS actie voor ze begonnen zijn? :o

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:13

Ik zou echt willen dat ik zelf de ruimte had om deze beestjes op te vangen. Maar helaas!
Ze zou een voorbeeld moeten nemen aan het Brookes Hospital, die doen nl enorm veel aan sponsorwerving en daardoor loopt het ook zo goed....

justme36

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 20:04

jury schreef:
De link verwijst naar een artikel/filmpje van hartje zomer.
Volgens mij heb ik hier 3 jaar geleden een onderlinge wedstrijd gejureerd (toen was het ook zo warm) en was er toen al sprake van dat ze weg moesten.
Zoals ik mij herinner en nu ook in het artikel lees was het een pensionstal/manege met een hoop vrijwilligersgehalte.

Ik kan mij dus niet aan de indruk ontrekken dat er door de mensen zelf niet adequaat gereageerd is door aan sponsorwerving te doen of eerder te zoeken naar nieuwe eigenaren van de paarden.
Nu zou alles in 1 week alsnog geregeld moeten worden?

Lijkt me sterk een wedstrijd er zijn nooit wedstrijden gehouden, zal waarschijnlijk manege het molenpaardje geweest zijn
Laatst bijgewerkt door Storm op 28-12-10 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: vette tekst verwijderd, met normale letters is het ook prima leesbaar.

justme36

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 20:23

Naar aanleiding van alle negatieve berichten hier op bokt, heb ik eens een bezoekje gebracht aan de paardenopvang, ik woon toch in de buurt. Heel vriendelijk ontvangen en rondgeleid door een vrijwilliger en inderdaad de gebouwen zijn niet optimaal, de stallen echter zijn vrij ruim en de paarden komen veel buiten en er is veel weidegang.Beter dan op menige pensionstal waar paarden 23 uur in de box staan, maar dat is een ander verhaal. Dat het bestuur geen verstand van zaken zou hebben, kan ik, als paardenkenner, jullie geen gelijk geven. De in de paardensport toch heel bekenden namen als Jan van de Kuijlen (hoefsmid) en Ronald Aalders (jurist/hoefsmid) maken deel uit van het bestuur. Ik heb het ff nagecheck bij de Kamer van koophandel . Ik heb het gevoel dat de gemeente gewoon een datum heeft genoemd om er geen 10 jaren plan van te maken en dat de paardenopvang er serieus werk van gaat maken om een andere locatie te vinden. En Coltje dat er op paarden gereden wordt die zware artrose, hoefkatrol en bevangen zijn geloof ik niks van, ik heb geen kreupel paard gezien en verder zien ze er gezond uit.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 20:38

justme188 schreef:
Naar aanleiding van alle negatieve berichten hier op bokt, heb ik eens een bezoekje gebracht aan de paardenopvang, ik woon toch in de buurt. Heel vriendelijk ontvangen en rondgeleid door een vrijwilliger en inderdaad de gebouwen zijn niet optimaal, de stallen echter zijn vrij ruim en de paarden komen veel buiten en er is veel weidegang.Beter dan op menige pensionstal waar paarden 23 uur in de box staan, maar dat is een ander verhaal. Dat het bestuur geen verstand van zaken zou hebben, kan ik, als paardenkenner, jullie geen gelijk geven. De in de paardensport toch heel bekenden namen als Jan van de Kuijlen (hoefsmid) en Ronald Aalders (jurist/hoefsmid) maken deel uit van het bestuur. Ik heb het ff nagecheck bij de Kamer van koophandel . Ik heb het gevoel dat de gemeente gewoon een datum heeft genoemd om er geen 10 jaren plan van te maken en dat de paardenopvang er serieus werk van gaat maken om een andere locatie te vinden. En Coltje dat er op paarden gereden wordt die zware artrose, hoefkatrol en bevangen zijn geloof ik niks van, ik heb geen kreupel paard gezien en verder zien ze er gezond uit.

Hier wil ik dan ook graag even op reageren. De paarden komen als ze geluk hebben 1 a 2 uurtjes buiten. Die mensen komen rond half 2 aan. Dan gaan de paarden in 2 groepen naar buiten. Om 6 uur gaan ze naar huis en de paarden staan dan alweer binnen. Reken maar uit hoeveel uur dat is....

En dan geloof je het niet. Ik weet dat het waar is. Goldwin heeft hoefkatrolontsteking, Easy heeft artrose, Umante heeft artrose, Orry mag nooit meer springen, heb ik afgelopen zomer zien springen, BeautyBoy had peesblessure en werd nog gereden tot hij er aan kapot ging.. Moet ik nog even doorgaan??

205012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:34

Coltje, ik geloof niet dat je het hele 'paardenopvang' gedeelte hebt begrepen.
De 'opvang' is ooit begonnen met 1 paard en 2 pony's. Het is nooit de bedoeling geweest een stichting te worden, doordat ze 3 dieren zelf wel konden verzorgen en onderhouden. Toen bleek dat er ongelooflijk veel paarden gedumpt werden, hebben ze er nog een paar bijgenomen, dat lukte ook allemaal nog makkelijk. Later bleken er zoveel verwaarloosde paarden te zijn, waar men niet meer voor 'wilde' zorgen, dat ze die paarden er bij hebben genomen. Ondertussen kwamen er al vrijwilligers die hielpen met de werkzaamheden op stal. De opvang heeft zich in 2008 ingeschreven als stichting, doordat een stichting ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel.

Op dit moment staan er 30 paarden en pony's, allemaal stuk voor stuk afgedankt. Zo te zien, zijn veel forummers het er niet mee eens dat de opvang bestaat, en de deuren maar moet sluiten: de paarden verkopen. Denk je dat?! 30 Paarden die stuk voor stuk wat manker, denken jullie eventjes heel leuk te verkopen? Aan het slachthuis zeker! Paarden die op de maneges zijn gebruikt, trouw hun werk hebben gedaan tot het niet meer ging! 'Ja kom, laten we ze dumpen bij de opvang, we hebben er toch niks meer aan.'
Er zijn toch ook bejaardentehuizen? Moeten we die bejaarden soms ook ''slachten'' omdat ze niet meer voor zichzelf kunnen zorgen of nergens meer voor nodig zijn? Goh makkelijk zeg, grote fantasie.

De opvang draait op een stuk of 25 trouwe vrijwilligers. De echte diehards, die ermee zijn begonnen, zijn Rob en Michele. Zij zijn beide al 5 jaar lang, 365 dagen per jaar, elke dag op de opvang te vinden. Naast de opvang, hebben zij ook nog hun eigen werk. De een werkt 's ochtends, en de ander werkt thuis. Naast het dagelijkse werk op de opvang en hun werk, hebben zij beiden ook nog een gezin te onderhouden.

Rob en Michele komen beiden om een uur of half 2 aan op de opvang, dat klopt.
Wat je er dan weer vergeet bij de vertellen, is dat er bijna elke dag wel een vrijwilliger is, die om een uur of 11 á 12 al komt, om te beginnen met de werkzaamheden op stal. Hierbij lopen de paarden vanaf dat moment los, tot alles af is, en dat is rond een uur of 7. Wat je er ook nog bij vergeet te vertellen, is dat er ook nog eens een weiland is, waar de meeste paarden de hele dag loslopen. Wat nou, ze komen te weinig buiten?

Als er een nieuw paard bij de opvang komt, wordt hij eerst volledig onderzocht door de dierenarts. Hierbij wordt vastgesteld wat voor speciale zorg het dier nodig heeft, en of zij hem die zorg kunnen geven.
Bij de paarden die jij (Coltje) hier net noemt, vertel je alleen wat er mankeert. Je verteld het verhaal vooraf niet, hoe ze er aan zijn gekomen. Dit ga ik hier niet uitleggen, dat is op de site te vinden (paardenopvangamsterdam.nl)

De paardenopvang is continu bezig met sponsoren zoeken, maar doordat er op dit moment geen geschikte locatie is, kunnen we de sponsoren vrij weinig bieden behalve een stukje reclame op de site. Vooral de laatste paar maanden zijn er veel gesprekken geweest met het stadsdeel, de partij van de dieren, de dierenbescherming, noem maar op. Zo staan ze ook geregeld in de krant, of in het nieuws op tv. Toch fijn dat er mensen zijn die wel liefde voor deze dieren hebben.

Goh, wat naïef zeg, je mening baseren op de verhalen van anderen. Als je er vaker bent geweest dan nooit, of misschien een keertje, wil ik er best met je over praten. Kom op zeg, we mogen geen vooroordelen hebben over mensen, maar ondertussen vinden jullie wel dat de paardenopvang zijn deuren mag sluiten terwijl je er zelf nog nooit bent geweest en geen idee hebt wat de gang van zaken is?
Beetje sneu, vind je niet?