'Ruiter moet leren denken als zijn eigen paard'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sans6

'Ruiter moet leren denken als zijn eigen paard'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 09:05

Het Nieuwsblad

Paarden zijn edele dieren, maar te vaak worden ze behandeld als mensen. Via de 'paardenfluisteraar -methode' van Pat Parelli toont een groep Nevelse amazones hoe het beter kan.
De methode heet 'Natural Horsemanship', en die term hoor je tegenwoordig vaker en vaker.

'De term werd ruim twintig jaar geleden bedacht door Pat Parelli, een bekende Amerikaanse paardentrainer', vertelt Nathalie Lagasse. 'Het is een erg logische en heldere manier om met je paard om te gaan en hem te trainen.'

Oplossing vlakbij

Ook Julie Verstraete uit de Wulfhoek had problemen met haar paarden, die niet altijd even goed luisterden. 'Via het internet begon ik te zoeken naar methodes en zo ben ik met Nathalie in contact gekomen, en met Kim Moeyersoms uit de Lostraat in Merendree en Mieke Lannoo uit de Vaartstraat. De oplossing lag dus vlakbij', lacht ze.

Kort gesteld, komt het erop neer dat de ruiter niet redeneert als mens, maar als paard. 'Kennis van de psychologie van het paard is zeer belangrijk', pikt Nathalie in. 'Een paard is namelijk een prooidier, dat er op ingesteld is overal mogelijk gevaar te herkennen. Als voornaamste verdediging tegen roofdieren loopt het gewoon zo snel mogelijk weg! Dat vereist dus een heel andere aanpak dan het trainen van je hond bijvoorbeeld.'

Dichter bij eigen natuur

Maar het gaat ook verder: Parelli Natural Horsemanship wil het paard ook dichter bij zijn eigen natuur brengen. 'Soms bellen mensen mij dat er paarden in de wei staan in de sneeuw. Dan antwoord ik: Waar zouden die paarden staan mochten ze in het wild leven: bij een zelf gestookt kampvuurtje? Nee, erger is dat de paarden in volle zon zouden staan, zonder dat ze de mogelijkheid hebben om beschutting te zoeken in de schaduw', vertelt Nathalie.

De methode van Parelli is geen wondermethode, maar Parelli is uitzonderlijk goed in het uitleggen van wat hij doet. Kim Moeyersoms: 'Ik ben al heel lang freelance journaliste en ik heb in mijn loopbaan al heel wat paardentrainers gezien. Wat me vooral opviel is dat bij Parelli niet enkel de trainer zelf het paard onder controle kon krijgen, maar dat zijn studenten het heel snel oppikten, konden toepassen en doorvertellen.'

Zo verspreidde de methode zich razendsnel, en dus ook tot in Nevele. Dankzij enkele contacten kon Mieke er ook voor zorgen dat de Nevelse amazones, in naam van Natural Horsemanship een jaarlijkse demonstratie kunnen houden op de traditionele Kerstjumping op tweede kerstdag in de Nekkerhal in Mechelen. Wie hen bezig wil zien, komt om

18 uur naar piste B, vlak na de Amika-namiddag.

SophievdV

Re: 'Ruiter moet leren denken als zijn eigen paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 09:08

Leren denken als een paard...??

Een paard is nog altijd een "black box", je weet nooit wat er in zijn hoofd omgaat. Leren denken als een paard is een utopie!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 09:15

pletje, wat jij zecht :P

Je kan redeneren als een paard en 'voorspellen' wat het beest denkt.

Net als auto rijden. Je kan voorspellen dat iemand voor het rode licht gaat stilstaan, of dat hij door rijd, maar dat is altijd nog een raadsel. Iemand in paniek zou door de rode licht rijden, of voor eeuwig voor het constand verspringende licht blijven staan...

Zo denken paarden ook. Die denken op paniek. Wij mensen willen graag dat ze op vertouwen reageren, maar dat is totaal niet realisties.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 09:28

Nou, we weten helemaal niet hoe paarden denken. Dat is het nou juist. We weten hoe ze reageren op bepaalde dingen, maar niet hoe ze denken.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 09:28

dat prbeer ik te zggen, ik kan het alleen niet zo goed verwoorden :')

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 09:32

Ow haha! Oke :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 09:33

Wat een onzin...leren denken als een paard :+

Soms vraag ik me af hoe het met deze wereld gaat....de raarste nieuwsberichten...

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:34

Ben het deels eens met de reacties hier, maar ben ook wel benieuwd of bovenstaande personen zich al eens verdiept hebben in NH? Dus daadwerkelijk kennis gemaakt hebben en het ook zelf hebben 'gedaan'.

Ik ben sinds kort aan het werk volgens de Parelli methode, wat voor mij wel een openbaring te noemen is. Hoewel ik bij 'denken als een paard' ook mijn vraagtekens zet leer ik wel veel over het natuurlijke gedrag van ze.

Ik heb een jonge pony, waarmee je alles zou kunnen, maar de manier van benaderen en de omgang is mijns inziens erg belangrijk! Vertrouwen in elkaar is belangrijk en daarvoor vind ik Parelli een zeer goede manier van werken. Wat wij in enkele lessen al voor elkaar hebben gekregen, door kleine dingen die je zelf niet bedenkt... :)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 01:18

Een paardenmens voert veel van die dingen toch ook al van nature uit?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 01:48

Nou ja, dan morgen rond een uur of 6 's avonds dan maar eens lekker samen met Shiva tegen het hek aan rammen, misschien zet mijn vriendje mij dan ook wel op stal :+

Nee, zorry, leren denken als een paard...Lijkt me vrij onmogelijk. Je neemt zaken waar, gaat acties en reacties met elkaar verbinden en daarmee ontwikkel je een soort van automatische piloot (hoe reageer ik hier op, hoe ga ik hier mee om) die indien gewenst weer geüpdatet kan worden na nieuwe waarnemingen en vaststellingen. Maar echt denken als een paard...Neuh...Vermoeden kunnen we wel :D

Edit:

Citaat:
Een paardenmens voert veel van die dingen toch ook al van nature uit?

Juist, dat bedoel ik, een soort van automatische piloot.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 12:53

@Muzefee: ik heb me niet verdiept in het NH, omdat ik geen problemen heb met mijn paarden op de manier waarop ik nu met ze om ga en zij met mij. Ik heb me wel verdiept in ethologie via mijn opleiding en daaruit kwam heel duidelijk naar voren dat je niet moet willen denken voor een paard, want dan ga je het op een menselijke manier invullen ;)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 13:03

Maar Pletje, je doet alles toch op een menselijke manier? Je zou maar eens op handen en voeten gaan lopen en beginnen te hinikken bij het zien van een paard. :D

Overigens hoef je geen problemen met je paard te hebben wil je met NH beginnen. :n

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 17:42

Sinds enkele jaren ben ik ook aan het leren om mij te verdiepen in de leef- en denk wereld van paarden en om paarden op te voeden vanuit deze wereld.
De ervaringen die ik heb op gedaan deze jaren verzekeren mij dat dit de enige weg is om met paarden om te gaan.

Als ik mensen wil aangeven dat er een andere weg is om met paarden om te gaan zijn krijg ik veelal negatieve reacties, hier ook op bokt.
Als je je verdiept in de paarden leef- en denkwereld moet je je eigen denken en doen in vraag durven stellen en dat is iets dat weinig mensen durven.
Mee roepen met de massa is gemakkelijker dan zelf nadenken.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 17:51

Natural Horsemanship is toch ook niet iets dat Parelli of Hempfling uitgevonden heeft?
Mensen zijn inderdaad soms geneigd het in een alternatief hoekje te drukken. Feitelijk doet iedereen het die een paard moet hanteren. De verfijning bepaald het succes.
Parelli, Hempfling, Monty Roberts, Voest en dergelijke helpen hierbij.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 23:28

Beste Marc, hoe weet je nou in vredesnaam wat een paard denkt? Ze kunnen nog steeds niet praten hoor... ;) je inleven in een onbekende wereld, die van de gedachten van een paard, kan simpelweg niet. En daarom zeg ik: leren denken als een paard is een utopie!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 12:38

Pletje123 schreef:
Beste Marc, hoe weet je nou in vredesnaam wat een paard denkt? Ze kunnen nog steeds niet praten hoor... ;) je inleven in een onbekende wereld, die van de gedachten van een paard, kan simpelweg niet. En daarom zeg ik: leren denken als een paard is een utopie!

Paarden denken instinctief, op een bepaalde prikkel zullen ze steeds op een gelijkaardige wijze reageren.
Wij, als mensen die kunnen en willen nadenken, kunnen deze prikkels en instinctieve reacties gebruiken om te communiceren met paarden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 17:27

Dat klopt Marc, maar dat is iets anders dan leren denken als een paard. Je leert wel omgaan met de (natuurlijke) reactie van een paard, want dat is zichtbaar, evenals de prikkels waar het paard mee te maken krijgt. Echter, het stukje tussen de prikkel en de reactie is niet zichtbaar, want dat gebeurt in het paardenhoofd ;) De leefwereld is zichtbaar, maar de denkwereld blijft onzichtbaar. En dat is waar ik op doel.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 17:40

En weer een GOEROE erbij??
Weer iemand die hoopt een boel geld te gaan verdienen aan paarden minnend Nederland?
Hebben we er al niet genoeg??
Een paard is geen mens, zal nooit gaan denken als een mens en wij als mens gaan nooit denken als een paard!!!!!!!!!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 08:19

aerdenhout1 schreef:
En weer een GOEROE erbij??
Weer iemand die hoopt een boel geld te gaan verdienen aan paarden minnend Nederland?
Hebben we er al niet genoeg??
Een paard is geen mens, zal nooit gaan denken als een mens en wij als mens gaan nooit denken als een paard!!!!!!!!!

Ik ben totaal geen "goeroe", gewoon iemand die de manier waarom de meeste mensen met hun paarden omgaan moe was en die op zoek is gegaan naar anders en beter.
bij onze huidige trainers hebben we dat gevonden door ons te verdiepen in de denk- en leefwereld van paarden en eens je dit doet is het gewoon gezond verstand.

Ik heb geen enkel financieel voordeel of bedoeling, ik probeer alleen om mensen te doen nadenken als ze het niet meer zien zitten met hun paard zodat ze dezelfde stap kunnen zetten als ik.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 08:35

Pletje123 schreef:
Dat klopt Marc, maar dat is iets anders dan leren denken als een paard. Je leert wel omgaan met de (natuurlijke) reactie van een paard, want dat is zichtbaar, evenals de prikkels waar het paard mee te maken krijgt. Echter, het stukje tussen de prikkel en de reactie is niet zichtbaar, want dat gebeurt in het paardenhoofd ;) De leefwereld is zichtbaar, maar de denkwereld blijft onzichtbaar. En dat is waar ik op doel.

Met als basis een goede kennis van het gedrag van een paard als prooi- en kudde dier en een goede observatie van gedrag, prikkel en reactie van je paard kan je wel weten hoe je paard denkt.
Maar dit vraagt een langdurige, volgehouden inspanning van mensen en de meeste ruiters zijn niet bereid om deze inspanningen in hun paard te investeren en zichzelf in vraag te stellen.
Ze zoeken naar snelle oplossingen, "trukjes" en "tips", maar dit zijn slechts lapmiddelen voor een bepaald symptoom maar bieden geen langdurige, oplossing voor het onderliggend probleem dat bijna steeds hetzelfde is : een manifeste gebrek aan opvoeding van ruiter en paard.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 13:20

MarcR schreef:
Pletje123 schreef:

Met als basis een goede kennis van het gedrag van een paard als prooi- en kudde dier en een goede observatie van gedrag, prikkel en reactie van je paard kan je wel weten hoe je paard denkt.
Maar dit vraagt een langdurige, volgehouden inspanning van mensen en de meeste ruiters zijn niet bereid om deze inspanningen in hun paard te investeren en zichzelf in vraag te stellen.
Ze zoeken naar snelle oplossingen, "trukjes" en "tips", maar dit zijn slechts lapmiddelen voor een bepaald symptoom maar bieden geen langdurige, oplossing voor het onderliggend probleem dat bijna steeds hetzelfde is : een manifeste gebrek aan opvoeding van ruiter en paard.

Oei oei.. je vloekt werkelijk in de kerk van de ethologie!! :oo

Ik ben het met je eens dat lang niet iedereen de tijd neemt om zich te verdiepen in het paard en vaak alles op hun paard afschuiven. Maar om dat te veranderen hoef je niet te leren denken als een paard. Natuurlijk vullen we allemaal vanalles voor het paard in tijdens het trainen en in de omgang met het dier, maar nooit en te nimmer zullen wij mensen weten wat een paard echt denkt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 13:33

Ik ben het met veel mensen eens dat zien wat er in een paardenhoofd omgaat veelal nattevingerwerk is. Maar je kunt wel iets doen met wat een paard toont. Emoties en gedrag. De lichaamstaal van een paard liegt niet. En ik denk dat methodes als deze de mensen met paarden prima kunnen leren hoe je die lichaamstaal leest, en wat je er mee kunt doen. Hoe je ook terug kunt reageren. Paarden lezen onze lichaamstaal ook. Als je daar een wisselwerking van weet te maken kun je toch in zekere zin communiceren.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 14:15

@Miss_Malfoy: natuurlijk :) Dat we met paarden kunnen comminiceren is allang bewezen :) Zodra je je paard benadert comminiceer je al met hem/haar.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 14:25

Zo waar valt op te zeiken als er iets buiten je hokje valt _O-

Wat denken jullie nou zelf wat er bedoelt wordt met denken zoals een paard? Is helemaal geen utopie.
Wat een paard laat zien is eerst over nagedacht. Schrikreactie is in zijn ogen gevaar etc. En dat kan je prima leren als mens.

Anders kun je ook gaan zeggen dat je niet weet wat een mens denkt. Wij maken dat ook zichtbaar door signalen en andere communicatiemiddelen anders dan praten. Ookal zijn er mensen die zo onbeleefd zijn om te roepen dat ze je onaardig of een kutwijf oid. vinden ;)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 14:27

@Air: ik ben het niet met je eens, maar dat had je vast al door :D Een paard is en blijft een dier en dieren kunnen nog steeds niet praten. Wij mensen dénken dat we weten wat een paard denkt, maar zeker weten we het nooit... daarom is het een utopie in mijn ogen ;)