Ooijpolder selecteert Koniks voor buitenland of de slacht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ooijpolder selecteert Koniks voor buitenland of de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 17:50

http://www.omroepgelderland.nl

Afbeelding

In de Ooijpolder bij Nijmegen zijn 105 Konikpaarden bijeengedreven. De paarden worden geselecteerd. De raszuivere blijven in het gebied, dat zijn er zo'n vijftig. De overige paarden gaan naar de slacht of naar een natuurreservaat in het buitenland.

Er leven op dit moment teveel Konikpaarden in het gebied. Er is voedsel voor zo'n 70 à 80 paarden. Vandaar dat beheerder Stichting Free Nature de paarden selecteert.

Ook wil de stichting de Konikpaarden weer zo zuiver mogelijk terug fokken. Alleen de paarden die voldoen aan de juiste kenmerken van het Konikpaard mogen blijven.

Michelletjuh

Re: Ooijpolder selecteert Koniks voor buitenland of de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:00

nou de slacht vind ik iets te ver gaan (ben daar niet echt een voorstander van!) ze kunnen ze beter verkopen of idd naar een reservaat.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:01

natuurlijk is de enige optie nog de slacht als ze niet naar het buitenland kunnen :n
wel goed dat ze iets aan de situatie doen, was vorig jaar niet heel goed geregeld.
ik vraag me af waarom ze niet gewoon de jonge dieren wegvangen als ze gespeend kunnen worden, dan hebben ze meer opties dan alleen de slacht...

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:02

als ze nou een gaan voorkomen dat er te veel komen, hoeven dit soort dingen ook niet te gebeuren :roll:

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:08

Goed idee. Dieren hebben een prima leven gehad. Beter dan dat er straks 200 lopen waar voer is voor 80. Niks mis mee!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:09

Eindelijk doen ze er iets aan!

Huppa, naar de slager, en de rest wat niet geslacht hoeft te worden naar het buitenland.
Komen ze de winter weer mooi door.

En als ze nou ook even maatregelen gaan nemen zoals castratie, voorkom je veulens, en is dit probleem er volgend jaar niet meer.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:11

Mag ik vragen waarom jullie de slacht een slecht idee vinden? Deze paarden zijn waarschijnlijk niet raszuiver, hierdoor zijn ze eigenlijk "niets waard". Kun je beter verder fokken met de raszuivere en zorgen dat die uiteindelijk een plek in een natuurgebied krijgen (of gewoon heel het "rassen" idee afschaffen).

Dat deze naar de slacht mógen is al heel wat, zo gebeurt er in ieder geval nog iets mee, in plaats van de destructor in te gaan. Denk hierbij ook aan de koeien in veel natuurgebieden die niet geslacht mogen worden, als ze geen oorflappen hebben.

Ik ben zelf vegetariër, maar ik eet toch 100 keer liever zo'n paard dan een gemiddeld biefstukje van de Appie.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:11

De dieren die naar de slacht gaan zijn vaak de dieren die niet voldoen aan de raseis (dus bijvoorbeeld voskleurig zijn, een kolletje, andere aftekening) dat is dus eigenlijk alleen maar om het ras 'zuiver' te houden. En hetgeen wat voor de slacht wordt gebruikt, kan nog als 'wildernisvlees' door, dus dat brengt hartstikke veel op :j

En de jonge dieren heb je sowieso nodig in het gebied om de sociale orde op gang te houden, voldoende variatie in bloedlijnen te houden en te zorgen voor voldoende jonge dieren zodat er een sociaal opvangnet is voor de aankomende jonge dieren.

Met de slacht is wat dat betreft niets mis, je zorgt er gewoon voor dat de verkeerde dieren eruit gaan.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:14

Ik vind slacht geen slecht idee hoor, ik denk dat dat toch de beste manier is voor zo'n beestje! verhongeren is ook niks natuurlijk, bij mensen thuis ook niet.
maar waarom doen ze niks tegen de vermeerdering? casteratie/sterelisatie? of iig 't grote deel(de meest raszuivere paarden kan je dan gewoon vruchtbaar laten) dat voorkomt dat er zoveel paarden komen en zoveel paarden uiteindelijk naar de slacht gebracht zullen worden.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:16

Kunnen de veulens niet gewoon de verkoop in? Of is dat een dom idee?
Zoniet is het idd beter, dan sterven ze iig niet van de honger :).

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:17

Tja, maar wie koopt ze? Geloof niet dat je ze tam kan krijgen.. in die zin dus niet bruikbaar.
Opzich is dit de beste oplossing denk ik.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:19

super!Ik zou wel een konik willen maar heb het geld gewoonweg niet. Vind het wel goed dat ze eindelijk beseffen dat er veranderingen moeten komen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:19

Over degenen die roepen dat er gecastreerd moet worden: het gaat het fokprogramma niet ten goede komen als er dieren gecastreerd worden en uiteindelijk weer worden teruggezet. Waar er eentje rondloopt die niet aan de raseisen voldoet maar wel eet, kan er ook eentje rondlopen die wel aan de raskenmerken voldoet doet, die wel voor nakomelingen kan zorgen en zo het ras in stand houdt.

Ik weet de gemiddelde leeftijd niet van de dieren die weggevangen worden, maar ik denk zomaar als je wel oudere dieren uit de kudde gaat halen en gaat verkopen voor andere doeleinden dan slacht of natuurreservaat, de ongelukken voorgeprogrammeerd zijn. Dergelijke dieren hebben een minimum aan contact gehad met de mens en kunnen in hun paniekreactie heel gevaarlijk worden.

Dat er jongere dieren weggevangen kunnen worden, beleerd kunnen worden en uiteindelijk beleerd verkocht zouden kunnen worden is een ander verhaal. Een paard beleren kost tijd en geld. En dat wil je ergens terugzien. Maar ik denk niet dat de gemiddelde koper van een dergelijke pony het geld neer gaat tellen dat een degelijke opfok en opleidingstraject gaat kosten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:20

Wat is er nou weer mis met de slacht?

ben wel benieuwd wat de raseisen zijn, weet iemand die of zijn die ergens terug te lezen?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:26

er is niks mis met de slacht, en konik paarden hebben een heerlijk leven gehad :) dus vind het een prima oplossing :D beter dan alle veulens die gefokt zijn voor de leuk en naar de slacht worden gebracht omdat er geen baasje te vinden is

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:28

Slacht, tja verantwoorder, gezonder en scharreliger vlees dan dat kun je nergens vinden..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:28

troi schreef:
Slacht, tja verantwoorder, gezonder en scharreliger vlees dan dat kun je nergens vinden..

Amen!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:31

Slachten is prima.

Het idee van een 'raszuivere' konik is dan weer te idioot voor woorden...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:34

Want?
Is toch gewoon een stamboek voor naar mijn weten?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:35

De hoeveelheid, daar gaat het nu om.

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:37

nou slacht vind ik zo doelloos daar hadden ze eerder aan moeten denken!!! en lekker slim om merries met veulens en drachtige merries op te jagen ja deze mensen hebben er verstand van!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:37

kimmiepimmie schreef:
nou slacht vind ik zo doelloos daar hadden ze eerder aan moeten denken!!! en lekker slim om merries met veulens en drachtige merries op te jagen ja deze mensen hebben er verstand van!

Maar hoe gaan we dit nu oplossen??

''had ik maar dit''
'' had ik maar dat ''

Hebben we nu niets aan! :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:38

hoezo doelloos ? ;) ik eet liever een konik op dan een veulen dat voor de leuk is gefokt ;)

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:38

stef schreef:
Wat is er nou weer mis met de slacht?

ben wel benieuwd wat de raseisen zijn, weet iemand die of zijn die ergens terug te lezen?

Ik heb stage gelopen bij deze stichting dus weet het wel ongeveer.
Bij de dieren die worden weggevangen wordt opgelet of de dieren geen hoge rang hebben (als haremleider/ leidhengst mogen ze niet weggevangen worden omdat de hele rangorde dan totaal verpest wordt) verder letten ze voornamelijk op de raseisen.

Waar ze op letten zijn aftekeningen (de dieren mogen geen kol, blesje, snebje of iets dergelijks hebben), kleur (ze mogen niet zwart of vos-kleurig zijn (komt wel voor), dieren met zomerexceem (komt niet vaak voor maar ze willen het natuurlijk helemaal niet hebben) worden er uit gehaald, dieren die hoefbevangenheid hebben gehad gaan naar de slacht en dieren met slechte hoeven worden er ook uitgehaald.

De echte raseisen zijn:
Gewicht: 400-500 kg
Lichaam: sterk en harmonisch gebouwd
Hoofd: lang, breed met een recht of licht bollend profiel, breder bij de neusgaten
Oren: donkere rand met veelal lichtere oorpunten
Manen: royaal en bossig, zwart of tweekleurig
Benen: kort maar hard en droog. Koehakkigheid kan voorkomen, mag ook. Andere afwijkende beenstanden niet.
Kleur: variërend van licht-tot donkermuisgrijs, met een donkere aalstreep over de rug en enige zebrastepen aan de onderbenen. Ezelboeg is ook toegestaan.

Kun je ook nalezen in het boek wat van de stichting is die eerder altijd samenwerkte met free nature namelijk stichting ark.
Het boek heet 'KONIKS, wilde paarden in Nederland' van Magriet Markerink ondertussen al redelijk verouderd maar de informatie over het selecteren staat er wel in grote delen in.

EDIT: Ze kijken trouwens ook naar het karakter. Als de dieren teveel op mensen gericht zijn (en dus gevaarlijke situaties op kunnen leveren in open natuurgebieden) worden ze er ook uitgehaald.
Laatst bijgewerkt door x_Rebecca op 16-12-10 18:50, in het totaal 2 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:39

merries met veulens (in de leeftijd dat wij ze af zouden spenen) bij elkaar drijven levert even wat stress op, maar daar krijgen ze verder niks van.

Wat wil bokt nou? Paarden laten verhongeren is zielig, paarden afschieten is zielig, paarden bij elkaar drijven en selecteren is zielig....Ohja, alles is tegenwoordig zielig, das waar :)*