Boktinterview met Courtney King-Dye. Stel hier je vraag!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Boktinterview met Courtney King-Dye. Stel hier je vraag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 13:39

Nieuwsredactie

De Nieuwsredactie van Bokt.nl heeft Courtney King-Dye benaderd voor een persoonlijk interview. Ze reageerde daar heel positief op en wilde graag mee werken.

Heb jij een vraag voor Courtney over haar, haar paarden, haar leven of iets anders, dan kun je hem hier stellen. Het Team van Bokt.nl kiest een aantal vragen uit en zal deze aan haar voorleggen. Wie weet zit jouw vraag er tussen!
Afbeelding
Courtney en Grandioso voor het ongeval.

foto: http://www.hamptongreenfarm.com

Courtney King-Dye is een Amerikaanse dressuuramazone die in 2008 deel uit maakte van het Olympische team in Peking. Op 3 maart dit jaar kwam Courtney ten val, toen ze op een jong paard reed dat struikelde. Ze droeg geen cap en kwam met haar hoofd onder het paard terecht. Ze werd afgevoerd naar het ziekenhuis met een schedelbasisfractuur. Een maand later ontwaakte Courtney uit deze coma, maar had nog een lange weg te gaan voor volledig herstel. Ze volgde verschillende therapieën, onder andere rijden op een simulator om weer aan haar balans te werken. Courtney had problemen met haar rechterkant, die zwakker dan de linkerkant was geworden. Ze kon haar rechterhand amper bewegen en zat lange tijd in een rolstoel.

Eind juli zat ze voor het eerst weer op een paard."De eerste keer dat ik weer op een paard zat, was ik nog nerveuzer dan voor de Olympische Spelen", vertelde King-Dye op haar website. "Maar toen ik er eenmaal op zat voelde het als thuiskomen." Het paard waar ze op zat was niet één van haar eigen paarden, maar een paard dat speciaal is getraind voor mensen die in een revalidatieproces zitten.

De val van Courtney zette heel wat acties in gang. Zo begon capfabrikant Troxel met een veiling van een aantal exclusieve rijhelmen, en schonken het geld aan de King-Dye familie voor de medische kosten. Ook de professionele dressuuramazone Heather Blitz startte een campagne om zoveel mogelijk ruiters een veiligheidshelm te laten dragen.

Ook Courtney zelf bevestigt dat een cap zeker nodig is. "Ik ben vaak gevraagd wat ik vind van de discussie over caps. Ik geloof dat elke vorm van bescherming goed is. Normaal gesproken rijd ik mijn jonge paarden of lastige paarden met een cap. Nu had ik haast, ik pakte er geen, en nu zit ik hier. We weten allemaal dat paarden onvoorspelbaar kunnen zijn. Ik ben er nu een goed voorbeeld van wat er kan gebeuren. En alles wat ik dus kan zeggen is: draag een cap!"

Ondertussen is Courtney King-Dye nog steeds aan het revalideren, en is op deze moment op zoek naar een paard waarmee ze haar comeback kan maken.

Een proef van Courtney en Grandioso III, voor het ongeluk

Dus, heb jij een vraag waar je graag een antwoord op wil weten ? Of wil je meer weten over een bepaald onderwerp ? Stel je vraag dan hier!

UrbanL

Re: Boktinterview met Courtney King-Dye. Stel hier je vraag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:44

Ik ben eigenlijk erg benieuwd naar recente foto's van haar en de revalidatie..

En wanneer verwacht je weer in de ring terug te keren?.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:47

Is haar kijk op paarden verandert met het ongeluk, en hoe dan?

Verder heel gaaf dat jullie dit interview hebben kunnen regelen! +:)+

taaltjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:56

vind courtney dat er ook tijdens grote internationale wedstrijden, zowel de proeven als prijsuitreiking, met cap gereden zou moeten worden??? aangezien een paard onvoorspelbaar blijft(ik denk aa salinero die ervandoor ging tijdens de prijsuitreiking in aken)

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:58

of ze geen angst heeft gekregen voor het rijden

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:59

ik vind dat ook de mensen in de sub-top een cap moeten dragen (ook tijdens wedstrijden) wat is jou mening hierop?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:03

Wat vindt Courtney ervan dat er door anderen geld ingezameld moest worden om haar ziektekosten te betalen?
Het is voor Nederlanders onvoorstelbaar dat er geen goede zorgverzekeringen in de VS zijn, of in ieder geval zo goed als onbetaalbaar. In NL zou iedereen die een dergelijk ongeluk had gehad zich in ieder geval geen zorgen over de kosten hoeven te maken. Zelfs onverzekerd niet, trouwens.

Is dit voor haar een reden (ze is tenslotte redelijk bekend en zo werkt het wel, in de VS) om hier politieke aandacht voor te vragen?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:10

Inderdaad wat tassie zegt maar dan ben ik meer voor het promoten tot het dragen van een cap op nationale en internationale wedstrijden.

En wat ibbel zegt over de slechte zorgwet in amerika om daar aandacht voor te vragen.

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:13

Beste Courtney

ik heb een bijna 5 jarige pony, deze is erg bang en schrikkig,vooral wanneer ze dus van huis is en totaal ergens anders moet zijn en lopen. hoe heb jij joun jonge paarden leren omgaan met stress, en angsten?

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:24

Beste Courtney,

12 februari 2010 een paar dagen voor uw ongeluk heeft mijn zusje een soort gelijk ongeluk gehad. Tijdens een wedstrijd schrok haar paard en kwamen samen ten val. Mijn zusje viel op haar hoofd (droeg een cap) en heeft 1 dag in coma gelegen en een hersenbloeding gekregen na een lange herstelperiode en revalidatie rijdt sinds kort mijn zusje ook weer paard. Zij zal nooit meer zonder cap rijden, zelfs tijdens trainingen..
Wat is u kijk nu op het dragen van een cap?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:35

Hoe sta je tegenover het dragen van een hoedje, wat in de hogere klassen verplicht is??

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:52

daffie1986 schreef:
Inderdaad wat tassie zegt maar dan ben ik meer voor het promoten tot het dragen van een cap op nationale en internationale wedstrijden.

En wat ibbel zegt over de slechte zorgwet in amerika om daar aandacht voor te vragen.
ik bedoel dat eigenlijk ook. Dat op alle wedstrijden een cap gedragen word. Dus ook de olympische spelen enzo. Dat even dat dat sub top was. Stomme ikke :P

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:25

Ik vraag me af of ze nu op een andere manier op het paard zit als voorheen. Treft ze andere voorzorgmaatregelen, durft ze nog wel alleen te trainen? Is ze bang geworden? Zal ze nog wel op jonge paarden stappen? Zal ze blijvende schade houden?

het is niet op wedstrijd gebeurd, maar thuis met trainen van een jong paard toch? (voor iedereen die over cap op olympische spelen begint)

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:31

Is je visie op rijden veranderd, kwa rijstijl? Rijd je voorzichter dan voorheen of durf je nog risico's te nemen?

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:37

Waar wil je nu naartoe werken? En zelfde vragen als trisca ^^

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:48

Beetje jammer dat een foto zonder cap wordt gebruikt in de openingspost, vind dit persoonlijk niet representatief voor Courtney. Juist omdat Courtney zich na haar val in zet voor het dragen van een cap te paard.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:01

Hoe voelt het nu om als "uithangbord" voor het dragen van een cap gebruikt te worden? Een eer of een last?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:42

Het is een wonder dat je al zo goed bent hersteld. Heb je het paard waarmee je het ongeluk kreeg alweer een keer gezien? Zo nee, zou je dat willen, "to come full circle"?

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:04

Je hebt in een korte tijd, veel vooruitgang geboekt in je herstel. Waaruit heb je de kracht en energie geput, om beter te worden?

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:17

Wie heeft haar begeleid in het herstel, therapeuten, maatschappelijk werkers (social worker), coaches etc? En hoe heb je dit ervaren/wat heb je hieraan gehad?

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:27

Denk je als je op je paard zit, dat je weer gaat vallen? en ben je dan bang dat dat weer gebeurt?

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:22

Was the fundamental trust in horses shattered? Do you believe you can still make a horse trust you, be its leader? Do you think you can still have a relationship with a horse that is based on mutual respect - or mutual fear?

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:28

Heb je er niet ongelofelijk veel spijt van dat je geen cap droeg? Ga je een soort van 'campagne' opzetten om het met cap rijden te promootten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:34

Courtney is nog meer dan alleen een wel/niet cap :+

Over het algemeen zijn de hoge dressuurbloeden niet altijd de meeste koele, vormt het gebeurde een belemmering om met deze paarden om te gaan en/of rijden?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:01

Wat zijn je doelen voor de toekomst? Heb je je doelen bijgesteld of streef je nog steeds naar het hoogste? Of is door dit ongeluk je kijk op het leven zo veranderd dat je andere prioriteiten hebt? :)