Drie weken geleden kwamen twee amazones met hun paarden in een ongeluk terecht op het strand tussen Egmond en Castricum. Het drijfzand op het strand is veroorzaakt door werkzaamheden. Dat blijkt uit eigen onderzoek van Rijkswaterstaat. De eigenaars van één van de verongelukte paarden hebben een forse schadeclaim bij Rijkswaterstaat ingediend. Het werk op het strand is inmiddels stilgelegd.
In het weekeinde van 20 en 21 november sneuvelden twee rijpaarden op het strand tussen Egmond en Castricum. De dieren kwamen in drijfzand terecht. Een van de paarden brak een been en moest direct ter plekke worden afgemaakt. Twee ruiters kwamen bij de val onder het paard terecht en raakten daarbij gewond.
Rijkswaterstaat stelt vast ’dat door graafwerkzaamheden die in de week van 15 november plaatsvonden, op de plek van het ongeval drijfzand is ontstaan.’ In het verslag van het onderzoek wordt toegegeven dat het graafwerk ’mogelijk’ de oorzaak van het ongeluk is geweest.
Manege De Hoef heeft via een advocaat een schadeclaim ingediend bij Rijkswaterstaat. Janet Castricum, de begeleidster tijdens de fatale strandrit, is vol lof over de afwikkeling van de zaak. ,,Rijkswaterstaat doet dat gewoon erg netjes. Vanaf het begin al, overigens.’’
Er wordt voorlopig niet meer aan het strandproject Ecobeach gewerkt. Rijkswaterstaat wil het verwijderen van de buizen, waardoor grote gaten op het strand ontstonden, combineren met zandsuppletie in Egmond. Dat werk staat voor volgend voorjaar op de rol.
Rijkswaterstaat adviseert strandgangers dringend het bewuste stuk te mijden. Er zijn inmiddels gele waarschuwingsborden geplaatst. Het drijfzand zal volgens de aannemer en Rijkswaterstaat door eb en vloed vanzelf verdwijnen. De situatie op het stuk strand ook voortdurend in de gaten gehouden.
Laatst bijgewerkt door Resfeber op 10-12-10 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Samy
Geplaatst: 10-12-10 11:04
Het hele bericht staat raar, want de 2 paarden zouden beide een been hebben gebroken ... en ter plekke zijn afgemaakt ... Maar netjes dat Rijkswaterstaat het zo oplost.
Anoniem
Geplaatst: 10-12-10 11:06
Ja, want er is 1 paard ingeslapen en de amazones en het andere paard zijn niet verongelukt hoor!
raar bericht inderdaad. Maar wel netjes dat Rijkswaterstaat de fout toegeeft, al krijg je daar je paard niet mee terug
beemst36
Geplaatst: 10-12-10 11:08
ja dit suggereert dat de amazones zijn overleden...
Joltsje
Geplaatst: 10-12-10 11:08
het is vreselijk wat er gebeurd is maar een pluim voor rijkswaterstaat dat het zo snel geevalueerd is en ook dat ze de schuld deels erkennen. gaat ook wel eens anders
paard krijg je er helaas niet mee terug
Liene
Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-10 11:09
De amazones leven beiden nog. Dat is aangepast Maar de paarden zouden inderdaad volgens dit bericht beide afgemaakt zijn.
Fijn dat ze zo netjes zijn, maar je krijgt er je paard niet mee terug...
NathalietjeB
Geplaatst: 10-12-10 11:12
beide amazones leven nog enkel de 1 heeft een sleutelbeen gebroken(gebeurde op zondag) en de andere ruiter (van zaterdag)had enkel hoop blauwe plekken en een enorme onbesef van wat er nou gebeurt is allemaal... de andere ruiter van zaterdag is ook niet onder het paard terecht gekomen...ik ken de ruiter persoonlijk en heb haar persoonlijk gesproken... haar pony had ze schouder gebroken en is op stal ingeslapen...en niet op t strand...beppie daarin tegen is wel op t strand ingeslapen omdat ze dr been had gebroken.
ik hoop dat de ruiters van beide paarden ook iets krijgen al is t maar een grote bos bloemen ofzo omdat 1 dr pony kwijt is en de ander omdat ze toch misschien zit met een enorm schuld gevoel van had ik t nou maar niet gedaan had ik nou maar niet naar t strand gegaan met t manege paard...en t misschien een kleine terug dienst mag wezen... na alle ellendige berichten naar de ruiters van beide paarden toe wat zowel hier op bokt als op andere forá's en kranten online heb gestaan vind ik dat de ruiters op ze minst een bos bloemen moeten krijgen
Ondanks dat het verdriet om de paarden hiermee niet minder wordt, ben ik blij dat dit de uitkomst van het onderzoek is. Toch een schrale troost voor beide ruiters dat het een ongeluk is geweest en dat zij hier in ieder geval niets aan konden doen... Rijkswaterstaat had het anders op moeten pakken, maar volgens mij handelen ze dit in alle respect af.
flugelkim
Geplaatst: 10-12-10 12:33
Wat een tragisch ongeval. Ik heb zo te doen met de amazones. Ik zou reddeloos zijn als mijn paard op deze manier aan zijn einde komt.
Ik leef ontzettend met ze mee.
vito05
Geplaatst: 10-12-10 12:43
Ik ben een paar dagen na dit ongeluk op dit strand geweest en je zag inderdaad de buizen liggen. Vond het echt een naar verhaal. Het zal je paard maar zijn.
En zo zie je maar weer dat in het vorige topic (en diverse media) toch weer te voorbarig conclusies en speculaties gedaan werden Het is in ieder geval mooi dat Rijkswaterstaat hun waarschijnlijke aandeel in het hele gebeuren erkent. Uiteraard krijg je de paarden er niet mee terug, maar ik hoop dat het verder goed afgehandeld wordt voor alle betrokkenen. Het is echt verschrikkelijk om zoiets mee te maken en je paard te verliezen. Ik wens ze veel sterkte!
Ik zou niet weten hoe dit goed afgehandeld kan worden... Geld is leuk, maar je bent erg lelijk met je paard gevallen en hierbij brak hij een been.. Nee, daar helpt geld niet tegen.. Naja, is zo ook makkelijk te zeggen. Achteraf doe je toch niks meer.
Vraag me wel af of je kunt zien dat dat drijzand anders is dan het gewone zand?
Ik snap wel dat er door de manege een schade vergoeding is ingedient. Ze zijn afhankelijk van het paard voor hun eigen inkomsten. Geen paard, geen inkomsten. Voor een particulier is het anders, een schade vergoeding zorgt er niet voor dat je je geliefde pony of paard terug krijgt. Het is hooguit een een schrale troost, maar daar koop je je paard niet voor terug.
@laura1986 dat is nou juist het probleem, drijfzand is eigenlijk nooit te onderscheiden van normaal zand
mel_
Geplaatst: 10-12-10 13:48
Oke, wel fijn dat ze ermee bezig zijn in ieder geval, soms hoor je er nadat er wat gebeurd is helemaal niks meer
Wat was ook alweer dat spreekwoord met dat kalf en die put...? Maar goed, nu die borden er wel staan, gaat dit hopelijk niet nog een keertje gebeuren. Ben trouwens wel benieuwd wie van degenen die in het eerdere topic zo lelijk deden over de berijders, daar in dit topic nog even op terug komen?
gats vreselijk nog als je er weer aan terug denkt maar netjes dat Rijkswaterstaat toe geeft. En idd, dat de mensen met hun oordelen zich maar rot mogen schamen!
Er zijn inderdaad 2 paarden ingeslapen, en 1 paard heeft het overleefd. Dus 3 paarden zijn gevallen waarvan 2 overleden.
daffie1986
Geplaatst: 10-12-10 14:17
@buster4ever: even off-topic, maar sproet had z'n elleboog gebroken, als hij zijn schouder gebroken had dan had ie niet nog naar stal kunnen stappen namelijk.
Verder vindt ik het een wonder dat het onderzoek door rijkswaterstaat naar rijkswaterstaat toch toe geeft dat ze zelf schuldig zijn geweest, chapeau dit zie je nog maar weinig. Ik hoop dat manege de hoef alles vergoed krijgt, het is banketstaaf genoeg.
super van rijkswaterstaat en hopelijk ook een leerles voor iedereen die naar het starnd gaat.
Ik rijd er al jaren en ga pas galopperen als je het stuk al een keer gestapt hebt en luister naar je paard. Mijn vorige merrie volede het veiloos aan liep eromheen. Het kan ook op een normaal strand voorkomen dat je opeens drijfzand hebt.
Maar een mooie pluim voor rijkwaterstaat dat ze alles ophelderen en ook verantwoording nemen.
daffie1986
Geplaatst: 10-12-10 14:34
momo-lover hoe weet jij dan dat ze niet eerst gestapt hebben? Voor het zelfde geld hebben ze tijdens het stappen net 2 meter naar rechts of links gezeten.
Ik weet van de eigenaar van manege groot dat er ook heel veel wandelaars geklaagd hadden bij hun aan de deur over het drijfzand, ja achteraf dan natuurlijk. Hij wou dat ze eerder gezegd hadden dan was dit nooit gebeurd. Maarja dan krijg je weer het bekende, wat als?