Kattenkruid zeer effectief tegen vliegen in de paardenstal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Kattenkruid zeer effectief tegen vliegen in de paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 16:14

http://www.levendehave.nl / Journal of Agricultural and Food Chemistry.

Kattenkruid blijkt een goed middel tegen stalvliegen die grote hinder veroorzaken voor paarden en koeien. Het zou zelfs voor 99% effectief zijn, zo blijkt uit een artikel in het Journal of Agricultural and Food Chemistry.

Wetenschappers maakten bolletjes van kattenkruidolie, soja en paraffine. Ze verspreidden deze op de plek waar de dieren worden gevoerd. Binnen enkele minuten verdwenen de vliegen en ze bleven ongeveer drie uur weg. De wetenschappers werken nu aan een methode om de periode dat het middel werkt, te verhogen.

De vondst zou een grote bijdrage kunnen leveren aan het welzijn en de gezondheid van koeien en paarden. Bloedzuigende vliegen veroorzaken niet alleen veel hinder, ze kunnen ook ziekten verspreiden. De bestrijding van vliegen gebeurt nu meestal met chemische middelen.

Kattenkruid (Nepeta cataria) is een lipbloemige, waartoe ook munt behoort. Katten zijn er gek op, vandaar de naam Kattenkruid. Het wordt ook al eeuwenlang gebruikt in homeopathische middelen. In de plant zit nepetalactone, een substantie die een insectenwerende werking heeft.

aerdenhout1

Re: Kattenkruid zeer effectief tegen vliegen in de paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:19

Ik vraag me af wat de werking is als je een heel plantje neerzet, want ik neem aan dat dit middeltje een bepaalde behandeling heeft gekregen waardoor het "maar" 3 uur werkt.

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:23

Ben benieuwd. Als ze dit doorontwikkelen dan zou dit wel eens een geweldige vondst kunnen zijn. Het klinkt nu al erg interessant. Hopelijk weten we voor de zomer meer. Wel vreemd dat dit niet eerder is ontdekt.
Laatst bijgewerkt door Stephanie_W op 09-12-10 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:24

Of je plant een ouderwetse walnotenboom...werkt ook prima tegen de vliegen ;)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:25

Als het nou ook voor knutten werk, dan heben ze de vondst van de eeuw gedaan denk ik zo.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:51

Agnes75 schreef:

Nou dat valt tegen hoor, heb er jaren een achter huis gehad en kan nu niet zeggen dat we minder last van muggen hadden.....

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:57

... en niet iedereen heeft plek voor zo'n boom of mag zoiets planten op hetterrein van een ander :D

Ik ga toch eens mijn spray kattenkruid uitproberen op de vliegen die nog moeten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:11

En daar komen ze nu in de winter mee :+

Ik heb kattenkruid in de tuin gehad en het staat bekend als een echte bijen en vlinderplant.
Dus dan zou je zeggen het trekt insecten aan?!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:27

aerdenhout1 schreef:
Ik vraag me af wat de werking is als je een heel plantje neerzet
Geen vlieg meer te bekennen, maar daarentegen overlast van zwermen zwaar gedrogeerde, ronddweilende en hemels kijkende kwijlende katten. En uiteraard dient zo'n plantje om de week vernieuwd te worden. Katten, vooral de die-hard junkies, vreten die planten gewoon op. ;)

Al is het op zich wel een leuke wetenswaardigheid. Kattenkruid is een aardig plantje met paarse bloemetjes, misschien een idee om die dan in hanging baskets op te hangen bij stal? Zolang kattenkruid geen kwaad kan bij paarden natuurlijk...

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:59

Pluizebolpum schreef:
Geen vlieg meer te bekennen, maar daarentegen overlast van zwermen zwaar gedrogeerde, ronddweilende en hemels kijkende kwijlende katten. En uiteraard dient zo'n plantje om de week vernieuwd te worden. Katten, vooral de die-hard junkies, vreten die planten gewoon op. ;)

:= Mooi gezegd..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:01

Pluizebolpum dan zijn er 3 happy. De dierenwinkel omdat je een vaste afnemer er van wordt, de paarden want er zijn geen vliegen meer en de katten want die weten wel waar ze moeten zijn!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:24

Zou het ook helpen tegen vliegen op de mesthoop?

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:39

Ik zou de vliegen bij de mesthoop juist toestaan: als je ze daar ook gaat verjagen zoeken ze het ergens anders weer op en veroorzaken daar dan weer overlast. In een mesthoop ga je toch niet rondlopen dus als het goed is heb je er ook geen last van daar.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:45

Nou zou n fijne oplossing zijn denk ik zo!
Katten hebben we toch al op stal :')

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 19:40

BKS schreef:
Agnes75 schreef:

Nou dat valt tegen hoor, heb er jaren een achter huis gehad en kan nu niet zeggen dat we minder last van muggen hadden.....

Het werkt tegen vliegen......

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:06

ik moet zeggen....mijn hele tuin is overwoekerd met kattenkruid...zaait snel uit, geeft heel de zomer tot ver in het najaar leuke paarse bloemetjes...en het is me opgevallen dat rond mijn (grote) vijver er vooral in het najaar, geen muggen waren. Ook in huis, totaal niets ! maar bij de stallen daarintegen (30m van het huis) hele zwermen !

Ik heb een paard met zomerexceem, vandaar dat ik me druk maak over muggen. Zal vd zomer/voorjaar eens takkenbossen ophangen in de stal (en misschien aan deken/halster) en kijken of het werkt !

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:40

Agnes75 schreef:

Nou mijn paarden merken echt geen verschil hoor. We hebben een grote walnotenboom in de boomgaard staan en we hebben er echt niet minder vliegen en dazen om.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:41

Kun je dit bericht van de zomer weer eens op de voorpagina plaatsen? Haha _O-

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:46

Leuk hoor vliegen weg en een stal vol met verwilderde zwerfkatten die op hun beurt de muizen weer te lijf gaan.....maar wel je hooi vol pissen en kakken..

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:59

papagroom schreef:
Leuk hoor vliegen weg en een stal vol met verwilderde zwerfkatten die op hun beurt de muizen weer te lijf gaan.....maar wel je hooi vol pissen en kakken..

:j :)) _O- _O-

Ice_baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:29

hahahah wat een gekke wending krijgt dit verhaal... hooi onder de poepies??
ik vind het eerlijk gezegd ook een goede vondst.. ik het al dazenvallen gemaakt, dus nu nog hanging baskets met kattenkruid hooggenoeg ophangen en je bent helemaal vliegbeesten vrij..... of ben ik nu te optimistisch???

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 22:02

Mist schreef:
ik moet zeggen....mijn hele tuin is overwoekerd met kattenkruid...zaait snel uit, geeft heel de zomer tot ver in het najaar leuke paarse bloemetjes...en het is me opgevallen dat rond mijn (grote) vijver er vooral in het najaar, geen muggen waren. Ook in huis, totaal niets ! maar bij de stallen daarintegen (30m van het huis) hele zwermen!

Een gat in de markt dan! :+

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 22:55

[***] schreef:
En daar komen ze nu in de winter mee :+

haha dit was ook mijn eerste reactie... tuurlijk werkt het, want er is geen vlieg te bekennen :+

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 02:07

Agnes75 schreef:

moet dat een speciale walnoot soort zijn? heb wel 20 walnoot bomen staan maar stikt van de vliegen.

Heb dit jaar flypredators gebruikt, dat werkt pas goed. Zijn kleine beestjes die de eitjes van de vliegen opeten en er dus niet meer vliegen komen. Had binnen 2 weken meer dan 50% minder vliegen, maar was laat in het seizoen begonnen. Weet niet of dit in NL te krijgen is

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 07:35

Agnes75 schreef:

klopt, dat hoor ik ook vaak, laten wij nu toevallig een notenboom hebben, daar zitten we in de zomer onder, heerlijk veel schaduw, mooie beschutte plek maar ook gewoon heel veel vliegen, net zo veel als elders.
Dus onze walnotenboom werkt totaal niet tegen vliegen!