Ouder paard overlijdt in de vrieskou

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Ouder paard overlijdt in de vrieskou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 22:30

http://www.blikopnieuws.nl/ / Nieuwsredactie / http://www.flitsnieuws.nl

Vrijdagmiddag werden de brandweermedewerkers van korps Heerenveen opgeroepen voor een hulpverlening aan de Omweg in Heerenveen. In een weiland aan de Olmweg ligt een paard al lange tijd op de zij. Het dier heeft geen krachten meer om zelf op de benen te kunnen staan en overeind te komen. De eigenaar van het paard heeft vele pogingen ondernomen om het dier te helpen. Voordat de brandweer arriveert zijn omstanders al bezig om met pakken stro te sjouwen en het paard van een extra warme deken te voorzien. Ook de medewerkers van dierenambulance zijn er. Ook een opgeroepen dierenarts komt ter plaatse.

Na enige tijd lukt het de brandweer met behulp van een veetakel het paard weer overeind te krijgen. Ondanks dat het paard al zwaar onderkoeld was zag het toch nog de mogelijkheid om een paar stappen te doen. Maar al snel zakte het 29 jaar oude dier weer door de benen.

Het ging niet langer meer. Ondanks de maximaal ingezette inspanningen kon het paard niet worden geholpen. De dierenarts besloot samen met de eigenaar om het paard in te laten slapen..

Het is onduidelijk of de leeftijd of de kou het paard uiteindelijk parten heeft gespeeld.

Kijk hier voor een aantal foto's.

Jolliegirl

Re: Ouder paard overlijdt in de vrieskou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:32

Hoe heeft dit zo ver kunnen komen??

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:33

bah..vreselijk bericht!!!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:33

Jolliegirl schreef:

Paard is oud, kan niet meer overeind komen en sterft???

Kan gebeuren, in alle tijden van het jaar.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:34

Jolliegirl schreef:

?? Er staat dat er niet duidelijk is wat de oorzaak is. Ik vind het een mooie leeftijd. Paarden gaan nu eenmaal ook dood aan ouderdom.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:37

Hij was 29. Is mooi ingeslapen door zn onderkoeling en heeft geen pijn gehad. mooi toch!!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:38

geen pijn gehad? Ik denk als je uren in de kou hebt gelegen dat het paard toch pijn heeft gehad.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:42

Het bericht komt op mij over dat het paard aan de kou is overleden!

''Ondanks dat het paard al zwaar onderkoeld was''

Eer een paard onderkoeld is, moet er heel wat gebeuren!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:44

Die van mij is ook in het weiland ziek geworden maar kon thank god nog naar huis toe lopen om daar ingeslapen te worden...
Als het dier daar ziek in het weiland ligt lijkt het me nogal logisch dat hij onderkoeld raakt, ligt er maar net aan om welke tijd je naar je paard toe gaat

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:45

Als je onderkoeld ben voel je weinig.. (eigenlijk niks... je ademhaling vertraagd, je voeld geen kou, je slaapt langzaam in en gaat langzaam dood)
Een erg prettige dood!!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:47

Klinkt meer als een samenloop van omstandigheden. Als een ouder paard verzwakt raakt door wat dan ook en gaat liggen met dit weer raakt hij onderkoeld daar kun je als eigenaar weinig aan doen.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:49

Uit dit stuk tekst kan ik te weinig feiten halen om hier een mening over te vormen. Zoals de tekst op het laatst zelf aan aangeeft; het is onduidelijk wat de precieze doodsoorzaak is.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:50

suuzepuus schreef:
Als je onderkoeld ben voel je weinig.. (eigenlijk niks... je ademhaling vertraagd, je voeld geen kou, je slaapt langzaam in en gaat langzaam dood)
Een erg prettige dood!!

Geloof er niets van.
Iemand die onderkoeld is, merkt dit nog prima. Afgelopen jaar in Oostenrijk iemand van onze groep vastkomen te zitten in de bergen in de sneeuw.
En die heeft gesproken over helse pijn. Is gelukkig allemaal goedgekomen godzijdank!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:52

ik ben een beetje geschokt door de reacties hier...prettige dood,het is de natuur...

Natuurlijk komt er een moment dat een paard niet meer kan opstaan en het einde verhaal is,maar voor die tijd zijn er al signalen...een verzwakt ouder paard hoort s'nachts in een droge stal te staan,met een dek op.
En niet wachten tot hij onderkoelt ergens in de sneeuw ligt dood te gaan.
Tenminste.....mijn manier is het niet.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:54

Jolliegirl schreef:
suuzepuus schreef:
Een erg prettige dood!!

Geloof er niets van.
Iemand die onderkoeld is, merkt dit nog prima. Afgelopen jaar in Oostenrijk iemand van onze groep vastkomen te zitten in de bergen in de sneeuw.
En die heeft gesproken over helse pijn. Is gelukkig allemaal goedgekomen godzijdank!

Pijn komt op het moment van ontdooien. Tijdens onderkoeling merk je niks.
Dat kun je geloven of niet... je kunt het ook nazoeken!!

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:57

Als je t stukje uit t linkje leest staat er duidelijk dat de eigenaren en omstanders al vele pogingen hebben gedaan voordat ze de brandweer belde.
Dus volgens mij is t niet een verhaaltje hoe heeft t zover kunne komen maar gewoon ook een stukje ouderdom wat meespeelt.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:59

Het ligt er ook aan of het paard 24/7 buiten stond of alleen overdag in de weide komt. Dan is er iniedergeval meer zicht op gezondheid bij binnen en buiten zetten en is het paard toch een flink aantal uren uit de kou. Op die leeftijd zeker niet onnodig.

Sterven aan kou doet zeker wel pijn. Mijn man heeft ook vingers en tenen bevroren gehad en zelf onderkoeling meegemaakt, en dat doet helse pijn. Bevroren lichaamsdelen blijven ook gevoelloos. Voor en na de onderkoeling voel je zeker wat er gebeurt Suuzepuus.
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 04-12-10 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:00

Dat zeg ik net... de pijn komt bij ontdooien. de onderkoeling zelf is gevoelloos...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:01

Dier kan harstikke fit de wei in gaan en altijd zonder problemen buiten hebben gestaan.
Elk dier kan ziek zijn zonder dat iemand het gelijk merkt.

De pech in dit geval is de kou en de leeftijd van het paard.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:01

Nee, voor de onderkoeling voel je ook de pijn en dat is denk ik wat Jolliegirl ook bedoelt.

Quasandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:02

geerke schreef:
ik ben een beetje geschokt door de reacties hier...prettige dood,het is de natuur...

Natuurlijk komt er een moment dat een paard niet meer kan opstaan en het einde verhaal is,maar voor die tijd zijn er al signalen...een verzwakt ouder paard hoort s'nachts in een droge stal te staan,met een dek op.

hier ben ik het niet 100% mee eens maar 200%

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:02

geerke schreef:

Er staat nergens dat het paard dag en nacht buiten stond volgens mij.
Met een oud paard kan het soms heel erg snel gaan hoe goed je er ook voor zorgt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:03

suuzepuus schreef:
Dat zeg ik net... de pijn komt bij ontdooien. de onderkoeling zelf is gevoelloos...

Ook dit is niet zo :n
Zij heeft echt liggen kermen van de pijn... tijdens de onderkoeling.. ze heeft alles meegekregen...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:04

Lijkt op de foto's dat het paard in een bak stond met aangrenzend een schuur/stal waar hij in kon dus waarschijnlijk toch ouderdom, een eigenaar die er alles aandoet om zijn 29-jarig paard te redden zal hem echt niet slecht behandelt hebben, anders word het beestje geen 29.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:04

Zij zal waarschijnlijk last hebben gehad van bevriezing en dat is wat anders dan onderkoeling Jolliegirl.