Kamer: bosverbod voor grote grazers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sans6

Kamer: bosverbod voor grote grazers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 19:59

telegraaf.nl

Hongerende grazers uit de Oostvaardersplassen moeten de komende winter uit de nabijgelegen recreatiebossen worden geweerd. Als heckrunderen, konikpaarden en edelherten ook daar hun honger stillen, worden burgers minder snel geconfronteerd met massale sterfte in het natuurpark, meent de Tweede Kamer.

Regeer- en gedoogpartijen VVD, CDA en PVV vrezen dat openstelling van de bossen voor grote grazers, zoals de commissie-Gabor vorige week adviseerde, funest zal uitpakken voor de kwetsbare fauna. Toen een groep verhongerde paarden vorig jaar al zwemmend naar het Fluitbos ontsnapte, scheurden zij binnen korte tijd alle bast van de bomen.

Oud-politicus Dzsingisz Gabor wil dat staatssecretaris Bleker (Natuur) het Oostvaardersbos en het Hollandse Hout bij het Flevolandse natuurgebied betrekt zodat er meer voedsel beschikbaar komt.

VVD-Kamerlid Lodders weigert eenzelfde natuurdrama als in het Fluitbos. „De bomen zijn er compleet kaalgevreten”, zegt de liberale politica. „Het ziet eruit om te huilen. Dat kunnen we de mensen die dagelijks van het Hollandse Hout genieten niet aandoen.”

De Vereniging voor veldbiologie in Lelystad prijst de unieke mossen en uiterst zeldzame paddenstoelen die sinds de aanplant in 1971 neerstreken in het Hollandse Hout. Al dat moois wordt vertrapt als runderen en paarden straks door het 895 ha grote bos mogen banjeren, vreest bioloog Jan Verbraaken.

verwante artikelen:
[VN] Dierenbescherming blij met advies voor Oostvaardersplassen
[VN] 'Afschieten grazers Oostvaardersplassen de beste oplossing'
[VN] 'Dieren Oostvaardersplassen niet bijvoeren maar afschieten'

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:08

sans6 schreef:
Dat kunnen we de mensen die dagelijks van het Hollandse Hout genieten niet aandoen.

dat die beesten dood gaan van de honger maakt niks uit, als de mensen maar naar mooie boompjes kunnen kijken :roll:

ik snap best dat biologen bang zijn voor bepaalde zeldzame planten e.d.

maar boompjes mooi houden voor het oog van de mensen en dieren uit het zicht laten sterven (wat je niet ziet dat is er niet) dat gaat in mijn ogen echt helemaal nergens over.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:13

Ja, lijkt me wat struisvogel-politiek. Zijn ze in NL blijkbaar evengoed in als in B :o

verselewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:18

De Oostvaardersplassen begint steeds meer op een pretpark voor de mens te lijken.

De fauna van een aangelegd natuurgebied ongerept laten ten behoeve van de mens... hurrrrr durrrrr

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:19

Pffffff
Moesten wij eens proberen.. Paarden weg houden bij de laatste beetjes voedsel in hun wei en ook nog eens niet bijvoeren en wachten totdat ze langzaam verhongeren.. :=
Als ze de bomen willen behouden dan moeten ze gewoon bijvoeren, kom op zeg..

Lante

Re: Kamer: bosverbod voor grote grazers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:30

Waarom snapt men niet dat een paard in het wil wel honderden km af kan leggen op zoek naar voedsel, dat kan niet in de natuurgebieden in Nederland, daarom verhongeren er ook zo veel. Ik vind het een schande!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:53

Waarom hebben ze het eigenlijk over "kwetsbare fauna" terwijl er in de rest van het artikel alleen maar over dreigende schade aan bomen en mossen wordt gesproken?

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:00

Citaat:
Hongerende grazers uit de Oostvaardersplassen moeten de komende winter uit de nabijgelegen recreatiebossen worden geweerd. Als heckrunderen, konikpaarden en edelherten ook daar hun honger stillen, worden burgers minder snel geconfronteerd met massale sterfte in het natuurpark, meent de Tweede Kamer.

Uhh, ik snap het niet helemaal:

De Kamer wil de dieren weren uit de nabijgelegen bossen, zodat de burgers snéller geconfronteerd worden met de massale sterfte...
En dan?

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:07

idd nickas :j
klinkt wel vreemd, ik bedoel, mensen weten toch al dat die dieren daar swinters massaal de pijp uit gaan?
Moeten we daar dan alsnog mee worden "geconfronteerd" :? Zouden ze dr niet eens een oplossing voor bedenken (kan me niet voorstellen dat het officieel de bedoeling was ze dood te laten gaan?)
Snap die lui niet, teveel beestjes op 1 stuk grond (als je dat met je eigen paarden doet staan ze binnen de kotste keren op de stoep :roll: )

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:17

Echt ongelofelijk dit. Heb er gewoon geen woorden voor. Massale sterfte door voedseltekort en laten we dan ook dat stuk nog afsluiten want oh jee er staan bomen. Euh duh, dieren eten daar ook van

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:23

En dan later huilen als de konikpaarden en de edelherten en heckrunderen op het lijstje staan wegens uitsterven. Het houdt nooit op. Gezeur steeds.
En dat alleen zodat het aanzicht mooi moet blijven. :n

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:25

Dus in feite komt het erop neer dat er veel meer dieren sterven aan de hongersnood omdat EN het aantal is toegenomen EN er word een flink stuk natuur van hun weggehouden _-:( ongeacht dat ik ook wel vind dat ze niet bijgevoerd kunnen worden moet er niet ook nog een stuk natuur afgepakt worden van ze!

dan moesten ze die beesten daar in eerste instantie al helemaal niet loslaten! :(

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:35

Dit gaat nergens meer over dat zogenaamde natuurlijke beheer wat Staatsbosbeheer toepast! Ik heb er verder ook geen woorden voor.. Snap niet veel meer van die Oostvaardersplassen :n

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:39

Nederland op zijn smalst!!!!! Wat een stelletje onnozele politieke nietsnutten lopen er hier toch rond en dat ik mijn belastinggeld daar aan moet betalen is toch wel heel zot.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:43

Leuk zeg iedere bioloog zijn eigen experimentje. De ene kudden grote grazers en de andere mooi zeldzame mosjes. Ze willen enerzijds de natuur hun gang laten gaan maar migratie op zoek naar voedsel mag niet want dan gaat de "natuur" er aan.

Ik zag van de week bij ons in de duinen ook aangevreten bomen en ik stoor mij daar niet aan.

Waarom moeten de stervende dieren zo nodig aan het oog onttrokken worden? Iedereen is nu op de hoogte dus dat is nergens voor nodig.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:47

Nickas schreef:
Citaat:

Uhh, ik snap het niet helemaal:

De Kamer wil de dieren weren uit de nabijgelegen bossen, zodat de burgers snéller geconfronteerd worden met de massale sterfte...
En dan?

Héééél vreemd. En het vervolgens hebben over fauna, waar bomen bedoeld worden... volgens mij hebben we het dan over flora? Met fauna bedoelen we de dieren. Vreemd artikel.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:50

oomens schreef:
Waarom hebben ze het eigenlijk over "kwetsbare fauna" terwijl er in de rest van het artikel alleen maar over dreigende schade aan bomen en mossen wordt gesproken?

Ergens vermoed ik dat flora en fauna door elkaar gehaald worden :P

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:55

"Het natuurdrama"??? "Bomen helemaal kaalgevreten"?? Dan schieten we die toch ook gewoon neer??
Doen we met de paarden toch ook?
Dé oplossing voor elk probleem!

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:57

Ja ik bied me wel aan om al die oerlelijke kaalgevrete bomen neer te knallen :')

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:01

Die beesten hebben ook niks in dat bos te zoeken.
Zolang het aantal grazers groter is dan een natuurgebied kan hebben kunnen ze daar beter eerst wat aan gaan doen. Kun je ze wel een hoekje bos bijgeven maar als dat in een keer word opgegeten en platgewalst is dat idd zonde. Een paar hertjes in je bos is leuk, maar het moet wel in verhouding zijn anders blijft er niks over, ook niet voor de dieren zelf om een volgend jaar weer van te eten...

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:10

Mijn god wat een gezeik toch elke keer! Zorg dat je de hengsten ruint en zorg desnoods voor 1 hengst voor een eventueel fokprogramma, zet dan vervolgens elke dag een paar balen hooi neer en je bent klaar. Eventueel kun je echt overschot altijd nog afschieten. Echt natuurlijk kan in NL gewoon niet meer met all die regeltjes die opgesteld zijn door een stel neuroten, het kan alleen op een gecontroleerde manier, waarbij je dus ook een bepaalde zorg op je neemt, punt.
Dus: of ze gaan de kudde in toom houden en bijvoeren, of alle wilde paardjes gaan uit die stomme oostvaardersplassen en dan naar een echt natuurgebied waarin ze hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen.

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:13

Citaat:
VVD-Kamerlid Lodders weigert eenzelfde natuurdrama als in het Fluitbos. „De bomen zijn er compleet kaalgevreten”, zegt de liberale politica. „Het ziet eruit om te huilen. Dat kunnen we de mensen die dagelijks van het Hollandse Hout genieten niet aandoen.”

dat slaat toch nergens op? waar zijn we mee bezig? Een boom voelt er niks van als ie kaalgevreten wordt hoor, een paard, hert of wat dan ook dat uithongert voelt wèl wat en dat is dus niet om te janken?
bah..

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:23

elk jaar het zelfde gezeik, ze zijn er zelf neer gezet. schiet dan de helft gewoon af of ruin alles. Ik snap dit niet hoor. ze staan in een beperkt gebied..;... Als het op is kunnen ze niet even na de overkant.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:00

sans6 schreef:
telegraaf.nl
Toen een groep verhongerde paarden vorig jaar al zwemmend naar het Fluitbos ontsnapte, scheurden zij binnen korte tijd alle bast van de bomen.

Ze willen toch natuur? Bovenstaande ís natuur!!!

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:22

Precies, ze wilden een zo natuurlijk mogelijk situatie. Nou dan krijg je een natuurlijke situatie: Dieren die voor hun leven vechten en dus desnoods zwemmend naar ander eten gaan en van bomen eten. DAT is de natuur.
Het is met dit soort dingen nu eenmaal alles of niets, anders heeft het geen zin. Kennelijk willen ze niet 'alles' dus conclusie; hele project gaat nergens meer over.