Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
horseyfries schreef:Ik heb nog nooit een probleem daarvan zien ontstaan bij een paard, en zie er toch behoorlijk wat. Wel heb ik al een aantal keren meegemaakt dat de chip niet terug te vinden is, maar dat hoeft niet te betekenen dat hij is gaan wandelen, hij kan ook gewoon kapot zijn.
Wie kent paarden die er ontstekingen en problemen van hebben gekregen?
VinandoW schreef:horseyfries schreef:Ik heb nog nooit een probleem daarvan zien ontstaan bij een paard, en zie er toch behoorlijk wat. Wel heb ik al een aantal keren meegemaakt dat de chip niet terug te vinden is, maar dat hoeft niet te betekenen dat hij is gaan wandelen, hij kan ook gewoon kapot zijn.
Wie kent paarden die er ontstekingen en problemen van hebben gekregen?
Volgens mij kun je er via google heel veel vinden, paarden die niet meer kunnen inbuigen etc.
Komt dat dan gewoon doordat het chippen niet goed gebeurt is ofzo? Ariebren schreef:Dan is die chip verkeerd geplaatst.
En wat anti diefstal betreft.
Chippen voorkomt geen diefstal.
Alleen als een paard weer gevonden wordt dan kan via het chipnummer het desbetreffende stamboek geraadpleegd worden wie de laatste geregistreerde eigenaar is.
En bij diefstal van je paard kan je bij de politie aangifte het chipnummer opgeven.
weule schreef:als we beginnen met het registreren van eigenaren krijgen we over enkele jaren een paardenbelasting, net als een hondenbelasting... In sommige gevallen is het goed als niet alles tot in detail bekend is.. Identificatie van paarden oké. Registratie is het afwegen waard....
annastasia schreef:weule schreef:als we beginnen met het registreren van eigenaren krijgen we over enkele jaren een paardenbelasting, net als een hondenbelasting... In sommige gevallen is het goed als niet alles tot in detail bekend is.. Identificatie van paarden oké. Registratie is het afwegen waard....
In feite val je onder het (oude) LNV als eigenaar van paarden.
Ik ben best bereid daar een bedrag aan te betalen in ruil voor een UBN nummer.
Paarden worden nog steeds als ''productiedieren'' gezien, en met het oog op dierziekten is het zaak alles goed in beeld te krijgen.
Ook het feit dat veel paarden in de menselijke consumptie terecht komen.
Het is toch van den zotte dat een paard in de consumptieketen terecht kan komen, terwijl er in het verleden (en misschien wel recentelijk verleden) middelen in zijn gekomen die eigenlijk uitsluiting van de menselijke keten hadden moeten betekenen.
weule schreef:De discussie zou moeten zijn of paarden nog steeds productiedieren zijn. en ten tweede het gebeurd gewoon, vaak zat meegemaakt dat medicatie niet in het paspoort wordt aangetekend. (eigenlijk nooit meegemaakt dat het wel is aangetekend) En daarbij, bij alle andere productiedieren als kippen, varkens, koeien worden ook medicaties gebruikt die niet mogen en wel gebeuren en wat wij mensen ook gewoon opeten.
Ik hoop niet dat het zover komt dat een gemeente exact weet hoeveel paarden hier wanneer dan ook in de wei lopen, want dan kun je er de donder op zeggen dat we binnen enkele jaren 30 of 50 euro per paard per jaar moeten gaan betalen als 'paardenbelasting'. om nog maar te zwijgen over de gevolgen wat betreft de mestwet, hobbymatig/bedrijfsmatig, aantal paarden, inrichtingen voor een mestopslag, etc... etc.... d'r zijn al regels genoeg....
annastasia schreef:weule schreef:De discussie zou moeten zijn of paarden nog steeds productiedieren zijn. en ten tweede het gebeurd gewoon, vaak zat meegemaakt dat medicatie niet in het paspoort wordt aangetekend. (eigenlijk nooit meegemaakt dat het wel is aangetekend) En daarbij, bij alle andere productiedieren als kippen, varkens, koeien worden ook medicaties gebruikt die niet mogen en wel gebeuren en wat wij mensen ook gewoon opeten.
Ik hoop niet dat het zover komt dat een gemeente exact weet hoeveel paarden hier wanneer dan ook in de wei lopen, want dan kun je er de donder op zeggen dat we binnen enkele jaren 30 of 50 euro per paard per jaar moeten gaan betalen als 'paardenbelasting'. om nog maar te zwijgen over de gevolgen wat betreft de mestwet, hobbymatig/bedrijfsmatig, aantal paarden, inrichtingen voor een mestopslag, etc... etc.... d'r zijn al regels genoeg....
Deze regels gelden al. Alleen wordt er nog niet zo streng op toegezien.