Geen heroverweging omtrent chipverplichting

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Geen heroverweging omtrent chipverplichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 14:16

www.horses.nl

Staatssecretaris Bleker van Ministerie van ELenI is niet van plan de chipverplichting voor paarden in Nederland te herzien. PVV-Kamerlid Dion Graus vroeg Bleker afgelopen dinsdag tijdens het begrotingsdebat of de staatssecretaris kan onderzoeken of er andere chipmogelijkheden zijn. Volgens Bleker zijn de alternatieven al eerder onderzocht en niet geschikt bevonden.

Volgens Graus zijn er paarden die ernstig last hebben van het plaatsen of dragen van de registratiechip. Hij vroeg Bleker daarom of er andere chipmogelijkheden zijn. “Let wel, ik ben heel blij dat dieren geregistreerd worden, zodat men in geval van diefstal en andere wantoestanden de eigenaar kan opsporen, maar kan er onderzocht worden of die chip misschien beter op een andere plek geplaatst kan worden? De chips gaan namelijk nogal wandelen, met als gevolg ontstekingen en problemen bij dieren”, aldus Graus.

Lees de rest van het artikel hier.

horseyfries

Re: Geen heroverweging omtrent chipverplichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:36

Ik heb nog nooit een probleem daarvan zien ontstaan bij een paard, en zie er toch behoorlijk wat. Wel heb ik al een aantal keren meegemaakt dat de chip niet terug te vinden is, maar dat hoeft niet te betekenen dat hij is gaan wandelen, hij kan ook gewoon kapot zijn.

Wie kent paarden die er ontstekingen en problemen van hebben gekregen?

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:38

horseyfries schreef:
Ik heb nog nooit een probleem daarvan zien ontstaan bij een paard, en zie er toch behoorlijk wat. Wel heb ik al een aantal keren meegemaakt dat de chip niet terug te vinden is, maar dat hoeft niet te betekenen dat hij is gaan wandelen, hij kan ook gewoon kapot zijn.

Volgens mij kun je er via google heel veel vinden, paarden die niet meer kunnen inbuigen etc.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:41

Ook ik heb nog nooit problemen gezien bij de chip.
En er zijn heel wat paarden door mij gezien en gecontroleerd op de chip.

Er is wel een chip serie geweest, enkele jaren geleden, die kapot gegaan zijn, dus niet meer te lezen waren.
De chip was op een rontchen foto nog wel te zien in de hals.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:42

VinandoW schreef:
horseyfries schreef:

Volgens mij kun je er via google heel veel vinden, paarden die niet meer kunnen inbuigen etc.

Geef mij de goede trefwoorden voor de googel, aub ?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:46

Antichip of zo?
Ik ken zowiezo al 1 paardeneigenaar die genoodzaakt geweest is zijn (ster)merrie uit haar lijden te verlossen, de chip zat in een zenuwbaan en die schade zou ook niet over gaan bij verwijdering.
Wat die anti-diefstal betreft, ik denk dat Swieber hier op Bokt daar hele andere ervaringen mee heeft, en wat dat betreft is ze niet de enige.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:49

Ik wist helemaal niet dat dat kon :+ Komt dat dan gewoon doordat het chippen niet goed gebeurt is ofzo?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:54

Dan is die chip verkeerd geplaatst.
En wat anti diefstal betreft.
Chippen voorkomt geen diefstal.
Alleen als een paard weer gevonden wordt dan kan via het chipnummer het desbetreffende stamboek geraadpleegd worden wie de laatste geregistreerde eigenaar is.
En bij diefstal van je paard kan je bij de politie aangifte het chipnummer opgeven.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:59

Ariebren schreef:
Dan is die chip verkeerd geplaatst.
En wat anti diefstal betreft.
Chippen voorkomt geen diefstal.
Alleen als een paard weer gevonden wordt dan kan via het chipnummer het desbetreffende stamboek geraadpleegd worden wie de laatste geregistreerde eigenaar is.
En bij diefstal van je paard kan je bij de politie aangifte het chipnummer opgeven.

En dan laat de 'nieuwe' eigenaar 'm overschrijven op zijn/haar naam en daar sta je dan als 'oude' eigenaar zonder je gestolen paard.
Kwestie van zeggen dat je het paspoort kwijt bent en een nieuwe aanvragen..
Ik geloof niet dat de politie ieder paard dat ze tegenkomen gaan scannen of het paard toevallig staat geregistreerd als gestolen zijnde..

Vind het nog steeds onnodig om paarden te chippen, er is zoveel fraude mogelijk.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 15:01

Het wordt tijd dat er maatregelen worden getroffen.
Het is toch van den zotte dat de paardensector er op een vrij lakse manier met de indentificatie en registratie mee om gaat?

Kom op zeg, het systeem werkt nog helemaal niet.
Laten we eerst maar eens beginnen de eigenaren ook te registreren.
En op den duur maatregelen nemen tegen de mensen die hun dier niet hebben gechipt of op een andere manier hebben laten registreren.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 15:37

als we beginnen met het registreren van eigenaren krijgen we over enkele jaren een paardenbelasting, net als een hondenbelasting... In sommige gevallen is het goed als niet alles tot in detail bekend is.. Identificatie van paarden oké. Registratie is het afwegen waard....

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 15:37

Hier kwamen eens 2 pony's aangewandeld, toevallig kwam de DA vlak daarna en vroegen we hem of hij de chip nrs uit wilde lezen, hij vertelde toen dat er geen overkoepelend orgaan is waardoor je zou moeten gokken wat voor een ras het is en bij dat stamboek vragen of ze dat chip nr kennen...
Dat is toch van de gekke dat er zoveel geld in om is gegaan en dat we er nu gewoon nog niks mee kunnen?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 15:44

weule schreef:
als we beginnen met het registreren van eigenaren krijgen we over enkele jaren een paardenbelasting, net als een hondenbelasting... In sommige gevallen is het goed als niet alles tot in detail bekend is.. Identificatie van paarden oké. Registratie is het afwegen waard....

In feite val je onder het (oude) LNV als eigenaar van paarden.
Ik ben best bereid daar een bedrag aan te betalen in ruil voor een UBN nummer.

Paarden worden nog steeds als ''productiedieren'' gezien, en met het oog op dierziekten is het zaak alles goed in beeld te krijgen.
Ook het feit dat veel paarden in de menselijke consumptie terecht komen.

Het is toch van den zotte dat een paard in de consumptieketen terecht kan komen, terwijl er in het verleden (en misschien wel recentelijk verleden) middelen in zijn gekomen die eigenlijk uitsluiting van de menselijke keten hadden moeten betekenen.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 15:53

annastasia schreef:
weule schreef:

In feite val je onder het (oude) LNV als eigenaar van paarden.
Ik ben best bereid daar een bedrag aan te betalen in ruil voor een UBN nummer.

Paarden worden nog steeds als ''productiedieren'' gezien, en met het oog op dierziekten is het zaak alles goed in beeld te krijgen.
Ook het feit dat veel paarden in de menselijke consumptie terecht komen.

Het is toch van den zotte dat een paard in de consumptieketen terecht kan komen, terwijl er in het verleden (en misschien wel recentelijk verleden) middelen in zijn gekomen die eigenlijk uitsluiting van de menselijke keten hadden moeten betekenen.

De discussie zou moeten zijn of paarden nog steeds productiedieren zijn. en ten tweede het gebeurd gewoon, vaak zat meegemaakt dat medicatie niet in het paspoort wordt aangetekend. (eigenlijk nooit meegemaakt dat het wel is aangetekend) En daarbij, bij alle andere productiedieren als kippen, varkens, koeien worden ook medicaties gebruikt die niet mogen en wel gebeuren en wat wij mensen ook gewoon opeten.

Ik hoop niet dat het zover komt dat een gemeente exact weet hoeveel paarden hier wanneer dan ook in de wei lopen, want dan kun je er de donder op zeggen dat we binnen enkele jaren 30 of 50 euro per paard per jaar moeten gaan betalen als 'paardenbelasting'. om nog maar te zwijgen over de gevolgen wat betreft de mestwet, hobbymatig/bedrijfsmatig, aantal paarden, inrichtingen voor een mestopslag, etc... etc....

d'r zijn al regels genoeg....

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 15:57

weule schreef:
De discussie zou moeten zijn of paarden nog steeds productiedieren zijn. en ten tweede het gebeurd gewoon, vaak zat meegemaakt dat medicatie niet in het paspoort wordt aangetekend. (eigenlijk nooit meegemaakt dat het wel is aangetekend) En daarbij, bij alle andere productiedieren als kippen, varkens, koeien worden ook medicaties gebruikt die niet mogen en wel gebeuren en wat wij mensen ook gewoon opeten.

Ik hoop niet dat het zover komt dat een gemeente exact weet hoeveel paarden hier wanneer dan ook in de wei lopen, want dan kun je er de donder op zeggen dat we binnen enkele jaren 30 of 50 euro per paard per jaar moeten gaan betalen als 'paardenbelasting'. om nog maar te zwijgen over de gevolgen wat betreft de mestwet, hobbymatig/bedrijfsmatig, aantal paarden, inrichtingen voor een mestopslag, etc... etc.... d'r zijn al regels genoeg....

Deze regels gelden al. Alleen wordt er nog niet zo streng op toegezien.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 16:00

annastasia schreef:
weule schreef:

Ik hoop niet dat het zover komt dat een gemeente exact weet hoeveel paarden hier wanneer dan ook in de wei lopen, want dan kun je er de donder op zeggen dat we binnen enkele jaren 30 of 50 euro per paard per jaar moeten gaan betalen als 'paardenbelasting'. om nog maar te zwijgen over de gevolgen wat betreft de mestwet, hobbymatig/bedrijfsmatig, aantal paarden, inrichtingen voor een mestopslag, etc... etc.... d'r zijn al regels genoeg....

Deze regels gelden al. Alleen wordt er nog niet zo streng op toegezien.

deze regels zijn onduidelijk, verschillend per gemeente en per provincie en staan ter discussie.
en in 80% van de gevallen (bij bijna elke paardenhouder) is het goed dat de gemeente niet de vergunningen etc... controleert, want daar zijn overtredingen/tekortkomingen.

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 17:29

Ik ben zelf chipper en als de chip op de juiste plaats word ingebracht levert het echt geen problemen op.
De chip kan dan ook niet gaan wandelen omdat hij in de spier geplaatst word en daar inkapselt..

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:02

Ik heb geen chip bij mijn pony. heb het gedaan met DNA vastleggen. Kost wat meer maar is wel veilig.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:16

Ik zie dat er wat misverstanden zijn over de chip registratie.

Een paard kan alleen overschreven worden op een nieuwe eigenaar door het stamboek indien de oude eigenaar daar een formulier voor ondertekend.

Dus als je een paard koopt zonder overschrijvings formulier dan moet je al gaan denken, klopt dit wel ??
Het paspoort wat bij het te kopen paard geleverd moet worden heeft ook een ten naamstelling erin staan.
Daarnaast heeft het PVE een data bank voor de chip nummers.
Voer je chip nummer van je paard maar in en je krijgt te zien onder welk stamboek er gechipt is.
Bij dit stamboek kan je dan navragen of de gegevens kloppen.

Het chip systeem klopt.
Alleen de koper moet er wat allerter mee omgaan.

Daarnaast is en blijft een paard een slachtdier.
Vandaar dat een DA in het paspoort moet aangeven of het paard medicijnen heeft gehad die de slacht voor menselijke consumptie kunnen uitsluiten.
Zie wat er nu gebeurd met het ontwormen.
Lees de bijsluiter.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:46

http://www.invisio.nl/antichip/

Daar staat veel info op met wat er mis kan gaan met chippen.

Dat chips regelmatig "stuk" zijn weet ik ook.
Volgens mijn dierenarts komt het toch wel regelmatig voor.

Bovendien is de chip eenvoudig te kraken. Lees meer hierover op bovenstaande website.

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:53

De chipplicht bestaat pas sinds 1 juli 2009. Daarvoor kon je je paard ook laten registreren door een dierenarts een paar manen uit te laten trekken. Aan de hand daarvan werd dan een dna-profiel vastgesteld. Dat was weliswaar een paar centen duurder maar een aanzienlijk veiliger methode dan een chip inbrengen.

Want een chip inbrengen is niet zo eenvoudig en veilig als het klinkt. In de eerste plaats moet het deskundig en volledig steriel gebeuren, in de tweede plaats kan een chip in principe altijd gaan zwerven in de hals van het paard. Er zijn legio voorbeelden van chips die het paard belemmeren in zijn stelling, en zelfs van chips die gruwelijke ontstekingen veroorzaken. Verder voorkomt een chip geen fraude want kwaadwilligen kunnen een chip ook weer (laten) verwijderen door malafide dierenartsen.

Niet voor niks heeft een aantal mensen - waaronder Anky van Grunsven, Jeroen Dubbeldam, IJsbrand Chardon en Jan Tops - zich verenigd in de Groep Nijhof, die zich verzet tegen de chipplicht. Zie de website http://www.invisio.nl/antichip/

Ik persoonlijk ben van mening dat het vaststellen van een dna-profiel een aanzienlijk veiligere, meer diervriendelijke en fraudebestendige methode is om je paard te laten registreren.

Ik vind het dus idioot dat de chipplicht niet eens meer wordt heroverwogen door staatssecretaris Bleker (CDA).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:27

Ariebren schreef:
Een paard kan alleen overschreven worden op een nieuwe eigenaar door het stamboek indien de oude eigenaar daar een formulier voor ondertekend.

:n

Ik heb alleen het BWP nog een handtekening van de oude eigenaar aangeleverd en dat komt omdat het verplicht is voor de Belgische databank.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:14

Heb inmiddels al heel wat paarden behandeld t.g.v. het gaan 'wandelen' van een chip. Allerlei klachten

Daarnaast is de registratie in het paspoort voorzien van chipnummer geen eigendomsbewijs. ( registratie van diegene die het paard ooit heeft doen chippen)
Natuurlijk vind ik het heel goed dat er een registratie komt van dieren in het algemeen ( verlies, diefstal), maar het systeem lijkt zo lek als een mandje. Wat doen we onze dieren aan t.g.v. zo een falend systeem?
Daarnaast, de afspraken gemaakt in de EU over het chippen. Het lijkt erop dat ieder land zijn eigen beleid heeft omtrend registratie.
Ik woon op de grens.... en nu...? Wat als een van mijn paarden gestolen wordt en over de grens verkocht wordt? Helpt de chip? Of is registratie via DNA ook afdoende. Chip is eenvoudiger te registreren, maar werkt het in praktijk?

Hoop dat de toekomst antwoorden zal geven op al onze twijfels en vragen en daarmee een uitkomst kan bieden.
Samenwerking tussen alle partijen!

meagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:22

wij hebben een paad gehad die wel gechipt was en waar we op een gevenenmend de chip ik de buik terug vonden

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:25

'Leuk' filmpje.
Paard is 2 jaar geleden gechipt. Niets aan de hand. Paard had nergens last van. Paar maanden geleden, 2 jaar na het chippen, ontwikkeld zich een abces op de plek waar de chip is ingebracht.

Kijk en huiver http://www.youtube.com/watch?v=veuZr0RDn2U

De merrie staat nu nog steeds onder behandeling bij een fysiotherapeut vanwege klachten van een stijve hals en niet kunnen buigen naar links.

Het zoveelste bewijs dat chippen niet veilig is.
Vandaar [LN] Petitie voor diervriendelijke identificatie