In de Amerikaanse staat Wisconsin zijn gisterochtend 24 paarden overleden bij een hevige stalbrand. De brand brak rond half 9 's ochtends uit bij het Human Organisation Rescueing and Saving Equine Centrum (HORSE) uit in Rock County.
Cindy en Jim Bondowski van Horse slaagden erin om vijf paarden te redden, maar voor vierentwintig dieren kwam alle hulp te laat. "We keken richting de stal en er kwam rook uit de bovenkant. We renden naar buiten om de deur te openen, maar alles was zwart en de hitte was enorm."
HORSE werd 15 jaar geleden opgericht. Veertien van de paarden waren paarden die uit vervelende omstandigheden werden gered, tien dieren waren eigen paarden. De twintig paarden die in de paddocks bleven ongedeerd.
De organisatatie verloor naast de dieren ook nog hoofdstellen, zadels, dekens, voer en medicatie. "De hele stal is weg. Het is een verschrikking."
Er loopt een onderzoek naar de toedracht van de brand.
Dat lijkt mij het ergste wat je als paardenhouder kan gebeuren. En stel dat je er bij kunt komen, heb ik gehoord dat de paarden het vaak niet vertrouwen om met je mee te komen. Wat kun je dan doen... Volgens mij zou ik gek worden als onze stallen in brand staan en je kunt niets.
he bah wat naar om te horen! niet alleen verschrikkelijk voor de paarden maar ook voor de organisatie. Denk je super bezig te zijn voor de paarden wereld krijg je dit.. Hoop dat ze het geld, hoop en doorzettingsvermogen kunnen vinden om hert opnieuw op te bouwen!