Onderzoek door Rijkswaterstaat naar ongeluk op strand

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Onderzoek door Rijkswaterstaat naar ongeluk op strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 12:36

http://www.noordhollandsdagblad.nl/

Kan een milieuvriendelijk strandproject vijandig zijn voor mens en dier? Het zou zo maar kunnen dat de ongelukken op het strand van Egmond zijn veroorzaakt door werkzaamheden aan Ecobeach. Twee paarden moesten daarbij afgemaakt.

Het water heeft zijn laagste stand bereikt, net als zondagochtend rond half negen. De littekens van het ongeval zijn weggespoeld door de getijden, of weggewaaid door de wind. Maar het strand tussen Egmond en Castricum, bij paal 42.750, draagt nog wel de sporen van het werk aan Ecobeach. En duidelijk is nog te zien hoe dier, mens of machine kunnen wegzakken.

Een week geleden werd op deze plek met een graafmachine een groot aantal witte palen uitgegraven. Waarschijnlijk markeerden deze palen het Ecobeach-project van Rijkswaterstaat. Het is de plaats waar zaterdag en zondag twee paarden in het 'drijfzand' terecht kwamen, een been braken en moesten worden afgemaakt.

Rijkswaterstaat stelt een onderzoek in, maar heeft al wel toegegeven dat er werkzaamheden op de bewuste plek hebben plaatsgevonden. ,,Ze stellen zich in het contact met ons erg schappelijk op'', zegt Janet Castricum, de begeleidster van de groep van twaalf ruiters.

Mocht Rijkswaterstaat schuld dragen aan het dubbele ongeval, kan het een flinke schadeclaim verwachten. De kosten van hulpverlening ' twee ambulances, twee wagens van de Reddingsbrigade, een auto van de KNRM, behandeling in het ziekenhuis ' plus de arbeidskosten van de gewonde berijdster, worden door Janet Castricum geschat op enkele tienduizenden euro's. ,,Tegenwoordig mag je dat soort bedragen wel verwachten na zo'n ongeluk.''

Daar komt de vervanging van het afgemaakte paard nog bij. ,,Ook nog eens tenminste vierduizend euro'', weet de begeleidster. Het paard valt niet onder de verzekering - 'da's veel te duur' - en zal ook op Rijkswaterstaat worden verhaald. Een viervoeter van de 'buren' van Manege De Hoef, Manege Groot, werd een dag eerder afgemaakt.

In 2006 startte Rijkswaterstaat een proef om het strand op een milieuvriendelijke manier te verbreden. Door 'naar Deens model' grote pijpen in het zand te persen, zou het zand beter 'aanjongen'. Er werden tussen Egmond en Castricum twee smalle stroken van elk een kilometer breed aangewezen.

Verwant artikel
[VN] Amazones gewond en paard dood op strand

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:41

ja de emotionele schade is niet te vergoeden maar idd als RWS het niet netjes heeft aangekaart waar de gevaren zone is, dan is dat nalatigheid, zoals ik het nu lees stellen ze zich erg schappelijk op, zo hoort het mi ook, ik hoop dat het een bevredigend resultaat op levert voor de betrokkenen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:42

Ik geloof dat het nu toch wel op zijn plaats is dat een heel aantal bokkers hun excuses maken, de dingen die ik gister voorbij heb zien komen waren echt niet netjes en zeker niet na dit nieuws.

mbkaatje

Re: Onderzoek door Rijkswaterstaat naar ongeluk op strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:50

Dat ging weer echt op z'n "boks".

In ieder geval is het goed dat ze dit onderzoeken en zich op geen goede manier opstellen. Ze wijzen niet gelijk aansprakelijkheid af.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:50

Nee daar ben ik het inderdaad wel met je meeeens 'anneliesdj' ..

Natuurlijk blijft het erg wat er gebeurd is wat de oorzaak geweest mag zijn en wens
ik nog steeds sterkte aan de ruiter, betrokkenen en eigenaren van de paarden :(:) ..

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:58

Tja, het gebeurd zo vaak dat er veel te snel geconcludeerd wordt. Buiten speculaties om; hier was er gewoon door veel bokkers keihard geconcludeerd. "Gelukkig" spelen er dus nu ook andere zaken mee waardoor deze verschrikkelijke dingen gebeurd zijn. Er valt de amazones dus niets te verwijten.

Ik vind de houding van RWS op dit moment erg netjes. Ze tonen zich behulpzaam en willen ook graag tot een oplossing komen. Ik hoop dan ook dat ze daar toe komen en alles netjes geregeld wordt voor de betrokkenen!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:10

anneliesdj schreef:
Ik geloof dat het nu toch wel op zijn plaats is dat een heel aantal bokkers hun excuses maken, de dingen die ik gister voorbij heb zien komen waren echt niet netjes en zeker niet na dit nieuws.

Inderdaad!

Het is altijd zo makkelijk oordelen....

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:11

anneliesdj schreef:

Inderdaad, ben het hier helemaal mee eens :j

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:18

Ik ben blij te lezen dat RWS zich schappelijk opsteld. Ik hoop dat alle betrokkenen er uit kunnen komen.

Ik hoop dat het meisje die op Beppie reed zich snel wat beter voelt

AnneOmieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:29

Nou lekker dan zeg... ik denk dat ik voorlopig het strand meer even zal vermijden! Ik stond zaterdag ook al op het strand van Bergen aan zee en daar waren ze met die grote pijpleidingen bezeg en konden we het strand niet op. Echt vreselijk wat er is gebeurd, had iedereen kunnen overkomen. Moet achteraf misschien blij zijn dat wij het strand niet op konden door de werkzaamheden!

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:42

oke, het strand ga ik gelukkig al twee maanden niet op i.v.m zwangerschap (en op de een of andere manier durf ik daar op eens niet meer te rijden, voor gevoel misschien). Normaal pakken we in de wintermaanden iedere week het strand wel even mee, nu maar even blijven hobbelen in de bossen.

Het is en blijft een naar verhaal. helemaal als het misschien voorkomen had kunnen worden door aan te geven dat er werkzaamheden geweest waren. Maar dat zullen we nooit weten helaas!

Manjafiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:28

Citaat: "Mocht Rijkswaterstaat schuld dragen aan het dubbele ongeval, kan het een flinke schadeclaim verwachten."

Rijkswaterstaat doet onderzoek naar de Ecobeach-project van Rijskwaterstaat? :? Laat me raden wat er uit het onderzoek naar voren gaat komen. Doet me een beetje denken aan: "Wij van wc eend vinden dat wc eend...."

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:50

Sammie schreef:
Kan een milieuvriendelijk strandproject vijandig zijn voor mens en dier? Het zou zo maar kunnen dat de ongelukken op het strand van Egmond zijn veroorzaakt door werkzaamheden aan Ecobeach. Twee paarden moesten daarbij afgemaakt.

Het water heeft zijn laagste stand bereikt, net als zondagochtend rond half negen. De littekens van het ongeval zijn weggespoeld door de getijden, of weggewaaid door de wind. Maar het strand tussen Egmond en Castricum, bij paal 42.750, draagt nog wel de sporen van het werk aan Ecobeach. En duidelijk is nog te zien hoe dier, mens of machine kunnen wegzakken.

Een week geleden werd op deze plek met een graafmachine een groot aantal witte palen uitgegraven. Waarschijnlijk markeerden deze palen het Ecobeach-project van Rijkswaterstaat. Het is de plaats waar zaterdag en zondag twee paarden in het 'drijfzand' terecht kwamen, een been braken en moesten worden afgemaakt.

Rijkswaterstaat stelt een onderzoek in, maar heeft al wel toegegeven dat er werkzaamheden op de bewuste plek hebben plaatsgevonden. ,,Ze stellen zich in het contact met ons erg schappelijk op'', zegt Janet Castricum, de begeleidster van de groep van twaalf ruiters.

Mocht Rijkswaterstaat schuld dragen aan het dubbele ongeval, kan het een flinke schadeclaim verwachten. De kosten van hulpverlening ' twee ambulances, twee wagens van de Reddingsbrigade, een auto van de KNRM, behandeling in het ziekenhuis ' plus de arbeidskosten van de gewonde berijdster, worden door Janet Castricum geschat op enkele tienduizenden euro's. ,,Tegenwoordig mag je dat soort bedragen wel verwachten na zo'n ongeluk.''

Daar komt de vervanging van het afgemaakte paard nog bij. ,,Ook nog eens tenminste vierduizend euro'', weet de begeleidster. Het paard valt niet onder de verzekering - 'da's veel te duur' - en zal ook op Rijkswaterstaat worden verhaald. Een viervoeter van de 'buren' van Manege De Hoef, Manege Groot, werd een dag eerder afgemaakt.

In 2006 startte Rijkswaterstaat een proef om het strand op een milieuvriendelijke manier te verbreden. Door 'naar Deens model' grote pijpen in het zand te persen, zou het zand beter 'aanjongen'. Er werden tussen Egmond en Castricum twee smalle stroken van elk een kilometer breed aangewezen.

Verwant artikel
[VN] Amazones gewond en paard dood op strand

Als ik het dus goed begrijp is juist door het verwijderen van de palen dit zand veranderd in drijfzand???

Het lijkt mij heel normaal dat door het inslaan van de pijpen de harde laag aangetast is en door het verwijderen van de palen de stevigheid die het zand bijelkaar hield totaal verdween. Of hoe moet ik dit zien?

Ben benieuwd of we nog excusses krijgen van de dames die zo hoog van de toren riepen dat het aan de amazones lag. Ik vond het echt schandalig.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 24-11-10 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:52

Op www.rtvnh.nl lees ik dat ze zo lang het onderzoek loopt, gestopt zijn met de werkzaamheden en er zijn inmiddels waarschuwingsborden op het strand geplaatst.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:22

en nu maar weer hopen dat iedereen die borden laat staan. Helaas zullen die wel weer heel snel weggekaapt worden, aangezien tegenwoordig niemand meer van een ander z'n spullen af kan blijven.

Edit: net even opgezocht waar deze paal staat. Als je bij egmond-binnen het strand op gaat is het naar links. Richting egmond aan zee, bergen is dus veilig om te rijden. Het is dus het stuk tussen Egmond-Binnen en Castricum aan zee. Bijna aan het eind van het aktiviteitenstrand. Aktiviteiten strand is te herkennen aan de oranje band op de kop van de paal.

LET OP: Ga dus niet tussen Castricum aan Zee en Egmond-Binnen op het strand rijden!!!

Hier kun je de kaart vinden, de zwarte cijfers zijn de nummers van de palen.
http://www.bergen-nh.nl/downloads/strandbord.pdf
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 24-11-10 16:33, in het totaal 3 keer bewerkt

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:28

mbkaatje schreef:
Op http://www.rtvnh.nl lees ik dat ze zo lang het onderzoek loopt, gestopt zijn met de werkzaamheden en er zijn inmiddels waarschuwingsborden op het strand geplaatst.

Typisch gevalletje van 'als het kalf verdronken is, dempt men de put'

Ik heb met verbazing in het vorige topic zitten lezen hoe mensen meteen maar een mening hebben en de schuld volledig bij de ruiters neerlegden. Dit verbaasde me al heel erg, want iemand die regelmatig op het strand komt weet wel ongeveer wat hij/zij kan verwachten en zal geen onnodige risico's nemen. Toch wist een aantal Bokkers zeker waar de schuld lag. Wordt het niet eens tijd dat dit soort mensen hun excuses aan gaan bieden of een waarschuwing krijgen van de Mod's?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:32

Helemaal mee eens netje

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:46

Van mij zou dat ook wel mogen. Het wordt wel heel makkelijk gedaan. Viel mij ook op dat de conclusies vaak werden genomen door mensen die nooit of bijna nooit op het strand komen.
Ik heb echt nog nooit drijfzand op het strand meegemaakt of erover gelezen.

Maar goed, vorige week had ik ook een mening over de paarden die tot kniehoogte in het water stonden in een overstroomde rivier, terwijl ik daar niet bekend ben.

Soms is het ook wel hoe je dingen brengt / opschrijft.

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:32

Goh, in dit topic is het ineens een stuk rustiger dan in het vorige.
Waar zijn nu ineens al die mensen die meteen hun ongezouten mening moeten geven? Waarschijnlijk zitten zij zich nu ergens in een hoekje te schamen.
En dan denk ik, als je in het vorige topic zo'n vrouw of vent was, reageer hier dan ook even.

Levensgevaarlijk zeg, dat drijfzand. Dat er niet meer ongelukken gebeurd zijn is bijna een wonder.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:34

Wel fijn dat er nu opheldering is qua nieuws. Er werd inderdaad nogal grof gereageerd in het andere topic hopelijk zien zij nu zelf ook in dat ze fout zaten.

Zo zie je maar weer dat je de media niet direct op het woord moet geloven al vind ik het wel heel slecht dat ze nauwelijks tot niet de feiten hebben gecheckt bij de andere nieuwsberichten.

Stom dat er eerst iets fout moet gaan voordat er waarschuwingsborden neergezet worden. Als de maneges van tevoren gewaarschuwd waren was er niks aan de hand geweest. Maar ja, altijd makkelijk gezegd achteraf. Ik hoop dat de ruiters er snel bovenop komen en weer lol kunnen krijgen in het paardrijden al zal dat wel tijd nodig hebben na zo'n drama.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:42

zo nu kan ik eindelijk even mijn zegje doen aangezien die vorige topic op slot was...

maar sommige bokkers mogen hier wel excuses neerzetten zowel excuus tegen de ruiters die als dierenbeulen en weet ik t wat allemaal nog meer uitgemaakt zijn als de maneges die in slecht daglicht zijn gezet en die bokkers mogen zich ontzettend gaan schamen

de ritten van beide maneges waren in groepen. t drijfzand zie je niet je komt er enkel achter als je er al op loopt..
de berichten in het andere topic hebben mij egt ontzettend kwaad gemaakt.
jullie lezen kennelijk enkel wat jullie willen lezen en de krant heeft een hoop verdraait etc.
ik heb zelf jaren op manege de hoef gereden en je mag zoiezo niet met de groep strandrit dichtbij t water rijden omdat dat gevaarlijk kan wezen...
t moet voor alle ruiters een hel zijn geweest dit weekend op t strand zowel de zaterdag als de zondag.
dan niet t bedenken wat er met de andere paarden hadden kunnen gebeuren als ze daar allemaal reden.

ik heb t meisje persoonlijk gesproken van de pony van zaterdag en ik hoop niet dat zei de berichten hier op bokt leest...
want er waren toch een hele hoop smerige berichten neergezet naar de meiden toe en ook door sommige mensen naar de maneges toe.(volgens mij hete het smaad? als je iemand of een bedrijf zwart maakt)
alsof hun er wat aan hebben kunnen doen drijfzand kan je niet zien.

ik hoop dat de borden goed zichtbaar zijn op t strand nu en dat er verder wel meer onderzoek is.
en hopelijk blijven de borden ook staan ... maar al met al met wandelen is t strand al drassig ik ga pas t strand op zodra er ook normaal t wandelen valt zonder dat ik zelf wegzak

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:53

Het is een vreselijk ongeluk, heel veel sterkte voor alle betrokkenen; het moet echt verschrikkelijk zijn zoiets mee te maken...

Ik vind daarnaast ook dat er excuses aangeboden mogen worden voor een aantal opmerkingen. Bedenk dat er niemand is die zijn of haar paard vrijwillig het drijfzand in stuurt...

Aan de andere kant gaf dat artikel ook een heel fout beeld van het gebeuren, waardoor deze bokkers te snel met emotionele (en ondoordachte) uitlatingen kwamen...

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:31

Lante schreef:
Aan de andere kant gaf dat artikel ook een heel fout beeld van het gebeuren, waardoor deze bokkers te snel met emotionele (en ondoordachte) uitlatingen kwamen...

Dan nog maar een spreuk: bezint eer ge begint

Je kunt op je vingers natellen dat wanneer zoiets op Bokt gezet wordt het meestal niet lang duurt voor er een getuige zich meldt of iemand uit de naaste omgeving met de juiste versie van het gebeurde. Afgaan op één enkel artikel (waarschijnlijk door een journalist geschreven met de ballen verstand van paardrijden) is van tevoren al weten dat de waarheid vermoedelijk anders zal zijn. Voordat iedereen meteen maar gaat beschuldigen, kan men dus ook gewoon even wachten op meer informatie...

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:36

Ik ben wel gerustgesteld nu ik weet dat drijfzand niet zomaar ontstaat op het strand. Dat vond ik namelijk een enge gedachte. Maar op plaatsen waar niet gewerkt wordt aan het strand moet het dus veilig zijn.

En dat de ruiters die het gebeurde neergesabeld worden door Penny's die niet nadenken, tja, dat is Bokt denk ik. Moet je je dat ook persoonlijk aantrekken wanneer dat gezegd wordt door een kind van 12 die het verhaal niet leest? Ik dacht het niet!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:41

Esperanza, drijfzand kan op het strand altijd voorkomen. Ik weet van vroeger ( 35 jaar geleden) dat we er ook al voor gewaarschuwd werden door de manegehouder als we naar het strand gingen. Toen werd er nog helemaal geen zand opgebracht o.i.d., maar ook toen speelde het dus al.
Ik weet wel van destijds dat het altijd heel nat zag, dat zand dat drijfzand was geworden. Zolang het dus halfnat is ( je snapt denk ik wel wat ik bedoel) is het geen drijfzand.
http://www.vragen.org/algemeen/336/wat- ... fzand.html . Hier staat wel dudielijke informatie.