Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
) om eea met een kritische blik te bekijken. Jaarlingen trainen vind ik dan ook totaal onacceptabel, en dan druk ik me nog zacht uit. Chantalll schreef:Wat jij wil ... die eeuwig durende discussie ...
Ik denk er in ieder geval anders over ... Heb zelf een anderhalf jarige in training staan die het ook super doet ... het is maar net op welke stal je bent ... En ja hoor ik vind het zeker acceptabel ... Het is maar net of je je dier als dier ziet ... en dat zie ik zeker wel ...
En als jij in de draverswereld zit/zat dan hoor je te weten dat hier geen geld te verdienen valt :-P
Ben ik nl wel benieuwd naar nav deze reactie.
peer2005 schreef:Cayenne schreef:Ik heb dit seizoen twaalf jaarlingen beleerd.
Het is maar waar je trots op bentEen jaarling hoort niet 'beleerd', een jaarling hoort in de wei, tussen soortgenoten op te groeien. Maarja, geld verblindt he... een andere reden hiervoor kan ik tenminste niet verzinnen.
geld.. Geld .. haha en dat zeggen de rijpaardmensen over de drafsport.. dat laat maar weer zien hoeveel ze er vanaf weten
Citaat:Hoe zie jij een dier als dier dan? Wat houd dat in?Ben ik nl wel benieuwd naar nav deze reactie.
)
Ik zie niet in wat daar stressvol aan is?
Ik houd me nl niet bezig met 2 jarige rijpaardhengsten of 3 jarigen die al lekker in de krul moeten lopen, daar ben ik het ook niet mee eens maar daar gaat het hier toch niet om?
peer2005 schreef:Zit niet zo te zeuren daffie. Ik ben heus wel goed bij mijn verstand, heb vele zomers lang met dravers en pacers gewerkt in Wales. Dus ja, die zijn er wel degelijk, en wel in grote getale.
Wij hebben er nog eens twee jaarlingen naartoe verkocht, toen ik contact had met iemand die een fokproduct van ons had
Wales heeft inderdaad ook nog eens een eigen organisatie. peer2005 schreef:Maar ook ben ik van mening dat je een te jong paard gemakkelijk mentaal en lichamelijk naar de vernieling helpt, ik weet niet of jullie in een droomwereld leven hoor maar de meeste dravers zijn na een paar jaar afgeschreven, de blessuregevoeligheid is niet te zuinig en een groot gedeelte belandt jaarlijks in de salami. Sja
Haar leeftijdsgenootje Point is wel beleerd als jaarling, maar weer op rust gegaan omdat hij nog niet klaar was om te koersen. Hij is als driejarige gestart, tot anderhalf jaar geleden. Nooit een blessure gehad, keiharde benen en een ontzettend lollig paard
Mentaal echt niets mis mee.
En dat terwijl ieder paardenskelet zich toch echt op dezelfde manier ontwikkelt.... peer2005 schreef:@Wendy: bedankt voor je duidelijke post! Ben wel benieuwd naar die onderzoeken, heb met zoeken weinig kunnen vinden helaas. Mn of die ook betrekking hebben op de lange termijn. Vwb jou en R.M.: ik geloof best dat jullie degelijke paarden hebben, maar om op basis daarvan te concluderen dat dravers meestal NIET na een paar jaar worden afgeschreven en afgeserveerd geldt m.i. niet.
Citaat:Ik weet donders goed dat er bij elke tak van sport excessen zijn. De IJslandersport waar ik zelf actief in ben is een aantal jaar geleden ook geconfronteerd met heftig beeldmateriaal wat het eea negatief onder de aandacht bracht. In plaats van in de verdediging te schieten is het dan beter om juist de kop UIT het zand te halen. Kritisch zijn op je eigen 'wereldje' kan echt geen kwaad!
NB: en dan maken wij ons in het 'IJslanderwereldje' druk dat paarden 'al' op hun 4e beleerd worden, is nl veeeels te vroegEn dat terwijl ieder paardenskelet zich toch echt op dezelfde manier ontwikkelt....
WendyBZ schreef:Ik heb even voor je gezocht. In het fokkerijnummer van 2009 staat het volgende: In 2007 heeft het bestuur van de fokkerijvereniging een wensenlijst naar de NDR gestuurd, hier stond ook het e.e.a. op over het uitschrijven van tweejarigenkoersen. Ze wilden toen de tweejarigen zomer-stakes verplaatsen naar het laatste kwartaal van het jaar. Tot dan moesten ze in aug/sept debuteren. "Het tweejarigenbeleleid van de NDR moet erop gericht zijn om de keuze van koersen met 2 -jarigen niet alleen aan trainers en eigenaren over te laten. Zij handelen niet altijd in het belang van het (nog niet volgroeide) paard en ook niet in het belang van de sport in het algemeen." Waarna ze trainers en eigenaren oproepen om zuinig te zijn op vroegrijpe paarden, omdat de kans dan ook groter is dat ze meedoen met de 3- en 4jarige klassieke koersen in het binnen- en buitenland. Scandinavie, Belgie en Frankrijk zijn hierin voorbeelden.
Anders was ikz elf ook nooit voor een Draver gegaan.
Bestuurscrisis, mensen die opstappen, de sport in zware tijden, banen die gesloten worden... Het had geen prioriteit. peer2005 schreef:Daarmee bedoel ik te zeggen, dat dat geen reden is om vroeg te beginnen, omdat ze het dan later 'minder goed op zouden pakken', ofzo....
* van de paardesport absoluut niet hebben.