Langeweg junior beleeft een week vol met uitersten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Langeweg junior beleeft een week vol met uitersten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 17:24

www.frieschdagblad.nl

Meestal zit het mee, een enkele keer niet. Zo kan het leven van Hugo Langeweg junior heel kort worden samengevat. De 23-jarige kampioen bij de pikeurs snelt van zege naar zege. Zo ook zaterdagavond in Wolvega. Hij won met Ardi Boko en Andre W twee koersen om de Breeders Crown. Voor junior was het een mooi slot van een week die dramatisch begon.

Maandagochtend was zijn vader betrokken bij een zwaar auto-ongeluk op de A9. Langeweg senior, die steevast vroeg op stal is, werd om vier uur 's ochtends van achteren met hoge snelheid aangereden toen hij een vrachtwagen inhaalde. Dat senior een Mercedes rijdt en niet in een veel kleinere wagen, is waarschijnlijk zijn redding geweest. De trainerskampioen werd met auto en al gelanceerd. Hij raakte tot tweemaal toe een vangrail en kwam met een enorme klap honderd meter verderop in de middenberm tot stilstand. De brandweer moest hem uit de auto zagen.
,,De kooiconstructie van zijn auto is zijn redding geweest. Anders had hij het niet overleefd, zegt Langeweg junior stellig. Hij kon zaterdag melden dat het zijn vader naar omstandigheden goed ging. ,,Na een dag mocht hij het ziekenhuis alweer verlaten. Hij heeft diverse kneuzingen, een groot gat in zijn achterhoofd en zijn nek doet pijn. Van de dokter moet hij rust houden, maar gisteren was hij alweer op stal. Pa kan niet zo goed stilzitten.
Rustig aan, daar heeft junior ook moeite mee. Dat liet hij zien met zijn rit achter Andre W. De Derbytweede domineerde de Breeders Crown A in 1.14,1. Dat was met afstand de snelste tijd van de avond.
,,Dit paard heeft zich in een paar maanden tijd geweldig ontwikkeld. Begin dit jaar liep hij in zijn eerste koers in Alkmaar 1.22 over 1700 meter. Vandaag is hij over 2100 meter in Wolvega acht seconden sneller. Hij krijgt nu rust. Volgend jaar wacht hem een lucratief circuit voor vierjarigen, dat wordt zijn volgende doel.

In de Breeders Crown A voor Merries greep Langeweg junior nogal verrassend naast de winst. Zijn favoriete Aida Boko strandde op plaats drie, ruim achter de vanuit de laatste bocht ontsnapte Ariane Beemd. Zij sloot daarmee het seizoen af met een totaal gewonnen bedrag van 36.000 euro.
,,Dat is veel geld, ze stond er in alle grote merriekoersen, aldus haar vaste rijder Robin Bakker. ,,Voor veel driejarigen was het seizoen net even te lang, je kunt ze niet al die maanden in topvorm houden. Met Ariane Beemd ging dat wel. Na haar zege in de Fokkers Trofee heeft ze niets meer gedaan. We hebben haar fit gehouden op het strand.

Ook de tweejarigen werkten hun Breeders Crown koersen af. De open afdeling werd gewonnen door Bambi Boko. De kleine merrie ging met succes de confrontatie aan met de hengsten. Ze won met overmacht in een snelle 1.16,6. ,,Starten in de merrieafdeling hebben we met haar nooit overwogen. Ze verdiende tot vandaag al ruim 20.000 euro. Dan moet je niet laf zijn en gaan voor zekerheid, zei trainer Reinier Feelders.

De geboren Amsterdammer traint zijn paarden al jaren in het Duitse Kevelaer. Hij heeft daar momenteel 25 dravers onder zijn hoede. ,,Veel jonge paarden. Dat is de toekomst. Ik heb dit seizoen twaalf jaarlingen beleerd. Hopelijk zit de opvolger van Bambi Boko ertussen.

De koers voor tweejarige merries was voor Broadwaytranss R een formaliteit. Zij kwam in twee eerdere confrontaties met de hengsten maar net tekort voor de winst. ,,Beide keren lag dat aan de startnummers, we moesten achteraan beginnen en dan is winnen heel moeilijk, aldus trainer en rijder Cees Kamminga. Ditmaal was er geen vuiltje aan de lucht, de winnares verbeterde met nog genoeg achter de hand haar record naar 1.16,8.

Het volle en sterk bezette programma werd zaterdag door de wedders gewaardeerd. Dat kwam tot uitdrukking in de wedomzet, die bijna 60.000 euro bedroeg. Dat is de helft meer als een week eerder.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:53

Cayenne schreef:
Ik heb dit seizoen twaalf jaarlingen beleerd.

Het is maar waar je trots op bent :( Een jaarling hoort niet 'beleerd', een jaarling hoort in de wei, tussen soortgenoten op te groeien. Maarja, geld verblindt he... een andere reden hiervoor kan ik tenminste niet verzinnen.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:07

Citaat:
Het is maar waar je trots op bent :( Een jaarling hoort niet 'beleerd', een jaarling hoort in de wei, tussen soortgenoten op te groeien. Maarja, geld verblindt he... een andere reden hiervoor kan ik tenminste niet verzinnen.

Gaan we weer ...

peer2005

Re: Langeweg junior beleeft een week vol met uitersten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:12

Pardon?? Ik 'ga niet weer' hoor....Jij zit blijkbaar in de draverswereld en vindt dit normaal, en geaccepteerd? Ik heb zelf ook genoeg met dravers te maken gehad, zowel hier als in Engeland. Dit weerhoudt me echter niet (integendeel ;)) om eea met een kritische blik te bekijken. Jaarlingen trainen vind ik dan ook totaal onacceptabel, en dan druk ik me nog zacht uit.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:20

Wat jij wil ... die eeuwig durende discussie ...
Ik denk er in ieder geval anders over ... Heb zelf een anderhalf jarige in training staan die het ook super doet ... het is maar net op welke stal je bent ... En ja hoor ik vind het zeker acceptabel ... Het is maar net of je je dier als dier ziet ... en dat zie ik zeker wel ...

En als jij in de draverswereld zit/zat dan hoor je te weten dat hier geen geld te verdienen valt :-P

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:25

Ha ha, Chantalll, dat klopt hoor, die laatste!

Peer2005 ga je er eerst eens in verdiepen voordat je een oordeel velt. Je weet duidelijk niet waar je het over hebt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:46

Chantalll schreef:
Wat jij wil ... die eeuwig durende discussie ...
Ik denk er in ieder geval anders over ... Heb zelf een anderhalf jarige in training staan die het ook super doet ... het is maar net op welke stal je bent ... En ja hoor ik vind het zeker acceptabel ... Het is maar net of je je dier als dier ziet ... en dat zie ik zeker wel ...

En als jij in de draverswereld zit/zat dan hoor je te weten dat hier geen geld te verdienen valt :-P

Hoe zie jij een dier als dier dan? Wat houd dat in? :) Ben ik nl wel benieuwd naar nav deze reactie. :)

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:07

peer2005 schreef:
Cayenne schreef:
Ik heb dit seizoen twaalf jaarlingen beleerd.

'
_O- _O- geld.. Geld .. haha en dat zeggen de rijpaardmensen over de drafsport.. dat laat maar weer zien hoeveel ze er vanaf weten :')

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 06:48

Citaat:
Hoe zie jij een dier als dier dan? Wat houd dat in? :) Ben ik nl wel benieuwd naar nav deze reactie. :)

Hier bedoel ik mee dat een dier geen robot is ... en alles maar kan gaan doen ... waar 60 % van de mensheid wel vanuit gaat ...

Mijn paarden pony's en shets die ik hier op stal heb staan zijn mijn alles ... mens en dier hebben hier wederzijds respect voor elkaar.

En sorry als ik dit er maar weer bij moet halen ... wat ik trouwens heel jammer vind want je hebt hele goede rijpaardmensen ... gelukkig ...

Een draver wordt in de eerste instantie als jaarling spelenderwijs voor de kar beleerd ... Eerst lekker rustig tussen de lijnen aan hobbelen ... en dan na een paar week een karretje er achter ... waar ze dan al negen van de tien keer niks om geven ... zo ook Chumbawumba mijn nakomeling van mijn merrie .... altijd in handen geweest, heeft hier als veulen tussen de paarden en pony's gestaan en ze geeft helemaal nergens om. er gaat een half jaar tot zelfs meer training aan vooraf ... en dit gebeurt dus twee keer in de week.

Als ik dat nu eens ga vergelijken met een 2.5 3 jarig rijpaard wat uit de opfok geplukt wordt .... rondjes mag gaan lopen ... en twee weken later de basis erin heeft zitten ... vertel mij dan ... wat is dan stressvollen voor zo'n veulen/paard ?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 08:11

Aha, en hoe bedoel je dat in reactie op peer? Dat er per paard gekeken wordt oid? (ja sorry, de ochtend is niet mijn beste periode van de dag _O- )

De basis (vooruit, ho, links en rechts) heb je er als je een fatsoenlijke ruiter bent met een keer of 4 rijden in. :+ Ik zie niet in wat daar stressvol aan is?
Een ook dat gebeurt meestal op een rustige manier. Net zoals er tussen de dravers ook mensen zullen zitten die het niet zo "spelenderwijs" doen als jij, zitten die er ook tussen de rijpaarden. Het is nogal zinloos om twee totaal verschillende takken van de paardensport met elkaar te gaan vergelijken. ;)

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:00

Kunnen we eens een keer on topic blijven?! Mooi sport gezien zaterdagavond, vooral de prestatie van Ariane Beemd was knap *D

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:32

OA aan Royal Memory: waar moet ik me dan in verdiepen? ik heb best een beeld van de drafsport hoor, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Dat dat beeld niet 100% positief en hallejujah is, sja, daar mag ik me best over uitspreken lijkt me. Als je het helemaal alleen maar een mooie sport vindt, en het geld speelt totaal geen rol, waarom zet je dan een paard wat nog maar net de veulentijd is ontgroeid al aan het werk? Daar heb ik namelijk nog nooit een echt antwoord op gehad. Want om er dan alleen maar een ander uiterste tegenover te plaatsen ('driejarig rijpaard uit de opfok sleuren en er een z en hs op kwakken') vind ik ook een beetje slap ;)

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:26

Peer2005: wat noem jij werk? Hoe oud is een jaarling in maanden denk jij als hij/zij beleerd wordt en wat versta jij onder dat beleren?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:27

peer2005 dravers in engeland??? Dat geeft wel aan hoe veel kijk je op dravers hebt ja. Drafsport wordt niet tot bijna niet uitgeoefend in engeland, denk dat je in de war bent met een renpaard. En ook in de dravers is het heel simpel dat alleen de jaarlingen die er klaar voor zijn beleerd worden voor de kar. De training die een jaarling krijgt is niks in vergelijking met wat een 3 jarig rijpaard allemaal voor z'n kiezen krijgt. Een jaarling wordt namelijk alleen maar in een rustig tempo gedraafd en snelheid wordt er helemaal niet gevraagd, dit komt pas als ze 2 jaar zijn en klaargemaakt worden voor de klassiekers. Plus niet te vergeten dat de meeste renpaarden en dravers zo vroeg mogelijk in het jaar geboren worden om ze zo lang mogelijk de tijd te geven om te ontwikkelen, omdat deze paarden voor het stamboek per 1 januarie allemaal 1 jaar ouder worden. De klassiekers worden pas tegen het najaar verreden. In tegenstelling tot de dressuur- en spring hengsten die vaak op 2-jarige leeftijd al een zadel op hun rug krijgen om zadelmak gemaakt te worden voor de hengstenkeuring.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:58

Zit niet zo te zeuren daffie. Ik ben heus wel goed bij mijn verstand, heb vele zomers lang met dravers en pacers gewerkt in Wales. Dus ja, die zijn er wel degelijk, en wel in grote getale.

Verder beantwoordt RM mijn vraag niet maar stelt een wedervraag. Daar kan ik op antwoorden dat ik wederom niet aan jullie stereotype beeld voldoe, jammer he ;) Ik houd me nl niet bezig met 2 jarige rijpaardhengsten of 3 jarigen die al lekker in de krul moeten lopen, daar ben ik het ook niet mee eens maar daar gaat het hier toch niet om?

Los van dit alles vind ik dravers trouwens fantastische paarden hoor, en waardeer de 'no-nonsense' cultuur eromheen ook absoluut. Zo staan de dravers op de stallen die ik ken zonder uitzondering veel buiten met soortgenoten, meestal in weer en wind, en dat kan je van de meeste warmbloed rijpaarden niet zeggen.

Maar ook ben ik van mening dat je een te jong paard gemakkelijk mentaal en lichamelijk naar de vernieling helpt, ik weet niet of jullie in een droomwereld leven hoor maar de meeste dravers zijn na een paar jaar afgeschreven, de blessuregevoeligheid is niet te zuinig en een groot gedeelte belandt jaarlijks in de salami. Sja :(

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:11

peer2005 schreef:
Zit niet zo te zeuren daffie. Ik ben heus wel goed bij mijn verstand, heb vele zomers lang met dravers en pacers gewerkt in Wales. Dus ja, die zijn er wel degelijk, en wel in grote getale.

Klopt :) Wij hebben er nog eens twee jaarlingen naartoe verkocht, toen ik contact had met iemand die een fokproduct van ons had :) Wales heeft inderdaad ook nog eens een eigen organisatie.

peer2005 schreef:
Maar ook ben ik van mening dat je een te jong paard gemakkelijk mentaal en lichamelijk naar de vernieling helpt, ik weet niet of jullie in een droomwereld leven hoor maar de meeste dravers zijn na een paar jaar afgeschreven, de blessuregevoeligheid is niet te zuinig en een groot gedeelte belandt jaarlijks in de salami. Sja :(

Dat valt over het algemeen wel mee. Tuurlijk zijn er Dravers die blessuregevoelig zijn, maar dat is ook de reden dat ze het in de drafsport niet doen. Dat heeft niets met de Dravers te maken, maar dat heb je in elke sport. Dat ze na een paar jaar afgeschreven zijn is niet raar. Niet elk paard heeft talent, op een gegeven moment hang je in een winsomklasse waar je steeds tegen dezelfde loopt, en als die nét wat beter zijn.. Dan houdt het dus op, en voor het ene paard komt dat eerder dan het andere paard. Dat betekend echter niet dat ze 'afgeschreven' zijn. Als koerspaard misschien, maar het gros kan nog jaren als rijpaard mee.
Mentaal valt het ook wel mee. Mijn eigen merrie hebben we als jaarling beleerd, heeft als 2- en 3-jarige gekoerst en is nu al een paar jaar rijpaard. Endurance, TREC, dressuur en ook voor de kar :) Haar leeftijdsgenootje Point is wel beleerd als jaarling, maar weer op rust gegaan omdat hij nog niet klaar was om te koersen. Hij is als driejarige gestart, tot anderhalf jaar geleden. Nooit een blessure gehad, keiharde benen en een ontzettend lollig paard :+ Mentaal echt niets mis mee.
Mijn mening is dat je best als tweejarige kan koersen, maar ze er wel klaar voor moeten zijn. Tuurlijk zijn er mensen die voor het 'grote' (:=) geld gaan, en niet kijken wat het beste is voor het paard. Maar dat heb je overal, dat is niet iets drafsport-eigen. Koersen als tweejarige hoeft ook niet zo dramatisch vroeg te zijn. Als je een paard hebt wat vroeg in het seizoen geboren is, heb je natuurlijk ook een plus. Tweejarigenkoersen beginnen pas in juli, zodat het gros ruim twee jaar is.
Overigens is er wel al jaren discussie binnen de fokvereniging over het koersen met tweejarigen. Wordt veel gekeken naar onderzoeken, ook uit de VS. Helaas hoor je daar maar weinig van, zou mooi zijn als ze daar eens wat beter naar gingen kijken.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:03

Beste Peer, even een snelle reactie later wellicht uitgebreider. Wij hebben dravers van 0, 1, 2,m 3, 7, 8 en 10 jaar. Allen actief. Ik ken er vele die nog ouder en actief zijn. Dus dat de meeste na een paar jaar afgeschreven zijn is klets

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 17:13

@Wendy: bedankt voor je duidelijke post! Ben wel benieuwd naar die onderzoeken, heb met zoeken weinig kunnen vinden helaas. Mn of die ook betrekking hebben op de lange termijn. Vwb jou en R.M.: ik geloof best dat jullie degelijke paarden hebben, maar om op basis daarvan te concluderen dat dravers meestal NIET na een paar jaar worden afgeschreven en afgeserveerd geldt m.i. niet.

Ik weet donders goed dat er bij elke tak van sport excessen zijn. De IJslandersport waar ik zelf actief in ben is een aantal jaar geleden ook geconfronteerd met heftig beeldmateriaal wat het eea negatief onder de aandacht bracht. In plaats van in de verdediging te schieten is het dan beter om juist de kop UIT het zand te halen. Kritisch zijn op je eigen 'wereldje' kan echt geen kwaad!

NB: en dan maken wij ons in het 'IJslanderwereldje' druk dat paarden 'al' op hun 4e beleerd worden, is nl veeeels te vroeg ;) En dat terwijl ieder paardenskelet zich toch echt op dezelfde manier ontwikkelt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 17:23

Susyb schreef:
'
_O- _O- geld.. Geld .. haha en dat zeggen de rijpaardmensen over de drafsport.. dat laat maar weer zien hoeveel ze er vanaf weten :')

Als er geen geld mee gemoeid is zie ik al helemaal geen énkele reden voor de belachelijke vertoning om een jaarling te beleren. :x

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 17:32

peer2005 schreef:
@Wendy: bedankt voor je duidelijke post! Ben wel benieuwd naar die onderzoeken, heb met zoeken weinig kunnen vinden helaas. Mn of die ook betrekking hebben op de lange termijn. Vwb jou en R.M.: ik geloof best dat jullie degelijke paarden hebben, maar om op basis daarvan te concluderen dat dravers meestal NIET na een paar jaar worden afgeschreven en afgeserveerd geldt m.i. niet.

Ik heb even voor je gezocht. In het fokkerijnummer van 2009 staat het volgende: In 2007 heeft het bestuur van de fokkerijvereniging een wensenlijst naar de NDR gestuurd, hier stond ook het e.e.a. op over het uitschrijven van tweejarigenkoersen. Ze wilden toen de tweejarigen zomer-stakes verplaatsen naar het laatste kwartaal van het jaar. Tot dan moesten ze in aug/sept debuteren. "Het tweejarigenbeleleid van de NDR moet erop gericht zijn om de keuze van koersen met 2 -jarigen niet alleen aan trainers en eigenaren over te laten. Zij handelen niet altijd in het belang van het (nog niet volgroeide) paard en ook niet in het belang van de sport in het algemeen." Waarna ze trainers en eigenaren oproepen om zuinig te zijn op vroegrijpe paarden, omdat de kans dan ook groter is dat ze meedoen met de 3- en 4jarige klassieke koersen in het binnen- en buitenland. Scandinavie, Belgie en Frankrijk zijn hierin voorbeelden.

Er wordt nog verwezen naar statistieken uit het fokkerijnummer ervoor, die ga ik voor je opzoeken :)

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:00

Citaat:
Ik weet donders goed dat er bij elke tak van sport excessen zijn. De IJslandersport waar ik zelf actief in ben is een aantal jaar geleden ook geconfronteerd met heftig beeldmateriaal wat het eea negatief onder de aandacht bracht. In plaats van in de verdediging te schieten is het dan beter om juist de kop UIT het zand te halen. Kritisch zijn op je eigen 'wereldje' kan echt geen kwaad!

NB: en dan maken wij ons in het 'IJslanderwereldje' druk dat paarden 'al' op hun 4e beleerd worden, is nl veeeels te vroeg ;) En dat terwijl ieder paardenskelet zich toch echt op dezelfde manier ontwikkelt....

Tuurlijk ben ik ook kritisch op de draverwereld waar ik in zit. Maar je hebt overal rotte appels die meer dan het uiterste uit een paard halen ... maar zo'n persoon ben ik niet ...

Als aan mijn jaarlingmerrie gemerkt wordt dat het haar in het koppie of lichamelijk teveel wordt *wat nu dus niet het geval is* dan komt ze lekker terug naar me voor rust en verwerking. En dan zien we later wel eens weer ... maar wat ze geleerd hebben vergeten ze nooit meer.
Niet iedereen kan dat geduld op brengen en sommige eigenaren willen dat ook niet op brengen. Ik ben dus van het gros die dat gewoon wel kan ... Ik help geen van mijn paarden de vernieling in ... Daar zijn ze niet voor bij me.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:17

Ik heb besloten me hier niet meer over op te winden en ieder lekker zijn mening te laten, of die nou klopt of niet. Heel veel mensen hebben nou eenmaal een vooroordeel en heel veel mensen scheppen er genoegen in dit zo te houden en liefst nog te versterken. Ook hebben deze mensen er altijd veel verstand van. Het is iets 'Bokt'-achtigs en ben er klaar mee. Ga maar lekker iemand anders vervelen, ik schrijf niet meer, kunnen mijn woorden ook niet verdraaid worden en op een weegschaaltje gelegd worden. Fijne avond en allemaal veel plezier met je paard(en), wat je er ook mee doet.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:12

WendyBZ schreef:
Ik heb even voor je gezocht. In het fokkerijnummer van 2009 staat het volgende: In 2007 heeft het bestuur van de fokkerijvereniging een wensenlijst naar de NDR gestuurd, hier stond ook het e.e.a. op over het uitschrijven van tweejarigenkoersen. Ze wilden toen de tweejarigen zomer-stakes verplaatsen naar het laatste kwartaal van het jaar. Tot dan moesten ze in aug/sept debuteren. "Het tweejarigenbeleleid van de NDR moet erop gericht zijn om de keuze van koersen met 2 -jarigen niet alleen aan trainers en eigenaren over te laten. Zij handelen niet altijd in het belang van het (nog niet volgroeide) paard en ook niet in het belang van de sport in het algemeen." Waarna ze trainers en eigenaren oproepen om zuinig te zijn op vroegrijpe paarden, omdat de kans dan ook groter is dat ze meedoen met de 3- en 4jarige klassieke koersen in het binnen- en buitenland. Scandinavie, Belgie en Frankrijk zijn hierin voorbeelden.

Bedankt voor de moeite die je doet. Jij hebt duidelijk écht hart voor je sport en straalt dit op een positieve en opbouwende manier uit. Daar heb ik veel respect voor!

Heeft de NDR hier verder nog iets mee gedaan eigenlijk? Wel interessant dat de fokkers hiervoor pleiten, nu de trainers nog dus, maar vooral ook de eigenaren en niet te vergeten het publiek, want dit zijn immers de geldschieters!!

Even ook als reactie op Chantall, zoals het klinkt ben jij zeker met een bewust en verantwoordelijk gevoel bezig t.o.v. je paarden. Maar dan nog... begrijp ik (oprecht!) niet waarom je al met een éénjarige aan het werk moet. En al zie ik heus de nuance wel, want het kan áltijd zwaarder, en méér, en vaker. Maar het gaat dus niet om geld? Maar misschien wel (ik zeg maar wat) omdat meer mensen met dravers het doen, dus dat maakt het wellicht gevoelsmatig meer geaccepteerd? Want uit ervaring weet ik (in Engeland begonnen we heel rustig aan in de nazomer van het tweede levensjaar met de lange lijnen, en over de onverharde wegen rennend voor de quad, dan de winter op rust en van het voorjaar de eerste start) dat dravers over het algemeen genoeg 'natuurtalent' en karakter hebben. Daarmee bedoel ik te zeggen, dat dat geen reden is om vroeg te beginnen, omdat ze het dan later 'minder goed op zouden pakken', ofzo....

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 06:36

Tsja, ik zie de zwakke punten van de sport ook wel. Maar ik vind het zo zonde als mensen op 1 ding afknappen, terwijl het zo'n geweldige sport is, met geweldige paarden 8-) Anders was ikz elf ook nooit voor een Draver gegaan.

Ik heb het fokkerijnummer van 2008 trouwens zelf niet meer in de kast, mijn moeder wel, ik scan het wel voor je in ;)

Volgens mij heeft de NDR hier niets mee gedaan, nee. Slecht excuus natuurlijk, maar ik gok dat ze iets beters te doen hadden: de sport redden := Bestuurscrisis, mensen die opstappen, de sport in zware tijden, banen die gesloten worden... Het had geen prioriteit.
Overigens staat op de website van de fokkersvereniging http://www.dutchtrotters.nl wel een ouder artikel:
Waarheen met ons tweejarigenbeleid? http://www.dutchtrotters.nl/artikelen/v ... m%2003.htm (2003)

peer2005 schreef:
Daarmee bedoel ik te zeggen, dat dat geen reden is om vroeg te beginnen, omdat ze het dan later 'minder goed op zouden pakken', ofzo....

Veelal is de reden om vroeg mee te doen toch geld. Nouja geld, ook de eer. Als je mee wilt doen aan de klassiekers, moet je een vroeg paard hebben/ Zorgen dat ie goed kwalificeert en een paar koersen in de benen heeft voordat hij mee moet doen in de grote koersen. Klassiekers verplaatsen naar een jaar later zou dan een optie zijn, maar dat heeft wel wat voeten in aarde. Ook veel gedoe met geld, maar dan de andere kant. Je betaald namelijk jarenlang inleggeld voor dit soort koersen, dan moet dat ook allemaal omgegooid worden.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 06:56

Peer2005: Chumba heb ik inderdaad in alle klassiekers lopen van de drafsport hier in nederland. Wendy het gaat mij om de Eer en echt niet om het geld ... Ik heb maar 1 nakomeling staan en als het me echt om het geld zou gaan had ik wel 20 merries drachtig gehad dan had ik meer kans gehad ... Ik ben geweldig trots op Chumba en ik weet zeker dat als zij haar eerste koersje loopt volgend jaar hoeveelste ze ook wordt dat ik een paar traantjes van trots pink.

We gaan kijken of zij daar aan toe is en of ze uberhaupt het hele spel snapt straks ... waar ik me niet zo druk om maak eerlijk gezegd.

Ik betaal al vanaf Veulen af aan voor Chumba om haar *en dat is niet eens met zekerheid* met de klassiekers mee te laten lopen ...

Het enige waar ik me druk om maak zijn inderdaad de tijden die nu gereden worden met jonge paarden ... Dat waren paar jaar terug tijden voor koerspaarden die al een paar jaar koersen achter de rug hebben ...

Ik ben stapelgek op mijn sport en er zijn heel veel goede kanten aan deze sport die andere takken *om maar even niks te noemen Peer :D* van de paardesport absoluut niet hebben.