'Een droom met een prijskaartje van 68.000 euro'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Een droom met een prijskaartje van 68.000 euro'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 09:42

http://www.depers.nl

Afbeelding
A Special Poetin.
foto: http://www.sjoert.com

Stel dat paarden voetballers waren. En dat Pelé een dochter had die zwanger was van Maradona. Wat doe je dan? Veilen!

Het regende, en niet zo'n klein beetje. Het grasveld naast de stallen veranderde langzaam maar zeker in een zwembad. Dat was onhandig, want het grasveld diende ook als parkeerplaats. Buiten hing een spandoek: Invest in the Future stond erop. The Future was een peloton jonge paarden, dat per opbod werd geveild. Nou ja, eigenlijk was The Future maar één paard: A Special Poëtin.

Het programmaboekje liet niets aan duidelijkheid te wensen over. De vedette van de avond was een zwart paard met wonder-DNA. A Special Poëtin: ’s werelds beste vader en ’s werelds beste moeder. Toen ze nog een veulentje was, werd ze al verkocht voor een slordige anderhalve ton. En nu was ze ook nog zwanger van Totilas: het dressuurpaard waarop Edward Gal de afgelopen jaren alles won wat er te winnen was. En dat een paar weken geleden voor vijftien miljoen euro werd getransfereerd naar Duitsland. Vraag op een internetforum over fokpaarden: wat zou je doen als je de loterij won – een Ferrari kopen of A Special Poëtin? Het antwoord was niet moeilijk: A Special Poëtin natuurlijk.

De veiling was een soort gala. Er hingen kroonluchters aan het dak. Om een grote zandbak stonden tafeltjes opgesteld. Daaraan zaten mannen met geld die van hun champagne nipten. Af en toe zeiden ze wat tegen hun mevrouwen in glitterjurken. De kopers kwamen overal en nergens vandaan. Er waren Brabanders. En Groningers. Belgen. En Duitsers. En Britten. En aan de telefoon hing nog meer buitenlands geld.

Er was een man die Eugène Reesink heette. Hij was paardenhandelaar van beroep (‘Vooral van exclusieve paarden’). En bovendien de eigenaar van A Special Poëtin. Hij had haar dit voorjaar gekocht, maar wilde niet zeggen voor hoeveel. Wel wilde hij uitleggen waarom ze zo speciaal was. ‘Haar vader is Jazz. Dat is de beste dekhengst ter wereld. Haar moeder was Poëtin. Dat was een heel bijzonder paard. Als je haar zag lopen, dan kreeg je kippenvel. Met Poëtin is het tragisch afgelopen. Ze werd ziek: hoefbevangen. Ze moest worden afgemaakt. Maar ze heeft één veulentje gekregen: A Special Poëtin. Dat maakt het verhaal een beetje sprookjesachtig. Ik had een fantasie. Ik dacht: wat als we A Special Poëtin nu laten dekken door Totilas? Dat kostte 5.500 euro. Daar kreeg je drie pogingen voor. Het was een gok, maar Totilas heeft zijn werk goed gedaan.’

Eugène wist ‘echt niet’ hoeveel A Special Poëtin zou opbrengen. Hij zei dat hij haar voor een halve ton weer gewoon mee naar huis zou nemen. Maar hij had een goed gevoel. ‘Een veiling als deze is de beste manier om een speciaal paard te verkopen. Mensen komen in een roes. Doordat ze zien dat andere mensen ook bereid zijn om het geld neer te leggen, en ook een beetje door de show.’

Vandaar dat er een zangeres was. Met danseressen die zwaaiden met een soort plumeaus. Na de danseressen was er een bombastisch filmpje over A Special Poëtin. En toen stapte het paard eindelijk zelf de zandbak in. Ze glinsterde in het licht – al kwam dat ook door de glitters die in haar zwarte vacht waren gewreven. Het publiek begon spontaan te klappen.

De veiling ging van start. Er werd laag begonnen ‘om even op te warmen’. In het begin ging het snel. Maar bij 68.000 euro stokte het. Zomaar. De veilingmeester keek wanhopig de zaal in. Hij somde nog een keer of vijf op wie haar moeder was. En haar vader. En dat ze ook drachtig was van Totilas. ‘Het veulentje alleen brengt straks al meer op, beste mensen!’ Maar bij 68.000 bleef het.

De nieuwe eigenaar was een man die niet met zijn naam in de krant wilde. Hij zei: doe de naam van mijn schoonzoon er maar in. Bij dezen: Erwin Samuels. De man was ook verrast dat hij net een wonderpaard had gekocht voor een schijntje. ‘Ik had gerekend op minimaal het dubbele. Maar de wereld zit anders in elkaar sinds de crisis. En het probleem met zo’n zwangere merrie: je weet nooit precies wat je koopt. Er is een grote kans dat het veulen dat ze krijgt een goeie wordt, maar meer ook niet.’

Twee tafels naast hem zat Edward Gal – de ruiter van wie een paar weken geleden Totilas onder zijn kont vandaan werd gekocht. Die vond 68.000 euro voor A Special Poëtin ‘een hele hoop geld voor een droom. Want dat is toch wat je koopt als je iets neerlegt voor een merrie en een veulen dat nog moet worden geboren.’

De organisator van de veiling, Diederik Wigmans, was het met Gal eens. ‘Je hoort altijd van die apenverhalen over paarden die een sloot geld kosten. Maar ik vind 68.000 euro al heel veel. Ik zou het er niet voor over hebben. Als-ie morgen doodvalt, dan is-ie 80 cent de kilo waard – de vlees-prijs.’

Buiten was het parkeergrasveld inmiddels veranderd in een modderpoel. Een jochie met een beugel zat op een opgevoerde grasmaaier. Hij trok een Ferrari uit de modder. Met een glimlach van oor tot oor.

Klik hier voor een filmpje.

Ibbel

Re: 'Een droom met een prijskaartje van 68.000 euro'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:46

30 euro de kilo = vleesprijs? Daar doe ik een paard wel voor weg :j
Da's 15.000 voor een middenmaatje van 500 kilo....

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:48

Ibbel schreef:

:))

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:49

Ibbel schreef:

Dat klopt idd niet helemeel nee :D .

Ik vind het trouwens niet echt een ''schijntje''(Koopje).

simonvpret

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:50

*D Het blijft een gok, maarja als je toch genoeg centjes hebt kun je zo af en toe een gokje wagen.
Helaas heb ik daar de centjes niet voor, ik ga maar weer gauw verder met sparen.
Ben wel reuze benieuwd hoe het veulentje, als hij of zij gezond wordt geboren, straks met een 5 a 6 jaar presteerd.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:50

Wat is dit artikel raar geschreven... apart.

Jammer dat er alleen een filmpje is van longeren, en niet los.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:52

Tssss wat een aanfluiting zeg, een beetje professionele verkoper plaatst toch geen filmpje genomen uit de nok van een huis van een supermooi paard in een aftandse longeerring.

Niet echt een winstpakkertje dit paard want op de executieveiling bracht ze als veulen 138.000 op.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:54

Jockey_my schreef:
Ibbel schreef:

Ik vermoed dat hier 3 euro de kilo had moeten staan. Dat komt vele malen meer in de richting!

Maar ik begrijp dat het paard dus niet is verkocht?

miekymouse

en dat ze dan met drie bandages op alle foto's staat........en dat met zo'n prijskaartje is toch ook best slordig!!

maureen_85

ja vond het ook ook echt een 'cheap' filmpje... beetje jammer. Vind het ook niet veel geld voor zo'n merrie én veulen!

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:56

Jawel, zoals ik begrijp uit het artikel van wel. Hoewel er eerst staat dat ze onder de 150.000 niet weggaat. Dus wel.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:56

Ik vind het artikel juist geweldig geschreven wat een humor!!! :D Enne als ik zoveel geld over had, zou ik zo'n droom ook wel willen kopen!!!

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:59

Vienna2007 schreef:
Jawel, zoals ik begrijp uit het artikel van wel. Hoewel er eerst staat dat ze onder de 150.000 niet weggaat. Dus wel.

Volgens mij staat er; "een halve ton"

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:01

Citaat:
Hij zei dat hij haar voor een halve ton weer gewoon mee naar huis zou nemen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:01

Als veulen is er dus 150.000 euro voor betaald, en nu gaat ze voor 68.000 euro weg... dat is nogal een verschil!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:04

Als veulen verkocht voor anderhalve ton, dit voorjaar voor ?? aan iemand anders verkocht, en die iemand anders vangt er nu 68.000 voor. Dan heeft in dit verhaal toch iemand al behoorlijk verlies geleden, lijkt me...
Oh, @Yessy, zelfde gedachte dus. :D

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:05

Natuurlijk hartstikke leuk dat een paard dat oplevert. Maar als hetzelfde paard in de wei zou staan met een wintervacht dan zullen slechts enkelen met een beetje massel herkennen dat het wel eens een goed paard zou kunnen zijn.

Voor wat betreft Edward gal: hij heeft ergens wel gelijk. Al moet ik zeggen dat die topruiters zelf bijna nooit veel geld neerleggen voor een paard. Dat doen de sponsoren. Want ruiters hebben over het algemeen geen geld. En zelfs de topruiters willen wel eens een zeer goed (top)paard over het hoofd zien.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 10:07

Suelza schreef:
Jockey_my schreef:
Ibbel schreef:

Ik vermoed dat hier 3 euro de kilo had moeten staan. Dat komt vele malen meer in de richting!

Maar ik begrijp dat het paard dus niet is verkocht?

De huidige prijs is 80 cent per kilo. (net even nagekeken voor je.)

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:09

Yessy schreef:
Als veulen is er dus 150.000 euro voor betaald, en nu gaat ze voor 68.000 euro weg... dat is nogal een verschil!

Mee eens, zeker als er ook nog een veulen in zit.

Wat iemand anders ook al zei, raar van die drie bandages op de foto´s, dat viel mij ook direct op.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:16

Cayenne schreef:
De huidige prijs is 80 cent per kilo. (net even nagekeken voor je.)

Afhankelijk van welke slager je hebt, de kwaliteit van het vlees etc ;) onze koeien leveren 4,5 euro de kilo op :+ en eerlijk is eerlijk...

Een hapje van A special Poetin, mag best wel een paar eurootjes kosten hoor :')

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:20

Apart verhaal....wel erg grappig geschreven, maar vind indd het filmpje een grote afknapper. Stom gezicht in zo'n bakje, 3 bandages, maar volgens mij kan het dier wel mooi lopen, al kun je dat van zo'n afstand amper beoordelen. De eigenaar had zn centjes wel hard nodig om zo'n armoedige film te maken en ze voor dat bedrag al weg te doen. Ze kunnen wel hard roepen maar ik vind het gewoon niet veel geld als ze maar blijven roepen dat de mensen met geld dure paarden gewoon blijven kopen. Dat de crisis vooral om de 'gewonere' paarden is. En Ed geen geld? Dan heefttie toch iets goed fout gedaan, of moest hi al zn prijzengeld inleveren bij de vorige eigenaar van Toot? En die paar procentjes die die van de verkoop kreeg?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:21

En dan te bedenken dat er op de Prinsjesdagveiling een embryo van Totilas is geveild voor 32.000 euro.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:26

Ha, dit artikel uit de Pers, daarin herken ik de auteur. Die heeft altijd een leuke kijk op sport in het algemeen.
Ook al eens een heel leuk door hem/haar(?) geschreven artikel gelezen over Jumping Amsterdam en over Boekelo.

Tja, ten opzichte van wat Poëtin zelf ooit gekost heeft, is het wellicht een schijntje, zeker als je bedenkt dat er een veulen inzit van Totilas. Maar wat die veulens van Totilas gaan doen, is nog maar afwachten, de eerste moet nog geboren worden... Misschien zijn het stuk voor stuk wel harken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:35

Beetje goedkoop ogend filmpje inderdaad!

Voor hetzelfde geld overlijdt de merrie bij de bevalling.. Ben je beide ''toppers'' kwijt.
Nee, ik zou er nooit zoveel geld aan spenderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:38

Ze hebben het de hele tijd over het feit dat de merrie dragend is van Toot en dat je dus een droom koopt. Wat ik me dan afvraag........is de merrie zelf niets waard behalve de namen op haar papiertje?