PvdD stelt kamervragen over mishandelingen op markt in Hedel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

PvdD stelt kamervragen over mishandelingen op markt in Hedel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 18:01

http://www.brabantsdagblad.nl

De Partij voor de Dieren (PvdD) heeft nu ook Kamervragen gesteld over misstanden op de Paardenmarkt in Hedel.
Eerder deze week riep de PvdD via Twitter al op protestmails naar de gemeente Maasdriel te sturen.

Kamerlid Esther Ouwehand wil van staatssecretaris Henk Bleker van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie weten of hij op de hoogte is van het slaan en schoppen van paarden, het voortslepen van mini-pony's aan de staart en de aanwezigheid van dieren in zeer slechte conditie.

Verwant artikel:

[VN] Eyes on Animals geschokt over misstanden paardenmarkt Hedel

john24

Re: PvdD stelt kamervragen over mishandelingen op markt in Hedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:49

wat een onzin ben zelf paardenhandelaar en op de markt geweest het is nix niet anders dan anders hoor en de paarden worden niet geslagen maar een tikkie om ze wat allerter te maken dan zien mensen gelijk wat ze kopen

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:56

Deze misstanden bestonden 35 jaar geleden al en nu nog steeds, trieste zaak.
Wordt tijd dat het een keer flink aan de kaak gesteld wordt.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:09

dach ook dat de reges nogal strenger waren geworden,mbt gezondheids toestand van de paarden....

monikasweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:19

dit bericht slaat nergens op..
Tuurlijk er mag altijd wel wat veranderd worden.

Maar ben zelf ook op de paardenmarkt in Hedel geweest.
en van de ruim 2.000 paarden stond er maar een enkeling die er echt niet uit zag..

En inderdaad zoals hierboven al gezegd word,
er word enkel een kleine tik gegeven om ze wat allerter te maken.
Of om ervoor te zorgen dat sommige paarden elkaar niet verrot trappen.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:35

Dierenwelzijnsorganisatie Eyes on Animals noemt de misstanden die zij maandagochtend tussen 00:00 en 04:30u aantrof op de jaarlijkse paardenmarkt in Hedel ¨schokkend¨. Inspecteurs zagen vele paarden geschopt en geslagen worden. Minipony's werden aan de staarten voortgesleept en enkele dieren verkeerden in zeer slechte gezondheid. De gemeente Maasdriel had nachtelijke controle op dierenwelzijn nagelaten. De door Eyes on Animals ingeseinde A.I.D. arriveerde in de ochtend: er moest ter plekke direct geëuthaniseerd worden.

Bovenstaande tekst komt uit het andere topic over de markt in Hedel. Het gaat volgens mij dus met name over hetgeen er gebeurd is vóórdat de markt daadwerkelijk begonnen was. Dat de situatie overdag door sommige redelijk wordt genoemd geloof ik best. Lijkt mij niet dat mensen ponys aan hun staart voortslepen over een overvol marktplein met al dat publiek...............

Lady_fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:58

Precies, het gaat over het gebeuren voor de markt. Het feit dat mensen een "tikkie om het paard allert te maken" normaal vinden op zo een markt vind ik trouwens ook vrij triest. Als ik mijn leerlingen continu een tik voor hun bakkes zou geven elke keer als ze niet opletten dan zou heel de wereld over mij heen vallen. Ik weet dat leerlingen niet hetzelfde zijn als paarden, desalniettemin vind ik het, ook naar paarden toe, vrij respectloos.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:09

Laat de politiek toch AUB bezig houden met dingen die echt belangrijk zijn.
b.v. Zorg, onderwijs en werk. Moet alles in de kamer terecht komen. Straks krijg je nog vragen over, waarom mijn regenafvoer van de riolering nog niet meer goed loopt. Of de staatsecretaris daarvan wel op de hoogte was.
Ik ben dit soort geneuzel behoorlijk zat!!!

Lady_fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:20

Dat doen al die andere partijen al die in de tweede kamer zitten. Ik vind het een waardevolle toevoeging van mensen die eindelijk eens niet alleen aan hun eigen hachje denken.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:47

yarrah schreef:

ja maar als er niemand op komt voor zij die t zelf niet kunnen gebeurt er dus niets. ik vind ook vaak wel dat ze af en toe vragen stellen om niks, maar ik ben blij dat er tenminste iemand zich met 'dit soort geneuzel' bezig houdt :)

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:53

zo'n paardenmarkt is maar 1 of 2x per jaar; als ze nou een Kamervragen stelden over mishandeling in 't algemeen, al die zielige ouwe beestjes die staan te verhongeren (of in andermans schuur worden achtergelaten ;) )

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:59

yarrah schreef:
b.v. Zorg, onderwijs en werk. Moet alles in de kamer terecht komen. Straks krijg je nog vragen over, waarom mijn regenafvoer van de riolering nog niet meer goed loopt. Of de staatsecretaris daarvan wel op de hoogte was.

"You can judge a nation's moral progress by how it treats its animals".

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:11

Inspecteurs zagen vele paarden geschopt en geslagen worden. Minipony's werden aan de staarten voortgesleept en enkele dieren verkeerden in zeer slechte gezondheid. De gemeente Maasdriel had nachtelijke controle op dierenwelzijn nagelaten. De door Eyes on Animals ingeseinde A.I.D. arriveerde in de ochtend: er moest ter plekke direct geëuthaniseerd worden.

yarrah schreef:

Yarrah: Noem jij dit nou echt 'geneuzel"????? 8)7

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:15

Vind het ook redelijk schandalig dat je dit af durft te doen als geneuzel. Juist door die instelling gebeuren dit soort dingen nog steeds!

aidatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:52

ja idd |o geneuzel?????
halloooo :wave: ik weet het niet hoor maar zijn ook levende dieren!!!

paarden hebben ook gevoel en daar moet je ook respect voor hebben!!! behandel ze netjes en respectvol zo behandelen ze ons toch ook!!!!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:04

john24 schreef:
wat een onzin ben zelf paardenhandelaar en op de markt geweest het is nix niet anders dan anders hoor en de paarden worden niet geslagen maar een tikkie om ze wat allerter te maken dan zien mensen gelijk wat ze kopen

_O- grapjas...
Ik heb wel degelijk zeer harde en onnodig uitgedeelde tikken gezien, menigmaal de neiging gehad om die wandelstok bij zo'n persoon ergens te stoppen daar waar de zon nooit schijnt :\

Maar ik heb ook veel correcte behandelingen gezien en vond de paarden er over het algemeen redelijk verzorgd bijstaan.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:34

M3lisss schreef:
Vind het ook redelijk schandalig dat je dit af durft te doen als geneuzel. Juist door die instelling gebeuren dit soort dingen nog steeds!

Als ik het vergelijk met andere problemen die ook nog niet opgelost zijn is dit inderdaad "geneuzel". Niet omdat het niet erg is als er een paard geslagen wordt met een stok, maar omdat het niet in verhouding staat tot andere schrijnende problemen zoals bijv. zieke mensen die niet geholpen kunnen worden door fouten in het beleid.
Die ene tik zal dat paard wel overleven, maar er sterven nog altijd mensen door wachtlijsten enz.

Voordat er dus "gejudged" wordt over de behandeling van de dieren, moeten we misschien eerst zorgen dat de behandeling van de mensen in orde is. Want dieren hebben er niets aan als er regels zijn voor de markt als hun baasjes doodgaan in het ziekenhuis en daardoor niet voor hen kunnen zorgen....

Dieneke21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:41

ik snap het allemaal niet zo goed
het is inderdaad fout om je paarden zo te behandelen (zoals ze zeggen)
maar ik ben er zelf ook elk jaar geweest en afgelopen keer ook weer
soms breken er wel paarden los waardoor er ongelukken gebeuren en sommige zijn inderdaad wat gespannen
ik zou zelf ook zeker daar geen paarden neerzetten in die drukte
maar kom op, ik ben er geweest en ik heb echt geen zieke uitgemergelde paarden gezien
sommige waren nog wel erg jong en sommige wat aan de dunne kant maar over het algemeen stonden er goede paarden tussen
en van dan voortslepen van de mini paardjes, zielig als dat inderdaad zo is, die mensen moeten boeten
maar nogmaals ik ben er geweest snachts en overdag en ik heb er helemaal niets van gezien of mee gekregen
kan het me ook haast niet voorstellen dat zoiets gebeurd zonder dat er iets van gezegd word ofzo
als ik het namelijk zelf zou zien zou ik er achter elkaar wat van zeggen
en ik neem aan dat er meerdere mensen zijn die dat zouden doen
maar toch, het is een hele traditie hier in hedel om de paardenmarkt te houden
het is ook wel een zware dag voor de paarden, absoluut maar ik heb serieus geen paarden met ernstig ondergewicht of wonden of die over de straat werden gesleurd gezien...

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:42

Ik zie het eerder als een positief iets dat erover gepraat wordt. Inderdaad, er zijn belangrijkere dingen, maar het gaat daar al zo'n beetje altijd over, al weet ik hoe lang, en er is nog weinig verandering. Dan zullen ze die kleine tijd die ze hierin steken echt niet missen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:10

horseyfries schreef:
M3lisss schreef:

Als ik het vergelijk met andere problemen die ook nog niet opgelost zijn is dit inderdaad "geneuzel". Niet omdat het niet erg is als er een paard geslagen wordt met een stok, maar omdat het niet in verhouding staat tot andere schrijnende problemen zoals bijv. zieke mensen die niet geholpen kunnen worden door fouten in het beleid.
Die ene tik zal dat paard wel overleven, maar er sterven nog altijd mensen door wachtlijsten enz.

Voordat er dus "gejudged" wordt over de behandeling van de dieren, moeten we misschien eerst zorgen dat de behandeling van de mensen in orde is. Want dieren hebben er niets aan als er regels zijn voor de markt als hun baasjes doodgaan in het ziekenhuis en daardoor niet voor hen kunnen zorgen....

Amen!

Ik vind ook dat het verschrikkelijk is dat we afgegleden zijn naar dit soort symptoompolitiek... net zoals die debatten over de oostvaarderplassen waar we kennelijk ieder half jaar op getracteerd moeten worden door onze volksvertegenwoordigers.

En als daar nou zinnig beleid uit voort zou komen, allee... Maar dat is niet zo.

Laten we nou eerst een zorgen dat Wonen, Werk, Zorg, Onderwijs in dit land de nodige aandacht krijgen in dit land dan blijft er onder de streep misschien ook nog genoeg over om goed voor dieren te kúnnen zorgen.

mistral69

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:58

van mij mogen ze hier wel streng in blijven! dat vind ik een goede zaak!!

bertha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 00:30

(Speciaal om hier te reageren heb ik een naam aangemaakt.)

Typisch voorbeeld hoe de naam van de handelaren naar de kl*te geholpen wordt. John24 hierboven welke beweert paardenhandelaar te zijn is helemaal geen handelaar. is een jongen van 17 jaar. welke met broodmagere ponys op braderieen loopt onder het zadel.

en zich pas vanaf smiddags (bijna eind van de markt) op de markt durft te vertonen omdat hij nog tig ponys op moet halen waar hij op geboden heeft via mp.

de controle op hedel vooral mag ook beter. s'nachts was er weinig tot geen controle en gebeurde er dingen die niet door de beugel konden. maar dit gebeurd altijd door de handelaren welke niet erkend zijn. hiervan zijn er al heel veel vaker genoemd op bokt oa waar begin het jaar al die paarden van in beslag zijn genomen. de naam van de handelaar wordt kapot gemaakt en vaak onterecht. De erkende handelaren moeten zich aan tig van regels houden en worden vaak veel strenger gecontroleerd dan de niet erkende handelaren.

de handelaren op veel markten oa hedel/zuidlaren/elst etc. hebben de ponys er super bij staan. bij de langere markten worden ze voorzien van stro en hooi en om de zoveel tijd wordt er langsgegaan met water, voor het transport krijgen ze nogmaals de kans om te drinken. De wagen netjes voorzien van stro en voernetten.

Als vriendin van een erkend Handelaar spreek ik uit ervaring. de voorbereiding die voor een markt vooraf gaat is gewoon inmiddels een dagtaak. alle ponys worden vooraf gecontroleerd, zitten er zieke bij of een te magere deze blijven thuis en worden eerst opgelapt. alle dieren worden vooraf netjes bekapt, zijn ze vies? worden ze netjes gewassen. al weken van te voren gaan we ponys bij elkaar zetten in de wei, met het transport zorgen we dan dat deze dieren bij elkaar staan zodat er rustig gereisd kan worden. er hangen netjes voernetten in de wagen en er zijn jerrycans en emmers mee zodat bij aankomst op de markt alle dieren eerst voorzien worden van water. Op de markt komt er netjes wat voer voor de dieren te liggen. Veulens kunnen daar smiddags dan even lekker op gaan liggen om een beetje bij te komen en ze hebben de hele middag wat te knabbelen. voor terug het transport zijn er weer extra voernetten mee zodat ook de terug weg de dieren wat te eten hebben.

De niet erkende handelaren verpesten het voor de erkende handelaren. Waardoor deze allemaal in een kwaad daglicht gezet worden. Iedereen die handelt in paarden en ponys wordt direct een paardenhandelaar genoemd en indien deze dan zijn dieren niet goed verzorgt worden direct de paardenhandelaren de grond ingetrapt en onterecht.

Ik hoop hiermee wat dingen duidelijk gemaakt te hebben
Bedankt voor het lezen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 07:57

Tja, zo gaat het altijd al bij alles, doordat een aantal mensen regels aan de laars lappen etc, moeten de goeden ook bloeden, waarom zou je hier dan een uitzondering maken? Dus m.i. tijd dat er iets aan gedaan wordt.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 08:10

Sorry ik maar ik blijf erbij dat het geneuzel is om in de kamer te vragen naar paarden die geslagen worden op de paardenmarkt. Laten ze naar een gemiddelde manege gaan kijken, kunnen ze zien dat daar tijdens de lessen ook paarden en pony's geslagen worden..... Dat is iets anders???? Nou nee, slaan is slaan.... Toch?? Maneges dan maar verbieden?

Laten ze gewoon druk maken om echte politiek. De stad groningen gaat 500.000 euro (tram + forum) investeren in de stad. Iets waar geen burger op zit te wachten. De ziekenhuizen krijgen te horen dat ze 500.000 euro moeten bezuiningen. Laten ze daar vragen over stellen!!.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 08:41

Juist Yarrah, helemaal mee eens.

'Je leert de mens kennen aan de prioriteiten die hij stelt'.... en dan is het met de partij vd dieren dus slecht gesteld als ze in plaats van zich druk te maken om mensen die sterven, zich druk maken over een dier wat een tik krijgt....

De slechtste redenering die ik hierboven heb gezien is "Ik zie het eerder als een positief iets dat erover gepraat wordt. Inderdaad, er zijn belangrijkere dingen, maar het gaat daar al zo'n beetje altijd over, al weet ik hoe lang, en er is nog weinig verandering. Dan zullen ze die kleine tijd die ze hierin steken echt niet missen."

Dus als je een groot probleem hebt wat niet opgelost geraakt denk jij dat het er beter van wordt als je dan ook nog over allerlei kleine probleempjes gaat praten? Sorry, maar zo werkt het natuurlijk niet! Als er eens eindelijk geen honderdduizend verschillende kanten uit gewerkt werd maar iedereen in één richting aan hetzelfde koord trok, dan kwam er eindelijk vooruitgang in, zeker weten!