Zorgen om het huidige fokbeleid van de dressuurpaarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Zorgen om het huidige fokbeleid van de dressuurpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 17:48

http://www.horses.nl / http://www.paardenkrant.nl
Rick Helmink

Afbeelding
OOSeven.
foto:www.sjoert.com

Isabel van Gisbergen-Sponselee maakt zich zorgen over de fokkerij van dressuurpaarden. Ze denkt dat het huidige fokbeleid geen paarden oplevert die goed op Grand-Prixniveau kunnen presteren. "Het zou goed zijn als het KWPN alle Grand Prix-paarden die nu aan de top presteren eens grondig onder de loep zou nemen. Wat hebben deze paarden gemeen? Vanuit daar zouden ze verder moeten kijken en het fokbeleid daarop moeten afstemmen."

Van Gisbergen-Sponselee meent dat de fokkerij niet gebaseerd moet zijn op wat mooi is om te zien of goed verkoopt, maar op punten die kunnen zorgen voor prestaties op het hoogste niveau. Daarnaast moeten er volgens de fokster meer mensen uit de praktijk in de fokleiding komen. “Een ruiter heeft een heel ander inzicht dan een fokker of handelaar. Door de kennis van die mensen te combineren en echt weer te gaan letten op dingen die een Grand-Prixdressuurpaard nodig heeft, kunnen we er voor zorgen dat de KWPN-fokkerij aan de top blijft.”

Hengsten als OO Seven (Rubinstein I x Doruto) en Voice (De Niro x Rohdiamant) kwamen ter wereld in de stallen van Isabel van Gisbergen-Sponselee. De Brabantse interesseerde zich pas op latere leeftijd voor paarden, maar had veel geluk met de aankoop van één van haar eerste paarden: Barbria. Deze Doruto x Amor-merrie acteerde zowel onder Tineke Bartels als haar dochter Imke Schellekens-Bartels op Grand Prix-niveau. Barbria zette vijf veulens op de wereld, maar een andere merrie legde de basis voor de fokkerij van Van Gisbergen in Hoog Mierde. Dit is Gelbria, de volle zus van Barbria. Niet voor niets noemde de fokster haar Stal Bria naar deze twee topmerries.

In De Paardenkrant Extra staat een uitgebreid interview met Isabel van Gisbergen-Sponselee waarin zij meer verteld over haar eigen fokkerij.

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:42

Ik ben het hier helemaal mee eens. Kijk eens naar de gekeurde hengsten van de afgelopen paar jaar. Bij de aanparingsadviezen wordt bijna standaard vermeld dat de merrie wel moet beschikken over een actief ondertredend achterbeen. (omdat dus blijkbaar de hengst dan niet (voldoende) heeft??)
Mij is altijd geleerd dat de achterhand de 'motor' van je paard is en dat die in elk geval in orde moet zijn. Voorbeen kun je eraan rijden, achterbeen niet. (Op bepaalde mensen na.... :+ ).

juudje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:32

Tja, het is maar hoe je het bekijkt.
De grootste afnemer van KWPN paarden zijn toch nog steeds de amateurs.
Al zou ik een paard met grand-prix kwaliteiten onder mijn kont hebben, wedden dat hij dan nooit de grand-prix zou lopen.
Dus je kan wel grand-prix paarden gaan fokken, maar de gewone ruiter zal het paard toch niet snel op dat niveau rijden.

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:42

Offtopic...wat een prachtig oog heeft 00seven

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:47

Cayenne schreef:
In De Paardenkrant Extra staat een uitgebreid interview met Isabel van Gisbergen-Sponselee waarin zij meer verteld over haar eigen fokkerij.

Ben wel benieuwd naar dit interview. Iemand die de paardenkrant heeft en dit zou willen plaatsen?

Airborn

Re: Zorgen om het huidige fokbeleid van de dressuurpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:02

Helemaal mee eens, maar dan vooral op het gebied van lijnenteelt, ak inteelt. De inteeltpercentages gaan veel te veel omhoog als men zo door gaat. Hierdoor krijg je niet alleen een veel te groot risico dat dieren homozygoot worden voor recessieve genen die tot afwijkingen kunnen zorgen. Maar ook word de varieteit in de genenpool te klein om voor verdere vooruitgang te kunnen zorgen. Vooruitgang, genetisch gezien, is het efficienst bij 100% verschillende genen van de ouder dieren. Als de varieteit onder een bepaalt niveau komt, kán het ras niet meer ontwikkelen!

Wat men niet moet vergeten is dat het fokbeleid ook vruchtbaarheid, gezondheid etc omvat. Een groot deel van de paarden die momenteel GP lopen zullen niet voldoen aan eisen die je wel MOET stellen aan ouder dieren als je een populatie wil verbeteren en gezond wil houden!

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:30

LDRD schreef:
Cayenne schreef:

Ben wel benieuwd naar dit interview. Iemand die de paardenkrant heeft en dit zou willen plaatsen?

Morgen even op www.horses.nl kijken, daar staan dergelijke artikelen meestal op.

Ik roep ook al jaren dat wij gebruik(svriendelijke) paarden nodig hebben voor de recreatieruiters en voor de basis dressuur- en springliefhebbers.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:32

ben het hier ook wel mee eens, tuurlijk zijn de grootste afnemers da amateurs, maar ook voor die groep wordt de keus steeds kleiner.
te veel bloed in de paarden (wijs naar bv Jazz) en menig amateur kan hier niet mee overweg,

er wordt nu teveel gefokt op een mooi plaatje die zijn benen in zijn nek moet kunnen leggen, maar bij de dressuur draait het naar mijn mening om zoveel meer.

en de keus op vers bloed is zo, zo klein, bijna overal zit jazz, gribaldi, krack c oid in, dan krijg je wel heul veel inteelt.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:17

Karakter en dan wel een meewerkend karakter is o zo belangrijk! Het paard kan er geweldig uitzien maar met rijden 1 grote catastrofe wezen voor de amateur die gemiddeld anderhalf uur besteedt aan t paard.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:25

Wat te denken van hoogbenigheid ? (en nu krijg ik vast half bokt over me heen .. ;) )Een hoogbenig paard heeft zowiezo meer moeite met balans.
Is Totilas hoogbenig ? De paarden die op het hoogste niveau lopen zijn iha ook niet hoogbenig. :n

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:34

Haha hooghartig Bokt krijg je dan over je heen. Moet je wel ff bukken met je lange benen :o)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:37

Ook minder blessure gevoelig gaan fokken? ik lees heel veel dat er velen snel een blessure hier en daar oplopen en of krijgen.

thysvisscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 00:06

en wat doen we dan met stalgebreken?? 007 en bijna al zijn nakomelingen zuigen zo ongeveer lucht.... ennuh 007 is ook nog steeds niet uitgebracht in de GP volgens mij..... maar goed...

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 07:29

OO7 Doet het volgens mij behoorlijk goed, en al helemaal met zn nakomelingen in de sport ( en nee, ik heb geen OO7). Maar ik ben het met Amaze eens dat het niet persé nodig is van die hoogbenige paarden te fokken,de meeste GP paarden op tv niveau :D , hebben ze ook niet.
Natuurlijk is het karkater wel erg belangrijk, werkwilligheid en tegelijkertijd toch ietwat nuchter, dat zou de perfecte mix zijn. Tuurlijk zit er bij de echt goede soms een steekje los en zijn ze apart of zelfs lastig, maar dat wil niet zeggen dat alle rare en lastige paarden goed zijn.

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 07:57

thysvisscher schreef:
en wat doen we dan met stalgebreken?? 007 en bijna al zijn nakomelingen zuigen zo ongeveer lucht.... := := := :j :j :j ennuh 007 is ook nog steeds niet uitgebracht in de GP volgens mij..... maar goed...

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 08:01

lindalieneke schreef:
Ik ben het hier helemaal mee eens. Kijk eens naar de gekeurde hengsten van de afgelopen paar jaar. Bij de aanparingsadviezen wordt bijna standaard vermeld dat de merrie wel moet beschikken over een actief ondertredend achterbeen. (omdat dus blijkbaar de hengst dan niet (voldoende) heeft??)
Mij is altijd geleerd dat de achterhand de 'motor' van je paard is en dat die in elk geval in orde moet zijn. Voorbeen kun je eraan rijden, achterbeen niet. (Op bepaalde mensen na.... :+ ).

dit was mij ook opgevallen en vond het best een kwalijke zaak,eigenlijk.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 08:04

En als we naast al de dressuurshowkanonnen nou ook eens paarden zouden fokken waar de gemiddelde ruiter mee overweg kan en zo'n 25 jaar plezier aan kan beleven?

Ik heb het idee dat alleen máár gefokt wordt op toppers. Zijn we in Nederland dan collectief te trots om te zeggen dat de top voor ons niet hoeft en we een huis-tuin- en keukenpaard zoeken waar we goed mee door 1 deur kunnen en die ook eens iets anders kan dan shows weggegeven?

Dat gezeur over de 'top' - kijk eens wat er rondloopt aan de top. De helft is zó elastisch en 'electrisch' dat het er bijna niet meer natuurlijk uitziet. En dat is dan ineens niet goed genoeg?

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 08:05

lindalieneke schreef:
thysvisscher schreef:
en wat doen we dan met stalgebreken?? 007 en bijna al zijn nakomelingen zuigen zo ongeveer lucht.... := := := :j :j :j ennuh 007 is ook nog steeds niet uitgebracht in de GP volgens mij..... maar goed...

dat er nakomelingen van Ooseven luchtzuigen ja, maar bijna allemaal, daar word ik toch zo moe van, ik ken er een heleboel die het niet doen, waaronder die van mij en zo nog een heleboel 8-)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 08:09

thysvisscher schreef:
en wat doen we dan met stalgebreken?? 007 en bijna al zijn nakomelingen zuigen zo ongeveer lucht.... ennuh 007 is ook nog steeds niet uitgebracht in de GP volgens mij..... maar goed...

denk eens aan de oorzaken van luchtzuigen? hoeft in mijn ogen niet perse aan 007 te liggen.
Vaak heeft een paard maagproblemen en ook daar zijn meerdere oorzaken voor en de stalgebreken heten niet voor niets STALgebreken, nu ben ik niet tegen een stal, maar ik denk dat veel paarden met problemen, teveel op stal staan waardoor je dus ook meer kans krijgt op dit soort problemen.
maar goed, dat is mijn visie.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 08:09

Wie is de weg kwijt ?
De fokleiding of deze fokster.
Er worden ruim 10000 veulens geboren uit allerlei soorten merriemateriaal en daar zit voor de fokleiding altijd het gelijk tussen.
Zie maar naar de plaatsing van de Rankings.
Voor deze fokster wordt het moeilijker om de juiste te fokken nu de Barbria-hipe voorbij is tenzij ze nu verder gaat met Totilas.

Fokken is hetzelfde als:
http://www.debeurs.nl/ Je eigen kop volgen en vooral lange termijn.

Ik persoonlijk zit niet op zulke paarden te wachten.

Afbeelding

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 09:15

Lisette03 schreef:
dat er nakomelingen van Ooseven luchtzuigen ja, maar bijna allemaal, daar word ik toch zo moe van, ik ken er een heleboel die het niet doen, waaronder die van mij en zo nog een heleboel 8-)

Mee eens!!! Die van ons doet ook niets van dat alles!

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 09:35

ceasario schreef:
Wie is de weg kwijt ?
De fokleiding of deze fokster.
Er worden ruim 10000 veulens geboren uit allerlei soorten merriemateriaal en daar zit voor de fokleiding altijd het gelijk tussen.
Zie maar naar de plaatsing van de Rankings.
Voor deze fokster wordt het moeilijker om de juiste te fokken nu de Barbria-hipe voorbij is tenzij ze nu verder gaat met Totilas.

Fokken is hetzelfde als:
http://www.debeurs.nl/ Je eigen kop volgen en vooral lange termijn.

Ik persoonlijk zit niet op zulke paarden te wachten.

Afbeelding

Barbria is dan ook het resultaat van de fokkerij van zo'n 25 jaar geleden .

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 09:39

BBreedveld schreef:
En als we naast al de dressuurshowkanonnen nou ook eens paarden zouden fokken waar de gemiddelde ruiter mee overweg kan en zo'n 25 jaar plezier aan kan beleven?

Ik heb het idee dat alleen máár gefokt wordt op toppers. Zijn we in Nederland dan collectief te trots om te zeggen dat de top voor ons niet hoeft en we een huis-tuin- en keukenpaard zoeken waar we goed mee door 1 deur kunnen en die ook eens iets anders kan dan shows weggegeven?

Dat gezeur over de 'top' - kijk eens wat er rondloopt aan de top. De helft is zó elastisch en 'electrisch' dat het er bijna niet meer natuurlijk uitziet. En dat is dan ineens niet goed genoeg?

Heb je weleens op de KWPN site gelezen ? ;)
Citaat:
..het fokken van dressuur en springpaarden die in hun tak van sport op het hoogste niveau kunnen presteren

Of je het er nu mee eens bent of niet ; dat is het het fokdoel.

Of de huidige posities op de wereld ranglijst gehandhaafd zullen worden ,durf ik ,juist door het fokbeleid , te betwijfelen. :\

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 09:52

Ragdollcat schreef:
Ook minder blessure gevoelig gaan fokken? ik lees heel veel dat er velen snel een blessure hier en daar oplopen en of krijgen.

Dat is ook wel zo, maar ik denk ook wel dat een klein percentage aan de ruiter kan liggen..
Als jij je paarden goed wilt houden ook al denk je van jezelf dat je goed bezig bent kan er uit een (medisch) checkup, veel naar voren komen.
Zo kan jij aan bijv. je houding werken en zo heeft het paard daar nog meer profijt van..
En dat hoeft helemaal niet duur te wezen.

En natuurlijk is er ook een deel blessure gevoelig, maar ik denk dat het met name verergerd door verkeerd rijden.

Er word teveel gefokt op mooi en te pittig, maar vergeet niet dat NL heel veel basisruiters heeft, waaronder ik.
Het achterbeen word steeds meer vergeten, want noem nou eens een jonge hengst op waarbij dat het er heel erg uit springt.
Dat zijn er imo weinig.

het klinkt misschien raar en ik zou denk ik veel mensen over me heen krijgen, maar kijk eens naar het achterbeen van het Gelders paard, die beweegt met veel kracht.
tegenwoordig worden er steeds luxere gefokt, en komen de Geldersen weer helemaal terug in de sport.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 09:58

DDW1190 schreef:
Ragdollcat schreef:

Dat is ook wel zo, maar ik denk ook wel dat een klein percentage aan de ruiter kan liggen..
Als jij je paarden goed wilt houden ook al denk je van jezelf dat je goed bezig bent kan er uit een (medisch) checkup, veel naar voren komen.
Zo kan jij aan bijv. je houding werken en zo heeft het paard daar nog meer profijt van..
En dat hoeft helemaal niet duur te wezen.

En natuurlijk is er ook een deel blessure gevoelig, maar ik denk dat het met name verergerd door verkeerd rijden.

Er word teveel gefokt op mooi en te pittig, maar vergeet niet dat NL heel veel basisruiters heeft, waaronder ik.
Het achterbeen word steeds meer vergeten, want noem nou eens een jonge hengst op waarbij dat het er heel erg uit springt.
Dat zijn er imo weinig.

het klinkt misschien raar en ik zou denk ik veel mensen over me heen krijgen, maar kijk eens naar het achterbeen van het Gelders paard, die beweegt met veel kracht.
tegenwoordig worden er steeds luxere gefokt, en komen de Geldersen weer helemaal terug in de sport.

Nou... er gaan dingen ook wel een stuk beter dan vroeger... vroeger gingen er veel meer paarden voor de dood weg omdat ze ataxie hadden... dat probleem is er nog steeds wel, maar stukken beter. Vroeger waren de meeste paarden bij 15 jaar versleten (dan werkten ze natuurlijk ook de hele dag voor de ploeg) maar tegenwoordig zijn de toppaarden tussen de 10 en 15 nog in de bloei van hun leven terwijl er veel gevraagd word van het lijf in de spring/dressuur en eventing sport.

Ik ben dol op Gelderse paarden, dus vind dat helemaal niet erg! Mijn Oo seven is ook niet van het chique type maar heeft een stevig onderstel maar heeft een achterbeengebruik van heb ik jou daar. Ik stijg regelmatig op als ik een arbeidsdrafje in zet. :D