Geen paarden meer toegelaten in het Vlaamse Peerdsbos

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Geen paarden meer toegelaten in het Vlaamse Peerdsbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 07:03

www.nieuwsblad.be

De nieuwe toegankelijkheidsregeling verbiedt ruiters in het Peerdsbos. 'Allez, geen paarden meer in het Peerdsbos. Dat kan toch niet?', reageert Jan Boschmans namens de ruiterijverenigingen.
Het Agentschap voor Natuur en Bos bereidde de nieuwe toegankelijkheidsregeling voor. Hierdoor wordt straks een grote zone van het bos, gelegen tussen de Campinadreef, Bremdockdreef en Peerdsbosbaan, ontoegankelijk gemaakt voor het publiek. Het wordt een rustzone voor dieren en natuur. De wegen worden er gesaneerd.

Een andere nieuwigheid veroorzaakt heel wat beroering in ruiterijmiddens. De ruiterpaden verdwijnen en worden omgevormd tot mountainbikeparcours. 'Ik viel haast van mijn paard toe ik hiervan hoorde', reageert Jan Boschmans ongerust op het voornemen van de Vlaamse overheid. Schotenaar Boschmans is zelf ruiter en vice-voorzitter van de Vlaamse Vereniging voor Ruitertoerisme, die 12.000 leden telt. 'Als dat verbod er komt, gaan we uit protest in groep op de Bredabaan rijden. Een andere plaats om de benen van onze paarden te strekken rest ons dan niet meer.'

Ook Boschmans' echtgenote Iris Van Rompaey is een volbloed paardenliefhebster. 'Vroeger reden wij met toelating vrij door het Peerdsbos en genoten we met volle teugen van de mooie natuur. Begin 2005 kwam er een afgebakend ruiterpad. In feite werden we verbannen naar de rand van het bos en behoorlijk beperkt in het aantal kilometers dat we nog kunnen afleggen. Gaan ze ons nu ook nog dat plezier afpakken?'

De ruiters voelen zich het slachtoffer van hun imago. 'Ruiters zijn natuurliefhebbers die opzadelen in weer en wind. Wij maken geen lawaai, laten geen papiertjes, lege colablikjes, flesjes sportdrank achter. We beschadigen de natuur niet, integendeel. Studies in Nederland hebben uitgewezen dat de passage van de paarden een stimulerend effect heeft op fauna en flora. Daarom ook mogen ruiters nu vrij rondrijden in het bekende Nederlandse natuurgebied De Veluwe.'

De grote paarden boezemen andere recreanten soms angst in. 'Onterecht', zegt Van Rompaey, zelf een gereputeerd trainster van western- en wandelpaarden . 'Als we al iemand tegenkomen, dan vertragen we. Dat staat in onze reglementen en ruiters die zich er niet aan houden kunnen verbannen worden. We willen graag een goede verstandhouding met mederecreanten, begroeten wandelaars altijd, laten joggers voor zodat ze hun ritme niet moeten breken. Dezelfde hoffelijkheid mogen wij overigens niet altijd terug verwachten.'

Volgens Jan Boschmans werden noch de Antwerpse Trekruiters, noch de Vlaamse Vereniging voor Ruitertoerisme, noch het Vlaams Paardenloket en zelfs niet Toerisme Provincie Antwerpen, op de hoogte gebracht van de plannen. 'Ik vraag me ook af wat minister-president Kris Peeters hiervan vindt. Hij is zoals bekend zelf een gepassioneerd ruiter en initiatiefnemer van het Paardenloket. Paarden maken een deel uit van onze economie. Het aantal recreatieve ruiters blijft stijgen en onderzoek heeft uitgewezen dat ruiters gemiddeld meer uitgeven dan bvb wielertoeristen of wandelaars. Kris Peeters wilde net bestaande kleine ruiterpadennetwerken uitbreiden.'

vanessakusje

Re: Geen paarden meer toegelaten in het Vlaamse Peerdsbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 07:30

Peerdsbos zonder peerden.. (paarden) kan toch niet?!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 07:53

Wat een belachelijk besluit. ...Kan er ook echt geen ander commentaar op bedenken dan dat.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 08:29

Wat ik nog belachelijker vind is dat bestaande ruiterpaden dan worden omgevormd tot mountainbike route. Als er iemand schade aan de natuur toe brengt zijn het die mannen wel. Daarbij kunnen gewone wandelaars er ook een handje van weg hebben om de natuur te vervuilen. Goh en dan zeuren dat er paardedrollen op de fietspaden en wegen liggen. Niet moeilijk want de ruiters kunnen nergens anders meer heen. Paarden moeten blijkbaar op de wei of in de bak blijven. Weer een echt staaltje van bureaucratische zogenaamde natuurliefhebbers. :n

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 08:32

allez, t betert er weer op. Ik heb sinds kort het dichtst gelegen ruiterpad bij ons hier ontdekt: op een 1,5 uur rijden! Wij kunnen bijna niet anders dan op straat wandelen omdat er anders niet veel is.

en nu gaan die pipo's nog wat extra wandelgelegenheden afpakken? _-:( 8)7

en idd, mountenbickers zijn wel gezond voor de natuur? ze maken de bodem kapot en laten vuilnis achter

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 09:09

Ik dacht dat ze hier in Nederland alleen van die belachelijke ideeën hadden maar onze zuiderburen hebben ook een "klap van de malle molen gehad"

Hoe kun je nu een grote groep zomaar opzij schoppen :n Wel mountainbikers toestaan? Zijn die minder belastend voor de natuur dan?

Voor degene die van het bos gebruik maken...succes!!Ik hoop van harte dat jullie van het bos gebruik mogen blijven maken :(:)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 09:16

Tuurlijk jongens, pak nog meer paden af! +:)+ In het bos waar ik sowieso al beperkte KM's kon doen (ivm grootte) mag je nu nog eens nergens meer door, alle paden die geschikt zijn voor paarden mag je niet meer op, houd je dus nog k*tpaden met van die irritantje steentjes over. :x Belachelijk! En het worden mountainbike paden? Ja want een fiets hoort meer in de natuur dan een paard natuurlijk :roll:

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 09:25

Het verbaast me niks............ Staatsbosbeheer heeft in het bos(je) hier, Trimunt, het enige ruiterpad afgesloten voor ruiters omdat wandelaars klaagden over de paarden..................... 8)7 8)7 8)7
Wij mogen nu of langs een smalle grasstrook tegen een ruim 3 meter diepe tochtsloot (nevernooit dus) of naast het fietspad fijn rechtuit door de bramen en het lange ongemaaide gras.
Overal, ook bij Dwingloo en Havelte, worden paden afgesloten voor paarden ten gunste van mountainbikers en voetgangers.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:10

Ik ben normaal de eerste om te zeggen dat optochten enz niets waard zijn. Maar met dit idiote spelletje zouden ruiters zich eens moeten gaan verenigen en inderdaad gezamelijk de baan op moeten trekken. Kijken hoe ze dat bevalt. :x

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:17

Alles wordt mijns inziens veroorzaakt door toenemende intolerantie en onbegrip in onze maatschappij. Men wil geen rekening meer met elkaar houden. In het bos hier in de buurt zijn er afgescheiden routes/gebieden voor fietsers, mountainbikers, ruiters, wandelaars en honden. Want o wee als die elkaar tegen komen. Hondeneigenaren en fietsers weten niet meer wat te doen als ze een paard tegen komen en wandelaars kunnen niet meer overweg met honden. Hondeneigenaars laten dan weer hun honden los zonder dat die onder appel staan of zijn zelf in geen velden of wegen meer te bekennen.
Op de lange termijn is dit natuurlijk geen oplossing in onze kleine landjes. Opvoeden die handel zou ik zeggen: ruiters, hondeneigenaren, mountainbikers etc. Als we allemaal een beetje meer rekening met elkaar houden kunnen we weer gewoon gezamelijk van de natuur genieten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:20

blue_sky schreef:
Alles wordt mijns inziens veroorzaakt door toenemende intolerantie en onbegrip in onze maatschappij. Men wil geen rekening meer met elkaar houden. In het bos hier in de buurt zijn er afgescheiden routes/gebieden voor fietsers, mountainbikers, ruiters, wandelaars en honden. Want o wee als die elkaar tegen komen. Hondeneigenaren en fietsers weten niet meer wat te doen als ze een paard tegen komen en wandelaars kunnen niet meer overweg met honden. Hondeneigenaars laten dan weer hun honden los zonder dat die onder appel staan of zijn zelf in geen velden of wegen meer te bekennen.
Op de lange termijn is dit natuurlijk geen oplossing in onze kleine landjes. Opvoeden die handel zou ik zeggen: ruiters, hondeneigenaren, mountainbikers etc. Als we allemaal een beetje meer rekening met elkaar houden kunnen we weer gewoon gezamelijk van de natuur genieten.

+:)+

Helemaal mee eens!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:25

Blue_sky...ben geheel met je eens :j
Gun elkaar een beetje ruimte en respect...

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:25

blue_sky schreef:
Alles wordt mijns inziens veroorzaakt door toenemende intolerantie en onbegrip in onze maatschappij.
amen _/-\o_

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:26

Stom hoor! Mountainbikers wel?
Vind de argumenten die in het stukje staan ook helemaal gepast!
Dat ruiters wel vaart minderen als er een tegenligger komt bijv met honden.. ja die hebben sommige eigenaren niet in de hand!!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:27

Het probleem is alleen dat degene die rekening houden met de andere gebruikers van de natuur eenzaam zijn in de grote groep. Zo zetten wandelaars echt een grote mond op als je ze vriendelijk verteld dat je paard geen honden gewent is en je dus vraagt of ze hun hond bij zich willen houden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:29

En te bedenken dat ze hem sowieso verplicht zijn bij zich te houden gezien de aanlijnplicht. :+

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:40

Cayenne schreef:
'...willen graag een goede verstandhouding met mederecreanten, begroeten wandelaars altijd, laten joggers voor zodat ze hun ritme niet moeten breken. Dezelfde hoffelijkheid mogen wij overigens niet altijd terug verwachten.'

Goh, daar kunnen ruiters in ons landje nog een puntje aan zuigen dan. IK val soms van verbazing van MIJN paard door het gedrag van de iets asocialere mederuiter en op zulke momenten begrijp ik maar al te goed dat ze ons liever kwijt dan rijk zijn.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat het voor geen meter klopt als er geen peerden meer het Peerdsbos in mogen :+ Hoop dat die actie effect heeft voor ze! *\o/*

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:41

blue_sky schreef:

Amen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:45

Maeve schreef:
Goh, daar kunnen ruiters in ons landje nog een puntje aan zuigen dan. IK val soms van verbazing van MIJN paard door het gedrag van de iets asocialere mederuiter en op zulke momenten begrijp ik maar al te goed dat ze ons liever kwijt dan rijk zijn.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat het voor geen meter klopt als er geen peerden meer het Peerdsbos in mogen :+ Hoop dat die actie effect heeft voor ze! *\o/*

Eerlijk gezegd vind ik dat hier heel goed meevallen, ik lees regelmatig dingen op bokt waar mijn mond van open valt.. Ik ben op de straat nog geen enkele ruiter tegen gekomen die niet even knikte als je afremde ipv tegen 50 voorbij te vliegen. Ook in het bos ben ik nog nooit associaal voorbij gestoken/gepasseerd. Ook niet als wandelaar (ik wandel regelmatig met de hond) en er wordt inderdaad altijd vriendelijk geknikt. Ik zelf knik ook altijd als iemand rustig voorbij komt en naar wandelaars, ga altijd aan de kant voor fietsers/joggers/wandelaars indien nodig en mogelijk...

Maar de gemiddelde mountainbiker die ik tegen kom schreeuwt nog een keer goed als je niet de gracht in springt voor 'm :x

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:57

Eigenlijk zouden de politie te paard veel meer moeten patrouilleren op de ruiterpaden in de weekends of op de feestdagen. Is ook eens iets anders voor hen en hun paarden en ze kunnen boetes uitschrijven wegens het overtreden van de wetgeving. :)* Dit wordt nu nl niet gedaan.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:20

Ayasha schreef:
Maeve schreef:

Eerlijk gezegd vind ik dat hier heel goed meevallen, ik lees regelmatig dingen op bokt waar mijn mond van open valt.. Ik ben op de straat nog geen enkele ruiter tegen gekomen die niet even knikte als je afremde ipv tegen 50 voorbij te vliegen. Ook in het bos ben ik nog nooit associaal voorbij gestoken/gepasseerd. Ook niet als wandelaar (ik wandel regelmatig met de hond) en er wordt inderdaad altijd vriendelijk geknikt. Ik zelf knik ook altijd als iemand rustig voorbij komt en naar wandelaars, ga altijd aan de kant voor fietsers/joggers/wandelaars indien nodig en mogelijk...
Maar de gemiddelde mountainbiker die ik tegen kom schreeuwt nog een keer goed als je niet de gracht in springt voor 'm :x

Ach nouja, overal zitten natuurlijk een paar rotte appels tussen... Ben me ook wel eens rotgeschrokken van fietsers die je opeens met een rotvaart inhalen, dat je denkt, bel even... en ook ik steek altijd even een hand op naar auto's als ze afremmen ja. Maar ik ben nog steeds onder de indruk van mijn ervaring met een stel meiden die mij en mijn hond op het wandelpad breeduit tegemoet kwamen draven waarvan ik, nadat ik ze vriendelijk geattendeerd had op het ruiterpad 2 meter verderop, de vreselijkste verwensingen naar mijn hoofd kreeg. Op dat moment ga je je bijna verontschuldigen als je ZELF te paard dat bos in gaat...

Edit: Ayasha, ik zie dat jijzelf uit Belgie komt en als ik het artikel mag geloven zijn jullie juist heel vriendelijk dus petje af hoor :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:40

Ayasha schreef:

Moet zeggen dat ik dezelfde ervaring heb ongeacht met of zonder paard.
De moutenbiker kom ik overgens alleen lopend met de hond tegen...wanneer de paden elkaar kruizen en ja vaak niet even vriendelijke mensen.
Mensen met honden kunnen ook nog wel eens "raar zijn", wanneer ze niet uit voorzorg hun hond even bij zich houden bij het zien van een ruiter te paard.
Mijn hond die thuis paarden om zich heen heeft lopen hou ik ook bij me, zodat de ruiter zich geen zorgen hoeft te maken dat de (vreemde) hond toch ineens om of achter de combinatie aan zou gaan. Beetje fatsoen lijkt me logisch...

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:46

ze kunnen beter de turnhoutsebaan nemen, als ze daarop gaan rijden, nou dan slibt alles dicht!

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:56

Ik rij ook regelmatig in het bos, in Drenthe, en ik heb eigenlijk nog nooit iets vervelends mee gemaakt. Bij tegenliggers altijd even stappen wandelaars, en fietsers netjes begroeten, honden worden altijd bij de baas geroepen... Dus nee geen problemen. Hopelijk blijft het bij ons ook zo!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:57

Ik kom hier geen andere ruiters tegen maar voorheen wel in het bos...ben ook wel onbehoorlijke ruiters tegen gekomen hoor.In volle galop passeren en dan gillen "Jaaaaaaaa sorry hoor,ik houd m even niet" :? en giechelen.Had ik ook het liefst achter een tak zien haken :o

Maar goed...waar ik mijn paarden heb kom je een gemelleerd gezelschap tegen...bij sommigen komt er alleen maar vuiligheid uit hond mond als ze die open trekken :P Die menen dan ook het "alleenrecht" op de wereld te hebben...tsja maar aan de andere kant ook veel vriendelijke mensen die hun hondje netjes aanlijnen,groeten of rustig met de auto passeren.
Die enkele rauwe vloek van die wielrenner die meent dat je met volle snelheid door een park mag fietsen neem ik maar voor lief,ik hecht meer waarde aan vriendelijke mensen die netjes en siciaal zijn :)