Eyes on Animals geschokt over misstanden paardenmarkt Hedel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Eyes on Animals geschokt over misstanden paardenmarkt Hedel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 09:30

http://www.eyesonanimals.com

Dierenwelzijnsorganisatie Eyes on Animals noemt de misstanden die zij maandagochtend tussen 00:00 en 04:30u aantrof op de jaarlijkse paardenmarkt in Hedel ¨schokkend¨. Inspecteurs zagen vele paarden geschopt en geslagen worden. Minipony's werden aan de staarten voortgesleept en enkele dieren verkeerden in zeer slechte gezondheid. De gemeente Maasdriel had nachtelijke controle op dierenwelzijn nagelaten. De door Eyes on Animals ingeseinde A.I.D. arriveerde in de ochtend: er moest ter plekke direct geëuthaniseerd worden.

Op 8 november begon traditiegetrouw een van de grootste paardenmarkten van Europa. Vanaf zondagavond arriveerden duizenden paarden, pony's en ezels in het dorpscentrum van het Brabantse Hedel. Inspecteurs van Eyes on Animals waren aanwezig om te kijken of de geldende dierenwelzijnswetgeving werd gehandhaafd. Inspecteur Margreet Steendijk: ¨Wij waren geschokt dat er vanaf zondagnacht tot maandagmorgen geen enkel toezicht op dierenwelzijn was geregeld door de organisatie Paardenmarkt Hedel en de gemeente. Dat terwijl de organisatie op haar website prat gaat op de zogenaamde naleving van de Gedragscode Dierenwelzijn. In schril contrast daarmee heeft Eyes on Animals vele wetsovertedingen gezien en op beeld vastgelegd: dit is een blamage voor de gemeente en de organisatie.¨

Eyes on Animals heeft de volgende overtredingen gesignaleerd:

* Met name de mini-pony's werden stelselmatig geschopt en geslagen en vaak ook over de grond gesleurd aan hun staarten. Niet zelden door meerdere mensen tegelijk.

* Er stonden zieke dieren die medische zorg behoefden tussen de gezonde dieren.

* Paarden die voor de luidruchtige kermisattracties stonden geparkeerd, raakten in paniek en probeerden (soms succesvol) los te breken. Dit leidde tot verwondingen.

* Minstens de helft van de aanwezige dieren stond dusdanig aangebonden aan hekken of palen dat elke vorm van bewegen onmogelijk was. Margreet Steendijk: ¨Volgens de wet moeten dieren na 8 uur over drinkwater beschikken. Ik vraag mij af op welke wijze deze paarden kunnen drinken want de meeste stonden zo strak vastgebonden dat ze hun neus niet eens in een emmer zouden kunnen steken.¨

* De meerderheid van de mini-pony's werd te dicht bij elkaar vastgebonden en raakten daardoor vaak bekneld en extra gestresst

* Volgens de wet moeten dieren 'in alle rust' uit hun transportwagen geladen worden; dit is bij Hedel op veel plekken niet mogelijk .

De organisatie van de paardenmarkt belooft op haar website dat er stewards aanwezig zouden zijn om de Gedragscode Dierenwelzijn te bewaken. Inspecteur Steendijk: ¨Er waren wel stewards aanwezig, maar wanneer Eyes on Animals deze aanspraken op dierenmishandeling en wetsovertredingen gaven deze stewards te kennen alleen aanwezig te zijn om het sta-geld van de paardenhandelaren te innen. Ook de aanwezige gemeenteambtenaar zei van het bestaan van deze dierenwelzijnsstewards niets af te weten.¨ Aanwezige politieagenten lieten weten op de markt alleen te kijken naar openbare orde en veiligheid van mensen en geen mishandeling van paarden in behandeling te willen nemen.

Eyes on Animals vindt het onnacceptabel dat pas vanaf circa 5:00u 's ochtends de eerste dierenartsen arriveren. Zij roept de gemeente Maasdriel en Paardenmarkt Hedel op onmiddelijk met een plan van aanpak te komen om deze misstanden volgend jaar te voorkomen. Steendijk: ¨De verantwoordelijken voor deze paardenmarkt moeten zorgen dat de wet gehandhaafd wordt en maatregelen treffen tegen handelaren die zich hier niet aan houden en zich misdragen.¨ Bovendien moet op een paardenmarkt het welzijn van de paarden voorop staan. ¨De gemeente geeft toestemming om kermisattracties op slechts enkele meters van de paarden te plaatsen. Attracties met harde muziek en felle lichten vergroten de paniek en stress onder de paarden aanzienlijk. Dit veroorzaakt nog meer dierenleed.¨

Dierenwelzijnorganisatie Eyes on Animals controleert vanuit Nederland veetransporten, veemarkten en slachthuizen. Behalve inspecties van veetransporten, veemarkten en slachthuizen lobbyt Eyes on Animals voor betere regels en handhaving. Daarnaast biedt de organisatie trainingen aan vrachtwagenchauffeurs om hen te leren beter om te gaan met dieren om zo de het leed en stress van de dieren te minimaliseren.

KellyG

Re: Eyes on Animals geschokt over misstanden paardenmarkt Hedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:33

ze moesten die paardenmarkten overal eens gaan verbieden.......

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:34

Helemaal mee eens, KellyG!

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:35

grrrr dit maakt me zo boos! deze mensen hebben geen hart of een ziel! hoop t nooit mee te maken want oe ik doe ze wat! daarom ga ik nooit naar zo'n markt toe!

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:35

indd verbieden die handel!

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:38

Je zou er uit protest al niet meer gaan kijken zeg... wel jammer voor mensen die er graag heen gaan want dan moeten de goeden onder de kwaden lijden..
Kregen ze in hun eentje ook niet een mini pony mee? Lijkt mij stug..
Te gek voor woorden dit!

fried_egg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:39

ik zou uit principe ook nooit naar een pm gaan. begrijp ook niet dat er zoveel boktmensen zijn gegaan zoals te zien in een ander topic?

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:40

Dat snap ik dus ook niet dat er mensen zijn die er uberhaupt heen gaan, afschaffen die handel.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:42

1 grote schande. Ze moeten markten waar dieren worden verhandeld verbieden!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:43

Komt denk ik ook doordat paarden steeds meer als ding beschouwt word. Niet meer als werkdier waar een boer afhankelijk van is. Er is de laatste 25 jaar te veel verandert op paardenmarkten.

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:46

Beestachtige praktijken dit ;(
Het is net alsof ze dachten; er is toch niemand dus laten we massaal inschoppen en slaan op deze weerloze dieren. En wat maakt het uit of ze zichzelf ophangen waaraan ze ook maar vastgebonden staan, of dat ze niks te eten of te drinken krijgen....
Wat mij betreft mogen die paardenmkarten sowieso al afgeschaft worden, maar nu helemaal!

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:51

Ik stond in een stand te werken..
Pfff het was gewoon dierenmishandeling soms, en inderdaad vooral bij de kleine pony's.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:52

lang leve de paardenmarkt!
En dan nog te bedenken dat er Bokkers zijn die dit als een 'leuk dagje uit' zien...

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:54

ik ging als kind / tiener zijnde ook weleens naar een paardenmarkt die bij ons om de hoek gehouden werd, en ieder jaar ging ik weer met tranen naar huis...................
ik vind het allemaal zo bruut hoe er met die dieren omgegaan wordt.....

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:54

Een paardenmarkt zou ook een leuk dagje uit moeten zijn!
Als die mensen daar het niet steeds zouden verzieken en zich gewoon aan de regels zouden houden!!
Dan kwamen dit soort dingen niet voor! Stonden de paarden er netjes bij! En was er niets aan de hand.

De paardenmarkt wordt weer verziekt door verkopers die slechte dieren meenemen, en hun dieren slecht behandelen!

Bah!

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:55

geerke schreef:
En dan nog te bedenken dat er Bokkers zijn die dit als een 'leuk dagje uit' zien...

Je kan jezelf echt geen paarden liefhebber noemen als je dit als een leuk dagje uit ziet... >;) :n

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:56

Klopt ik vind het ook echt geen leuk gezicht om al die paardjes te zien..veel mensen die maar blijven door fokken met die shetjes terwijl er al zooooooveel zijn. Maar stel je voor als ze het afschaffen waar laten ze dan al die paardjes.. nu komen ze aan het licht op zo'n markt maar anders staan ze misschien in een donkere schuur weg te kwijnen of worden ze aan hun lot overgelaten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:57

nelis schreef:
geerke schreef:

Je kan jezelf echt geen paarden liefhebber noemen als je dit als een leuk dagje uit ziet... >;) :n

Ook niet als :

De dieren goed verzorgd zijn, zoals staat in de regels.
De dieren water hebben, zoals staat in de regels.
De dieren goed behandeld worden, zoals vanzelfsprekend is
De dieren ruimte hebben, zoals staat in de regels.

WIE verzieken nou dit leuke uitje??
Dat zijn de lompe verkopers die kosten wat het kost hun dier verkocht willen hebben.

Ik ga nooit naar een markt omdat ik weet wat daar gebeurt.
Maar als dit anders zou zijn, zou ik zeer graag eens een kijkje nemen!

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:59

Jolliegirl schreef:
Ook niet als :

dan denk ik dat nog het transport een hel zal wezen voor de dieren........... helaas........

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:00

Ook het transport kan GOED!
Scheer niet gelijk alles over 1 kam. Want er zijn ook verkopers die netjes hun paarden geladen hebben.

geerke

het probleem is dus dat de meeste misstanden gebeuren in de vroege ochtend....een uur of 3 4.Tijdens het lossen.
Dan zijn er nog echt geen mensen te zien hoor,behalve de handelaren zelf.

nelis

Jolliegirl schreef:
Ook niet als :

Dat zijn de lompe verkopers die kosten wat het kost hun dier verkocht willen hebben.

Dit soort evenementen , want dat zijn het . Zijn allang niet meer nodig door de komst van i-net etc.

en voorlopig blijkt maar weer dat ondanks alle regels er de afgelopen tien jaar op markten er niet veel veranderd is , want nog steeds zitten er "foute"types tussen die er tien jaar terug ook al waren.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:01

ja dat zeg je juist, het KAN goed........
maar tijd is geld, en geduld is een schone zaak........

ik scheer ook niet iedereen over 1 kam, maar het gros doet het toch voor de centen.......... eerlijk is eerlijk

bibi_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:01

Ben ik helemaal mee eens! Als iedereen zijn dieren op een normale manier daar zou behandelen, ze fatsoenlijk mooimaken en op een mooie manier presteren, zou het een leuk uitje zijn. Nu wordt het verziekt door mensen die proberen een paar tientjes te verdienen over de rug van een dier wat er ook niet om gevraagd heeft!

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:02

KellyG schreef:
ja dat zeg je juist, het KAN goed........
maar tijd is geld, en geduld is een schone zaak........

ik scheer ook niet iedereen over 1 kam, maar het gros doet het toch voor de centen.......... eerlijk is eerlijk

AMEN!

Hoe je het went of keert het gaat alleen maar om geld.