Interview met Cees Visser over verkoop Totilas

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Interview met Cees Visser over verkoop Totilas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 21:48

dressage-news.com / Nieuwsredactie

Cees Visser, de voormalige eigenaar van Totilas kreeg zijn recht van antwoord in een interview van dressage-news.com. Hieronder vind je het volledige interview, door Ken Braddick en vertaald door de redactie.
Afbeelding
Totilas
Foto: http://www.sjoert.com

Dressage-news.com: Wat waren de omstandigheden die leidden tot de verkoop van Totilas?

Cees Visser: We hadden een bedrag in gedachten en Tosca en ik waren aan het praten en zeiden dat ‘wanneer iemand met zo’n aanbod komt, zou het een perfecte strategie zijn. Het zou absurd zijn voor ons om een paard te houden, met alle bijbehorende risico’s.’ Dit jaar verloren we een van onze paarden door een gebroken been, dus we weten wat het is om afscheid te nemen van een paard.

Om eerlijk te zijn, de prijs was de hoofdreden, en ik wil het lot niet tarten.

We hebben alles meegemaakt met dit paard. Hij is 55 keer in de ring geweest onder de Moorlands vlag en heeft daarvan 53 keer gewonnen. De twee keer dat hij niet wist te winnen was toen hij zichzelf in de weg zat, en Parzival simpelweg het betere paard was. We hebben drie wereldrecords, drie WK gouden medailles, twee Europese gouden medailles en één zilver en de World Cup in Den Bosch.

DN: U en Tosca genoten veel van het paard, hoe voelt het om hem niet meer in uw leven te hebben ?

Cees Visser: Je kan zelf zien hoe het bieden gaat. Je kan min of meer aanvoelen dat tijdens Kentucky of een half jaar na Kentucky, iemand het bedrag gaat bieden, waarvoor we hadden besloten dat hij dan zou gaan. Dus het is niet iets dat opeens opkwam. Als je een getal aan een paard hangt, zoals mijn vrouw en ik hadden gedaan, dan ben je op een niveau waar je zegt, ‘laten we eerst zien of er iemand is die probeert tot dat bedrage te komen'. Het gaat traag. Iemand komt, en doet een bod, dan komt er iemand anders met een ander bod. We kregen deze biedingen continu de voorbije twee jaar.

Toen hij de eerste keer naar Aken ging, in de kleine tour twee en half jaar geleden, kwam er echte aandacht voor het paard, toen mensen hem voor het eerst in de grote arena zagen. Vanaf dat moment was er soms een maand waarin niemand belde, maar er waren ook maanden wanneer meerdere mensen belden om te vragen of hij te koop was. Er waren heel interessante aanbiedingen bij, andere kwamen van gekken met allerhande constructies. De helft ervan was heel serieus. We hebben er echt van genoten. Het enige ding dat we hebben gezegd, was dat wanneer het een bepaald niveau bereikte, zou het economisch idioot voor ons zijn, om hem te houden.

DN: We praatten toen in Aken ook, en ik vroeg toen of u ongerust was dat zijn bewegingen te groot zouden zijn. Dit laat zien wat ik toen wist. Ik veronderstel dat ik toen een van die gekken was.

Cees Visser: Ik herinner me dat nog omdat hij zo buitengewoon bewoog, en de andere paarden die jij aanhaalde, "kan een paard dat wel klaarspelen", "Vraagt hij niet teveel van zichzelf op sommige vlakken".

Maar we wisten hoe hij thuis werkte, hoe hij reageerde op de spanning en hoe hij het kon los laten. Voor ons was het een vraag of het paard in staat was om verder te doen zoals hij op dat moment deed.

We waren ons totaal niet bewust van de internationale kracht van een paard als hij. We wisten natuurlijk, dat het in Nederland fantastisch zou zijn en hij is een ‘goed gevoel’ paard aangezien hij zwart is, een hengst is, en een vriendelijk paard is. Wanneer Edward hem presenteerde, ziet het er uit alsof hij gemakkelijk is om mee om te gaan ook al is hij een hengst. Hij heeft een goede draf, goede stap, zijn galop is perfect, hij kan de pirouttes, dat is het grote verschil tussen Totilas en alle andere goede paarden.

DN:Wanneer maakte u de definitieve beslissing om Totilas te verkopen ?

Cees Visser: De week na de Wereldruiterspelen. Paul Schockemöhle bood het bedrag dat we in onze gedachten hadden. Het was voor ons een overduidelijke deal. Laat de dierenarts maar komen. Het gekke is dat er nooit iemand hem is komen uitproberen. Het is dus niet zo dat hij een paar keer is geprobeerd door een van Schockemöhle’s eigen ruiters of door iemand die eventueel het sportieve deel van Totilas zou willen hebben. De enige drie mensen die in de voorbije vier jaar op de rug van Totilas hebben gezeten, waren Edward, Hans Peter Minderhoud en mijn vrouw, die enkel een paar keer op hem zat. Dus dit is een ander opvallend element in deze deal, dat hij nooit is gereden door iemand van het Schockemöhle team.

DN: U bedoelt dat Paul niemand van zijn eigen ruiters meenam, om hem te testen ?

Cees Visser:Nee, nee. We waren er beiden bij tijdens de veterinaire keuring, en dat was het. We wisten dat het paard gezond was omdat we hem hadden laten checken voor we naar Kentucky gingen. Maar ik begrijp wel dat wanneer je een bepaald bedrag voor een paard betaald, je jouw eigen veearts wil laten dubbelchecken.

DN: Tosca werd altijd heel emotioneel wanneer Totilas meedeed aan een wedstrijd. Hoe reageerde zij op de verkoop?

Cees Visser: Het paard is niet gestorven. We zijn nog steeds emotioneel. Ik denk dat wanneer hij wordt gereden door een andere ruiter, ik nog steeds zal genieten van het perfecte paard dat hij is. Hij is niet de mijne nu maar dat maakt hem geen slecht paard. Hij zal nog steeds de black beauty zijn waarvan iedereen geniet.

Natuurlijk is Edward zijn ruiter geweest voor de voorbije vier jaar en hij heeft prachtige dingen met het paard gedaan. Maar waarom zouden andere ruiters niet hetzelfde kunnen doen ? Ik ga niet zeggen beter, maar.. waarom zeggen we niet dat het beter zou kunnen zijn met een andere ruiter. Er zijn genoeg paarden bekend die goed waren met een ruiter, en later in hun leven even goed presteerden onder een nieuwe ruiter. Het enige spijtige ding zou zijn wanneer het paard zou sterven of niet meer bereden kan worden.

Het paard leeft. Hij zal perfect behandeld worden in de stallen van Paul Schockemöhle. Ik denk totaal niet dat hij zal lijden of niet de behandeling zal krijgen die hij nodig heeft. Daar moeten we ons geen zorgen over maken.

DN: Was u verrast van de reacties over de verkoop ?

Cees Visser: Ja. Maar wanneer je voetbalspelers hebt, die over de hele wereld spelen, voor verschillende teams en die enkel terug naar Nederland komen om te spelen voor het international team. Zij verdienen overal geld en daar hebben we geen problemen mee.

Het zou belachelijk zijn om te zeggen, ‘Meneer Visser, u kan hem verkopen maar niet aan de Britten want zij zijn te goed op dit moment, niet aan de Duitsers want zij houden van een goed paard, niet aan de Amerikanen want naast Steffen Peters zou er dan een tweede goed paard zijn in het team, niet aan iemand omdat zij binnen bereik zijn’.

Als dat het geval zou zijn, dan zou het niet mijn taak zijn. Ik zou het bijna beledigend vinden, als het zoiets was.

Ze applaudisseerden wanneer we het wereldkampioenschap wonnen. Veel Duitsers stonden achter me. Klaus Balkenhol en sommige anderen, feliciteerden me oprecht, ik kon zien dat ze het meenden. Ik was blij dat zij de pracht konden zien van wat er net gebeurd was. Om dan te zeggen, ‘ Je kan hem verkopen, maar niet aan de Duitsers, de Britten of de Amerikanen, omdat zij de capaciteit hebben om er een team rond te maken, of zelf een beter team te vormen.’

Nee, nee. Dat is niet mijn stijl. Ik vind zulke redenen meelijwekkend.

DN: Bent u van plan om andere paarden voor Edward te kopen ?

Cees Visser: Ik hoop om er nog 10 te kunnen kopen. Het zou prachtig zijn voor de sport, maar ik denk niet dat we nog een ander paard als dat zullen vinden. We hebben er een gevonden, en hadden genoeg geluk om hem vier jaar te houden. Ik zie niet in waarom we geen ander goed paard kunnen hebben, maar of die net zo goed is wordt een kwestie van afwachten. We hebben het al eens gedaan en kunnen het waarschijnlijk nog eens doen als zo'n paard bestaat.

Maar er zijn ook nog andere investeerders in paarden. In Amerika heb je Steffen Peters, die een goede investeerder achter zich heeft. De Bechtolsheimers (UK) investeren ook in goede paarden. In Nederland is er Ton Kies die hetzelfde doet. Er zijn heel wat mensen die in de wereld die de het vermogen, kennis en financiële mogelijkheid hebben om goede paarden te kopen.

De hoeveelheid geld waar het bij Totilas om gaat, is uitzonderlijk. Het probleem is dat er veel goede paarden zijn, maar enkel een kleine hoeveelheid echt goede paarden. Er zijn heel wat goede ruiters. Als ik kijk naar Nederland zijn er zeker tien ruiters die capabel zijn om op de Olympische Spelen te rijden. Maar er zijn maar een paar paarden, dus koester je paarden, en hopelijk in een paar jaar tijd zal er een nieuwe generatie van Totilas zijn met nieuwe paarden die presteren op het hoogste niveau.

DN: Hoeveel merries heeft u die drachtig zijn van Totilas ?

Cees Visser: Drie merries. De eerste merrie zal bevallen tegen eind januari. Dat zal dan ook het allereerste Totilas veulen zijn. Hopelijk zal hij een vernieuwende generatie van beweging in de dressuurwereld kunnen brengen.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:53

Heerlijk nuchter interview. De man heeft wat mij betreft gelijk. :)

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:59

Bravo, kan C. Visser niet anders dan gelijk geven. Er komen ook wel weer nieuwe kansen voor Edward. :D

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:02

Mooi interview, er komen idd wel weer nieuwe paarden voor Edward.
Er is er maar één zoals Totilas maar dit is niet het einde van de wereld.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:11

Mooi interieuw. Ik hoop alleen altijd nog dat Edward weer het zadel in mag bij Toti.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:14

Mooi gesproken :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:15

Mooi interview...

Wat betreft het team er omheen bouwen, denk niet dat Duitsland daar aan denkt, met een nieuwe topper van Isabell, twee andere nieuwkomers die top presteren en nog een Matthias Alexander Rath die het prima voor elkaar heeft...
*voordat iedereen daar weer over begint...

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:18

Mooie nuchtere woorden!

Fijn interview om te lezen en ik kan niets anders doen dan hem gelijk geven,

Martenique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:23

Wat een mooi en oprecht interview!

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:31

Leuk interview :)

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:34

Mooi interview. Ben het helemaal met hem eens!

miszlisanne

Re: Interview met Cees Visser over verkoop Totilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:37

lekker nuchter en geef hem eens ongelijk :) leuk interview!
hoop dat t 'drama-gebeuren' nu wel een beetje klaar is op bokt na dit interview!

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:37

Mooi intervieuw hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:42

Ik denk dat iedereen hetzelfde had gedaan...

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:43

Tsja, het steekt me nog steeds dat Totilas en Edward niet meer samen zijn..
Maargoed, het heet niet voor niets Moorlans Investments..

Stiekem hoop ik nog op een wonder, dat Edward toch weer op Totilas kan gaan rijden, of anders dat Edward een nieuwe topper te rijden krijgt waarmee hij alles wint :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:44

miszlisanne schreef:
lekker nuchter en geef hem eens ongelijk :) leuk interview!
hoop dat t 'drama-gebeuren' nu wel een beetje klaar is op bokt na dit interview!

Precies wat ik ook dacht.

Het is geen hals over kop besluit en wie weet komt er ooit wel weer een nieuwe topper. Hij zegt van niet, maar misschien.... Ooit...

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:01

wie weet, wel een eerlijk en oprecht intervieuw iig!

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:21

Citaat:
Als ik kijk naar Nederland zijn er zeker tien ruiters die capabel zijn om op de Olympische Spelen te rijden. Maar er zijn maar een paar paarden, dus koester je paarden,

Tja : begrijp het niet helemaal wat hij zegt .....
Ik vind dat hij zichzelf tegenspreekt in dit intervieuw.
Het komt er gewoon op neer dat het grote geld gewonnen heeft.
Blijf het zuur vinden ...

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:21

Prima interview. :)

Mag ik vragen waarom er is gekozen voor deze lay-out? Ik vind die namelijk zeer rommelig. Niet echt een nette manier om een interview weer te geven, telkens met de naam ervoor wie wat zegt terwijl dat toch wel duidelijk is.

Staat dit niet netter?
Citaat:

Cees Visser, de voormalige eigenaar van Totilas kreeg zijn recht van antwoord in een interview van dressage-news.com. Hieronder vind je het volledige interview, door Ken Braddick en vertaald door de redactie.

Wat waren de omstandigheden die leidden tot de verkoop van Totilas?

'We hadden een bedrag in gedachten en Tosca en ik waren aan het praten en zeiden dat ‘wanneer iemand met zo’n aanbod komt, zou het een perfecte strategie zijn. Het zou absurd zijn voor ons om een paard te houden, met alle bijbehorende risico’s.’ Dit jaar verloren we een van onze paarden door een gebroken been, dus we weten wat het is om afscheid te nemen van een paard.

Om eerlijk te zijn, de prijs was de hoofdreden, en ik wil het lot niet tarten.

We hebben alles meegemaakt met dit paard. Hij is 55 keer in de ring geweest onder de Moorlands vlag en heeft daarvan 53 keer gewonnen. De twee keer dat hij niet wist te winnen was toen hij zichzelf in de weg zat, en Parzival simpelweg het betere paard was. We hebben drie wereldrecords, drie WK gouden medailles, twee Europese gouden medailles en één zilver en de World Cup in Den Bosch.'

xxsamm_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:23

peetje82 schreef:
wie weet, wel een eerlijk en oprecht intervieuw iig!

Vind ik ook +:)+

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:31

leuk interview, ik denk dat hier een hoop mensen op zaten te wachten omdat er wel wat vragen in beantwoord worden waar sommige mensen nog naar zaten te gissen.

Het enige jammere aan dit interview vind ik dat er geen antwoord wordt gegeven op de vraag hoe het voor ze is om Totilas niet meer in hun leven te hebben. Dhr. Visser gaat vervolgens alleen maar in op het geld en de biedingen. Beetje jammer ;)

voor de rest een helder interview

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:45

Sorry maar die vergelijking met voetballers slaat echt als een tang op een varken. Totilas komt niet terug om met het landenteam mee te doen aan de OS in 2012 en een voetballer met zn club is ook geen combinatie zoals een ruiter en paard dat is. Daar maakt hij zich er echt veel te makkelijk vanaf.

Maar goed, verder wel een leuk interview

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:56

Zo jammer dat het altijd maar om geld gaat, en niet de sport!

Dat steekt me welleens, gelukkig neemt niemand mijn paard van me af ...

Ik vindt het een heel erg emotieloos interview, heel droog en zakelijk!
Houdt die man nu echt oprecht van paarden/paardensport, of meer het wereldje eromheen en vooral het geld? Tuurlijk zal hij Edward Gal steunen, het heeft hem geen windeieren gelegd.

Aan de andere kant heeft hij wel gelijk met wat hij zegt, maar toch het is zuur!

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 00:27

Die man is op en top zakenman, dan is het toch meer dan logisch dat het hem om het geld gaat? En neem je hem dat nou serieus ook nog kwalijk? Denk je dat hij aan al zijn centjes is gekomen door alleen sentimenteel en emotioneel te doen? :+

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 01:17

Eerlijk is ie wel: het gaat om het geld.
Maar voor de sport is dit natuurlijk een ramp. Als alle goede paarden veilig op slot worden gezet, dan is er wel een probleem. Stel je voor dat Ferrari een nieuwe bolide zou maken voor de F1. En de eigenaar zou zeggen: Het risico is te groot dat de auto beschadigd raakt, dus zetten we hem in een museum en gaan we er niet mee racen. Voor voetballers kun je ook zoiets bedenken (we laten onze 13 miljoen euro man niet spelen, want stel je voor dat er wat gebeurd...)
Hij mag het dan oprecht menen, maar ik vindt het ook een oprecht kromme redenatie.