Dierenbescherming: aantal gedumpte dieren neemt fors toe

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Dierenbescherming: aantal gedumpte dieren neemt fors toe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 20:16

www.ad.nl

Het aantal dieren dat gedumpt wordt neemt toe. De dumpingen gebeuren vooral in de vakantie en tijdens verhuizingen. Vooral honden, katten en konijnen worden achtergelaten, maar ook grotere dieren zoals paarden en ezels.
In 2008 kreeg de Dierenbescherming 61 meldingen van achtergelaten dieren. In 2009 steeg dit aantal naar 211. Dit jaar zijn er tot nu toe 189 meldingen binnengekomen. De Dierenbescherming verwacht dat dit nog flink stijgt, omdat er nog een kerstvakantie aankomt.

De Dierenbescherming kan niet zeggen of mensen vaker melding maken van achtergelaten dieren, of dat er daadwerkelijk meer dieren worden gedumpt. Waarschijnlijk is er sprake van beide. ,,Bij ons heerst het gevoel dat het niet alleen aan alertheid ligt, maar dat het probleem groter wordt", zegt een woordvoerder.

Anoniem

Re: Dierenbescherming: aantal gedumpte dieren neemt fors toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:21

Wij hebben 3 weken geleden ook een gedumpte kitten gevonden :n Snap niet hoe mensen dat kunnen.

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:27

wij vinden geregeld zwerf honden en zoo en dan bellen we het dieren asiel dan maar of als we ongveer weeten van wie dan gaan we zoekken naar eerst krijgen ze eten en lekkere brokjes ik snap dat dan echt niet kom op je doet zoo een dier tog niet op straat gooien

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:32

ik heb 6 zwerfhonden....hoe moeilijk is het om gewoon niet aan dieren te beginnen?
Bezint eer ge begint!
(geldt niet voor mij...ben gek op mijn zwerfers!)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:33

Wij hebben sinds het weekend ook een kitten er bij ...gevonden op een plek dat je toch denkt: hoe kwam die daar nu toch terecht? En nog steeds heeft zich geen eigenaar gemeld, dus misschien is dit er ook wel één die is achtergelaten. Snap er niks van, klein jong poesje..
Laatst bijgewerkt door Kendra op 04-11-10 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

_Sabrinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:34

Vreselijk.. Hoe kunnen mensen dat doen zeg!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:52

Voor een deel zijn de asiels daar schuld aan vind ik. Je krijgt een preek als je je dier komt brengen en je moet ook nog betalen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:04

kohtje schreef:
Voor een deel zijn de asiels daar schuld aan vind ik. Je krijgt een preek als je je dier komt brengen en je moet ook nog betalen.

Ja gek he 8)7

Bij ons zitten momenteel vooral heel veel katten. Meer dan de helft is nog ziek ook. Erg sneu...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:11

Maar neem ze aan en veroordeel mensen niet. Ze willen de kat al kwijt dus betalen willen ze niet.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:13

Citaat:

als wij niet hoefde te betalen, waren d'r waarschijnlijk geen asiel's meer..
en gek he, dat je een preek krijgt. mensen hebben maar na te denken voordat ze een dier aanschaffen! 't is geen handtas die je even koopt.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:14

Wat erg zeg :\ ik snap niet dat mensen dat überhaupt kunnen doen :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:19

kohtje schreef:
Maar neem ze aan en veroordeel mensen niet. Ze willen de kat al kwijt dus betalen willen ze niet.

Veroordeel mensen niet? Waarom de dieren dan wel veroordelen tot een (mogelijk) gruwelijke dood als je niet eens dat beetje wilt betalen om zo'n dier wel de kans te geven op een beter leven?

Wees blij dat er asiels zijn waar die dieren opgevangen worden! Het zijn geen dingen. Asiels hebben geen schuld aan het dumpen van dieren, maar de idioten die het doen.

ester_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:24

Wij hebben nu ook een paar weken geleden een kat overgenomen van iemand die haar niet meer wou hebben en er ook over na had gedacht haar te dumpen.. Dus wij die kat opgehaald, had ze een plekje op haar hoofd dat behandeld moest worden, was ze niet gechipt (oké dat wisten we wel) en had ze haar enting nog niet gehad die ze in juni al had moeten hebben! Soms...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:26

Er zijn asiels die 75 euro vragen en dat is in mijn ogen te veel. Mensen die hun dier komen brengen moet je dus niet veroordelen. Zij komen ze toch brengen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:30

kohtje schreef:
Er zijn asiels die 75 euro vragen en dat is in mijn ogen te veel. Mensen die hun dier komen brengen moet je dus niet veroordelen. Zij komen ze toch brengen?

Weet je wat het kost om dieren te onderhouden? :)

Het asiel waar ik werk, heeft momenteel ongeveer 35 katten, waarvan de helft ziek (niesziekte + schimmel). De dieren die binnenkomen worden gecastreerd/gesteriliseerd en krijgen alle medische hulp die ze nodig hebben. Dat kost enorm veel geld, dus ik vind het niet gek dat er een bijdrage aan het opnemen moet worden betaald :)

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:47

Ik las het 10 min. geleden op de site van de dierenbescherming ja..
Het blijft mij een raadsel, zouden die mensen ook hun kinderen dumpen dan?

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:23

nou om even een voorbeeldje te noemen, wij hadden een jack russel, en ik wist dat het beestje niet op zijn plek was bij ons... beestje had continu stress omdat het zijn plek niet kon vinden naast onze bordeaux dog...
na enkele advertenties, bokt, marktplaats, en het zo zoeken naar een baasje liep het steeds meer uit de hand.. honden hadden steeds vaker ruzie, en alles al geprobeerd het op te lossen.. maar niemand die gratis ons hondje ook maar mee zou willen nemen!

ten einde raad, wend ik me tot het plaatselijke asiel.. ons hondje had zo'n uitstraling, die zou daar nooit lang zitten.. en daar zou hij meer in the picture staan als hier in huis...
zo gezegd zo gedaan...
hondje ingeschreven, en erbij verteld dat het haast had.. ik kreeg te horen, ja sorry mevrouw we zitten momenteel vol... Ik had aangegeven dat dat niet erg was, en ze mij maar moesten bellen als er plek was....

maand later, nog niets gehoord, dus dacht: laat ik maar eens bellen!
krijg ik te horen, ja sorry mevrouw maar wij verwijderen maandelijks onze wachtlijst, dus zou ik uw gegevens weer even mogen?
ik stond met mijn bek vol tanden!!!
hoe kunnen ze mij nu terugbellen zonder wachtlijst, en dus mijn gegevens??
ik had dus maar weer mijn gegevens gegeven, en er nogmaals bij verteld, mijn honden maken elkaar af als het zo door gaat dus graag een beetje haast erachter!!!!

hier is het trouwens zo dat je voor een hond jonger dan 5 jaar €70,- moet betalen om hem in te leveren, en €120 euro om een hond op te halen onder de 5 jaar...

ik had in dat gesprek ook voorgesteld, weet je wat, doe aan bemiddeling!Ik houd mijn hond hier thuis, dan hoeft hij niet bij jullie in het hok, ik voer hem, laat hem netjes uit als anders en ik steun jullie met mijn bijdrage van €70,- het enige wat jullie dan doen, is bemiddeling dus gewoon mijn hond bij jullie op de site... meer niet! nee sorry mevrouw daar kunnen we niet aan beginnen!!!

ik die vrouw toch maar eens duidelijk gemaakt, dat het hier echt niet meer werkt! ik haar gevraagd, wat als mijn hond nu wegloopt? of als ik hem zou dumpen? wat dan? ja mevrouw dan word hij opgehaald door de ambulance... en dan komt hij in ons asiel, en dan heeft u 2 weken de tijd hem te komen halen...
vraag ik vriendelijk aan die vrouw: wat als ik dat dan niet doe?
dan komt hij in aanmerking voor adoptie!

nou toen brak mijn klomp!!!
dus als ik mijn hond dump, dan is er ineens wel een hok vrij!

ik snap het allemaal niet meer, en ben toen op zoek gegaan naar een ander asiel dat mijn hond op zou kunnen nemen... wat blijkt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
er zijn gewoon asiels in nederland die dus niet vol zitten, en ruim de capaciteit hebben om honden op te nemen, alleen dat mogen ze niet!!!!
je moet je dier afstaan bij een asiel dat is aangesloten bij jouw gemeente, je mag je dier niet wegbrengen naar een ander asiel!!!

nou dan ga je toch aan het nadenken hoor!
wat belachelijk is het hier geregeld, dat je niet eens een hond fatsoenlijk een kans kan geven op een nieuw leven....
ik ben er goed van geschrokken... dat zelfs mijn noodkreten nergens gehoord werden!

in al mijn ellende toch nog maar weer een advertentie op marktplaats gezet, en uiteindelijk een tehuisje gevonden wat meer dan super is!!!!
ook zij waren meerdere keren bedrogen thuis gekomen van het asiel, een hondje wat als lief maar iets schuchter bekend stond, beet al gelijk bij zijn vaste verzorgster in de handen!
terwijl mijn hondje een schatje was, deed niets verkeerd, maar die werd niet eens in bemiddeling genomen....
het geld deed er bij mij niet toe, ik wilde mijn hondje graag een gelukkig leven gunnen, wat hij nu heeft gekregen! maar mocht je nu door financiele omstandigheden niet de mogelijkheid hebben om 1 jaar te wachten voor je je hondje kwijt bent, wat moet je dan?
okee dumpen is wel erg cru, maar ik denk dat ik die van mij toch ook wel een keer voor de deur had gezet bij het asiel! met een envelop erbij...

nee je hond naar het asiel brengen is niet meer wat het geweest is... het verloop van dieren gaat ook langzaam door de opkomst van marktplaats... denk dat we vooral daar het probleem moeten zoeken...
ik ken hier in de buurt eigenlijk geen enkele hondenfokker... maar via marktplaats kan ik zo tientallen pups voor weinig ophalen...

moet eerlijk bekennen dat we daar ook onze andere hond vandaan hebben... maar toch in het asiel zou ik ook best een dier willen halen wat een beter huisje verdiend!

@ san87: ons hondje is in perfecte gezondheid, heeft zijn entingen gehad ( is trouwens verplicht bij het inleveren) daar zouden ze dus geen kosten aan hebben gehad! ook had ik voorgesteld om op 4 oktober (dierendag) daarheen te komen om te kijken of ze een goed plaatsje voor mijn hondje zouden kunnen vinden... ook dat werd afgewezen... dat snap ik dan niet... mijn hond zou een toekomstig asielhondje van hun worden, maar om op 1 dag mijn hondje een beter tehuis te geven en 200 euro te verdienen, daar hadden ze dan geen interesse in?????
erg vreemd hoor!!!
Laatst bijgewerkt door keshia op 04-11-10 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluisje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:25

Mijn hond hebben ze gewoon in de sneeuw, in het bos aan een boom vast gebonden!
Dit vind ik WALGELIJK.. |(

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:38

Ik heb deze zomer hier langs de snelweg een zwart/wit dwerghangoor konijn "gevonden" en maar geadopteerd.. niet gemeld dus.
Ja.. we gaan op vakantie en nemen niet mee; het konijn van de kids.. ongelofelijk!! Net of zo'n beestje overleeft in het wild. Harteloos :(

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 23:05

ik zou zo graag zo'n beest in huis nemen. vind het niet kunnen, en de daders mogen dan ook flink gestraft worden, naar mijn mening.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 23:07

Zo heb ik al drie maanden twee kittens in huis, konden er ook nog wel bij.
Waren ook uit de auto gezet bij de boerderij van de buren, zindelijk, gewend aan honden, zelf goed kunnen eten maar alletwee wel een zakje met botten toen we ze vonden, ze hebben het gehaald en het zijn scheetjes, mensen denken dat ze zich wel redden als je ze er bij een boerderij uitgooit, nee dus.
Laat die dierenpolitie er maar snel komen, misschien worden er dan wat van die idioten gepakt.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 23:23

_San87_ schreef:
kohtje schreef:

Weet je wat het kost om dieren te onderhouden? :)

Het asiel waar ik werk, heeft momenteel ongeveer 35 katten, waarvan de helft ziek (niesziekte + schimmel). De dieren die binnenkomen worden gecastreerd/gesteriliseerd en krijgen alle medische hulp die ze nodig hebben. Dat kost enorm veel geld, dus ik vind het niet gek dat er een bijdrage aan het opnemen moet worden betaald :)

Maar als ik het goed begrijp moet ik dus betalen als ik een gevonden gedumpt beest naar het asiel breng? Ik heb het dan niet over een beest waar ik zelf ooit voor gekozen heb maar over een zwervertje.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 23:58

oke ik vind het vrezelijk dat mensen hun dieren maar dumpen maar somiige mensen kunnen mischien niet anders, geld is vaak het probleem asiels vragen veel geld en vaak geen plek maar wanneer je je eigend hond vast bind aan een boom uiteraart zonder chip en je beld de dieren bescherming is er overal plek waar die dan heen kan...toch heel locie's dat mensen het op die manier doen.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 00:02

Ik reed van de week op een zondag ochtend voor mij dagelijkse hardloop rondje over het oudste paadje van de polder..
Vaak kom ik daar reeën en hazen en konijntjes op de vroege morgen van 06.00 tegen..
Deze keer was het weer een konijntje.. maar toe in dichterbij kwam zag ik dat het een wit met zwart konijn was.. nou je gaat mij niet vertellen dat het geen huiskonijn was!
Heb nog een poging gedaan tot vangen maar beestje wilde telkens maar net niet.. verdorrie.. ;( ik denk dat hij vandaag niet gehaald heeft met deze wind regen kou of een of andere roofvogel want wit zie je nu heel goed..

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 00:02

ship schreef:
oke ik vind het vrezelijk dat mensen hun dieren maar dumpen maar somiige mensen kunnen mischien niet anders, geld is vaak het probleem asiels vragen veel geld en vaak geen plek maar wanneer je je eigend hond vast bind aan een boom uiteraart zonder chip en je beld de dieren bescherming is er overal plek waar die dan heen kan...toch heel locie's dat mensen het op die manier doen.

Begin er dan niet aan.. ik vind dit zo raar..