Discussie in Denekamp: 'Oxer-oxer is bouwen zonder inzicht'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Discussie in Denekamp: 'Oxer-oxer is bouwen zonder inzicht'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 17:50

www.horses.nl / www.paardenkrant.nl

Na het parcours verkennen voor de vijfjarige springpaarden ontstond er tijdens de GMB-competitiewedstrijd in Denekamp een discussie over de laatste dubbelsprong oxer-oxer, met één galopsprong daartussen. Deze combinatiesprong treft men zelden aan in parcoursen, laat staan in een proef voor jonge paarden. De reglementen werden erop na geslagen maar niets wees uit of het wel of niet toegestaan is. De dubbel bleef staan en werd door parcoursontwerper Hennie Boerman ook in de barrage opgenomen.

De Paardenkrant vroeg Louis Koninckx, gerespecteerd internationaal parcoursbouwer, naar zijn mening. “Het klopt dat de reglementen hier niet over zeggen. De enige uitzonderingsregel is dat je een triple-bar alleen als eerste hindernis mag neerzetten als je deze in een combinatiesprong wil neerzetten. Zelf vind ik het plaatsen van een oxer-oxer op één galopsprong uiterst curieus. Het mag wel, maar ik noem dat zonder inzicht bouwen. Dus lomp”, vertelt Koninckx.

“Jonge paarden, die nog niet optimaal bevestigd zijn in de rijerij en nog niet veel parcourservaring hebben, kunnen er van schrikken. Ze gaan boven hun kracht en vermogen springen, met de kans dat ze op de achterste paal landen en bang worden. Ze moeten de kans hebben om makkelijk uit een combinatie te springen. Een oxer-oxer op één galopsprong plaats je misschien op 1.50 m niveau op de derde dag, als er veel geld te verdienen valt voor een ruiter, maar dan nog zou ik me als parcoursbouwer ’s nachts een keer omdraaien.”

Desondanks sprongen 28 van de 52 vijfjarige springpaarden foutloos door het parcours en bleek deze dubbelsprong geen onoverkomelijk obstakel te zijn. “Dat mag als een compliment gezien worden, maar ook hier plaats ik een kanttekening. "Dat je elke dag fijn op je werk aankomt, heeft er nog niets mee te maken dat het verkeer veilig is”, aldus Koninckx.

Bellissima_

Re: Discussie in Denekamp: 'Oxer-oxer is bouwen zonder inzicht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:09

Is er een foto/filmpje van dit parcour? Ik heb google gezocht maar deze pc is zooo sloom.. :=

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:13

Cayenne schreef:
De enige uitzonderingsregel is dat je een triple-bar alleen als eerste hindernis mag neerzetten als je deze in een combinatiesprong wil neerzetten.

Ik vraag me eigenlijk af, is dit op gewone concoursen ook zo? Want ik bedenk me net dat ik dat wel eens gehad heb :j Heb er zelfs nog wel een filmpje van..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:16

Uit het reglement:
Citaat:
Artikel 212 - Meervoudige hindernissen (combinaties)
1. Met dubbelsprongen, driesprongen of meervoudige hindernissen (in het vervolg
van dit reglement combinaties genoemd) wordt een groep van twee of meer hindernissen
bedoeld met een afstand tussen de afzonderlijke hindernissen van minimaal
7 m en maximaal 12 m bij wedstrijden met paarden en met een afstand van
minimaal 6 m en maximaal 11 m bij wedstrijden met pony’s (met uitzondering van
jacht-, snelheids- of behendigheidsparcoursen, beoordeeld volgens tabel C en van
permanente, vaste hindernissen waar de afstand tussen de afzonderlijke onderdelen
minder mag zijn dan 7 m respectievelijk 6 m waarvoor twee of meer sprongen
achter elkaar moeten worden gemaakt. De tussenafstand wordt gemeten vanaf de
onderkant van het onderdeel van de combinatie waar het paard landt tot aan de
onderkant van het volgende onderdeel aan de afzetzijde.
2. Bij combinaties moet ieder onderdeel van de hindernis afzonderlijk en achter elkaar
worden gesprongen zonder dat er een volte om een onderdeel wordt gereden. Fouten,
gemaakt op ieder onderdeel van de combinatie, worden afzonderlijk bestraft.
3. Bij een weigering of uitbreken moet de deelnemer alle onderdelen van de hindernis
opnieuw springen, tenzij het een gesloten of gedeeltelijk gesloten combinatie (art.
214), barrièrespringen of een hindernissen-in-lijn-wedstrijd betreft.
4. Alle strafpunten voor fouten op ieder onderdeel van de hindernis en bij verschillende
pogingen om te springen begaan, worden afzonderlijk aangerekend en bij
elkaar opgeteld.
5. Een triple-bar mag in een combinatie uitsluitend als eerste onderdeel worden gebruikt.

Ik vind het jammer dat een parcoursbouwer een collega zijn capaciteiten in twijfel trekt via de media.... Het lijkt inmiddels een trend te worden!

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:30

Grapje van mij :)) Ik las het net verkeerd om :))

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:39

Nou ik vind het niet erg dat er over gediscussierd wordt.
Het is zoals aangegeven een jonge paarden springwedstrijd.
Dan hoor je eerlijk te bouwen, en oxer-oxer is gewoon niet eerlijk!
Dus terecht deze discussie!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:05

Kan iemand uitleggen wat er precies zo moeilijk aan is?
(ik ben niet zo'n springer)

Zit het in de breedte van de oxer die als het ware af gaat van de ruimte tussen de hindernissen, waardoor de dubbel (zeker bij één galopsprong) heel krap wordt?

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:16

Het zit m niet alleen in de combi maar ook de korte tijd om te herstellen na de 1e oxer. Terechte discussie dit is te veel een jong paard tot het uiterste vragen waarvoor het nog niet in staat is met de weinig wedstrijd ervaring. Zoals aangegeven oneerlijk

Pluisje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:17

Zeker een parcours voor 5 jarige, deze zijn nog jong en kun je nog makkelijk verpesten.
Maar idd niet eerlijk om elkaar in de media aan te vallen.. Not done ;(

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:52

Ik heb niet veel verstand van dit niveau kwa jonge paarden etc, maar vind dit niet eerlijk voor die jonge beestjes.
Vind het nog knap dat er 28 combinaties over zijn gekomen..

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:00

Op mij komt het als redelijke buitenstaander in de springsport in elk geval over als behoorlijk pittig, en mogelijk onverstandig voor jonge paarden. Er waren er veel foutloos, maar dat waren er maar iets meer dan de helft, zo kun je het ook zien. Met hoeveel vertrouwen gaan die andere 24 de volgende keer de ring in? Juist die jonkies, hoe groot hun talent ook moge zijn, moeten vertrouwen hebben en houden. Lijkt me dat er toch een andere manier moet zijn om hun potentie te laten zien, zonder het risico dat ze in de toekomst hun talenten laten overschaduwen door een nare eerdere ervaring.
Omdat ik mezelf dus als buitenstaander in deze tak van sport beschouw, kan ik ook geen oordeel vellen over het 'veroordelen van collega's in de media'. Ik weet niet wat er aan vooraf is gegaan, waarom deze parcoursbouwer tot deze uitspraken is gekomen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:01

Ik vindt het persoonlijk not done dat je zo'n parcours neer zet voor een vijf-jarig paard. Maar denk dan ook op mijn beurt als het om mijn paard zou gaan en de beste eigenaren/deelnemers zich hier zo druk over maken, je jou/mijn paard terug zou trekken. En inderdaad niet een collega via de media aan vallen of het in twijfel trekken van zijn kundigheid. Dus als er zoveel comotie om was snap ik het dus niet dat ze de paarden evengoed hebben laten springen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:05

@ Sientje: Als je een 3-jarige voor het eerst een balkje voorlegt zal hij er ook een meter over heen gaan omdat het vreemd is. Omdat een 5-jarige het inzicht van een oxer gevolgd door een oxer mist, zal de vijfjarige de eerste oxer breder en hoger springen dan het getrainde paard en zal dus ook veel meer ruimte nodig hebben om zich te kunnen voor bereiden op de volgende oxer met alle gevolgen van dien.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:08

Mootje schreef:
Ik vind het jammer dat een parcoursbouwer een collega zijn capaciteiten in twijfel trekt via de media.... Het lijkt inmiddels een trend te worden!
Dat vind ik ook :n Niet netjes hoor!
Verder, tja.. als het mag hebben ze eigenlijk niets om over te discussieren en moeten ze maar zorgen dat de regels aangepast worden he.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:45

Het is niet netjes van de collega-bouwer dat hij zich zo in de media profileert over dit voorval, dat vind ik wel.

Maar ik vind het ook te belastend en eigenlijk niet kunnen. Net als dat iemand anders hier al noemde; dan trek je je paard toch uit de wedstrijd?
Oxer-oxer is heel belastend, 1 galopsprong er tussen nog meer en dan ook nog eens met vrij jonge paarden die nog niet aan hun top zitten, vind dat echt te ver gaan.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:54

daffie1986 schreef:
@ Sientje: Als je een 3-jarige voor het eerst een balkje voorlegt zal hij er ook een meter over heen gaan omdat het vreemd is. Omdat een 5-jarige het inzicht van een oxer gevolgd door een oxer mist, zal de vijfjarige de eerste oxer breder en hoger springen dan het getrainde paard en zal dus ook veel meer ruimte nodig hebben om zich te kunnen voor bereiden op de volgende oxer met alle gevolgen van dien.

Dank voor je uitleg, ik vermoedde al zoiets maar kon het niet omschrijven. Blijft wel mijn vraag staan hoe het momenteel is met het vertrouwen van die 24 die 'm niet foutloos sprongen. Of is het gek dat ik me dat afvraag en is het een volkomen normaal risico?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:00

Er waren 24 mensen niet foutloos in het parcours. Dit wil niet zeggen dat zij allemaal een fout op de dubbel hadden :n
Iedereen heeft de mogelijkheid om niet te starten als je het parcours, bodem of andere omstandigheden niet eerlijk vinden. Je bent alleen je startgeld kwijt..... De ruiters die dit niet gedaan hebben (als er al ruiters waren) vonden het parcours blijkbaar eerlijk genoeg om te starten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:23

oxer-oxer ben ik ook wel in de B tegengekomen, niet vaak gelukkig. Maar de keren dat ik deze combinatie tegenkwam waren we foutloos, ook wel met mijn toen 4-jarige paard. Het is niet mijn favoriete variant van de dubbel (liefst steil-oxer, gevolgd door oxer-steil, steil-steil, en als laatste oxer-oxer).
Of het echt een hele lastige combinatie was in dit parcours kan ik zo niet beoordelen, maar het blijft een feit dat je dit nie vaak tegenkomt.

bokken123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:49

Ik kom zelf uit Denekamp. Ik ben er elk jaar met dit spingconcours in Denekamp, omdat het door onze club wordt georganiseerd en wij moeten helpen.
Alleen dit jaar was ik op vakantie, maar ik heb nog niets gehoord in Denekamp. En lees dat hier voor het eerst! ;)

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 00:30

Niet de eerlijkste combi om neer te zetten idd. Als hij het dan op 2 galopsprongen had neergezet was het al een ander verhaal.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 07:06

Annetje schreef:
Mootje schreef:
Dat vind ik ook :n Niet netjes hoor!
Verder, tja.. als het mag hebben ze eigenlijk niets om over te discussieren en moeten ze maar zorgen dat de regels aangepast worden he.

- zonder discussie worden de regels niet veranderd - niet alles is vooraf altijd goed in regels vastgelegd - de "ongeschreven regels" zeg maar.

De discussie is goed - ook dat er de mening wordt gevraagd van een andere parcoursbouwer - dat kan ook een regulerend effect hebben. Normaal is dat de oxer een uitsprong is en niet dubbel wordt opgenomen. Jonge paarden moet je niet onnodig aan situaties blootstellen die ze thuis nog niet hebben gezien.

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 09:25

Het is gewoon uiterst lastig om met een 5 jarig paard die, zoals er al eerder vermeld werd, Nog niet helemaal goed voor elkaar zijn qua rijerij zo'n dubbel normaal door te komen. Ik weet van mezelf dat de 5 jarigen waar ik op heb gezeten, de combinaties het moeilijks vonden omdat ze zich dus vaak gingen overspringen.

Ik vind ook dat Louis helemaal gelijk heeft om zijn mening te uiten naar de media toe, en ik vind dat hij dit nog op een nette verantwoorde manier heeft gedaan. Hij was heus niet de enige die er zo over dacht, dus waarom zou hij niks mogen zeggen en de anderen wel?

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 09:44

Je ziet het eerder in de hogere klasses.
Oxer /oxer is moeilijker doordat een paard 2 keer achter elkaar moet rekken.
Na een oxer landen ze ook korter dan achter een steil.
Dus de afstand naar de 2de oxer word weer langer. :(:)

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:10

KambiusH schreef:
Het is gewoon uiterst lastig om met een 5 jarig paard die, zoals er al eerder vermeld werd, Nog niet helemaal goed voor elkaar zijn qua rijerij zo'n dubbel normaal door te komen. Ik weet van mezelf dat de 5 jarigen waar ik op heb gezeten, de combinaties het moeilijks vonden omdat ze zich dus vaak gingen overspringen.

Ik vind ook dat Louis helemaal gelijk heeft om zijn mening te uiten naar de media toe, en ik vind dat hij dit nog op een nette verantwoorde manier heeft gedaan. Hij was heus niet de enige die er zo over dacht, dus waarom zou hij niks mogen zeggen en de anderen wel?

Wat ik me dan wel afvraag is of Louis eerst zijn mening heeft geuit naar de betrokken parcoursbouwer
of dat deze het hele gebeuren terug heeft moeten lezen op internet.

Iedereen begint tegenwoordig van alles te roepen op internet,
dan kan iedereen er ook meteen een mening over geven
maar dat maakt het niet minder verwarrend en wie heeft er uiteindelijk gelijk
en wie bepaalt dat.

Dat vind ik dus echt de pest van intenet,
geef mij maar gewoon een eerlijk gesprek van mens tot mens.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:30

Hier ook een onervaren springer. Maar mensen, we hebben t over 5 jarigen! Dit is toch niet eerlijk tegenover die dieren? Beetje rekening houden met hun "lagere school niveau" mag toch wel? Ik kan t mis hebben, maar ik zou mijn 5 jarige er uit halen. Uiteraard zijn dit allemaal getalenteerde springers, maar toch.

En tja, "uitvechten via de media" als deze man geïnterviewd wordt en zijn mening wordt gevraagd, en hij is het er duidelijk echt niet mee eens, dan vind ik dat deze reactie moet kunnen.