In het Traasterbos in Bathmen is zondag een niet alledaagse hardloopwedstrijd: de Centaurcross. De hardlopers volgen het parcours dat even daarvoor gebruikt is voor samengestelde wedstrijden voor paarden in de Z-klasse.
Inclusief hindernissen, greppels en een waterbak. ,,Deze hindernissen, in combinatie met het zware terrein dat vooral uit maïsland en weiden bestaat, zorgen voor een pittige uitdaging. Je moet geen mietje zijn om goed over de streep te komen. Bovendien zal het voor de toeschouwers een kolderiek schouwspel zijn'', zegt organisator Liesbeth Franz.
Een betere naam had de organisatie niet kunnen bedenken voor de eerste editie van deze bijzondere hardloopwedstrijd. De mythologische centaur is immers half mens en half paard. Volgens Franz is er behoefte aan een wedstrijd zoals de Centaurcross. ,,Ik hoor vaak verhalen van hardlopers dat ze het parcours te saai vinden. Ons parcours is allesbehalve geestdodend. Het vraagt juist veel creativiteit, doorzettingsvermogen en sterke spieren om alle hindernissen goed te nemen. Het is net een survivaltocht.''
De Centaurcross start direct nadat het laatste paard van de samengestelde wedstrijd is gefinisht. Franz: ,,We verwachten een opkomst van vijftig à zestig deelnemers. Mocht deze eerste editie een succes worden, dan willen we van de Centaurcross een jaarlijks terugkerend evenement maken.''
Leuk!!! Volgens mij heb ik dit wel eens gezien bij een hele grote cross...
Lielle schreef:
Dat is gaaf! Bathmen is wel innovatief bezig, vorig jaar al Mootje11 zonder zadel en hoofdstel door de cross, nu de hardlopers
Motje11 hè !
*Gaat direct hardlopers pb-en.*
Jetske
Geplaatst: 04-11-10 17:22
Ja leuk! Wij kennen Liesbeth. Zij vertelde er al over, toen we daar logeerden laatst (voor een cross daar in de buurt). Wij hadden er nog nooit van gehoord, maar die survival-hardloop-wedstrijden schijnen daar in de buurt erg populair te zijn!
Ze wilden graag zo veel mogelijk blubber en modder hebben
Motje11
Geplaatst: 04-11-10 17:33
't is dat ik echt niet kan hardlopen, maar dat blubbergebeuren lijkt me echt lachen!
Jetske
Geplaatst: 04-11-10 17:45
Het is best zwaar hoor
Liesbeth heeft ons toen een heel mooi promotiefilmpje van zo'n survival run laten zien, nu kan ik die nu helaas niet terug vinden. Maar als je googelt op 'survalrun' krijg je er iig een redelijk beeld bij