Duitse stamboeken werken samen tegen verbod op brandmerken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Duitse stamboeken werken samen tegen verbod op brandmerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 09:31

Nieuwsredactie / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding
Een Hannoveraans brandmerk.
foto: http://www.sjoert.com

Drie Duitse warmbloed stamboeken hebben de handen ineengeslagen tegen het voorgenomen nationale verbod voor brandmerken.
Na een meeting in Verden besloten het Holsteiner, Hannoveraner en Trakehner stamboek om samen ervoor te vechten om het traditionele brandmerken te behouden. Er worden middels een petitie handtekeningen verzameld en er zal worden bekeken welke acties nog meer kunnen worden gevoerd.

De petitie begon tijdens de Hannoveraanse hengstenkeuring van afgelopen week, en zal worden doorgezet tijdens de hengstenkeuring van het Trakehner verband en het Hannoveraanse stamboek.

In een open brief aan Ilse Aigner, de minister van Agricultuur en Voedsel, lieten de stamboeken weten dat men eerst eens goed naar de argumenten van de fokkers moet luisteren, voordat er een beslissing zal worden gemaakt over de toekomst van het brandmerken.

Volgens een grote groep fokkers is het brandmerken de enige authentieke manier voor het identificeren van fokproducten. Sinds het introduceren van de microchip is het brandmerken drastisch teruggelopen.

Op 15 oktober van dit jaar werd door verschillende welzijnsorganisaties gevraagd om een nationaal verbod op brandmerken. Volgens het Trakehner Verband is het onderzoek naar de gevolgen van brandmerken echter "zeer oneerlijk en absoluut niet objectief uitgevoerd". Het Trakehner Verband is van mening dat de "dierenactivisten" de fokkers afschilderen als mishandelaars en dat het brandmerken onnodig lijden veroorzaakt. Hetgeen in strijd is met de dierenrechten.

Het Trakehner Verband verklaarde verder dat het brandmerken van veulens zeer snel achter de rug is en niet meer pijn veroorzaakt dan "een simpele insektenbeet". "De achterhand is het meest gespierde lichaamsdeel bij veulens en daarom grotendeels ongevoelig. Meteen na het brandmerken zijn de veulens weer volkomen rustig. Jaren ervaring zorgen ervoor dat de veulens geen pijn lijden en niet getraumatiseerd raken. Het gaat gepaard zonder stress en met veel voorzichtigheid," aldus het Verband.

"Volgens de welzijnsorganisaties is het chippen van paarden nagenoeg pijnloos. Dit klopt niet met de werkelijkheid. Al na het eerste jaar sinds het gebruik van de chip, wisten wij al dat deze methode veel meer stress veroorzaakt dan het brandmerken. Bovendien kan er met een chip geknoeid worden. Er zijn in Duitsland maar een handjevol mensen die toegang hebben tot chiplezers, en we maken ons zorgen over de gezondheid van de gechipte dieren."

"Een klein litteken van het brandmerken is een natuurlijke reactie van de huid, maar een chip heeft helemaal niets met het lichaam te maken."

Een Deense studie uit 2009 laat echter het tegenovergestelde zien. Uit de studie bleek dat het brandmerken veel pijnlijker was als chippen. De onderzoekers van de Universiteit van Kopenhagen vergeleken het gedrag en de psychologische reacties van zeven paarden die werden blootgesteld aan zowel brandmerken als het chippen. De paarden reageerden alle zeven heftig op het brandmerken, en daaruit werd geconcludeerd dat het brandmerken zoveel mogelijk moet worden gestopt.

Schotland gooide eerder dit jaar al een verbod op het brandmerken. In een verklaring liet de Schotse regering weten dat er "geen plaats is voor brandmerken in een land dat dierenwelzijn hoog in het vaandel heeft staan."

Ook de nationale Britse organisatie voor paardenveterinairen heeft inmiddels laten weten dat zij achter een verbod voor brandmerken staan, op grond van het welzijn voor paarden.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 09:35

Citaat:
De onderzoekers van de Universiteit van Kopenhagen vergeleken het gedrag en de psychologische reacties van zeven paarden die werden blootgesteld aan zowel brandmerken als het chippen.

wauw, 7 paarden, dat moet een statistisch zeer relevante steekproef geweest zijn... >;)

Nies_

Re: Duitse stamboeken werken samen tegen verbod op brandmerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 09:42

Bijna :+

Ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 09:43

Ik hoop dan toch dat chippen ook verboden wordt, dat vind ik zeker net zo erg, misschien nog wel erger dan brandmerken.
Mijn oude paard is ooit gebrandmerkt en reageerde daar vrijwel niet op, een ander paard werd gechipt en ging compleet uit zijn dak.
Onze paarden zijn nu niet gechipt ( wel DNA profiel) en 1 heeft brandmerken en een vriesmerk.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 09:49

Mijn oude merrie is nog gebrandmerkt, ik had dikke ellende verwacht met haar maar ze gaf geen krimp. Bij het chippen een paar jaar later brak ze de keet af en hebben ze 3 x een nieuwe set moeten pakken.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:03

Geef mij maar een brandmerk..................... en een steekproef onder 7 paarden? Wow, wat een tijdrovend onderzoek zal dat geweest zijn.
Onze Friezen werden vroeger allemaal gebrandmerkt, en er is nog nooit eentje uit zijn/haar dak gegaan. Wel bij het chippen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:03

Van mij mogen ze ook blijven brandmerken.. veel betrouwbaarder. Chips word zo snel mee geknoeid.. een brand merk niet. Die blijft gewoon.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:06

Wat ik mis in de discussie zijn de langere termijn gevolgen.

Dat brandmerken even flink pijn doet wil ik best aannemen, maar ik denk ook dat dat snel over is en dat er zelden tot nooit nare gevolgen na het brandmerken zijn.

Misschien dat het chipmoment minder stress oplevert, zoiets als een vaccinatie, of iets meer. Maar wat er daarna met chips kan gebeuren wordt helemaal niet duidelijk in kaart gebracht.

Bij hoeveel paarden blijft een chip niet op dezelfde plek zitten? Hoeveel ontstekingsreacties? Enz, enz. wat zie je allemaal na het plaatsen van een chip?

Om tot een weloverwogen keuze te kunnen maken moet je niet alleen naar de korte termijngevolgen kijken maar ook naar de lange termijn. Het is tot slot de bedoeling dat een paard er de rest van zijn leven mee rond loopt.

En dan inderdaad nog de fraudegevoeligheid, dat een chip gevoeliger is om mee te rommelen is wel duidelijk, maar wordt dat ook in de keuze meegenomen?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:08

Cayenne schreef:
"De achterhand is het meest gespierde lichaamsdeel bij veulens en daarom grotendeels ongevoelig.

Dit geldt óók voor het achterwerk van de betreffende fokkers; ik stel voor dat ze deze uitspraak "niet meer pijn dan een insectenbeet" (haha) demonstreren door zichzelf het brandmerk van hun stoeterij te laten zetten. Stoerder dan een tatouage zou ik zeggen, dan pas verder praten over opheffen van het brandmerk verbod..

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:10

Een groot Europa toch. Als we hier niet brandmerken dan ook niet in andere landen van Europa. Ik pleit voor registreren via DNA of een iriscopie( als dat zou kunnen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:11

Kuggur schreef:
Cayenne schreef:
"De achterhand is het meest gespierde lichaamsdeel bij veulens en daarom grotendeels ongevoelig.

Dit geldt óók voor het achterwerk van de betreffende fokkers; ik stel voor dat ze deze uitspraak "niet meer pijn dan een insectenbeet" (haha) demonstreren door zichzelf het brandmerk van hun stoeterij te laten zetten. Stoerder dan een tatouage zou ik zeggen, dan pas verder praten over opheffen van het brandmerk verbod..

Dit is een idioten vergelijking.. De huid van een paard is 6 keer zo dik als die van een mens. Wat voor ons heel pijnlijk is. Hoeft dat niet te zijn voor een paard.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:13

Een DNA profiel zou het meest diervriendelijke zijn, maar ook fraudegevoelig.
Iriscopie zou niet goed lukken bij paarden, omdat verreweg de meeste paarden bruine ogen hebben. Dat bruine pigment ontneemt je het zicht op de onderliggende dradenstructuur waaraan je een indentificatie zou kunnen hangen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:15

Kuggur schreef:
Cayenne schreef:

Ga je dan ook een chip in je hals zetten? :P

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:35

ik ben ook voor brandmerken, mijn Noriker is gebrand, op z'n linkerbil staat een Edelweiss met de letter N erin en op z'n hals rechts onder de manen staan de laatste 3 cijfers van z'n levensnummer. Hoe uniek wil je het hebben.
Toen de chip in de mode kwam in NL heb ik DNA laten doen.
Mijn pony en ezel waren helaas al gechipt toen ik ze kocht en ik hoop dat er geen ellende van komt. Heb al diverse malen meegemaakt dat een chipineens 'weg' was en dat ze er dan maar een nieuwe injassen.... waar is zo'n ding gebleven????

Vroeger, toen branden nog mocht in NL, lieten wij met Paard&Koets altijd heren van het Norikerstamboek uit Oostenrijk komen en gingen we de veulens branden in den Bosch. Ik heb met diverse veulens/jaarlingen vast gehad toen het ijzer er op gezet werd en ze gaven geen krimp, ook de dagen/weken erna niet. Als de brander maar weet wat hij doet: het ijzer moet heet genoeg zijn en hij moet snel te werk gaan.
Ik heb ook met paarden aan een touwtje gestaan waar een chip in moest en werd daar toch zelf een beetje misselijk van:zo'n groot ding en zo'n dikke naald....als ik voor mezelf zou moeten kiezen, wist ik het wel

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:50

Geef mij ook maar een brandmerk! ik heb het een keer gezien bij het oldenburger stamboek, veulen voor veulen werd gebrand merkt en stuk voor stuk gaven ze geen krimp, terwijl chippen helmaal niet zo makkelijk ging..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:53

Ook ik ben niet tegen het brandmerken. Alleen vraag ik me wel af, hoe identiek is een brandmerk? Ik zie hierboven bijvoorbeeld alleen het Hannoveraner brandmerk, met 45 er onder... Er zijn wel meer dan 45 hannoveraners op de wereld neem ik aan? :P

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:03

Dat brandmerken hebben de veulens echt geen last van hoor. Ze schrikken misschien heel even ervan, maar dat is volgens mij nog meer door de geur, en misschien geluid dan de pijn zelf... :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:41

iemand nog jackass gezien ?? Volgens mij was ie toch niet zo blij met zijn brandmerk

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:44

Ja, die moesten ze ook 30x opniewe doen, daarbij zei net al iemand dat een paardenhuid dikker is dan die van een mens.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:45

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 01-03-22 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:47

Janine1990 schreef:
Ook ik ben niet tegen het brandmerken. Alleen vraag ik me wel af, hoe identiek is een brandmerk? Ik zie hierboven bijvoorbeeld alleen het Hannoveraner brandmerk, met 45 er onder... Er zijn wel meer dan 45 hannoveraners op de wereld neem ik aan? :P

Ja, maar je hebt dan ook nog mannelijk en vrouwelijk dier.
En ze verschillen ook nog eens in kleur en aftekening.

Heb een Duitser, hij is gebrand, in de zomer goed zichtbaar, in de winter totaal niet.
Zou dus in de winter met willekeurig (zwart paard met wit voetje en kolletje) paard wedstrijden kunnen gaan rijden.
(bij verkoop, zou ik zeggen, scheren dat stukje dan wel weer te zien. )

Tevens heb ik hem laten chippen, om gezanik op kleine wedstrijden over het al dan niet verplicht zijn van een chip
te voorkomen. (hij valt in de regeling dat hij zonder chip mag blijven.)
Overigens bij de fjorden wordt er al jaren gechipt.
Voorwaarde van zowel het branden als het chippen moet denk ik zijn, dat diegene die de handeling uitvoert
bekwaam is. En niet 2 x per jaar die handeling doet, maar vaak.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:49

Sjolvir schreef:
Janine1990 schreef:

Ja, maar je hebt dan ook nog mannelijk en vrouwelijk dier.
En ze verschillen ook nog eens in kleur en aftekening.

Heb een Duitser, hij is gebrand, in de zomer goed zichtbaar, in de winter totaal niet.
Zou dus in de winter met willekeurig (zwart paard met wit voetje en kolletje) paard wedstrijden kunnen gaan rijden.
(bij verkoop, zou ik zeggen, scheren dat stukje dan wel weer te zien. )

Snap niet helemaal wat je bedoelt :o

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:55

Het nummer 45, staat niet op zich, maar zit vast op een paard.
Dat paard heeft een geslacht en een kleur en aftekeningen.
Dus je hebt meer dan het nummer.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:55

Janine1990 schreef:

Nee joh, het zijn er echt maar 45!!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:56

Johanna59 schreef:
Janine1990 schreef:

Nee joh, het zijn er echt maar 45!!

Wow :wow:
En ik maar denken dat het zo'n groot stamboek was, wat een teleurstelling!