Grote hoeveelheid hondenaanvallen op paarden in Engeland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Grote hoeveelheid hondenaanvallen op paarden in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 09:20

www.horsetalk.co.nz / Nieuwsredactie

De Britse paardenwelzijns organisatie "British Horse Society" wil dat de politie onverantwoordelijke hondeneigenaren hard gaan aanpakken. De organisatie komt met dit verzoek nadat het aantal hondenaanvallen richting paarden, naar een alarmerende hoogte steeg.

De aanvallen zorgden in de meeste gevallen voor ernstige verwondingen, en een aantal keer moest een paard of pony worden afgemaakt.
Eerder deze maand was het weer raak toen een 27 jaar oude Arabische merrie het slachtoffer werd van een agressieve Staffordshire bullterrier. De 52-jarige eigenaresse van de merrie raakte ernstig gewond terwijl zij ervoor vocht om haar merrie uit de kaken van de hond te bevrijden.

Het paard liep ernstige verwondingen op in het gezicht. Deze waren zo zwaar dat dierenartsen haar niet konden behandelen, waardoor de merrie een infectie in de bloedbaan kreeg. Het dier moest worden geeuthanaseerd.

Tijdens een ander voorval werd een tien jaar oude pony, die door een kind langs een rustige weg werd gereden, aangevallen door twee Rhodesian Ridgebacks. De pony sloeg op hol en maakte vervolgens een scherpe draai, waardoor het kind van de pony viel en tegen het asfalt sloeg. De honden gingen achter de pony aan, die in blinde paniek richting een provinciale weg galoppeerde. De pony werd gevangen, maar het ruitertje moest twee dagen in het ziekenhuis blijven voor onderzoek naar schade aan de nieren ten gevolge van de aanval.

Op 27 september werden twee paarden aangevallen in Dulwich Park (Londen). Een ruiter viel van zijn paard toen de hond het paard in de borst greep. Het paard liep ernstige rijtwonden op. De ruiter raakte geblesseerd aan de rug.

De directeur van de British Horse Society: "De organisatie ontvangt steeds meer meldingen van hondenaanvallen, en het wordt tijd dat de politie de verantwoordelijke hondeneigenaren eens flink hard gaat aanpakken. Mensen moeten zich realiseren dat dit soort aanvallen een serieus misdrijf is. De gevolgen zijn vaak afschuwelijk, voor zowel ruiter als paard.

De organisatie zal binnenkort een website openen waarop aanvallen als bovenstaande zullen worden gerapporteerd. Tevens roepen zij alle paardeneigenaren die nare ervaringen met honden en hun eigenaren hebben, op om deze te melden bij de politie.

Let op! De volgende foto's kunnen als schokkend worden ervaren.
Klik hier voor foto's.

Domi_94

Re: Grote hoeveelheid hondenaanvallen op paarden in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 09:26

Jakkes, ik heb de foto's niet gekeken, maar is het zo moeilijk om je hond bij je te houden? Als er een paard aankomt vind ik dat je je hond maar bij je moet hebben. Die baasjes mogen inderdaad wel worden aangepakt.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 09:28

Wat een rot honden! Dat vel hing helemaal los op die foto.. arm paardje..

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 09:48

domixXx schreef:
maar is het zo moeilijk om je hond bij je te houden? Als er een paard aankomt vind ik dat je je hond maar bij je moet hebben. Die baasjes mogen inderdaad wel worden aangepakt.

Ik ben het helemaal met je eens!
Hier ook hoor, er lopen best vaak mensen met honden gewoon op het ruiterpad en die beesten zijn gewoon totaal niet onder controle. Gelukkig is het ergste wat me tot nu toe is overkomen een hond die alleen maar schijnhapte en dus niet in mijn paard hing maar oef, wat was ik blij dat ik een zweep bij me had om dat beest een flinke mep te verkopen...

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 09:54

Dit is gewoon absurd, ook ik ben wel eens een bijtgraag hondje tegen gekomen die geen kans kreeg omdat ik hem mepte met mn zweep. Eigenaar stond erbij en deed geen poging om hond bij mn paard vandaan te halen, dus dan los ik het zelf wel op.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 09:57

ik heb ook weleens een hond achter me aan gehad (te paard) . als je dan aan de baasjes vraagt , of ze de hond alsjeblieft bij dr willen houden, krijg je een grote bek toe. dan moet IK maar 'oprotten met mn paard "....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 10:03

Ik heb al twee honde ongelukken gehad.Van de laatste"die in mei gebeurde" ben ik nu nog aan het revalideren.
Hier mogen honden niet los,en persoonlijk vind ik het niet erg als iemand het wel doet,maar houd ze vast als er een paard, jogger of fietser langs komt.Of iemand anders met zijn hond aan de lijn.

Ons eerste ongeluk bestond uit een aanval van 6 boxers,Waarbij mijn vriendin behoorlijk gewond raakte.
het tweede een witte herder,ik viel van mijn paard.Paard staat nog een meter of 10 verder te wachten op mij.Blijft die k*t hond er maar naar springen,Ik heb de eigenaar moet vragen zijn hond bij te houden :(

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 10:05

Hier loopt shetlief vaak los mee, bv op de dijk waar geen auto's zijn. Laatst vloog er ook een hond op haar af, wat was ik blij dat ze kwam toen ik riep... Eigenaar riep z'n hond, nou mooi niet dat die kwam. Hoe kun je 'm dan loslaten?

opoe46

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 10:18

Vreselijk zeg ;(

Heb op buitenrit ook wel honden achter me aan gehad. 't Is dat mijn paard zo koelbloedig bleef.
Daarom neem ik m'n zweep altijd mee, al was het alleen maar om die honden een lel te geven als ze te dichtbij kwamen.
In mijn situatie waren het honden die van hun (boeren)erf af liepen.

Eigenlijk zou je in je zweep een soort van batterij moeten hebben die je d.m.v. een knopje kan activeren en je ze een stroomstoot kan geven of zoiets. }>
Doen ze het daarna NOOIT meer. }>

opoe46

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 10:20

Miss_Malfoy schreef:
Hier loopt shetlief vaak los mee, bv op de dijk waar geen auto's zijn. Laatst vloog er ook een hond op haar af, wat was ik blij dat ze kwam toen ik riep... Eigenaar riep z'n hond, nou mooi niet dat die kwam. Hoe kun je 'm dan loslaten?

Haha, jouw shettepet is beter afgericht dan die hond. Petje af hoor 8-)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 10:23

Haha ja maar anders ging ze natuurlijk ook niet los. Maar als ik dit lees, brrr, ik bedoel zo'n mini is toch maar een kwetsbaar ding...

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:07

in t begin van het jaar met onze braafste pony nog op hol geslagen met de arreslee toen 2 honden uit het bos haar ineens kwamen aanvallen. mn zusje die was net even afgestapt dus die heeft de honden iets kunnen tegenhouden en de eigenaren verrot gescholden. flink blauw geweest en de slee een beetje stuk.
tevens het paard waar ik zelf op rijd die schopt naar honden dus als ik dit zeg tegen de eigenaren die hun hond los hebben dan zeggen ze dat hoort ze niet te doen. uhu... maar die foto zag er vies uit. maar denk ik wel te behandelen.

helaas noemen ze in dit bericht wel de honden die zonder juiste opvoeding dit soort dingen kunnen gaan doen

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:35

Ook ik heb dit reeds meegemaakt, zowel met mijn pony aan de hand als ook voor de wagen.
Wanneer je er wat van zegt is dat "vloeken/in/de/kerk".

Sinds een paar maanden zijn de uiterwaarden hier natuurgebied, daar lopen nu roodbonte koeien met hun deels zeer jonge kalfjes.
Door dit terrein gaat een geasfalteerd wandelpad (hoezo natuur...),
daar zag ik een paar weken geleden een herdershond achter de dieren aangaan, koeien en kalveren natuurlijk in paniek, hond liep los, baasje reageerde niet! BAH! En maar zeggen, mijn hond doet niks....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:47

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:26

domixXx schreef:
is het zo moeilijk om je hond bij je te houden?

Nee. Net zo makkelijk als je paard bij te houden.

Helaas zijn er veel diereneigenaars die niet voldoende helder op hun netvlies hebben dat ze verantwoordelijk zijn voor hun dier en dat andere gebruikers van de openbare ruimte geen last horen te hebben van hún hobbydier.

Wees voorzichtig met ongenuanceerd vingerwijzen:
Hondeneigenaars hebben hun dier relatief goed onder appél. In het algemeen héél wat beter dan de ruiterij het paard. Dan heb ik het er nog niet over dat dit zonder prikband is de ruiterij met bit.
Ook houden zij zich doorgaans beter aan de regels.
Oh, en ze betalen ook belasting voor hun hobbydier.
Béétje perspectief en zelfkennis zijn op hun plaats.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:45

het gemiddelde bit is eerder te vergelijken met een halsband dan met een prikband. Als je het over prikband gaat hebben zou ik eerder richting het zwaardere geschut gaan HC. Blijkbaar valt dat zich beter aan de regels houden toch tegen gezien de grote hoeveelheid aanvallen. Ik heb hier nog geen enkele aangelijnde hond in het bos gezien terwijl die wet er toch al effekes doorheen is.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 15:09

Daar mogen ze inderdaad meer op gaan letten en optreden, desondanks ben ik het met sommige reacties niet helemaal eens.
Honden staan vaak beter onder ápel dan de rijdieren, en ik kom helaas vaak genoeg ruiters tegen die door een hondenpark
heen rijden, meestal dravend of galloperend, en regelmatig met prachtig weer als er zeker 20 honden zwemmen het water in gaan..
Tja, dan heb ik zoiets van, dan zoek je het op.

De wond op de foto is een flinke, maar ik vraag me af of alle meldingen van 'aanvallen' ook daadwerkelijk aanvallen zijn geweest,
met gerichte agressie dus. Want ja die van mij vind het ook leuk om even te gaan kijken wat dat nou is, maar aanvallen nee.

spicegirl schreef:
ik heb ook weleens een hond achter me aan gehad (te paard) . als je dan aan de baasjes vraagt , of ze de hond alsjeblieft bij dr willen houden, krijg je een grote bek toe. dan moet IK maar 'oprotten met mn paard "....

Ayasha, welke wet heb jij t over? Aangezien de gemeente zelf aangeeft waar honden los mogen lopen..

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 17:24

Ook mijn paard is wel eens lastig gevallen door een hond tijdens een mentochtje. Gelukkig hebben we dan een menzweep bij ons en die is lekker lang... :+ Baasjes waarderen dit meestal niet, maar uiteindelijk zijn ze zelf verantwoordelijk voor t gedrag van hun hond. Vind ook echt dat de baasjes streng aangepakt dienen te worden, zij dienen hun honden onder controle te hebben en zo niet dan maar aanlijnen! Een hond kan er eigenlijk niks aan doen dat zijn baas zo laks is.

Mijn vader heeft vleeskoeien en die lopen in de zomer altijd in een weiland van Brabants landschap. Enkele jaren geleden liepen er 3 vaarzen en 1 stier in die wei. Plots vlogen 3 American Stafford's de wei in en vielen de vaarzen en stier aan. Blinde paniek bij t vee. Eigenaar heeft ze geprobeert terug te roepen, maar de honden waren helemaal dol geworden. Hij was zelf ook gewond geraakt. Resultaat: alle 3 de vaarzen waren drachtig en hebben door de stress en pijn hun kalf verloren. Stier en vaarzen zeer ernstige wonden aan mond, lippen (zo erg dat ze de eerste dagen niet konden eten), 2 dieren moeten 3/4 deel van beide oren missen, wonden aan de achterpoten (terhoogte van hakken en dijen, met kreupelheid als gevolg), 1 had een ernstige wond aan de onderkant van de kaak bij haar keel (gat was zo groot dat er een vuist inpaste). Een andere vaars had een enorme wond in het kossem (das het losshangende vel wat je bij veel koeien ziet wat van keel via hals en de boeg voor verdwijnt tussen de voorpoten). De dieren hebben veel pijn gehad en hebben lang AB moeten krijgen om de ergste infecties tegen te gaan, erg triest om te zien. Later bleek dat dezelfde honden ook al een paar schapen hadden doodgebeten en een kleine Yorkshire Terrier ernstig hadden verwond. In dit geval vind ik dat deze honden afgemaakt dienen te worden omdat ze echt een gevaar vormen voor niet alleen dieren maar ook mensen, en met name kinderen.

Hondeneigenaren kunnen soms heel vreemd reageren. Mijn vader heeft ook schapen en toen hij ze een keer ging controleren (het waren allemaal drachtige ooien en de eerste waren bijna uitgeteld) stond er een man met zijn hond naar de schapen te kijken. Opeens zette de man de hond over de omheining bij de schapen in de wei. De hond natuurlijk lol want schapen zijn leuke dieren, als ik er heen ren, stuiven ze allemaal uit elkaar! De schapen dus helemaal in de paniek. Mijn vader kei boos en vroeg de man zijn hond terug te roepen. Waarom vroeg de man, kijk toch eens wat een plezier mijn hond heeft! 8)7 De hond was gelukkig een hele lieve Golden Retriever en beet niet, maar door t najagen van de kudde schapen veroorzaakte de hond veel paniek en stress bij de ooien. Enkele gingen door de draad en sukkelden in de sloot die erlangs lag. Uiteindelijk 2 ooien verdronken (door de wol worden ze heel zwaar en kunnen niet meer uit de sloot klimmen), mijn vader kon ze er niet snel genoeg uitkrijgen, en veel ooien die na enkele dagen de onvoldragen lammetjes verwierpen. Je zou die man toch...grrrr!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 17:38

Mijn dober kent geen paarden dus die zou ik zelfs niet loslaten in de buurt van ruiterpaden of paarden. Ik weet niet hoe hij erop reageert en hoef het ook niet te weten ;). Mijn andere hond die is van pup af aan al meegeweest op stal, loop elke dag tussen de paarden, weet dat elke weide of bak verboden terrein is, vind ze een beetje eng (assiociatie met schrikdraad) en komt dan ook niet in de buurt van ze. maargoed je weet nooit hoe een paard reageert dus ook hem lijn ik aan als er vreemde paarden in de buurt zijn. ongelooflijk die ongelukken. Ik heb het ook wel vaker gehad, dat hond niet luisterde en achter de paarden aanging. Heel leuk is dat.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:02

Het is wel erg jammer dat er altijd bepaalde rassen honden bijgehaald moeten worden (nee, ik bedoel niemand nu in het bijzonder).

Honden hebben nu eenmaal een instinct, dat weet iedereen. In feite kunnen de dieren er weinig aan doen, het zijn de BAASJES die vanalles te verwijten valt!

Ik ken het in feite van beide kanten, want ben zowel hondeneigenaar als amazone.

Ik heb zelf 3 honden en deze laat ik hier ook wel eens loslopen. Dan zorg ik er wel voor dat ze bij me in de buurt blijven, zodat als het nodig is, ze ook snel weer bij mij zijn en om te voorkomen dat ze "de wind in de oren krijgen".
Zodra ik auto's, fietsers, andere honden, ruiters of menners aan zie komen, lijn ik ze direct aan en bovendien ga ik bij het passeren van de ander altijd even dichtbij mijn hond(en) staan en hou ik ze kort vast of zelfs aan halsband. Ze moeten dan zitten en wachten totdat het voorbij is. Mochten ze de neiging hebben om erheen te willen, straf ik dat direct af met stem. Pas als het andere echt een heel stuk verder is mogen ze eventueel weer los. Mijn honden ( 2x kruising met Stafford en 1 Jack Russell) zijn echter totaal niét geïnteresseerd in paarden, schapen of koeien! Vinden ze bijkans nog eng. Mijn Jack loopt voor andere honden om, daar heeft ie totaal niets mee.

Helaas heb ik het in het verleden ook al eens mee gemaakt dat ik een hond van mijn pony moest meppen, dus zou ook niet willen dat een ander last heeft van die van mij. MOCHT het ooit zo zijn dat ze tóch wat zouden doen, mag de ander mijn hond een mep of schop verkopen, want zoiets mag mijn hond écht niet.

Vind het voorbeeld van die man die zijn hond in een schapenweide zet on-ge-loof-lijk!! Dan ben je echt ziek! Aanpakken dat soort lui!

Edit: leesteken vergeten en toegevoegd.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:33

Tja de man in de schapen wei is ook maar gewoon een burger met geen ervaring/verstand van schapen... :+ Komt helaas wel vaker voor dat een burger een mening heeft of iets zielig vind waar hij/zij totaal geen ervaring of verstand van heeft.

Tja ik heb de hondenrassen genoemd omdat deze nou eenmaal bij de aanvallen/opjaging betrokken waren. Kan elk ras zijn. Niet alle Golden's zijn lief, maar deze gelukkig wel (beet niet) maar uiteindelijk was t toch nog een ravage.

De rassen zijn vermeld om een indicatie te geven over de ernst van de verwondingen. Een Am. Staff. veroorzaakt nu eenmaal ernstigere wonden als bv een poedel.. maar dat geldt voor alle grote hondenrassen t.o.v. de kleine hondenrassen.

Een paard kan net zo makkelijk op hol slaan voor een kleine hond als door een grote hond.. Alleen in geval van een aanval (bijten) dan pakt t bij grote rassen ernstiger uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:41

[/quote]

Ayasha, welke wet heb jij t over? Aangezien de gemeente zelf aangeeft waar honden los mogen lopen..[/quote]

ayasha woont in belgie net als ik.In heel belgie geld een aanlijn plicht.Buiten bepaalde hondeweien.Maar ja, daar kan je dan ook niet met je paard in.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:26

Loiz schreef:
spicegirl schreef:

Ayasha, welke wet heb jij t over? Aangezien de gemeente zelf aangeeft waar honden los mogen lopen..

Ik zit in België en hier moet je hond al jaren aangelijnd zijn ;)

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 08:23

Wij hebben een stuk wei langs een wander route liggen. En laats zijn we aan het voeren,komt er een hond onder de heining doorgevlogen en gaat achter onze welsh jaarlingen aan. Dit duurde welgeteld 20sec en toen waren de rollen om gedaaid. Pony's hebben de hond een paar flinke trappen verkocht. En wat denk je: Vrouw van die klote hond vond het belachelijk dat de pony's haar hond iets aan hadden gedaan :? echt waar somige mensen |o

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 08:29

Huertecilla schreef:
domixXx schreef:
is het zo moeilijk om je hond bij je te houden?

Nee. Net zo makkelijk als je paard bij te houden.

Helaas zijn er veel diereneigenaars die niet voldoende helder op hun netvlies hebben dat ze verantwoordelijk zijn voor hun dier en dat andere gebruikers van de openbare ruimte geen last horen te hebben van hún hobbydier.

Wees voorzichtig met ongenuanceerd vingerwijzen:
Hondeneigenaars hebben hun dier relatief goed onder appél. In het algemeen héél wat beter dan de ruiterij het paard. Dan heb ik het er nog niet over dat dit zonder prikband is de ruiterij met bit.
Ook houden zij zich doorgaans beter aan de regels.
Oh, en ze betalen ook belasting voor hun hobbydier.
Béétje perspectief en zelfkennis zijn op hun plaats.

Dus omdat ze belasting betalen hebben ze meer rcht van spreken, daarbij betaald het meerendeel uberhaupt wel belasting????
Daarbij zijn er veel meer leken met een hond dan jij waarschijnlijk weet.
Ieder hoort zijn dier gewoon bij zich te houden, punt.