Dagelijkse beweging vermindert ongewenst gedrag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Dagelijkse beweging vermindert ongewenst gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 16:37

http://www.horses.nl / BIT
Michelle Scherpenborg / Marleen Teuling

Een paard moet al gauw drie uur per dag in beweging zijn, aangepast aan de aard en de belastbaarheid van het paard, om aan de gestelde richtlijn van 15.000 stappen te voldoen. Veel gedomesticeerde paarden – lees: het gemiddelde paard in de Benelux – haalt hun dagelijkse benodigde portie beweging niet. Dit bleek uit de stappentest van Bit.

Om een indruk te krijgen hoeveel een paard beweegt sloeg Bit aan het tellen. Het testteam heeft voor de steekproef bij achttien paarden gedurende een kwartier geteld hoeveel stappen ze zetten. Dit deed het team met eenvoudige mechanische handtellers: door een simpele druk op een knop wordt het aantal stappen geturfd. Daarnaast gebruikten de testers de videocamera voor de moeilijk te tellen situaties, zoals bij een van je af galopperend paard in een grote weide. Bij de buitenrit is met een GPS de afgelegde afstand per gang gemeten en vervolgens is bij het testpaard gemeten wat zijn staplengtes waren.

Paarden blijken in de box vrijwel letterlijk geen stap te verzetten; gemiddeld 30 stappen per kwartier. Paarden die één- of tweemaal per dag in een kleine weide of paddock worden gezet, blijken beweeglijker dan paarden in een box of paarden die de hele dag in een grote weide staan. Een springpaard in actie zet 1.027 stappen per kwartier, ruim zes keer zo veel als een relatief actief paard in de wei. Enigszins verrassend was dat een dressuurpaard vrijwel evenveel stappen zette in een kwartier als springpaard, namelijk 1.094. Een paard in de molen zet de helft van het aantal stappen van wat paarden lopen als ze aan het werk zijn, namelijk 644.

,,Een ‘stalpaard’ dagelijks beweging gunnen is goed voor zijn welzijn, maar maakt hem ook veiliger in de omgang", stelt professor Freire van de Australische Charles Sturt Universiteit. Onderzoek wijst uit dat dagelijkse beweging ongewenst gedrag vermindert.

,,Paarden zijn sociale dieren en die reageren meestal niet goed op leven in gevangenschap en sociale isolatie. Slecht gedrag bij paarden leidt regelmatig tot menselijk letsel – en zelfs de dood.” Vandaar dat Freire en enkele andere onderzoekers in Australië onderzochten of beweging een rol speelt in het welzijn van paarden. De vraag was: kunnen paardeneigenaren iets doen tegen ongewenst gedrag, zoals steigeren, bokken en bijten? Het onderzoeksteam testte de reactie van 24 volbloeden op een viertal bewegingsroutines: stappen, bewegen in de stapmolen, rijden of losse beweging in de paddock.

De conclusie? ,,Dagelijkse beweging vermindert de hoeveelheid ongewenst gedrag en het aantal commando’s dat een eigenaar zijn paard moet geven”, aldus Freire. ,,Dagelijks een uurtje los in de paddock heeft overigens hetzelfde effect als de andere bewegingsmethoden. Rijden of longeren is dus niet eens noodzakelijk. Integendeel, de mogelijkheid om te kunnen rennen, bokken, rollen en communiceren met andere paarden is het belangrijkst voor het welzijn van een paard."

Odysseus

Re: Dagelijkse beweging vermindert ongewenst gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:39

Goh.
Iets wat imo al jaren bekend hoort te zijn.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:40

Goh, verrassend....

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:40

Wisten we idd nog niet.. :')

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:47

Ik vond dit wel verrassend:
Paarden die één- of tweemaal per dag in een kleine weide of paddock worden gezet, blijken beweeglijker dan paarden in een box of paarden die de hele dag in een grote weide staan.
Op zich wel logisch, maar het leek me altijd beter een paard 24/7 buiten te hebben in een weiland. Maar voor beweging maakt het niet uit dus? Het lijkt me wel beter om andere redenen (communicatie met andere paarden e.d.)

zipster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:48

Dus even he,
als ik hem op een dag een uur in de stap molen zet,
1 keer rij en nog een halve ochtend/midddag in de paddock zet (met een vriendje waar hij heel druk mee is)
ben ik dus goed bezig?? :S
hahaha XD

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:50

Zou leuk zijn als er ze dit in combinatie met die kilo's voer gaan bekijken die er bij gegooid worden. Die 18 BIT paarden zijn trouwens wel met een klein clubje en met veel variatie in de groep; het kan niet wetenschappelijk worden genoemd. Jammer dat er geen referentie wordt genoemd bij het australische artikel.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:50

in een groep op een wei komen ze vast wel aan hun beweging lijkt me
en verder vind ik dit soort onderzoeken altijd zo apart..
ten eerste 'goh.. :+ wisten we nog niet) en ten tweede moet alles eerst bewezen worden met onderzoek voordat het 'waar' is?
dit is toch iets wat iedereen wel snapt, dat paarden bewegingsdieren zijn en verveel gedrag gaan laten zien als ze niet kunnen bewegen en scharrelen.

SuperSmurf

Re: Academische rijkunst - liefhebbers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:51

Dit hoort niet thuis op bokt! dit is baan brekend nieuws en moet over de hele wereld bekend gemaakt worden! :') wat ze allemaal wel niet verzinnen zeg. hadden ze bij becel niet kunnen vragen of ze ook stappen tellers voor paarden konden maken? :+

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:04

Gewoon lekker in een groep op de wei, dat is toch wel langer bekend?
Die van mij staan het al jaren, niet dat ze nu totaaaal geen ongewenst gedrag vertronen, maargoed...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:04

enige interessante eruit vond ik de hoeveelheid stappen die genoemd worden.
maar dat paarden die 1 a 2xdaags eruit komen zijn beweegelijker, dat zegt niet dat ze meer stappen zetten neem ik aan. Maar puur dat ze uit joligheid meer rennen/bokken enz dan paarden die 24/7 buiten lopen en dus zoveel stappen zetten dat ze minder behoefte aan rennen hebben?

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:05

sjonge... verrassende berichten...

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:14

Hier staan ze 24/7 buiten in kleine en grote weides maar we hebben nog genoeg lastbakken hoor :P en juist degene die het minste voer krijgen haha.

madelon31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:18

Paarden die één- of tweemaal per dag in een kleine weide of paddock worden gezet, blijken beweeglijker dan paarden in een box of paarden die de hele dag in een grote weide staan

Nou ik persoonlijk ben het niet echt eens met de bovengenoemde uitspraak.
Mijn merrie stond het hele jaar door overdag in een paddock, samen met andere paarden. Maar echt veel bewegen?? De merries stonden bijna de hele dag stil..de ruinen oke die zijn altijd aan het spelen.
Nu staat ze buiten 24/7 met een mooie eigen schuilstal. Met nog 3 ruinen en als je ze ziet gaan...ze lopen heel veel. Van voor naar achter en vaak nog in een rengalop ook nog.
Dus imo bewegen ze toch echt meer als ze in een grote wei staan :D

pinkrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:24

madelon31 schreef:
Paarden die één- of tweemaal per dag in een kleine weide of paddock worden gezet, blijken beweeglijker dan paarden in een box of paarden die de hele dag in een grote weide staan

Nou ik persoonlijk ben het niet echt eens met de bovengenoemde uitspraak.
Mijn merrie stond het hele jaar door overdag in een paddock, samen met andere paarden. Maar echt veel bewegen?? De merries stonden bijna de hele dag stil..de ruinen oke die zijn altijd aan het spelen.
Nu staat ze buiten 24/7 met een mooie eigen schuilstal. Met nog 3 ruinen en als je ze ziet gaan...ze lopen heel veel. Van voor naar achter en vaak nog in een rengalop ook nog.
Dus imo bewegen ze toch echt meer als ze in een grote wei staan :D

helemaal mee eens! onze paarden staan ook lekker de hele dag buiten in een grote wei.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:25

ligt ook aan de rest van de groep natuurlijk, de ene kameraad speelt meer dan de ander en dat heeft natuurlijk wel effect op hun speel/rengedrag ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:26

Citaat:
Paarden blijken in de box vrijwel letterlijk geen stap te verzetten; gemiddeld 30 stappen per kwartier. Paarden die één- of tweemaal per dag in een kleine weide of paddock worden gezet, blijken beweeglijker dan paarden in een box of paarden die de hele dag in een grote weide staan.

Ja, beweeglijker gedurende die korte tijd (uurtje?). Lijkt me logisch.
Paarden die de hele dag in de wei lopen, bewegen gedurende de dag natuurlijk meer dan paarden die eventjes in een kleine weide of paddock worden gezet en de rest van de dag in een stal staan.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:29

No shit. Was er daarvoor echt onderzoek nodig?
Denk dat het duidelijk is dat wat voor levend wezen ge ook opsluit gek wordt in gevangenschap.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:30

joviban dat zei ik ook, jij formuleert het alleen beter :D

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:32

:+ :+

Ja, waarschijnlijk wel gedurende de korte tijd dàt ze er even uit mogen (zie zo een paar stuiterende paarden voor me die blij zijn even te kunnen bewegen).
Edit: zie dat Joviban me voor was hiermee

Imo is dit onderzoek wel erg beperkt, want er telt wel meer dan alleen het aantal stappen dat een paard kan zetten -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:36

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:38

JoviBan schreef:
Citaat:
Paarden blijken in de box vrijwel letterlijk geen stap te verzetten; gemiddeld 30 stappen per kwartier. Paarden die één- of tweemaal per dag in een kleine weide of paddock worden gezet, blijken beweeglijker dan paarden in een box of paarden die de hele dag in een grote weide staan.

Ja, beweeglijker gedurende die korte tijd (uurtje?). Lijkt me logisch.
Paarden die de hele dag in de wei lopen, bewegen gedurende de dag natuurlijk meer dan paarden die eventjes in een kleine weide of paddock worden gezet en de rest van de dag in een stal staan.

Verbaast me dat dat ook niet in het onderzoek staat... Lijkt me toch een belangrijk punt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:43

Chaos schreef:
Verbaast me dat dat ook niet in het onderzoek staat... Lijkt me toch een belangrijk punt.

Je bedoelt het stappentellen door Bit. ;) Het onderzoek heeft volgens mij geen stappen geteld.
Ik denk niet dat er iemand van Bit zin had om een heel etmaal te gaan zitten stappentellen. :D
Maar de 'conclusie' in dat artikel wat dit betreft slaat inderdaad nergens op. :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:44

Nee, ik bedoel dat de conclusie toegevoegd had moeten worden aan het bericht. Nu is het nogal eenzijdig en niet bovendien in praktijk dus niet waar.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:45

Weinig mensen lijken verbaasd door de uitslag, maar evengoed staan er honderden paarden dag in dag uit op stal... met hooguit een uurtje paddock en een uurtje onder de man....
Tsja...