KWPN zoon van Ginus na blessure weer terug in selectie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

KWPN zoon van Ginus na blessure weer terug in selectie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 15:39

www.kwpn.nl

De Gelderse hengst met cat.no. 61 (Ginus x Zichem) had begin vorige week een dik been, waardoor de hengst een paar dagen uit de training is gehaald. De eigenaar is hierover geïnformeerd en de hengst is door een veterinair onderzocht. Daarna moest de training wederom enkele dagen worden opgeschort vanwege de behandeling van een zoolzweer. De veterinair adviseerde om na enkele dagen rust de hengst een paar dagen onbelaste training te geven en vervolgens begin deze week de training weer op te pakken. Dit alles in overleg met dierenarts Van Muiswinkel en de eigenaar, de heer Van Sijpveld.

De Ginus-zoon is gisteren weer in training genomen, waarbij de hengst zorgvuldig is gevolgd. Ook vandaag is hij getraind en er zijn geen aanwijzingen dat zich ergens een veterinair probleem voordoet. De hengst zal derhalve weer instromen in het selectieproces en donderdag om 8.00 uur deelnemen aan de beoordeling onder het zadel (dressuur) door de hengstenkeuringscommissie Gelders paard.

NatasjavE

Re: KWPN zoon van Ginus na blessure weer terug in selectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 17:04

o, daar ben ik serieus heel blij mee. Ik hoop zo dat beide Gelderse hengsten goed gekeurd worden.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 23:32

Gelukkig, jammer dat er zo weinig Gelderse aangeboden worden. Er meot toch ooit eens wat meer bloedspreiding gaan komen??

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 06:26

daffie1986 schreef:
Gelukkig, jammer dat er zo weinig Gelderse aangeboden worden. Er meot toch ooit eens wat meer bloedspreiding gaan komen??

Ja dat klopt.
Alleen zo makkelijk is dat niet. Om een hengst goedgekeurd te krijgen en te exploiteren kost vreselijk veel geld. De Gelderse populatie is maar klein en die kosten krijg je er via het dekgeld niet uit.

En de Gelderse populatie kan niet eventjes maar hengsten lenen uit Duitsland of Frankrijk. We moeten op percentage veredelingsbloed letten, het Type en het liefst uit Gelderse lijnen dan wel klassiek(ouder)bloed.
Naast de overige kwaliteits eisen natuurlijk.

Deze Casaron zou ons echt heel erg goed voorwaarts helpen en hij komt uit een moederlijn om va te watertanden.

Ulala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 08:12

Ben blij dat ie weer goed is.

Had het al gehoord van de eigenaar (= familie ;) )

Nu maar hopen dat er geen kinken meer in de kabel komen en dat ie kan laten zien wat wij allang weten.........

Het is een topper!!

(Geheel onbevooroordeelde mening, dat snappen jullie natuurlijk :D )

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 08:46

NatasjavE schreef:
daffie1986 schreef:

Ja dat klopt.
Alleen zo makkelijk is dat niet. Om een hengst goedgekeurd te krijgen en te exploiteren kost vreselijk veel geld. De Gelderse populatie is maar klein en die kosten krijg je er via het dekgeld niet uit.

En de Gelderse populatie kan niet eventjes maar hengsten lenen uit Duitsland of Frankrijk. We moeten op percentage veredelingsbloed letten, het Type en het liefst uit Gelderse lijnen dan wel klassiek(ouder)bloed.
Naast de overige kwaliteits eisen natuurlijk.

Deze Casaron zou ons echt heel erg goed voorwaarts helpen en hij komt uit een moederlijn om va te watertanden.

Natas, over 3,5 jaar hebben ze misschien wel 2 hele goede Alexandro's met heel verschillende moederlijnen :+

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:09

Ik hoop dat ze goed gekeurd worden! ben zelf ook aan het kijken voor volgend jaar! op hem moment is is onze oudste merrie drachtig van Ahoy, daar hebben we al een 4 jarige van en een 2,5 jarige hengst, alleen denken wij dat die helaar niet goed genoeg is voor de keuring. hij is namelijk meer van het oude gelderse type, tegenwoordig zoeken ze toch meer rijpaard typisch. op het moment is de de 4-jarige ahoy merrie gedekt door Sander, of daar een veulen in zit is nog niet zeker. deze merrie is zelf in didam 5de geworden afgelopen jaar. ben nu mooi aan het speuren voor hengsten voor volgend jaar!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:16

ingeeusa schreef:
Ik hoop dat ze goed gekeurd worden! ben zelf ook aan het kijken voor volgend jaar! op hem moment is is onze oudste merrie drachtig van Ahoy, daar hebben we al een 4 jarige van en een 2,5 jarige hengst, alleen denken wij dat die helaar niet goed genoeg is voor de keuring. hij is namelijk meer van het oude gelderse type, tegenwoordig zoeken ze toch meer rijpaard typisch. op het moment is de de 4-jarige ahoy merrie gedekt door Sander, of daar een veulen in zit is nog niet zeker. deze merrie is zelf in didam 5de geworden afgelopen jaar. ben nu mooi aan het speuren voor hengsten voor volgend jaar!

Heb je een linkje naar de afstamming van de 2,5 jarige Ahoy hengst?

Want ze zijn OOK opzoek naar het oude type Gelderse. Maar het moet wel goed zijn.(Gezond en kunnen lopen)

Ik raad je aan om even met Marloes van der Velden contact op te nemen om te overleggen of het interessant is deze hengst naar de keuring te doen.

Sander x Ahoy klinkt ook leuk.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:17

@ Marieke... Ik zal over 3 jaar mijn Alexandro niet naar de hengstenkeuring brengen......

....Ik heb nl een merrie besteld :P

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:21

Nee, ik zal het even navragen, de paarden zijn nl van mijn schoonvader die boer is, hij fokt zijn paarden op werkwilligheid en betrouwbaarheid. en ik moet zeggen dat is bij die hengst een beetje te goed gelukt! je kan er nu al een bom naast afsteken en hij kijkt alleen maar. ik zal even een link opzoek. weet jij toevallig hoe ik hierover meer te weten kan komen qua kosten, mogelijkheden etc? ik ben zelf pas een paar maanden bezig mij hier meer in te verdiepen namelijk!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:24

Dan moet je even contact opnemen met Marloes van der Velden. Die kan je alles vertellen over het selectie proces.
Wat is de naam van de moeder van de hengst?

Marloes van der Velden is plaatsvervangend regio inspecteur bij het KWPN voor de Gelderse Paarden.

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:19

z'n moeder heet nadine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 17:11

Ingeeusa: inschrijfformulieren staan nu al op de KWPN site. Volgens mij ook de voorwaarden en kosten, zoniet, die komen ook altijd in de IDS maar je kan natuurlijk altijd het KWPN bellen of mailen. Zou je hem dit jaar nog voor willen brengen dan zou je hem eigenlijk nu snel naar een hengstenhouder moeten brengen om hem klaar te laten maken, als je het niet zelf doet.

Een leuke Ahoy kan er nog best bij en ook Sander x Ahoy klinkt goed!
Mooi dat er nog mensen zijn die het ouderwetse type fokken, die kan ik weer goed op mijn moderne merries gebruiken :Y)

Voor deze Ginus staat ook een merrie klaar als hij goedgekeurd wordt. Ik ben zó benieuwd!

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 06:14

De werkelijke volgorde van de blessure is natuurlijk geweest: Een zich ontwikkelende zoolzweer die niet wegkon en daardoor een dik been. Dat dikke been is dan onderdrukt waardoor de zoolzweer zelf gaat opspelen tot deze een uitweg vindt.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:07

NatasjavE schreef:
@ Marieke... Ik zal over 3 jaar mijn Alexandro niet naar de hengstenkeuring brengen......

Ik ook, maar je weet maar nooit....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:27

MariekeA schreef:
NatasjavE schreef:

Ik ook, maar je weet maar nooit....

I know :D ;)

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 10:10

Helaas, wil de eigenaar hem niet voor de keuring. dus het houd op! voorlopig blijft hij nog wel hengst aangezien hij nergens last van heeft ( kan prima in een box naast een merrie en heeft geen kuren). Dus we zien het nog wel! kan ik op het kwpn ook meer vinden over het fokken met gelderse paarden enzo? heb namelijk net voor het eerst hun papieren bekeken, en dat beviel me erg goed. nu heb ik dus geen verstand van fokken maar ik wil er graag meer over leren! iemand ideeen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 07:29

Je kan altijd de afstamming invoeren op www.paardenfokken.nl dan kan ik(en andere) er naar kijken.
Op bokt weten [***] en ik redelijk wat van Gelderse paarden en afstamming. [***] kan je dan nog een beter fokadvies geven dan ik.

Via het KWPN kan je kijken bij regio's-> Gelders Paard. Dat is een stukje op de site over alleen het Gelders Type
Verder staat er veel info over de registratie eisen en keuringen over de hele site verspreid.
Bij vragen over fokkerij even contact op nemen met de (plaatsvervangend)regio inspecteur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:31

NatasjavE schreef:
Je kan altijd de afstamming invoeren op http://www.paardenfokken.nl dan kan ik(en andere) er naar kijken.
Op bokt weten [***] en ik redelijk wat van Gelderse paarden en afstamming. [***] kan je dan nog een beter fokadvies geven dan ik.

:o

Iedereen zal altijd proberen een objectief advies te geven maar het is toch altijd subjectief omdat iedereen een bepaalde mening en smaak heeft ;) Het stamboek zelf geeft ook fokadviezen.
Paardenfokken is ontzettend leuk om op te pluizen, maar er zijn nog veel meer sites.
http://gldrs.hyves.nl/ bij de blogs staat een overzichtje en je kan ook nog gewoon googlen.

Leuk om heen te gaan zijn de keuringen en shows. Binnenkort is er nog een IBOP en FSP voor de Gelderse paarden, en de eindpresentatie van het verrichtingsonderzoek waar hopelijk de Ginus en Upperville aan deelnemen, en aansluitend volgens mij alweer de 1e bezichtiging van nieuwe Gelderse hengsten. In februari is de Gelderse hengstenshow en in juni en juli de stamboekkeuring en de dag van het Gelderse paard.

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:24

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:32

Zo'n lijntje worden we blij van :D
Klassiek gefokt en veel predikaten in de moederlijn

Odina is ook de overgrootoma van mijn merrie (Cherina, Rubus x Elegant)

De hengst Hoogheid komt uit die stam en voor degene die in Hengelo zijn geweest de merrie Tyara ook (v. Farrington, ZZ zwaar, paard van het jaar geweest)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:55

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:15

Citaat:
Nadat de Gelderse hengst cat.no. 61 (Ginus x Zichem) twee weken geleden dikke achterbenen had en daardoor niet geheel regelmatig was, is de hengst enkele dagen uit training genomen. Na overleg met de eigenaar en de veterinair is vorige week besloten de hengst weer licht in training te nemen. De training is inmiddels weer opgevoerd tot het normale niveau. Helaas blijkt de hengst toch weer dikke achterbenen te krijgen en daardoor onregelmatig te zijn in beweging. Gisteren heeft de veterinair Van Muiswinkel de hengst wederom uitgebreid onderzocht en vervolgens de hengstenkeuringscommissie geadviseerd. Op grond van dit advies heeft de commissie besloten om het onderzoek te beeindigen voor de Ginus-zoon.

Bron: http://www.kwpn.nl/

Helaas pindakaas.

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:59

dat is nu jammer

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:31

Das Kareltje utrecht theo :(