Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Zouden ze zich niet beter bezig houden met de echte problemen van ons land. De criminaliteit, bedrijven die wegtrekken naar de goedkopere oostbloklanden, België die maar geen regering krijgt etc. Citaat:Een aantal insectenetende vogelsoorten ondervindt indirect negatieve effecten door een verlaagd voedselaanbod.
Citaat:Dus ik denk dat er wel degelijk eens gekeken mag worden naar de effecten van het ontwormen op de biodiversiteit.
Je gaat wel heel erg kort door de bocht !!Citaat:Haha echt een bijdehant verhaal, laten ze eerst lekker een fatsoenlijke regering gaan maken daar in plaats van die flauwekul roepen

peer2005 schreef:Dit is wel degelijk een probleem, of paardenhouders dit nou 'willen zien' of niet. Wat je nog zou kunnen doen om de schade enigszins te beperken: De paarden na het ontwormen (mn Equest is echt de pest) 24 uur op stal of in een paddock houden zodat je de mest direct kan opvangen en afvoeren. Zo komt er veel minder in de bodem terecht.
Ik heb hier met meerdere biologen over gesproken en daarop baseer ik mijn mening. Zelf vind ik het totaal geen moeite om de eerste mest, waar toch echt de hoogste concentratie gif in zit, relatief veilig af te voeren. peer2005 schreef:Ik wil er trouwens nog even bij vermelden dat ik veel van de reacties hier extreem kortzichtig vind. Er is echt wel leven naast jullie geliefde paarden hoor! En als het je toch alleen maar om je eigenbelang gaat: een gezond bodemleven zorgt voor een gezonde grasmat, wat weer zorgt voor jahaaaa: gezonde paarden![]()
Naar mijn mening is er in ons huidige politieke klimaat veeeels te weinig aandacht voor natuur en milieu en is het alleen maar ikke ikke ikke (vul de rest zelf maar in)...
mait schreef:Nou inderdaad, wat een reacties,... Paard leeft in harmonie met de spinnetjes, kevertjes torretjes en vogeltjes,.. al miljoenen jaren. Wij beïnvloeden onze omgeving enorm en zijn ons vaak niet of onvoldoende bewust van de gevolgen (of we hebben er lak aan,...).
Juist omdat ontworming zo in opmars komt door het toenemend aantal paarden (en het toenemend aantal wedstrijd ruiters/vervoer en verkoop van paarden) is het belangrijk om te kijken wat de gevolgen - zouden kunnen - zijn voor bodem en net zo goed de paarden zelf. Resistentie kan inderdaad optreden en dat gebeurt vast en zeker al.
Daarom ben ik ook wel degelijk van mening dat er onderzoek uitgevoerd zou moeten worden naar de gevolgen. Dus dat we nog geen cijfers kunnen laten zien geeft juist aan hoe belangrijk de uitvoering van onderzoek is in dit stadium!!
Na 4 jaar biologie studie blijft het me opvallen dat men zich niet bewust is van het belang van de organismen op deze planeet... En - sorry dat ik het zeg - zo'n egoïstische instelling heeft.
@ Germie; even off-topic wat versta je onder zuiver water? Demi water..? Kan me niet voorstellen dat het dodelijk is,... Nog nooit van gehoord
germie schreef:Verder moet je dan ook alle vrouwen die de pil slikken opsluiten, want ook die hormonen worden weer uitgescheiden, mensen met andere medicijngebruik mogen ook niet meer zomaar op de plee schijten, want ook dan komt het uiteindelijk in het oppervlaktewater terecht.
Douchen mag niet meer, want ook de deo's, shampoo's met conserveringsmiddelen, en het zweet wat weer additieven uit het eten bevat is schadelijk.